Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat zouden jullie doen?

Wat zouden jullie doen? 23 jan 2023 19:15 #1453975

Ik ben bezig om de generator opnieuw aan te sluiten op het elektrische systeem.

De generator is een Fischer Panda 4200 120V.

Er zijn twee opties.

1. de generator aansluiten op de al aanwezige Victron autotransformer, die maakt 240V van 120V generatorspanning. Vanuit daar naar het 240V paneel.

2. In mijn ogen simpeler. De generator aansluiten op een keuzeschakelaar 0-1-2 en vanaf daar naar de al aanwezige Victron Centaur acculader. De andere kant van de keuzeschakelaar bevat dan de walstroomaamsluiting. Deze acculader kan een ingangsspanning aan van 90V tot 260V en kan dus zowel standaard walstroom als de spanning van de generator aan.

De omvormer maakt dan vanuit de lifepo4 servicebank 240V voor de rest van het bootje.

Omdat de Autotransformer er al zat, dacht ik eerst alleen aan de eerste optie, maar de tweede lijkt mij simpeler.

Graag jullie mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 23 jan 2023 20:17 #1453998

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22686
Je oplossing zonder trafo geeft 15-20% minder verlies.
Een transformator heeft pakweg 85% rendement en wordt daarom ook warm.

Enige voordeel zou kinnen zijn dat je extra galvanische scheiding hebt, indien nodig.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 23 jan 2023 20:55 #1454029

Heb je ook AC gebruikers die je zou willen voeden, behalve de acculader? Als die “4200” voor 4.2 kW staat, gebruik je daar maar heel weinig van wanneer je alleen de acculader voedt.
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 20:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 23 jan 2023 21:38 #1454037

Misschien helpt het feit dat de autotransformer niet de frequentie aanpast. Dus de apparatuur op de 240v installatie moet wel 60Hz aan kunnen ipv de gewoonlijke 50Hz. Wellicht is optie 1 hierdoor slechts beperkt bruikbaar.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 21:38 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 02:02 #1454055

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3424
Keuze 2 is ook veel makkelijker voor internationale boten

Iedere walstroom spanning geschikt , geen gezeur met 50/60hz etc

Ik zou wel maximaal willen profiteren van de generator als hij draait , dus een grote of meerdere kleine laders die , als ze alle aanstaan , de generator op 75-85% capaciteit laat werken (15-25% onder de Max om een veilige marge te houden)

Ps net even gekeken , de 4200 geeft max 3.8Kw , persoonlijk zou ik die maximaal met 3Kw belasten , dan kun je met 200A laden zonder meteen het maximale van de generator te vragen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 02:13 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 05:07 #1454058

Hoeveel volt is de accu?
Hoeveel vermogen levert de acculader maximaal?
Hoe dik zijn de kabels van de acculader-accu-omvormer?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 08:37 #1454090

It Paradyske schreef :
Hoeveel volt is de accu?
Hoeveel vermogen levert de acculader maximaal?
Hoe dik zijn de kabels van de acculader-accu-omvormer?

Ik ga inderdaad voor optie twee.

Accu 12V
Acculader 100A
Dik genoeg en 40 cm lang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 09:38 #1454107

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22686
Orange Sunset schreef :
Misschien helpt het feit dat de autotransformer niet de frequentie aanpast. Dus de apparatuur op de 240v installatie moet wel 60Hz aan kunnen ipv de gewoonlijke 50Hz. Wellicht is optie 1 hierdoor slechts beperkt bruikbaar.

Voor de lader maakt dit niet uit. Een lader die 90V tot 260V slikt is een moderne switched-mode lader en doet toch eerst gelijkrichten aan de primaire zijde.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 09:39 #1454108

Dus je generator van 4200W ga je maximaal met 1200W belasten?
Of ga je de generator inruilen voor een kleinere.
Hoe lang houdt die acculader het vol op 100A?
En je hebt al een autotransformer?
Dan ga je toch niet knutselen via 12V en 100A?????
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 09:43 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 09:46 #1454110

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
IK ben niet heel erg bekend met deze materie,
echter wanneer ik zie dat de voeding 4,2kW, 110 volt en 60 Hz is,
dan lijkt me dat wel een uitdaging om daar 230 volt 50 Hz van te maken.
Het kan natuurlijk wel maar dat is wel via een niet zo effectieve omweg.
Hou het simpel zou ik denken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 09:53 #1454113

It Paradyske schreef :
Dus je generator van 4200W ga je maximaal met 1200W belasten?
Of ga je de generator inruilen voor een kleinere.
Hoe lang houdt die acculader het vol op 100A?
En je hebt al een autotransformer?
Dan ga je toch niet knutselen via 12V en 100A?????

Die 100A veranderd niet als ik eerst 240V van 120V maak. Het enige verschil is dat ik het boordnet niet via de generator/autotransformer laat lopen, maar via de omvormer.

Dat punt was eigenlijk mijn enige twijfel. Ik heb regelmatig wat zware gebruikers (watermaker o.a.) aan staan en dat loopt nu altijd via de lifepo4 bank als ik niet aan de walstroom lig. Als ik voor optie 1 zou kiezen staat de generator/autotransformer op het 240V boordnet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 10:10 #1454115

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4911
Ik zou denk ik voor een combi van de 3 mogelijkheden gaan.
De grote verbruikers die zowel 120V 60Hz als 230V 50Hz accepteren, direct op de generator.
De grote verbruikers die 230V, zowel 50Hz als 60Hz accepteren via de trafo.
De verbruikers die alleen 230V en/of alleen 50Hz accepteren via lader-->omvormer.

Bij gebrek aan geschikte verbruikers kan er uiteraard 1 of meerdere opties afvallen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 10:15 #1454117

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13969
Misschien zit ik er wel helemaal naast te kletsen maar sommige Victron omvormers kun je voeden met de meest exotische spanningen en frequenties.
Misschien dat je daar iets mee kunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 10:23 #1454118

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22686
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Laat je niet gek maken met nieuwe generatoren, de raadgevers hier beheren niet jouw financiën. Technisch gezien is een kleinere wel beter, maar kost geld en tijd, daar gaan de raadgevers gemakshalve maar even aan voorbij.

"vroeger" leverden wij dat met een elektromotor op 120V 60hz en met V-snaren en pully verhouding weer naar een generator van 220V 50Hz, dat was de gewoonste zaak op schepen van Angelsaksische herkomst.
Niet de meest effectieve, maar wel werkend in de 80er en 90er jaren.

Nog langer geleden had je dat ook voor zendapparatuur met een z.g. "Dynamotor"
nl.wikipedia.org/wiki/Roterende_omvormer
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 16:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 10:24 #1454119

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22686
holtere schreef :
Misschien zit ik er wel helemaal naast te kletsen maar sommige Victron omvormers kun je voeden met de meest exotische spanningen en frequenties.
Misschien dat je daar iets mee kunt?

dat zeg ik:

zeilersforum.nl/index.php/foru...-jullie-doen#1454107
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 10:31 #1454120

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22686
Ook zeker een mogelijkheid is om de regulateur van de motor terug te schroeven, zodat er 50Hz uit komt.
In dat geval kan je overwegen om er een 230V dynamo achter te zetten.

Nu draait je motor 3600 omw of 1800 omw op 60Hz, terug brengen naar 3000 of 1500 omw geeft 50Hz.
Het maximale vermogen neemt dan wel af, maar dat gebruik je waarschijnlijk toch niet.

Ook kan je kijken of in de aansluit doos van de elektrische generator niet een mogelijkheid is om 220V te maken door de aansluitingen te wijzigen. vaak zitten daar messing strippen tussen de bouten van de wikkelingen. Door die anders te plaatsten kan je vaak de spanning wijzigen. Een vereiste is wel dat je de juiste documentatie hebt.
En anders een goede vakman er bij halen ergens uit de binnenvaart, niet uit de jachtenwereld, die snappen dat zelden.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 16:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 12:24 #1454148

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10492
..een verijsde...

wasda?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 12:25 #1454151

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 544
Het is winter hè....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 12:30 #1454155

Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 12:30 #1454157

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
sy helios schreef :
..een verijsde...

wasda?
Een type fout,begrijp je toch!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 15:20 #1454204

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3424
Calidris schreef :
Ook zeker een mogelijkheid is om de regulateur van de motor terug te schroeven, zodat er 50Hz uit komt.
In dat geval kan je overwegen om er een 230V dynamo achter te zetten.

Nu draait je motor 3600 omw of 1800 omw op 60Hz, terug brengen naar 3000 of 1500 omw geeft 50Hz.
Het maximale vermogen neemt dan wel af, maar dat gebruik je waarschijnlijk toch niet.

Ook kan je kijken of in de aansluit doos van de elektrische generator niet een mogelijkheid is om 220V te maken door de aansluitingen te wijzigen. vaak zitten daar messing strippen tussen de bouten van de wikkelingen. Door die anders te plaatsten kan je vaak de spanning wijzigen. Een verijsde is wel dat je de juiste documentatie hebt.
En anders een goede vakman er bij halen ergens uit de binnenvaart, niet uit de jachtenwereld, die snappen dat zelden.

Dit staat precies beschreven in de gebruiksaanwijzing vd 4200 , welke aansluitingen en hoe
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 15:22 #1454205

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3424
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

Waarom M M ? Dit is toch de mooiste , eenvoudigste en meest universele oplossing ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 16:20 #1454216

ReneK schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

Waarom M M ? Dit is toch de mooiste , eenvoudigste en meest universele oplossing ?

Omdat je via heel grote stromen converteert, je dan nodeloze verliezen genereert (I^2*R), je nodeloos zware componenten moet gebruiken, door de verliezen veel grotere koelelementen moet gebruiken, en omdat je twee keer converteert dus nog een keer extra verliezen hebt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 16:26 #1454218

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4911
It Paradyske schreef :
ReneK schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

Waarom M M ? Dit is toch de mooiste , eenvoudigste en meest universele oplossing ?

Omdat je via heel grote stromen converteert, je dan nodeloze verliezen genereert (I^2*R), je nodeloos zware componenten moet gebruiken, door de verliezen veel grotere koelelementen moet gebruiken, en omdat je twee keer converteert dus nog een keer extra verliezen hebt.
Toch zie ik het daar in de professionele scheepvaart wel steeds meer naar toe gaan.
AC omzetten naar DC, daaraan gekoppeld vaak een grote lithium accu en van DC weer naar AC dmv frequentie regelaars voor bijvoorbeeld de elektrische voortstuwing, maar ook voor het AC boordnet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat zouden jullie doen? 24 jan 2023 16:39 #1454222

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22686
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Acculader op 120V 60Hz naar 12V en weer naar omvormer 230V 50Hz is een prima, zelfs professionele oplossing.
Je kan dat zelfs ook kant en klaar kopen in de industrie.

Mickey Mouse...

in de industrie gat dat tot wel 100 Kw zo. mooie sinus en schoon net, onafhankelijk van generator hickups.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 16:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl