Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat zouden jullie doen?

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 16:42 #1454226

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
It Paradyske schreef :
ReneK schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

Waarom M M ? Dit is toch de mooiste , eenvoudigste en meest universele oplossing ?

Omdat je via heel grote stromen converteert, je dan nodeloze verliezen genereert (I^2*R), je nodeloos zware componenten moet gebruiken, door de verliezen veel grotere koelelementen moet gebruiken, en omdat je twee keer converteert dus nog een keer extra verliezen hebt.

Kijk maar eens naar de specs van moderne schakelfets. De R is nagenoeg 0, dus I^2*0 blijft bijna niks.

On topic maar weer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 16:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 16:46 #1454228

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
ReneK schreef :
Calidris schreef :
Ook zeker een mogelijkheid is om de regulateur van de motor terug te schroeven, zodat er 50Hz uit komt.
In dat geval kan je overwegen om er een 230V dynamo achter te zetten.

Nu draait je motor 3600 omw of 1800 omw op 60Hz, terug brengen naar 3000 of 1500 omw geeft 50Hz.
Het maximale vermogen neemt dan wel af, maar dat gebruik je waarschijnlijk toch niet.

Ook kan je kijken of in de aansluit doos van de elektrische generator niet een mogelijkheid is om 220V te maken door de aansluitingen te wijzigen. vaak zitten daar messing strippen tussen de bouten van de wikkelingen. Door die anders te plaatsten kan je vaak de spanning wijzigen. Een verijsde is wel dat je de juiste documentatie hebt.
En anders een goede vakman er bij halen ergens uit de binnenvaart, niet uit de jachtenwereld, die snappen dat zelden.

Dit staat precies beschreven in de gebruiksaanwijzing vd 4200 , welke aansluitingen en hoe

Dan is dat de makkelijkste oplossing, zo niet de beste.
Daar zou ik dan geen seconde over te hoeven nadenken: doen!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 16:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 16:50 #1454231

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Calidris schreef :
ReneK schreef :
Calidris schreef :
Ook zeker een mogelijkheid is om de regulateur van de motor terug te schroeven, zodat er 50Hz uit komt.
In dat geval kan je overwegen om er een 230V dynamo achter te zetten.

Nu draait je motor 3600 omw of 1800 omw op 60Hz, terug brengen naar 3000 of 1500 omw geeft 50Hz.
Het maximale vermogen neemt dan wel af, maar dat gebruik je waarschijnlijk toch niet.

Ook kan je kijken of in de aansluit doos van de elektrische generator niet een mogelijkheid is om 220V te maken door de aansluitingen te wijzigen. vaak zitten daar messing strippen tussen de bouten van de wikkelingen. Door die anders te plaatsten kan je vaak de spanning wijzigen. Een verijsde is wel dat je de juiste documentatie hebt.
En anders een goede vakman er bij halen ergens uit de binnenvaart, niet uit de jachtenwereld, die snappen dat zelden.

Dit staat precies beschreven in de gebruiksaanwijzing vd 4200 , welke aansluitingen en hoe

Dan is dat de makkelijkste oplossing, zo niet de beste.
Daar zou ik dan geen seconde over te hoeven nadenken: doen!

Persoonlijk zou ik dan nog steeds met grote laders en inverters werken en installeren
Schone 230v / 50hz als boord spanning ongeacht wat je er in stopt (90-250v 50/60hz , maakt allemaal niet uit en is een groot voordeel als je de plas oversteekt)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 17:03 #1454235

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
Jawel, maar voor wassen en drogen zou ik dan maar liever de generator nemen, maar dat is beroepsdeformatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 19:36 #1454287

Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

in de industrie gat dat tot wel 100 Kw zo. mooie sinus en schoon net, onafhankelijk van generator hickups.

Via 12V???
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 19:39 #1454288

Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
ReneK schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

Waarom M M ? Dit is toch de mooiste , eenvoudigste en meest universele oplossing ?

Omdat je via heel grote stromen converteert, je dan nodeloze verliezen genereert (I^2*R), je nodeloos zware componenten moet gebruiken, door de verliezen veel grotere koelelementen moet gebruiken, en omdat je twee keer converteert dus nog een keer extra verliezen hebt.

Kijk maar eens naar de specs van moderne schakelfets. De R is nagenoeg 0, dus I^2*0 blijft bijna niks.

Nagenoeg is niet 0, en je vergeet de schakelverliezen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 20:23 #1454295

Calidris schreef :
ReneK schreef :
Calidris schreef :
Ook zeker een mogelijkheid is om de regulateur van de motor terug te schroeven, zodat er 50Hz uit komt.
In dat geval kan je overwegen om er een 230V dynamo achter te zetten.

Nu draait je motor 3600 omw of 1800 omw op 60Hz, terug brengen naar 3000 of 1500 omw geeft 50Hz.
Het maximale vermogen neemt dan wel af, maar dat gebruik je waarschijnlijk toch niet.

Ook kan je kijken of in de aansluit doos van de elektrische generator niet een mogelijkheid is om 220V te maken door de aansluitingen te wijzigen. vaak zitten daar messing strippen tussen de bouten van de wikkelingen. Door die anders te plaatsten kan je vaak de spanning wijzigen. Een verijsde is wel dat je de juiste documentatie hebt.
En anders een goede vakman er bij halen ergens uit de binnenvaart, niet uit de jachtenwereld, die snappen dat zelden.

Dit staat precies beschreven in de gebruiksaanwijzing vd 4200 , welke aansluitingen en hoe

Dan is dat de makkelijkste oplossing, zo niet de beste.
Daar zou ik dan geen seconde over te hoeven nadenken: doen!

Dan heb ik een andere gebruiksaanwijzing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 20:28 #1454301

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 20:52 #1454308

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
ReneK schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

Waarom M M ? Dit is toch de mooiste , eenvoudigste en meest universele oplossing ?

Omdat je via heel grote stromen converteert, je dan nodeloze verliezen genereert (I^2*R), je nodeloos zware componenten moet gebruiken, door de verliezen veel grotere koelelementen moet gebruiken, en omdat je twee keer converteert dus nog een keer extra verliezen hebt.

Kijk maar eens naar de specs van moderne schakelfets. De R is nagenoeg 0, dus I^2*0 blijft bijna niks.

Nagenoeg is niet 0, en je vergeet de schakelverliezen.

Nee, uiteraard niet, maar ze kunnen en doen veel meer dan wij verwachten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 20:55 #1454310

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
ReneK schreef :
Op een presenteerblaadje!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 21:06 #1454314

ReneK schreef :

Calidris schreef :

Op een presenteerblaadje!


Dit gaat voor mij te ver, maar wellicht simpel uit te leggen?
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 22:04 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 25 jan 2023 05:15 #1454341

Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
ReneK schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

Waarom M M ? Dit is toch de mooiste , eenvoudigste en meest universele oplossing ?

Omdat je via heel grote stromen converteert, je dan nodeloze verliezen genereert (I^2*R), je nodeloos zware componenten moet gebruiken, door de verliezen veel grotere koelelementen moet gebruiken, en omdat je twee keer converteert dus nog een keer extra verliezen hebt.

Kijk maar eens naar de specs van moderne schakelfets. De R is nagenoeg 0, dus I^2*0 blijft bijna niks.

Nagenoeg is niet 0, en je vergeet de schakelverliezen.

Nee, uiteraard niet, maar ze kunnen en doen veel meer dan wij verwachten.

Ik heb in die industrie gewerkt Jugo, en we deden inderdaad veel meer dan jullie verwachtten, maar via 12V deden wij het beslist niet, wel via veel hogere spanningen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 25 jan 2023 06:28 #1454346

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking: hogere spanningen. Wellicht wat onduidelijk antwoordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 25 jan 2023 06:29 #1454347

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
Sydeliefde schreef :
ReneK schreef :www.uchimata.fr/wp-content/upl...4200-4500-FCB-EN.pdf




Calidris schreef :
Op een presenteerblaadje!

Dit gaat voor mij te ver, maar wellicht simpel uit te leggen?

Precies daarom moet je een vakman zoeken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 25 jan 2023 07:04 #1454351

Calidris schreef :
Sydeliefde schreef :
ReneK schreef :www.uchimata.fr/wp-content/upl...4200-4500-FCB-EN.pdf




Calidris schreef :
Op een presenteerblaadje!

Dit gaat voor mij te ver, maar wellicht simpel uit te leggen?

Precies daarom moet je een vakman zoeken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Flauw, maar ook zonder zf kom ik er wel uit hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 25 jan 2023 08:22 #1454362

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
Sydeliefde schreef :
Calidris schreef :
Sydeliefde schreef :
ReneK schreef :www.uchimata.fr/wp-content/upl...4200-4500-FCB-EN.pdf




Calidris schreef :
Op een presenteerblaadje!

Dit gaat voor mij te ver, maar wellicht simpel uit te leggen?

Precies daarom moet je een vakman zoeken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Flauw, maar ook zonder zf kom ik er wel uit hoor.

waarom dan: "Dit gaat voor mij te ver, maar wellicht simpel uit te leggen?" ?

De aansluitingen zijn niet altijd even duidelijk (meer). Bij een verkeerde interpretatie kan het elektrisch redelijk mis gaan
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl