Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Contactslot vervangen door druknop

Contactslot vervangen door druknop 05 jan 2023 16:55 #1450097

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Onze stalen motorzeiler heeft 2 stuurstands. Eentje binnen en eentje buiten. Motorpaneeltjes zijn van Vetus. Binnen de uitgebreide versie, buiten met alleen de toerenteller en voltmeter.
Nu heb ik eerder gehad dat de motor te starten was met een drukknop, en ook het stoppen met een drukknop ging (Volvo Penta).
Eigenlijk zou ik het paneel buiten willen voorzien van een drukknop om de motor mee te kunnen stoppen. Dit is bijv. handig om de motor uit te kunnen zetten in de sluis of na afmeren en je nog met landvasten in je hand staat. Starten kan dan wel weer binnen met de contactsleutel en hoeft helemaal niet buiten te kunnen van mij.
Is het contactslot te vervangen door een drukknop, en zo ja, iemand een idee waar ik deze zou kunnen vinden
En hoe zit dat met de bedrading, kan ik de bestaande bedrading van het contactslot gebruiken en alles voor voorgloeien en starten niet gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 05 jan 2023 21:14 #1450195

Kijk even in het schema van je motor.

Je contactslot is gewoon een schakelaar. Als je sleutel een voorgloeistand en een startspan heeft kannje die gewoon vervangen door 2 drukknoppen.

Mijn diesel heeft geen gloeipluggen. Ik start al jaren met een schakelaar. Een sleutelbos heeft niets te zoeken in de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 05 jan 2023 21:55 #1450209

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Bij een standaard Vetus paneel is het niet zo gemakkelijk.
De startschakelaar is een 5 standen schakelaar waarmee op verschillende posities verschillende circuits in of uitgeschakeld worden.

OFF alles uit, 1 contact aan, Voorgloeien, Starten, ( als je de schakelaar loslaat gaat deze terug naar de stand contact aan. en helemaal de omgekeerde kant op is de stop positie.
Dat ga je niet redden met 1 of 2 schakelaars.

Als je de motor stopt en het contact niet afzet, blijft het alarm piepen. ( omdat oliedruk, en alternatorspanning ontbreken ).

Ik zou ook zonder sleutel willen werken vanuit de kuip, maar zie het meer in het vervangen van de sleutel door een draaiknop. Aan of uitzetten van de motorbediening kan door het in of uitschakelen van de startaccu binnen ( als de motor gestopt is ).
Maar ik heb zo een draaiknop ook nog niet gevonden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 05 jan 2023 22:05 #1450211

Jorisss schreef :
Is het contactslot te vervangen door een drukknop, en zo ja, iemand een idee waar ik deze zou kunnen vinden
Ja, dat kan.

Zoiets bijvoorbeeld:

www.joostenwatersport.nl/bl-1-...-rubber-mer-12-5-amp
Jorisss schreef :

En hoe zit dat met de bedrading, kan ik de bestaande bedrading van het contactslot gebruiken en alles voor voorgloeien en starten niet gebruiken?

Dat kan denk ik wel. Maar zonder bedradingsschema wordt het lastig om door te hebben hoe de 2 panelen exact zijn aangesloten.

Maar op het tweede (buiten) paneel kan je nu gloeien, starten en stoppen met het contactslot toch?

Dan is het makkelijk. Foto maken van de achterkant van het contactslot. Daarna alle kabels loshalen. De kabels voor gloeien en starten isoleren (stuk lijmende krimpkous eroverheen, of een wago klem ofoz) en netjes vastzetten.
De kabel voor stoppen aansluiten aan de drukkknop (en de plus).
We kunnen je wel verder helpen, maar dan moet je eigenlijk het schema hebben, of exact modelnummer van het paneeltje, en liefst nog een fotootje van de achterkant van het buitenpaneel.

Succes!
Groet,
Sjoerd
Laatst bewerkt: 05 jan 2023 22:06 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 05 jan 2023 23:42 #1450229

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Tony2920 schreef :
Ik zou ook zonder sleutel willen werken vanuit de kuip, maar zie het meer in het vervangen van de sleutel door een draaiknop. Aan of uitzetten van de motorbediening kan door het in of uitschakelen van de startaccu binnen ( als de motor gestopt is ).
Maar ik heb zo een draaiknop ook nog niet gevonden.

Ik wil eigenlijk ook wel van de sleutel met drijver af.
De yanmar sleutel zit erg los in het contact als de motor uit staat.
Overweeg om de sleutel in het contact slot vast te lijmen. Kan die er niet meer uitvallen/kwijtraken.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 06 jan 2023 00:26 #1450231

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Bij Yanmar is het (althans bij de eenvoudige GM motoren) erg simpel, het contactslot is slechts een aan-uit schakelaar. Die kan je vervangen door een kwalitatief goede waterdichte schakelaar die hetzelfde doet: aan-uit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 06 jan 2023 10:25 #1450290

Contactsleutels zijn voor auto's, niet voor boten.

Bij Vetus kan het lastig worden, mogelijk heb je meerdere schakelaars nodig aan/uit, gloeien, start en stop.
Zie bv pag 24 van link


vetus.com/cms/wp-content/uploa...e-control-panels.pdf

en hier nog een aardige tip forums.ybw.com/index.php?threa....513481/post-6670462
Laatst bewerkt: 06 jan 2023 10:45 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 06 jan 2023 10:51 #1450294

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Stoppen ansich is geen probleem. Maar als je binnen gestart hebt, gaat de motor welliswaar uit, maar het contact nog steeds aan. Moet je alsnog naar binnen om het contact af te zetten. Een beetje regen en drup ofzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 06 jan 2023 12:17 #1450332

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1288
Beste oplossing zou dan zijn om het binnen ook met een stop/startknop te maken. Je kan dan voor de "contact" knop een wisselschakelaar gebruiken en zo een hotelschakeling maken. Startknop is een puls schakelaar, die kunnen dus normaal.
Voor diefstalbeveiliging zou je nog een sleutelslot in de voeding van de twee wisselschakelaars kunnen zetten.
Dan kan je zowel binnen als buiten de motor starten en de motor in en uit contact zetten. Moet wel ook nog een stopknop bij bedenk ik me nu, maar dat kan ook met puls schakelaars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 01:24 #1450468

Een contactslot is ook maar gewoon een schakelaar met meerdere standen. Dus ergens is er een kontakt wat de spanning naar de dynamo aanzet (veldbekrachtiging) en dus ook naar het startrelais wanneer men door draait na de gloeistand te hebben gehad komt de start modus. Dus starten met druk knop kan als je bij de diesel uitvoering dan ook nog even een druk knopje maakt voor het voorgloeien. Of je bijvoorbeeld een trekschakelaar monteerd die bij oudere tractoren ook wel toepast werden met twee standen de eerste. Voor het voorgloeien en dan verder door trekken voor het starten.
In een start slot zijn het ook maar kontaktjes die verbinden.
Het is allemaal niet zo heel moeilijk, als je maar begrijpt hoe het werkt.



Grt. Mark




Verzonden van af mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 07:28 #1450474

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
boarderbas schreef :
Ik start al jaren met een schakelaar. Een sleutelbos heeft niets te zoeken in de kuip.

Er is veel te zegge voor starten met een drukknop. Schakelaar (met aan/uit stand) lijkt me niet handig; die moet je aan en ook weer uit zetten. Een drukknop die zelf terugkomt uit de 'aan'-stand is wat je wilt.
De hyperbool van een 'sleutelbos' is weer wat overdreven. De contactsleutel van je auto zit misschien aan een sleutelbos. Die van je boot natuurlijk niet. Daar zit alleen zo'n drijvertje aan, dat 'm aan de oppervlakte houdt als ie overboord gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 09:15 #1450490

Wadloper schreef :

.. Die van je boot natuurlijk niet. Daar zit alleen zo'n drijvertje aan, dat 'm aan de oppervlakte houdt als ie overboord gaat.

Die van mijn boot natuurlijk wel. De sleutel van het slot van het luik zit aan één bos met de sleutel van de hoofdschakelaar van de elektriek. Voordeel, als je deze bos in je hand heb weet zeker dat boot stroomloos is. Starten doe ik inderdaad zonder sleutel.
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 09:38 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 09:15 #1450491

Maar dat drijvertje maakt dan nog sneller dat je de hele boel aan stukken trapt. Weet ik uit ervaring, bij een dehler 37.
En dat je dan dus toch een hele tijd aan het klooien bent om een schroevendraaier te halen en uit te vinden hoe te starten. Uiteraard op het compleet verkeerde moment. :(

sleutel hoort gewoon niet in de kuip.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 09:33 #1450494

Mee eens. Het kan wel in de kuip, maar dan op z’n minst in een verdiepte constructie (met een klepje ervoor). Zodat het niet uitsteekt. Maar drukknop is natuurlijk net zo makkelijk.

Ben zelf een nieuw paneeltje aan het installeren. Zelfgemaakt met drukknoppen, echt moeilijk is dat niet:
(Plaatje 316 rvs, beetje boren en zagen, en monteren)








Knopje voor starten (groen lampje)
Knopje voor gloeien (geel lampje)
Knopje voor stoppen (rood lampje)
En een zoemer voor oliedruk / temperatuur (met ledjes om aan te geven wat er mis is)

Verder nog een klokje met oliedruk, temperatuur en andere ongein. Maar dat is niet echt noodzakelijk, wel handig.

Paneeltje verdiept in de kuiprand monteren.

Expres geen contact. Vanuit de kuip kan ik in de bakskist de hoofdschakelaar voor de motor aan zetten. Dat is mijn contact. En dan gaat het paneel gelijk aan. Mijn zoemer voor oliedruk is gelijk een soort van alarm voor motor/hoofdschakelaar die aanstaat.
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 09:35 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 10:38 #1450501

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
sjoerd1981 schreef :
Expres geen contact. Vanuit de kuip kan ik in de bakskist de hoofdschakelaar voor de motor aan zetten. Dat is mijn contact. En dan gaat het paneel gelijk aan. Mijn zoemer voor oliedruk is gelijk een soort van alarm voor motor/hoofdschakelaar die aanstaat.

Wel oppassen dat je nooit(!) de hoofdschakelaar uit zet met lopende motor, want dan heb je meteen de dynamo naar de kl*te.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 11:10 #1450510

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
keeszeiler schreef :
Wadloper schreef :

.. Die van je boot natuurlijk niet. Daar zit alleen zo'n drijvertje aan, dat 'm aan de oppervlakte houdt als ie overboord gaat.

Die van mijn boot natuurlijk wel. De sleutel van het slot van het luik zit aan één bos met de sleutel van de hoofdschakelaar van de elektriek. Voordeel, als je deze bos in je hand heb weet zeker dat boot stroomloos is. Starten doe ik inderdaad zonder sleutel.

Ja, zoveel individuen, zoveel oplossingen qua electriek.
Zelf zet ik de grote vierstandenschakelaar (staat op '1' voor spanning op motorpaneel) op '0' als ik de zaak stroomloos wil maken. Dat is dus niet de schakelaar waarmee ik de motor start. Begrijp ik het nu goed dat dit bij jou wèl zo is?
Ik heb dus wèl een contactsleuteltje en zoals ik al duidelijk maakte, is dat sleuteltje vervangen door knoppen wat mij betref een goed idee. Ik heb echter ook een Vetus-motorpaneel, dus het wordt niet één knop maar een reeks van knoppen.
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 12:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 12:14 #1450532

daan1508 schreef :
sjoerd1981 schreef :
Expres geen contact. Vanuit de kuip kan ik in de bakskist de hoofdschakelaar voor de motor aan zetten. Dat is mijn contact. En dan gaat het paneel gelijk aan. Mijn zoemer voor oliedruk is gelijk een soort van alarm voor motor/hoofdschakelaar die aanstaat.

Wel oppassen dat je nooit(!) de hoofdschakelaar uit zet met lopende motor, want dan heb je meteen de dynamo naar de kl*te.

Dat klopt. Maar ik heb een aparte hoofdschakelaar, alleen voor de motor. Die zit dus in een bakskist. Hoofdschakelaar voor verlichting etc. zit binnen in de kajuit, op een andere plek. Vergissen is dus niet mogelijk.

Ik durf te stellen dat het meer hufterproof is dan hoe het nu bij mij zit(orgineel, contactslot voor contract-gloeien-starten en losse stopknop).
Want als je iemand aan boord hebt die een “auto” contactslot gewend is, en denkt de motor uit te zetten door de sleutel naar links te draaien en eruit te trekken, heb je inderdaad een kapotte dynamo…
Nu kan je de motor stopzetten door het rode knopje in te drukken.
Daarna gaat ie piepen (ivm spanningsalarm) bakskist deksel open, en hoofdschakelaar om. En klaar, alles spanningsloos.

Elk voordeel heb z’n nadeel: voordat ik ff snel kan starten, moet ik wel de bakskist open doen, en schakelaar omzetten. En dan gelijk starten (anders blijft ie piepen…)

Voordeel is dat je niet kan vergeten de motor hoofdschakelaar uit te zetten als je van boord gaat ofzo..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 12:42 #1450541

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
sjoerd1981 schreef :
Elk voordeel heb z’n nadeel: voordat ik ff snel kan starten, moet ik wel de bakskist open doen, en schakelaar omzetten. En dan gelijk starten (anders blijft ie piepen…)

Dat vind ik, eerlijk gezegd een vrij zwaar wegend nadeel. Ik wil te allen tijde direct kunnen starten, zonder extra handelingen.
Voordeel is dat je niet kan vergeten de motor hoofdschakelaar uit te zetten als je van boord gaat ofzo..

Dat kan worden opgelost door een checklist op te stellen, die je voor het achterlaten van de boot afwerkt.
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 12:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 12:53 #1450545

Dan moet je ombouwen naar een elektrische aandrijving. Ben je altijd direct startklaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 13:13 #1450552

Wadloper schreef :
sjoerd1981 schreef :
Elk voordeel heb z’n nadeel: voordat ik ff snel kan starten, moet ik wel de bakskist open doen, en schakelaar omzetten. En dan gelijk starten (anders blijft ie piepen…)

Dat vind ik, eerlijk gezegd een vrij zwaar wegend nadeel. Ik wil te allen tijde direct kunnen starten, zonder extra handelingen.

Die “extra handelingen” vallen wel mee. Ik hoef de helmstok niet los te laten om de hoofdschakelaar om te zetten, en daarna op de startknop te drukken. Voordeel van een kleiner bootje zeg maar…

Maar, je hebt een punt over makkelijk te kunnen starten. “Snel” is voor mij niet zo belangrijk, een klein beetje vooruit kijken tijdens het varen kan geen kwaad, en bij bijzondere situaties zet ik vaak de motor stationair bij.
Wel belangrijk is om te kunnen starten zonder de helmstok los te hoeven laten. Naar binnen in de kajuit gaan om te starten vind ik niet handig. Maar ook dat is maar een mening natuurlijk, als je goed anticipeert, en op tijd de motor standby laat draaien kan ook dat gewoon goed gaan.
sjoerd1981 schreef :
Voordeel is dat je niet kan vergeten de motor hoofdschakelaar uit te zetten als je van boord gaat ofzo..
Wadloper schreef :

Dat kan worden opgelost door een checklist op te stellen, die voor het achterlaten van de boot afwerkt.
hmm, heb jij zo’n checklist die je echt punt voor punt afwerkt elke kaar dat je van boord gaat na een stukje zeilen? Het is natuurlijk een theoretische oplossing, dat zeker, maar eigenlijk heb ik nog niemand zien gebruiken…
Maar een beetje routine is misschien ook goed, en wellicht voldoende. ik check eigenlijk altijd wel de hoofdschakelaars (licht en motor) en koelwaterafsluiter voordat ik alles op slot doe en van boord ga. Als je dat altijd consequent doet, wordt het een routine, en niet snel vergeten…
Verder staat mijn motor (ook kabels naar startrelais/ startmotor) zonder spanning als hij niet draait. Geeft iets beter gevoel, maar weet eigenlijk niet of het echt veiliger is of niet…

Ik heb er wel over gedacht om een aparte “contact” knop op het paneeltje te maken. Maar heb daar toch vanaf gezien, omdat in mijn geval de hoofdschakelaar vanaf helmpositie al te bedienen is, en per ongeluk het contact uitzetten (verkeerde drukknop) leidt tot een doorgebrande dynamo..
Ik ga het komend seizoen testen. Wellicht had ik het mis, en komt er alsnog een aparte contactschakelaar. We gaan het zien…
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 13:16 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 13:48 #1450555

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
sjoerd1981 schreef :
Ik durf te stellen dat het meer hufterproof is dan hoe het nu bij mij zit(orgineel, contactslot voor contract-gloeien-starten en losse stopknop).
Want als je iemand aan boord hebt die een “auto” contactslot gewend is, en denkt de motor uit te zetten door de sleutel naar links te draaien en eruit te trekken, heb je inderdaad een kapotte dynamo…

Nee, dat is niet waar. Je kunt het contact, zoals het origineel waarschijnlijk was, gerust uitzetten. Het dynamolampje krijgt dan weliswaar geen 12V meer, maar dat maakt de dynamo niet stuk.
De hoofdschakelaar uitzetten wel.
“Snel” is voor mij niet zo belangrijk, een klein beetje vooruit kijken tijdens het varen kan geen kwaad

Als vooruitkijken genoeg oplossing was, waren er nooit ongelukken.

Ik heb er wel over gedacht om een aparte “contact” knop op het paneeltje te maken. Maar heb daar toch vanaf gezien, omdat in mijn geval de hoofdschakelaar vanaf helmpositie al te bedienen is, en per ongeluk het contact uitzetten (verkeerde drukknop) leidt tot een doorgebrande dynamo..
Ik ga het komend seizoen testen. Wellicht had ik het mis, en komt er alsnog een aparte contactschakelaar. We gaan het zien…

Deze oplossing met extra schakelaar kan dus wel zonder gevaar voor dynamo!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 13:49 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 14:08 #1450562

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Roozeblij schreef :
Dan moet je ombouwen naar een elektrische aandrijving. Ben je altijd direct startklaar.

Was jij niet die jongen die een uurtje geleden een paar opmerkingen over de al dan niet van God gegeven kwaliteiten van zeilmakers/-ontwerpers, in een draadje getiteld 'Onafhankelijke zeilontwerper gezocht', "geklets" vond met daarbij een oproep tot opschonen?

Nou ja, je begrijpt me wel, hè?
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 14:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 14:32 #1450571

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
jammer weer,
WL...
kap eens met dit soort shit
ohw nee
dat kan je niet
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 14:38 #1450574

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
sy helios schreef :
jammer weer,
WL...
kap eens met dit soort shit
ohw nee
dat kan je niet

Zeg dit ook eens tegen Roozeboos. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot vervangen door druknop 07 jan 2023 14:46 #1450577

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
sjoerd1981 schreef :
hmm, heb jij zo’n checklist die je echt punt voor punt afwerkt elke kaar dat je van boord gaat na een stukje zeilen? Het is natuurlijk een theoretische oplossing, dat zeker, maar eigenlijk heb ik nog niemand zien gebruiken.

Mijn persoonlijke checklist is niet zo lang; ik hou de dingen graag simpel. De accuschakelaar in de '0' stand zetten bij vertrek, lukt me ook zonder checklist nog wel. Bovendien doe ik dat niet na ieder stukje zeilen, maar alleen als ik voor langere tijd van boord ga. De kraan op de gasfles zet ik wèl na elk gebruik van gas dicht.

Maar ik ken tenminste één zeiler die zo'n checklist hanteert en hem ook afwerkt, als ie vertrekt van de boot, of er aankomt.

Sommigen zetten bijvoorbeeld de kraan op de inlaat van de koelwaterpomp dicht als ze de boot verlaten. Dan moet je er wèl aan denken om hem weer open te zetten voor je de motor start, bij de eerstvolgende tocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl