Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Installeren van een Victron Argofet battery isolat

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 30 dec 2022 18:46 #1448806

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Nu de boot toch op de wal ligt ben ik bezig om ook de electronica wat te updaten. Dat is op zich niet moeilijk omdat dat wat er in zit 'as basic as can be' is.

Wat er nu is; -O, een, twee, beide-schakelaar
Startaccu 70 Ah op een
Boordaccu 100 Ah op twee met een draad naar het schakelpaneel,
ongezekerd.

Wat ik bij de boot kreeg is een Victron energy Argofet battery isolator 300A output met twee outputs.
Daarnaast is er een VGEPS60 w DC-DC converter input 12/24 V, output 12 V 5A (max)
(en een CTEK M100 marine lader)

Mijn vragen zijn;
moet er nog ergens een schakelaar tussen, is het een goed idee om de motor via de bestaande schakelaar (0 naar 1 ) naar de Argofet te leiden om de accus bij afwezigheid ook te kunnen isoleren.
Dan rechtstreeks van de boordaccu een draad met zekering (hoe zwaar?) naar het schakelbord.
Op het schakelpaneel zitten alle kleine stroomverbruikers in de kajuit en de boord verlichting + instrumenten (log en dieptemeter)


Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 30 dec 2022 23:15 #1448862

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Algemeen antwoord: het is goed gebruik om beide accu's aan de verbruikszijde afschakelbaar te maken. Dus 2x een hoofdschakelaar, zoals deze:



De 0-1-both schakelaar kan in de container, is verouderde techniek.

Tevens worden de accukabels beschermd door een hoofdzekering, zo dicht mogelijk bij de plus accu. Er zijn hele debatten gevoerd of de startaccu ook een zekering moet hebben, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zelf ben van mening van wel. Gebruik in ieder geval ANL zekering(en) zoals deze:



Aan de laadzijde van de accu's zit je mooie Vitrom Argofet. Deze MOET in de MIN draad een kleine zekering (1 of 2A) hebben! Dit is de enige mindraad aan boord die voorzien is van een zekering, alle andere bedrading wordt altijd aan de plus-zijde gezekerd.

De diktes van je bekabeling hangt af van de hoeveelheid stroom (in Ampères) dat er maximaal doorheen gaat in combinatie met de lengte van de kabel. Daar moet je even aan rekenen, maar wat vuistregels zijn:
- Dikker is beter (minder verliezen). Bij twijfel dus een maatje meer graag.
- Kabels naar de startmotor: meestal 35mm2 of 50mm2
- Kabels naar het schakelpaneel: meestal volstaat 8 of 10mm2 wel.

Let op, dit slechts ter indicatie, het is geen advies! Ik wil je graag helpen met het kiezen van de juiste spullen, maar ben in de winterperiode slechts af en toe even in de haven.

NB de DC-DC lader lijkt mij overbodig, althans ik zie niet direct een toepassing bij jou aan boord.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 dec 2022 23:18 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 30 dec 2022 23:41 #1448866

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 500
Mijn ervaring met de elektra aan boord heeft mij geleerd dat je met een andere boot over het algemeen het beste bij nul kunt beginnen. Dus ga voor je zelf na wat je graag zou willen en hoe je dat kan realiseren. Veel gemaakte fouten zijn om te weinig zaken af te zekeren en teveel zaken op de accu pool zelf te zetten uit valse zuinigheid. Gebruik voor de verdeling aub bus bars.
De argo fet die je hebt is een mooi ding om je beide accu sets tegelijk te kunnen laden zonder dat ze elkaar leeg kunnen trekken. Daar kan je alvast blij mee zijn. Voor de landings toestand van je accu’s zou ik een batterij monitor met shunt installeren op je lichtaccu’s. Ook is het voor je lichtaccu’s belangrijk om regelmatig helemaal volgeladen te worden door een goede accu lader. Goed monitoren en goed laden zorgt voor een levensduur van je accu’s die jaren langer kan zijn.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 01 jan 2023 18:16 #1449227

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Als ik het goed begrijp kan ik de minkabels (zwart) allemaal laten zitten en dien ik de (rode) pluskabels van de accu via een schakelaar en dan een zekering aan de Victron te verbinden.
De rode kabel van de motor gaat direct op de Victron en de aarde van de Victron gaat via een zekering direct op het motorblok.

Schakelaars van 100 A goed genoeg?
Zekeringen voor de accu voor hoeveel A ?

Op de fotos zie je de situatie zoals ze is. ik denk dat ik de bekabeling kan gebruiken zoals ze er ligt, misschien wat inkorten waar nodig..
0-1-2-both er uit en een nieuwe setup bedenken.




Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 01 jan 2023 19:07 #1449231

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Alles begint met een schema…
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 01 jan 2023 20:17 #1449241

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
ilCigno schreef :

....
De 0-1-both schakelaar kan in de container, is verouderde techniek.
....

Even terzijde. Wat is er mis met een 0-1-both schakelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 01 jan 2023 21:10 #1449245

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
jmarinis schreef :
ilCigno schreef :

....
De 0-1-both schakelaar kan in de container, is verouderde techniek.
....

Even terzijde. Wat is er mis met een 0-1-both schakelaar?

Is helemaal niks mis mee, alleen voorzichtig zijn met gebruik. Als je startaccu leeg is, is het beter om alleen de huisaccu voor starten te gebruiken en niet beide accu's parallel te schakelen.
Dat bereik je met de 3 schakelaars, 2 sleutels methode. Om de huisaccu voor starten te gebruiken, moet je de sleutel uit de startaccu schakelaar halen om de 3e schakelaar (C) te kunnen sluiten.
In noodgevallen kun je zo ook de startaccu als huisaccu gebruiken. (dan sleutel uit A en in C)







@Brassman Die DC-DC converter kan handig zijn als je iets op het boordnet wilt aansluiten waarvan de specs 12V vermelden, bijv. een beeldscherm of computer. Het voltage van het boordnet kan varieren tussen 11.5 en 14.4V en daar kunnen apparaten die specifiek 12V nodig hebben niet tegen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 jan 2023 21:31 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 02 jan 2023 14:04 #1449373

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Ik heb van friendlysailor het schema van zijn installatie gekregen en heb na het installeren van librecad het een en ander weggegumd om een simpele setup te beginnen. Ik heb een losse acculader, meet met de multimeter geregeld de accuspanning en er zit een ouderwetse Voltmeter op het instrumentenpaneel.

Grote onbekende op de tekening is voor mij de shunt, moet ik eens uitzoeken.


Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 02 jan 2023 14:19 #1449375

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
[/quote]



@Brassman Die DC-DC converter kan handig zijn als je iets op het boordnet wilt aansluiten waarvan de specs 12V vermelden, bijv. een beeldscherm of computer. Het voltage van het boordnet kan varieren tussen 11.5 en 14.4V en daar kunnen apparaten die specifiek 12V nodig hebben niet tegen.[/quote]


14,4V >>> sommige led(strips) ook niet
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 02 jan 2023 16:42 #1449409

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Ik houdt de DC-DC wel in mijn electro-box voor eventueel gebruik in de toekomst.

Vooralsnog is het het belangrijkste dat er een goed basisnet is waarbij de accus onder motor goed geladen worden en dat er zekeringen komen waar ze nodig zijn.

De YippyYaYee is voor mij een heerlijk zeilende kampeerboot met basic electra voor kajuit en rompverlichting, een log- en dieptemeter en een origo.

Ben nu bezig met alle waterslangen van de motor te vervangen, een nieuw logsysteem in te bouwen en de oude toiletkranen te verwijderen en af te doppen.

Nieuwe antiouling eronder en z.s.m. terug het water in. B)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 04 jan 2023 00:11 #1449768

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Een shunt heb je alleen nodig als je een batterij-monitor gebruikt. Dus een klokje die de laadtoestand van de accu bijhoudt. Als je die niet hebt is een shunt ook niet nodig. Alles wat 'min' is knoop je dan zondermeer aan elkaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 07 jan 2023 11:30 #1450521

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688

plan c

Als ik de DC-DC tussen accu en instrumentenpaneel zet heb ik 6 aansluitingen (gezekerd) voor bijvoorbeeld log, dieptemeter,kompas licht, cigarettenplug usb (telefoon laden) en led-navigatie verlichting.


Aan te schaffen; 3 schakelaars 100A
2 zekeringhouders ANL
1 inline zekeringhouder victron -
Catch that Wind!
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 11:31 door Brassman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 07 jan 2023 11:35 #1450523

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
alle instrumenten achter een 5A DC converter?
denk het niet...
zowiezo niet nodig
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 07 jan 2023 12:12 #1450531

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Allemaal hoeft zeker niet, maar de usb laadstekker en mijn nieuwe raymarine log die direct op 12v komt zullen er toch baat bij hebben.

Het totaal verbruik met alles aan zal zeker nog onder 60W zijn.
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 07 jan 2023 12:29 #1450537

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
whatever
denk dat die Raymarine gemaakt is voor op een bootje
ergo..

USB lader zoals evt in auto?
zelfde verhaal
moet 14,2V geen issue zijn

of je moet het willen doen om eea te laten werken met bijv nog maar 10V
maar dan heb je een accu probleem..

maar geloof me 60W is niets, en anders in notime niets
electronica jongt altijd op de een of andere manier aan ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 07 jan 2023 13:51 #1450556

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Ik deel SY Helios' vraag: waarom zou je die spullen achter een DC-DC converter zetten? Heb je vrijwel zeker absoluut niet nodig.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 07 jan 2023 14:18 #1450564

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Ok, ik ben overtuigd (en heb weinig verstand van electra.. :S )

terug naar plan b.


Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 07 jan 2023 14:30 #1450567

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
wij hebben ook een strakke 12V DC converter,
waarvoor; de TV
die is wat kritisch
en led verlichting
kan ook niet altijd tegen 14,2 V (bij laden)
de rest; vooral niet..


NB ooit, waren er wifi routers van ALfa, ook totaal niet bestand tegen 14V
maar zal je issue niet zijn
boodschap is; auto en bootjespul, no issue
thuis spul, strikt gemaakt voor 12VDC; check !!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 07 jan 2023 14:31 #1450568

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Lijkt mij in orde.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 19 feb 2023 22:16 #1460795

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
ilCigno schreef :
Algemeen antwoord: het is goed gebruik om beide accu's aan de verbruikszijde afschakelbaar te maken. Dus 2x een hoofdschakelaar, zoals deze:



De 0-1-both schakelaar kan in de container, is verouderde techniek.

Tevens worden de accukabels beschermd door een hoofdzekering, zo dicht mogelijk bij de plus accu. Er zijn hele debatten gevoerd of de startaccu ook een zekering moet hebben, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zelf ben van mening van wel. Gebruik in ieder geval ANL zekering(en) zoals deze:



Aan de laadzijde van de accu's zit je mooie Vitrom Argofet. Deze MOET in de MIN draad een kleine zekering (1 of 2A) hebben! Dit is de enige mindraad aan boord die voorzien is van een zekering, alle andere bedrading wordt altijd aan de plus-zijde gezekerd.

De diktes van je bekabeling hangt af van de hoeveelheid stroom (in Ampères) dat er maximaal doorheen gaat in combinatie met de lengte van de kabel. Daar moet je even aan rekenen, maar wat vuistregels zijn:
- Dikker is beter (minder verliezen). Bij twijfel dus een maatje meer graag.
- Kabels naar de startmotor: meestal 35mm2 of 50mm2
- Kabels naar het schakelpaneel: meestal volstaat 8 of 10mm2 wel.

Let op, dit slechts ter indicatie, het is geen advies! Ik wil je graag helpen met het kiezen van de juiste spullen, maar ben in de winterperiode slechts af en toe even in de haven.

NB de DC-DC lader lijkt mij overbodig, althans ik zie niet direct een toepassing bij jou aan boord.

Ben na lang twijfelen toch begonnen met mijn Argofet aan te sluiten.
Tenminste de bedrading al klaar te maken.
Maar nu zit ik te twijfelen, wat is wijsheid.
De kabel van de Argofet naar de accu kan die best aan de accu kant van de accuzekering, of aan de verbruikerskant. Ik denk deze aan de accu kant aan te sluiten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 19 feb 2023 22:24 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 20 feb 2023 05:51 #1460805

De zekering beschermt de kabel tegen oververhitting door zeer grote stroomsterkte bij kortsluiting. De stroombron voor die stroom is de accu. Dus ook kabel naar argofet achter de zekering, vanuit de accu gezien, zou ik denken.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installeren van een Victron Argofet battery isolat 20 feb 2023 08:33 #1460837

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Zekering aan de accukant en de rest van alle bedrading aan de zekeringkant.
Schematisch: accu—>zekeringhouder—> alle andere bedrading, inclusief die van de Argofet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl