Waterblok schreef :
Is het niet eenvoudiger om de pomp te laten stoppen als de dagtank overloopt?
En de pomp weer op inschakelen vrijgeeft omdat de druk in de overloop weggevallen is?
Bij mij aan boord start en stopt de pomp automatisch, maar niet op basis van druk, maar op basis van het vloeistofniveau in de dagtank.
Ik heb een volautomatisch systeem, maar dat vergt wel 3 vlotters op verschillende niveaus.
De hoogste is voor het constateren dat de dagtank vol is, oftewel deze schakelt het pompje uit. De middelste constateert dat het tankje zodanig leeg is dat de pomp weer gestart moet worden om de tank op te vullen.
De onderste schakelt een akoestisch signaal en rode waarschuwingslamp in het onverhoopte geval dat het voorfilter te ver is dicht geslagen en het pompje niet meer in staat is om het tankniveau omhoog te brengen. Op dat moment kan ik nog steeds ca. 1-1,5 uur op kruissnelheid varen. M.a.w. dat is ook de tijd die ik nog heb om het voorfilter om te schakelen (ik heb een dubbel omschakelbaar Separ voorfilter) of zelfs te wisselen.
De bovenste vlotter kan ik met een keuzeschakelaartje overbruggen zodat het tankje over gaat storten terug in de grote tank. In deze stand werkt het dus als polishing van de brandstof. Of, als ik de overstortleiding loskoppel, kan ik er mijn tank mee leeg pompen bijv. als ik hem schoon zou willen maken.
Het bijbehorende schakelkastje heb ik zelf ontworpen en gebouwd met een aantal van die vierkante auto relais. Op het dashboard heb ik naderhand nog wel een groene led bij gebouwd. Dan kan ik precies zien wanneer het pompje loopt. Als ik de led zie gaan branden dan kijk ik automatisch naar de klok en weet ik hoe laat hij weer ongeveer uit moet gaan. Daarmee heb ik al gelijk een indicatie of het voorfilter vervuild begint te raken of niet.
Het leidingwerk heb ik zodanig gebouwd dat ik met het omzetten van een paar kogelkraantjes het hele dagtank systeem ook heel snel volledig buiten werking kan zetten om weer gewoon uit de grote tank te gaan zuigen. Dit zou nodig kunnen zijn als het pompje het zou begeven.
Dit systeem werkt inmiddels al weer ca. 10-12 jaar probleemloos. Ik heb nog nooit laag niveau alarm gehad of het systeem uit moeten schakelen. Aanleiding om dit te bouwen was trouwens het feit dat ik een keer stil gevallen ben (op een niet zo fijne plaats) als gevolg van vuil in de brandstof. En ik heb me toen heilig voorgenomen dat dit nooit meer mocht gebeuren.
Mvg Felix