Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Contactslot vervangen door druknop

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 15:01 #1450583

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Contact afzetten bij draaiende motor kan soms, mits je geen 'aktieve' stopspoel hebt. (Dus altijd bekrachtigd) Ook heb je dan geen werkende alarmen meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 16:41 #1450616

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
sjoerd1981 schreef :
Het contactslot en motorpaneel van Palomine zit binnen. Ik heb een bypass gemaakt met deze knop buiten, direct binnen handbereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 17:21 #1450634

Joriss,

Contactslot is heel simpel te vervangen door één, twee of drie knoppen.
Dit afhankelijk of er voorgegloeid moet worden en er een solenoid stop switch is.

Zonder deze is één knop naar het startrelais voldoende, met een aftakking naar de regelaar van de generator en naar de laadstroom draad.
In die afgetakte draad dient een diode (of relais) aanwezig te zijn om bij draaiende motor geen spanning op het startrelais te hebben, maar wel naar de regelaar op de generator.

Indien voorgeloeid moet worden kan dat met de al bestaande knop. er zijn dan dus twee knoppen.

Is er ook een solenoid om te stoppen, dan blijft deze ook gewoon zoals al aangesloten.

Dat zijn dan drie knoppen die alle alleen tijdens het indrukken werken en bij loslaten vanzelf terug komen in de uitgangspositie.

Stoppen met een hefboompje met een draad kan ook onveranderd blijven.

Met de startknop komt er spanning het start relais en NA de diode op de regelaar en laadstroomdraad.

De motor gaat draaien en dus de generator spanning leveren naar de diode brug tussen de accu´s

De diode tussen start relais en generator verhindert dat het startrelais bekrachtigd blijft.

Alle alarmlampjes en toeters blijven werken zoals voorheen.

De laadspanning vóór de diodebrug is dan de regelaarspanning. mogelijk moet die dan iets aangepast worden.

Die startknop kan zonder probleem een parallel knop hebben voor binnen of buiten starten.
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 17:25 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl