Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Electromotoren en lifepo4

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 16:25 #1449079

Ik was dit draadje begonnen om uit te vinden of een motor starten met lifepo4 nu wel of geen goed idee is. Ik dacht zelf aanvankelijk van wel. Maar gezien alle reacties denk ik dat ik toch mijn ideeen ga bijstellen en ervan uitgaan dat er een loodaccu voor het starten aan boord blijft. Daarmee is mijn vraag beantwoord.
Ik dank iedereen voor zijn bijdrage en wens jullie allen een plezierige jaarwisseling.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 18:04 #1449116

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Booty24 schreef :

Ik doe dit nu 2 jaar. Zomers starter binnen 1 tel. Bij de winterwedstrijden wel 2 twee startrondes nodig om mijn 1pitter te laten draaien.
Mijn bms leverancier (hlpdata) doet dit met een grotere diesel al 6 jaar. Hij gebruikt wel een loodaccu als backup startaccu, maar die is nooit nodig.

Vooralsnog werkt het. Diverse forumleden doen het. Gisteren een LFP startaccu in het schap bij Dekker gezien.

De enige reserve die ik hier lees: de mateloze stroom bij kortsluiting. Ik heb de startmotor cq kabels niet gezekerd. Is te overwegen.

Hier nog de link naar mijn eerdere draadje en ervaring: enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu#1432486
Laatst bewerkt: 31 dec 2022 18:34 door Booty24. Reden: URL toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 18:17 #1449118

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
It Paradyske schreef :
Booty24 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Zo niet toch?

Ik heb het ongeveer zo gedaan echter de HVD zit in het wisselstroom deel.
De gelijkrichter mag (volgens mijn maual) niet van de accu losgekoppeld worden ter de dynamo draait.
Ik heb de HVD vóór de gelijkrichter.

Als je voor de gelijkrichter onderbreekt, hoe voorkom je dan dat de veldstroom naar maximaal bakken en graden wordt geregeld?

Weet ik niet want heb geen “gewone” dynamo.
Ik heb een permanent magneet dynamo achter mijn Farymann 18W 7pk diesel.
Twee draadjes wisselspanning van dynamo naar de regulator die ik onderbreek.

Uitschakelen gaat prima. Inschakelen doe ik niet, daar ik niet weet of de regulator tegen een draaiende dynamo kan. Verwacht wordt van niet.
Daar er gewoon een stekker in de verbinding zat was niet eens een “ingreep” nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 18:56 #1449124

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Mijn drie cilinder Yanmar start prima op een LifePo4 accu met 120 a BMS

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 31 dec 2022 19:01 #1449125

Idem hier voor een Bukh DV10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electromotoren en lifepo4 01 jan 2023 01:33 #1449148

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Booty24 schreef :
Booty24 schreef :

Ik doe dit nu 2 jaar. Zomers starter binnen 1 tel. Bij de winterwedstrijden wel 2 twee startrondes nodig om mijn 1pitter te laten draaien.
Mijn bms leverancier (hlpdata) doet dit met een grotere diesel al 6 jaar. Hij gebruikt wel een loodaccu als backup startaccu, maar die is nooit nodig.

Vooralsnog werkt het. Diverse forumleden doen het. Gisteren een LFP startaccu in het schap bij Dekker gezien.

De enige reserve die ik hier lees: de mateloze stroom bij kortsluiting. Ik heb de startmotor cq kabels niet gezekerd. Is te overwegen.

Hier nog de link naar mijn eerdere draadje en ervaring: enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu#1432486

Inderdaad hoeft er niets mis mee te zijn, mits er maatregelen getroffen worden tegen kortsluiting.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl