Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Electromotoren en lifepo4

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 17:25 #1448789

3Noreen schreef :
Als we ons beperken tot een start accu. En je wilt een aparte start accu. Wat zijn dan de voordelen om die als LiFePO4 uit te voeren ? Wel 2-4X zo duur.
Ik dacht juist om geen aparte accu voor starten meer neer te zetten. Maar gewoon op één en dezelfde lifepo4 te gaan starten en in de overige electrische behoeften aan boord te voorzien. Vroeger hadden we ook maar één accu aan boord waarmee werd gestart en de huishoudelijke zaken van electriciteit werden voorzien. Weliswaar waren koelkasten op gas en ankerlieren werden met ellebogenstoom bediend. Tegenwoordig hebben we op dat vlak wat meer wensen. Maar lifepo4 kan daar gemakkelijk aan voldoen. En dan blijft het systeem simpel.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 17:35 #1448791

Wat gebeurt er dan als het laden via de dynamo wordt gestopt omdat het BMS de boel afschakeld wegens “vol” ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 18:21 #1448799

Noballast schreef :
Wat gebeurt er dan als het laden via de dynamo wordt gestopt omdat het BMS de boel afschakeld wegens “vol” ?

Dan krijg je een ontzettende piekspanning op je boordnet, en vermoedelijk veel apparatuur kapot.
Maar ja, je accu overleeft:-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 18:58 #1448810

Zo niet toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 19:04 #1448811

SimondeDanser schreef :
3Noreen schreef :
Als we ons beperken tot een start accu. En je wilt een aparte start accu. Wat zijn dan de voordelen om die als LiFePO4 uit te voeren ? Wel 2-4X zo duur.
Ik dacht juist om geen aparte accu voor starten meer neer te zetten. Maar gewoon op één en dezelfde lifepo4 te gaan starten en in de overige electrische behoeften aan boord te voorzien. Vroeger hadden we ook maar één accu aan boord waarmee werd gestart en de huishoudelijke zaken van electriciteit werden voorzien. Weliswaar waren koelkasten op gas en ankerlieren werden met ellebogenstoom bediend. Tegenwoordig hebben we op dat vlak wat meer wensen. Maar lifepo4 kan daar gemakkelijk aan voldoen. En dan blijft het systeem simpel.
Mvg Felix

Op zich is de behoefte om het systeem simpel te houden best slim.

Maar ik zou het starten van de motor juist gescheiden willen houden van al de rest. Maar goed, wij hebben een kleine motor-zeiler, en varen op getijdewater (getijdehaven), en in mijn situatie moet ik dus op de motor en het starten daarvan kunnen vertrouwen..

In jouw geval schrijf je dat je de motor aan kan slingeren. Als dat echt zo is (heb je hem weleens aangeslingerd terwijl hij koud is? Gaat dat ok, ook op bewegende boot met je zeilpak aan?), dan heb je al een hele robuuste back-up, en is de accu inderdaad niet echt meer nodig, of belangrijk.

Als dat je niet de mogelijkheid hebt om de motor aan te slingeren, dan heeft een kleine lood accu de volgende voordelen:
- gescheiden systemen, simpel
-mogelijkheid om vanuit 2de accu te starten in nood
-mogelijkheid om boordverlichting / plotter te kunnen voeden vanuit 1ste accu (start accu) in nood

Bij 1 grote lifepo4 accu lijkt het simpel, maar moet je wel het laadprocess van de dynamo aanpassen. En je blijft afhankelijk van de BMS (als je die hebt). Als die ermee stopt is het niet zo simpel meer, en heb je helemaal geen stroom meer aan boord.

Een kleine loodaccu kost weinig, en mits alleen gebruikt om te starten gaat zo’n accu heel lang mee. Maak de 2 systemen gescheiden, en simpeler kan het bijna niet denk ik…

Maar goed, in jouw situatie kan 1 lifepo4 bank ook wel, maar dan wel het laden van de dynamo goed uitzoeken.
Laatst bewerkt: 30 dec 2022 19:05 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 19:32 #1448817

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
freek1970 schreef :
Wat voor motor praat jij over? 600A startmotor? dan praat je over een 100-400pk motor.

Yep ik dacht idd aan CCA bij koud weer als de olie lekker dik is en de krukas bijkans vastgevroren, een een 70 AH startaccu kan er wel 600 leveren. Uit lifepo4 krijg je die niet vaak vanwege de BMS.

Freek

Ok.
Maar een BMS hoort er nooit thuis als je wilt starten.
Ik zal een meten met de stroomtang wat mijn 1,4KW werkelijk doet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 19:33 #1448818

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
It Paradyske schreef :
Noballast schreef :
Wat gebeurt er dan als het laden via de dynamo wordt gestopt omdat het BMS de boel afschakeld wegens “vol” ?

Dan krijg je een ontzettende piekspanning op je boordnet, en vermoedelijk veel apparatuur kapot.
Maar ja, je accu overleeft:-(

VDR's en condensatoren en 5A EMK diodes zijn geduldig.

maar er hoort nooit een BMS tussen te zitten als je start.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 19:40 #1448819

Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
Noballast schreef :
Wat gebeurt er dan als het laden via de dynamo wordt gestopt omdat het BMS de boel afschakeld wegens “vol” ?

Dan krijg je een ontzettende piekspanning op je boordnet, en vermoedelijk veel apparatuur kapot.
Maar ja, je accu overleeft:-(

VDR's en condensatoren en 5A EMK diodes zijn geduldig.

maar er hoort nooit een BMS tussen te zitten als je start.

Niet iedereen heet Jugo.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 20:51 #1448834

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
Noballast schreef :
Wat gebeurt er dan als het laden via de dynamo wordt gestopt omdat het BMS de boel afschakeld wegens “vol” ?

Dan krijg je een ontzettende piekspanning op je boordnet, en vermoedelijk veel apparatuur kapot.
Maar ja, je accu overleeft:-(

VDR's en condensatoren en 5A EMK diodes zijn geduldig.

maar er hoort nooit een BMS tussen te zitten als je start.

Niet iedereen heet Jugo.

Ook dát nog... B)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 30 dec 2022 22:44 #1448856

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Nachtvlinder schreef :
Zo niet toch?

Ik heb het ongeveer zo gedaan echter de HVD zit in het wisselstroom deel.
De gelijkrichter mag (volgens mijn maual) niet van de accu losgekoppeld worden ter de dynamo draait.
Ik heb de HVD vóór de gelijkrichter.

De HVD gaat uit bij HV maar ook bij HT van de dynamo.
Zolang de motor draait schakelt de HVD niet meer aan. Dat kan pas nadat de dynamo is afgekoeld en die waarde (onder 45gr) kan alleen bereikt worden als de motor (enige tijd) uit geweest is.
Super simpel en super blij mee.

Dus na 3 uur motoren laadt de LFP niet meer bij bij mij. Dat is in LV situaties voldoende om weer minimaal 6 uur gebruik te hebben (en langer zonder koelkast of AP). En daar na kan de motor wel weer 3 uur aan.
Maar LV kom ik niet meer onverwacht tegen met 280Ah in deze pocket sailer

Met startaccu zou die beperking er niet zijn, maar dat is 24kg trailer gewicht.

De startmotor zit direct op de accu (ok, na shunt en hoofdschakelaars). Niet via een BMS.
Starten kan ongeacht de SoC. Als je zelf vindt dat starten toch moet, dan moet het en dan moet je niet op zoek naar een verborgen beveiliging, schakelaar of app. En dat gaat dan maar een keer te koste van wat levensduur. Spaart weer levensduur elders...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 00:14 #1448873

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Er is nog een andere reden om toch een kleine loodzuur startaccu te houden.
Vanwege de hoge aanloopstroom is het niet gebruikelijk om een circuit breaker tussen startaccu en startmotor te hebben, zoals bijv. bij een ankerlier wel het geval is.
Bij falen van de startmotor door bijv sluiting door oververhitting (is niet denkbeeldig) blijft de schade beperkt. De loodzuur startaccu met dunne platen krijgt wel een opdonder maar dat is meestal niet fataal.
In geval van LiFePO4 wordt het volle geweld van de accu's losgelaten op bedrading en startmotor en kan de schade aanzienlijk zijn.

Dus:
1. Dikke kabel zonder onderbreking door relais, laadstroomverdeler o.i.d. van startaccu naar startmotor.
2. Dikke kabel rechtstreeks van B+ van de dynamo naar huisaccu's. (LFP of conventioneel loodzuur).

Beide uiteraard via hoofdschakelaars.

Bijladen van startaccu door klein ladertje (boost DC-DC) als "gebruiker" op huisaccu bank om van laag huisaccu Voltage naar 14 of 14.2 te gaan voor startaccu. Dus helemaal afgestemd op de behoefte van de startaccu.
Dit heeft nog het bijkomend voordeel dat bij startaccu "vol" de lader kan worden uitgeschakeld. Een timer is ook prima (half uur). Of door override switch juist aangezet kan worden om startaccu een boost te geven terwijl de motor niet loopt.

Een tijdje geleden eens mijn datalogger op het ladertje gezet om laadgedrag van startaccu te testen. De volgende chart daarvan gemaakt. Zoals is te zien springt het startaccu voltage binnen seconden al naar absorptiespanning en is na 5 min al weer voor 99% vol.




Ik zal binnenkort misschien een draadje starten voor doe het zelvers om zo'n eenvoudig boost ladertje zelf te maken voor 15 Euro materiaal.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 31 dec 2022 00:36 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 00:35 #1448875

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Dat "niet gebruikenlijk" is een onderbuik gevoel wat sterk leeft on botenland. We hebben de discussie al eens eerder gehad. Ik heb in vele schepen DAF-575 motoren afgezekerd met een 160 meszekering en heéél soms ging er wel eens 1 uit (2x over 30 jaar).

Ik heb mijn 1,4Kw startmotor ook hiermee gezekerd en geen (nooit) problemen ondervonden.

De karakteristiek van de meszekering loopt kennelijk redelijk synchroon met de stroompiek van een startmotor.
Maar mijn voorkeur gaat ook niet uit naar starten op de LFP accu's, alhoewel dat wel moet kunnen. BMS zijn hier minder voor geschikt denk ik. De EMK zooi van de startmotor lijkt me niet fijn voor de BMS-FET's, zoals hans al aangaf.

maar ja, het is mijn schip niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 dec 2022 00:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 00:40 #1448879

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Ik baseer dat "niet gebruikelijk" op eigen ervaring met 7 eigen boten en diverse boten van vrienden. Maar als een zekering werkt en altijd heel blijft (behalve natuurlijk bij sluiting) zal ik de laatste zijn te zeggen dat je dat niet moet doen.
Maar misschien wel aardig om in deze ZF kring te vragen hoeveel forumleden een zekering tussen startaccu en startmotor hebben zitten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 31 dec 2022 00:44 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 01:14 #1448881

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
WaltB schreef :
Ik baseer dat "niet gebruikelijk" op eigen ervaring met 7 eigen boten en diverse boten van vrienden. Maar als een zekering werkt en altijd heel blijft (behalve natuurlijk bij sluiting) zal ik de laatste zijn te zeggen dat je dat niet moet doen.
Maar misschien wel aardig om in deze ZF kring te vragen hoeveel forumleden een zekering tussen startaccu en startmotor hebben zitten.

Zo van: "geen zekering plaatsten helpt ook tegen olifanten aan boord! Ooit een olifant aan boord gezien? Neen. Zie je wel, het werkt dus goed."

Aan dat soort zaken hecht ik weinig waarde. Van jachten scheeps electricijns heb ik niet altijd zo'n hoge pet op, op basis wat ik tegenkom.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 02:44 #1448882

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Ik baseer dat "niet gebruikelijk" op eigen ervaring met 7 eigen boten en diverse boten van vrienden. Maar als een zekering werkt en altijd heel blijft (behalve natuurlijk bij sluiting) zal ik de laatste zijn te zeggen dat je dat niet moet doen.
Maar misschien wel aardig om in deze ZF kring te vragen hoeveel forumleden een zekering tussen startaccu en startmotor hebben zitten.

Zo van: "geen zekering plaatsten helpt ook tegen olifanten aan boord! Ooit een olifant aan boord gezien? Neen. Zie je wel, het werkt dus goed."

Aan dat soort zaken hecht ik weinig waarde. Van jachten scheeps electricijns heb ik niet altijd zo'n hoge pet op, op basis wat ik tegenkom.

Toch niet roze olifanten he?

Je zei eerder dat je met een stroomtang eens zal kijken wat je startmotor precies doet. Heb je die zekering dan op goed geluk aangebracht?

Maar nogmaals, als die zekering onder alle omstandigheden tegen hoge aanloopstroom kan en je voelt dat je daarmee een extra beveiliging hebt aangebracht, dan is dat toch prima?
Naar mijn weten doen serie jachtbouwers dit niet, zelf tenminste niet ervaren, maar misschien dat sommige het licht hebben gezien…
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 05:51 #1448888

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 07:56 #1448899

Tussen start accu en start motor hoort geen zekering. Wel juiste bedrading uiteraard. Er wordt wel veel geprutst met boordelectra , dat is onverstandig. Kijk niet naar de meningen op een forum zoals ZF voor dit soort zaken maar houd je aan certificatie en standaarden. Bijvoorbeeld ABYC ( de standaard wereldwijd voor marine) of Europese of Britse equivalenten. Niet zelf gaan prutsen of doen wat zogenaamde experts op fora verkondigen, en dat geldt uiteraard ook voor deze post...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 08:04 #1448902

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Nachtvlinder schreef :
Zeker als Murphy zo vaak bij je op bezoek komt. Dat heb je ook gedaan toch?

Dus daarom overal waar maar kan een zekering. Murphy schijnt voorkeur te hebben waar zijn kansen te benutten. ;)

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 09:15 #1448925

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
WaltB schreef :
Toch niet roze olifanten he?

Je zei eerder dat je met een stroomtang eens zal kijken wat je startmotor precies doet. Heb je die zekering dan op goed geluk aangebracht?

Maar nogmaals, als die zekering onder alle omstandigheden tegen hoge aanloopstroom kan en je voelt dat je daarmee een extra beveiliging hebt aangebracht, dan is dat toch prima?
Naar mijn weten doen serie jachtbouwers dit niet, zelf tenminste niet ervaren, maar misschien dat sommige het licht hebben gezien…

Ja, precies, van die roze.. ;)

Ik zal proberen iets te vinden wat dat kan meten, mijn huidige stroomtang gaat maar tot 100ADC. Misschien even 2 of 3 strengen maken en afzonderlijk meten.

Maar bij sluiting lost het zich vanzelf op bij LFP; óf de BMS grijpt in óf een zielig M6 boutje komt wel los uit een pool of de kabel verdwijnt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 09:23 #1448927

Pagina 7 van het gelinkte draadje…

Door naar de vereiste karakteristieken (zie zelfde draadje)?

Hier een idee van de duur van de aanloopstroom. Zowel op papier als in de praktijk is dit geen probleem voor een slow-blow zekering van de juiste waarde. Bij lang ingedrukt houden startknop bij vastgeroestte motor of water op de cilinders zal voor deze motor een 175 A ANL doorsmelten, prima ook om een oververhitte startmotor en/of bekabeling te voorkomen. Feitelijk duurt de startpiek (wat praktisch gelijk staat aan kortsluiting) dan voort, waarvoor de zekering bedoeld is te smelten. Gaat de motor rond, dan zal bij deze motor die veel lagere stroom gelden, waarbij (in dit voorbeeld) een juist gekozen ANL niet zal smelten.



Ik ben zo langzamerhand meer benieuwd naar praktijksituaties waar wél nuisance trips zijn opgetreden. Welke motor, zekering en omstandigheden dit betrof…
Laatst bewerkt: 31 dec 2022 09:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 09:37 #1448931

Booty24 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Zo niet toch?

Ik heb het ongeveer zo gedaan echter de HVD zit in het wisselstroom deel.
De gelijkrichter mag (volgens mijn maual) niet van de accu losgekoppeld worden ter de dynamo draait.
Ik heb de HVD vóór de gelijkrichter.

De HVD gaat uit bij HV maar ook bij HT van de dynamo.
Zolang de motor draait schakelt de HVD niet meer aan. Dat kan pas nadat de dynamo is afgekoeld en die waarde (onder 45gr) kan alleen bereikt worden als de motor (enige tijd) uit geweest is.
Super simpel en super blij mee.

Dus na 3 uur motoren laadt de LFP niet meer bij bij mij. Dat is in LV situaties voldoende om weer minimaal 6 uur gebruik te hebben (en langer zonder koelkast of AP). En daar na kan de motor wel weer 3 uur aan.
Maar LV kom ik niet meer onverwacht tegen met 280Ah in deze pocket sailer

Met startaccu zou die beperking er niet zijn, maar dat is 24kg trailer gewicht.

De startmotor zit direct op de accu (ok, na shunt en hoofdschakelaars). Niet via een BMS.
Starten kan ongeacht de SoC. Als je zelf vindt dat starten toch moet, dan moet het en dan moet je niet op zoek naar een verborgen beveiliging, schakelaar of app. En dat gaat dan maar een keer te koste van wat levensduur. Spaart weer levensduur elders...

Als je voor de gelijkrichter onderbreekt, hoe voorkom je dan dat de veldstroom naar maximaal bakken en graden wordt geregeld?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 09:54 #1448936

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
It Paradyske schreef :
Booty24 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Zo niet toch?

Ik heb het ongeveer zo gedaan echter de HVD zit in het wisselstroom deel.
De gelijkrichter mag (volgens mijn maual) niet van de accu losgekoppeld worden ter de dynamo draait.
Ik heb de HVD vóór de gelijkrichter.

De HVD gaat uit bij HV maar ook bij HT van de dynamo.
Zolang de motor draait schakelt de HVD niet meer aan. Dat kan pas nadat de dynamo is afgekoeld en die waarde (onder 45gr) kan alleen bereikt worden als de motor (enige tijd) uit geweest is.
Super simpel en super blij mee.

Dus na 3 uur motoren laadt de LFP niet meer bij bij mij. Dat is in LV situaties voldoende om weer minimaal 6 uur gebruik te hebben (en langer zonder koelkast of AP). En daar na kan de motor wel weer 3 uur aan.
Maar LV kom ik niet meer onverwacht tegen met 280Ah in deze pocket sailer

Met startaccu zou die beperking er niet zijn, maar dat is 24kg trailer gewicht.

De startmotor zit direct op de accu (ok, na shunt en hoofdschakelaars). Niet via een BMS.
Starten kan ongeacht de SoC. Als je zelf vindt dat starten toch moet, dan moet het en dan moet je niet op zoek naar een verborgen beveiliging, schakelaar of app. En dat gaat dan maar een keer te koste van wat levensduur. Spaart weer levensduur elders...

Als je voor de gelijkrichter onderbreekt, hoe voorkom je dan dat de veldstroom naar maximaal bakken en graden wordt geregeld?

Ik had een 10A zekering voor de veldstroom. Als de drie fase gelijkrichter het begeeft dan gaat ,bij gebrek aan inductie weerstand, na 30-60 seconden ook de zekering voor de veldstroom er uit. Bij gebrek aan inductie weerstand.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 11:23 #1448967

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Nachtvlinder schreef :
Pagina 7 van het gelinkte draadje…

Door naar de vereiste karakteristieken (zie zelfde draadje)?

Hier een idee van de duur van de aanloopstroom. Zowel op papier als in de praktijk is dit geen probleem voor een slow-blow zekering van de juiste waarde. Bij lang ingedrukt houden startknop bij vastgeroestte motor of water op de cilinders zal voor deze motor een 175 A ANL doorsmelten, prima ook om een oververhitte startmotor en/of bekabeling te voorkomen. Feitelijk duurt de startpiek (wat praktisch gelijk staat aan kortsluiting) dan voort, waarvoor de zekering bedoeld is te smelten. Gaat de motor rond, dan zal bij deze motor die veel lagere stroom gelden, waarbij (in dit voorbeeld) een juist gekozen ANL niet zal smelten.



Ik ben zo langzamerhand meer benieuwd naar praktijksituaties waar wél nuisance trips zijn opgetreden. Welke motor, zekering en omstandigheden dit betrof…

Ja, die had ik even niet meer op het netvlies, scheelt weer meten.
Maar als je de karakteristiek bekijkt van NH00 meszekeringen, dan kan je met 160A type ongeveer 15 seconden starten met 600A. Voor 180A geldt vrijwel geen tijdbeperking. Dat alles volgens deze informatie:
www.hager.nl/files/download/0/...ltveiligheden_nl.pdf

Ik zie geen beperkingen om een startmotor te beveiligen met een passende zekering van het type NH00, een 100KA type voor 400VAC. (wat ik dus al sinds 1986 doe)

Wil je het uitvoeren met een ANL zekering, zal je iets van 275-300A moeten nemen voor een startstroom van 600A bij 10 seconden. Maar 500A type mag natuurlijk ook, het gaat om schade beperking bij kortsluiting of ander ongerief.
www.dgrubberholland.nl/asset/media/document/591.pdf
Maar ANL zekeringen zijn vaak van wat schimmige herkomst zonder al te veel specificaties.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 dec 2022 11:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 12:42 #1448992

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Heb dit fenomeen (stroompieken tijdens het starten) een keer zien gebruiken om te kijken of de compressie van alle cilynders gelijk was bij een yanmar. Vond het een nuttige snelle methode!
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 12:47 #1448994

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Shebee schreef :
Heb dit fenomeen (stroompieken tijdens het starten) een keer zien gebruiken om te kijken of de compressie van alle cilynders gelijk was bij een yanmar. Vond het een nuttige snelle methode!

Creatief
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl