Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 13 nov 2022 21:17 #1437365

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Even iets heel anders, misschien om een beetje te helpen bij de lijders aan Low Voltage phobia.
En vooraf, dit is totaal geen excuus om niet tegen Low voltage te beveiligen.
Tot mijn grote schaamte heb ik toen ik met experimenteren met mijn LFP accu’s begon door stomme fouten bij capaciteitsbepaling een paar keer het voltage tot 9V laten zakken. Dus accu’s afgeschreven? Nee hoor, tegen alle rampverhalen in geen centje pijn. Gewoon weer laden gestart en in korte tijd weer boven 12V. Weer volgeladen, geen onbalans, weer ontladen en capaciteit was 100%
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 nov 2022 21:18 #1437366

WaltB schreef :
Wat is is te prefereren: een verbrande Webasto hetelucht kachel omdat de stroom vroegtijdig is afgeschakeld zonder afkoel fase of een alarm en beslissing door de schipper om op veilige manier kachel te stoppen?

Je framed het onjuist: het is én een alarm om die kachel uit te zetten zodat ie na kan koelen én een trip die de accu spaart (wellicht ten kostte van een brandervliesje) als je het alarm vergeet. Een trip komt niet onverwacht. Er is geen “vroegtijdig” hier.

Waarop stel je het low voltage alarm in? Hoeveel meter ketting of minuten ventilatietijd bouw je in voordat de accu defect raakt? Pak je de zwaarste verbruiker als scenario; combinaties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 nov 2022 21:22 #1437367

Zie je laatste bericht… Dan zijn we uitgepraat. Laat die fabrikanten en BMS-zwendelaars maar lullen: jouw accu’s zijn anders :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 nov 2022 21:28 #1437369

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Je zou het bijna gaan denken, haha.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 jan 2023 12:38 #1455026

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Wat maakt een lader geschikt voor Lifepo4?
Ik heb nu een Sterling 1220 12V 20A.
Daar laad ik mijn startaccu, lichtaccu AGM en reserve lichtaccu AGM mee.
Als ik mijn lichtaccu vervang wil ik deze los maken van mijn motor/dynamo en alleen laden via mmpt 75/10-zonnepaneel en een lader opladen.
Mijn lader heeft 3 uitgangen, maar:
-kan je daar ook Lifepo4 mee laden
-moet er dan iets tussen
-is er een andere lader nodig
-houd ik de Lifepo4 en andere accu’s op verschillende laders?
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 jan 2023 16:55 #1455065

Als die Sterling on eindig lang 20amp kan leveren zonder zijn ingewanden te frituren. Dan zou het aardig gaan tot je de max spaning voor loodzuur bereikt heb. Maar dat is niet de max voor lifepo4. Dus je komt op een wat lagere vulling van je batterij uit. Maar voor het grootste gedeelte krijg je het geladen. Kies de hoogste laagspanning die dit apparaat kan leveren zodicht mogelijk bij deze lifepo4 batterij spanning. Anders is het gewoon een andere er bij nemen die het benodigde wel kan.



Grt. Mark




Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 28 jan 2023 16:55 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 jan 2023 16:58 #1455066

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Niet doen, die Sterling. Je moet LFP niet met een loodacculader willen opladen
LFP accu's moeten anders geladen worden, constante spanning en stroom, en als ze vol zijn afschakelen of op een veilige spanning van 13,6 V houden.
Dus aparte lader kopen voor de LFP bank.
Zelfde verhaal voor solar laders, tenzij ze specifiek op LFP kunnen worden ingesteld.
De nieuwe range Victron smart kunnen met bluetooth prima op LFP worden ingesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 jan 2023 17:04 #1455068

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Niet mee eens, Maximum laadspanning voor LFP is 14,2 V. Beter voor de levensduur om daar iets onder te gaan zitten zeg 14,1 V.
ALLE lood acculaders laden met een hogere spanning afh van hun instelling.
Een loodaccu lader zonder meer aansluiten helpt je dure LFP accu's binnen korte tijd om zeep.
Lees ook nordkyndesign.com/charging-mar...thium-battery-banks/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 jan 2023 17:07 #1455069

Als die Sterling zijn 20amp on eindig kan leveren is het geen probleem dan is dat de constante stroom. Tot het aan de max spaning komt. Dan wordt de stroom sterkte vanzelf minder.
Alleen kunnen de meeste loodzuur laders deze duur test niet aan en frituren ze de ingewanden. De boel wordt krokant met een eigenaardig geurtje. Het zelfde geld voor standaard dynamo's.
Daar is ook genoeg over geschreven.



Grt. Mark



Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 jan 2023 17:17 #1455070

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Leuk experiment. Strijd der titanen. LiFePO4 versus Sterling. Wie legt het eerste het loodje. Ik zet in op de Sterling. Die is opgebrand voordat de 14 volt bereikt is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 20:06 #1455095

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Dan ga ik voor zekerheid en koop een aparte lader voor de lifepo4.
Voor de nieuwe lifepo4 wil ik dan een Victron Blue Smart Charger 12/15 (1) IP22 kopen.
Kan de mppt 75/15 ook op lifepo4 ingesteld worden?
De Sterling 1220 gaat dan de startaccu en de reserve boordaccu voeden.
De dynamo laad de startaccu en de reserve boordaccu via een cyrix.
Ik zit te denken om deze set te kopen 160ah of de 200ah.
shop.gwl.eu/Winston-12V-sets/1...onitoring.html?cur=1
Ik zal morgen een schema maken van wat ik wil maken.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 21:19 #1455109

Eddy K schreef :
Dan ga ik voor zekerheid en koop een aparte lader voor de lifepo4.
Voor de nieuwe lifepo4 wil ik dan een Victron Blue Smart Charger 12/15 (1) IP22 kopen.
Kan de mppt 75/15 ook op lifepo4 ingesteld worden?
De Sterling 1220 gaat dan de startaccu en de reserve boordaccu voeden.
De dynamo laad de startaccu en de reserve boordaccu via een cyrix.
Ik zit te denken om deze set te kopen 160ah of de 200ah.
shop.gwl.eu/Winston-12V-sets/1...onitoring.html?cur=1
Ik zal morgen een schema maken van wat ik wil maken.

De MPPT 75/15 kan je naar smaak instellen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 21:20 #1455110

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
..als je het kabeltje of bluetooth module hebt (of kan lenen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 21:25 #1455112

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Victron smart lader is prima.
Winston cellen met 123Electric BMS is ook een goede combinatie.
Uitdagingen zijn nog wel:
- Stevig kastje maken met goede opsluiting van de cellen
- hoofdschakelaars en eventuele afschakel relais bij te hoge of te kage soanning
- zekeringen en hoofdzekeringen, waarde - plaats?
- laden ook met de dynamo van de motor ? Zo ja, DC/DC converter (Orion) erin.
- laden met zonnecellen ? Dan komt er een Victron smart MPPT leder bij.
Kortom best wel een aardig projekt

Verder eerst goed inlezen in de ervaringen van anderen:
- Serie artikelen over lithium van Rob Ramsey in Zeilwereld
- "Lithium accu's op de Saila" - Sailspecials

Ik ben bezig met een artikel in Zeilen maar ik heb nog niet gehoord of ze het willen plaatsen. Concept al wel klaar. Kan het je toesturen met een PB.

Stuur me even een PB, dan kan ik je nog wat info geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 21:50 #1455122

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
:)

Ik heb natuurlijk weer eens wat anders.
Gewoon een "lood" lader, ingesteld op absorptie/boost 13,6V (100%). Bij 2,5A schakelt deze terug naar float op 12,8V en laat verder de LFP batterij met rust tot deze zakt onder de 12,8V. Prima veilig naar mijn oordeel.
(Meanwell PB-360P-12)

Of een sterling ook dit kan weet ik niet, interessant om te weten. Voorwaarde is wel dat je de lader exact kan instellen op de bovenspanning en niet de andere uitgangen gebruikt. Dus exclusief voor je LFP

Het algemene probleem is dat als de LFP battery spanning oploopt en de laadbron een spanningsbron is, loopt de stroom sterk terug. Hierdoor duurt het laatste stuk extreem veel langer. Om die reden willen veel mensen en fabrikanten laden tot 14,6 volt, dan blijft de stroom "doorpompen" en ben je eerder klaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 jan 2023 21:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 21:52 #1455124

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
egenolf schreef :
Victron smart lader is prima.
Winston cellen met 123Electric BMS is ook een goede combinatie.
Uitdagingen zijn nog wel:
- Stevig kastje maken met goede opsluiting van de cellen
- hoofdschakelaars en eventuele afschakel relais bij te hoge of te kage soanning
- zekeringen en hoofdzekeringen, waarde - plaats?
- laden ook met de dynamo van de motor ? Zo ja, DC/DC converter (Orion) erin.
- laden met zonnecellen ? Dan komt er een Victron smart MPPT leder bij.
Kortom best wel een aardig projekt

Verder eerst goed inlezen in de ervaringen van anderen:
- Serie artikelen over lithium van Rob Ramsey in Zeilwereld
- "Lithium accu's op de Saila" - Sailspecials

Ik ben bezig met een artikel in Zeilen maar ik heb nog niet gehoord of ze het willen plaatsen. Concept al wel klaar. Kan het je toesturen met een PB.

Stuur me even een PB, dan kan ik je nog wat info geven

Het is toch al geplaatst??
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 jan 2023 21:53 #1455125

Je kan ook overwegen 2 van deze jongens parallel te zetten. Dan ben je én goedkoper uit en hoef je niet aan de klus. En wrs kan je eenvoudiger 2 van deze kwijt van 1x een set van 200Ah (eigen ervaring).

www.nkon.nl/epoch-b12100b-mari...ling-motor-accu.html

Ik heb zelf eentje aangeschaft. Op youtube staan meerdere reviews.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 jan 2023 22:08 #1455128

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Philip schreef :
..als je het kabeltje of bluetooth module hebt (of kan lenen).

Ik heb het kabeltje, alleen nog nooit gebruikt.

Only Fools Rush , dank je wel
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Laatst bewerkt: 28 jan 2023 22:09 door Eddy K.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 22:11 #1455130

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
egenolf schreef :
Victron smart lader is prima.
Winston cellen met 123Electric BMS is ook een goede combinatie.
Uitdagingen zijn nog wel:
- Stevig kastje maken met goede opsluiting van de cellen
- hoofdschakelaars en eventuele afschakel relais bij te hoge of te kage soanning
- zekeringen en hoofdzekeringen, waarde - plaats?
- laden ook met de dynamo van de motor ? Zo ja, DC/DC converter (Orion) erin.
- laden met zonnecellen ? Dan komt er een Victron smart MPPT leder bij.
Kortom best wel een aardig projekt

Verder eerst goed inlezen in de ervaringen van anderen:
- Serie artikelen over lithium van Rob Ramsey in Zeilwereld
- "Lithium accu's op de Saila" - Sailspecials

Ik ben bezig met een artikel in Zeilen maar ik heb nog niet gehoord of ze het willen plaatsen. Concept al wel klaar. Kan het je toesturen met een PB.

Stuur me even een PB, dan kan ik je nog wat info geven

Ik had me al wat ingelezen en ga ook jouw punten in mijn plan werken, tekening volgt.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 22:18 #1455134

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Calidris schreef :
:)

Ik heb natuurlijk weer eens wat anders.
Gewoon een "lood" lader, ingesteld op absorptie/boost 13,6V (100%). Bij 2,5A schakelt deze terug naar float op 12,8V en laat verder de LFP batterij met rust tot deze zakt onder de 12,8V. Prima veilig naar mijn oordeel.
(Meanwell PB-360P-12)

Of een sterling ook dit kan weet ik niet, interessant om te weten. Voorwaarde is wel dat je de lader exact kan instellen op de bovenspanning en niet de andere uitgangen gebruikt. Dus exclusief voor je LFP

Het algemene probleem is dat als de LFP battery spanning oploopt en de laadbron een spanningsbron is, loopt de stroom sterk terug. Hierdoor duurt het laatste stuk extreem veel langer. Om die reden willen veel mensen en fabrikanten laden tot 14,6 volt, dan blijft de stroom "doorpompen" en ben je eerder klaar.

Ik ga een combi van lood en lifepo4 doen, dus dan is dit geen optie.
De Sterling kan ook alleen op lood of agm ingesteld worden.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 28 jan 2023 22:21 #1455136

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Only Fools Rush in schreef :
Je kan ook overwegen 2 van deze jongens parallel te zetten. Dan ben je én goedkoper uit en hoef je niet aan de klus. En wrs kan je eenvoudiger 2 van deze kwijt van 1x een set van 200Ah (eigen ervaring).

www.nkon.nl/epoch-b12100b-mari...ling-motor-accu.html

Ik heb zelf eentje aangeschaft. Op youtube staan meerdere reviews.

Dat is €120,- voordeliger, maar wel een black box.
Dan ga ik liever voor de Winston.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 29 jan 2023 11:02 #1455216

Een BMS is niet nodig bij LiFePo4. Je hebt ook geen app nodig om zonnepanelen op je dak te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 jan 2023 13:58 #1455253

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Ik ben klaar met tekenen, dit is het nu



en dit kan het worden

Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 jan 2023 14:25 #1455262

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
In een victron mppt75/15 zit al een zekering. Uit ervaring met mijn eigen LiFePO4 (ook winston) weet ik dat er zo weinig mogelijk tussen de mppt en de accu moet zitten. Er ontstaat een vrij grote spanningsval tussen de mppt en de accu pool.
Tenzij je een "smart" uitvoering hebt. Dan meet je met de shunt de spanning over de accu. Daardoor beïnvloed de spanningsval tussen mppt en accu niet de regeling. Die komt dan via de smart shunt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 14:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 29 jan 2023 15:03 #1455277

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
3Noreen schreef :
In een victron mppt75/15 zit al een zekering. Uit ervaring met mijn eigen LiFePO4 (ook winston) weet ik dat er zo weinig mogelijk tussen de mppt en de accu moet zitten. Er ontstaat een vrij grote spanningsval tussen de mppt en de accu pool.
Tenzij je een "smart" uitvoering hebt. Dan meet je met de shunt de spanning over de accu. Daardoor beïnvloed de spanningsval tussen mppt en accu niet de regeling. Die komt dan via de smart shunt.

Dat is een goede opmerking.
De mppt kan dus direct op de accu.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.915 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl