Joop66 schreef :
OK. Dus als ik het goed begrijp, regel je de stroom/spanning op de actuator naar aanleiding van de draaisnelheid van het stuurwiel?
Dat kan inderdaad best werken. Zal best wat slip hebben, maar inderdaad, maakt dat wat uit? Als je een mechanische koppeling hebt, heb je geen slip. Maar, op mijn bootje is het een hydraulische koppeling. Die slipt ongeveer 10graden per uur. Als mens heb je daar geen last van.
Ik kan me wel voorstellen dat je de hele regelkring wat strakker kunt krijgen als het kompas niet de enige feedback is. Maar dat kan een regeltechnicus misschien beter vertellen. Mijn inzicht in het frequentiedomein is beperkt.
Zo ongeveer. Het is natuurlijk een PWM signaal dat naar de H-brug gaat. Dus het heeft nog weinig met stroom en spanning te maken maar meer met energie en tijd. Klinkt ingewikkeld maar het zijn 3 draadjes en een printje van een paar euro.
Als je met slip bedoelt dat de actuator niet zijn positie behoudt (als je niet stuurt) dan klopt dat in theorie. Als je veel druk op je roer hebt dan moet de actuator genoeg weerstand bieden in uit-toestand. Stel dat iemand dat echt een probleem vindt dan is het niet veel werk om de roerstand te gebruiken als keiharde roerpositie. Dat moet er binnen 'n avondje toetsenbonken wel in zitten. Voor mij niet zo nodig maar als er genoeg forumleden zijn die dit wensen dan wil ik het wel overwegen hoor.
Overigens, als je deze code met Arduino UNO koppelt aan een stuurpomp voor hydrauliek dan zou het ook uitstekend moeten werken.
Het leuke vind ik dat je een sail-by-wire systeem(pje) hebt met tilt compensated compass (en 'n goeie ook nog, ik vraag me af of die van Ray beter is) en een afstandsbediening en en... nou ja. Leuk projectje vond ik.