Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: tijdrelais 12v pomp

tijdrelais 12v pomp 08 feb 2023 18:05 #1457921

Ik zit met een probleempje
Ik wil een 12v pompje (diesel) een bepaalde tijd laten werken waarna hij automatisch moet afslaan.
Dit om een bepaald hoeveelheid diesel in de dag tank te pompen.
ik heb een 12v pompje een Hager EZ 001 tijdrelais maar geen idee hoe dit aan te sluiten.
Een eenvoudig bedradings schema zou welkom zijn.
bij voorbaat dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tijdrelais 12v pomp 08 feb 2023 18:13 #1457924

Hier de datasheet:



En zó zou het moeten werken:
  • Met de schakelaar linksboven zet je het geheel aan
  • Bij omzetten schakelaar begint timer te lopen, maar schakelt het relais nog niet, dus 15+16 blijven kortgesloten (Normally Closed contacten). Pompje begint dus te lopen
  • Na verstrijken van de ingestelde tijd wordt relais bekrachtigd en worden contacten 15+18
    (Normally Open) kortgesloten. 15+16 in de voeding naar het pompje wordt dan dus verbroken. Pompje stopt dus en gaat niet meer aan tenzij je de schakelaar linksboven uit en opnieuw weer aan zet
Laatst bewerkt: 08 feb 2023 18:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tijdrelais 12v pomp 08 feb 2023 19:30 #1457937

Zorg dat de dagtank altijd kan overstorten terug in de gewone tank. Dit voor het geval je pompje eens niet precies op tijd stopt.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tijdrelais 12v pomp 08 feb 2023 19:57 #1457946

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7298
Inderdaad wat Felix zegt.

Als de motor loopt kan ook het pompje continue draaien, scheelt weer storingsgevoeligheid.
Ook beter voor de circulatie van de diesel.

De retour kan ook op de tank aangesloten, meestal meer dan het verbruik overloop terug naar tank

op veel professionele schepen zo toegepast.
Laatst bewerkt: 08 feb 2023 19:57 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tijdrelais 12v pomp 08 feb 2023 21:46 #1457971

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5084
Is het niet eenvoudiger om de pomp te laten stoppen als de dagtank overloopt?
En de pomp weer op inschakelen vrijgeeft omdat de druk in de overloop weggevallen is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tijdrelais 12v pomp 08 feb 2023 21:56 #1457974

Dat lijkt mij juist complexer om te bouwen. Meer sensoren en schakel logica nodig. Als je het pompje inschakelt beneden een bepaald niveau en de tijd instelt zodat de dagtank niet overloopt vanaf dat niveau en de timer, werkt dit goed toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tijdrelais 12v pomp 09 feb 2023 04:52 #1457987

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 322
Ik werk voor mijn kachel dagtank met een dubbelwerkend vlottertje en een bijpassend niveau printje. Als veilihgeid idd. een retour naar de hoofdtank. Kan nu (vroeg) de componenten niet uitzoeken, maar het werkt 24/7 perfeckt.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tijdrelais 12v pomp 09 feb 2023 10:04 #1458025

Waterblok schreef :
Is het niet eenvoudiger om de pomp te laten stoppen als de dagtank overloopt?
En de pomp weer op inschakelen vrijgeeft omdat de druk in de overloop weggevallen is?
Bij mij aan boord start en stopt de pomp automatisch, maar niet op basis van druk, maar op basis van het vloeistofniveau in de dagtank.
Ik heb een volautomatisch systeem, maar dat vergt wel 3 vlotters op verschillende niveaus.
De hoogste is voor het constateren dat de dagtank vol is, oftewel deze schakelt het pompje uit. De middelste constateert dat het tankje zodanig leeg is dat de pomp weer gestart moet worden om de tank op te vullen.
De onderste schakelt een akoestisch signaal en rode waarschuwingslamp in het onverhoopte geval dat het voorfilter te ver is dicht geslagen en het pompje niet meer in staat is om het tankniveau omhoog te brengen. Op dat moment kan ik nog steeds ca. 1-1,5 uur op kruissnelheid varen. M.a.w. dat is ook de tijd die ik nog heb om het voorfilter om te schakelen (ik heb een dubbel omschakelbaar Separ voorfilter) of zelfs te wisselen.
De bovenste vlotter kan ik met een keuzeschakelaartje overbruggen zodat het tankje over gaat storten terug in de grote tank. In deze stand werkt het dus als polishing van de brandstof. Of, als ik de overstortleiding loskoppel, kan ik er mijn tank mee leeg pompen bijv. als ik hem schoon zou willen maken.
Het bijbehorende schakelkastje heb ik zelf ontworpen en gebouwd met een aantal van die vierkante auto relais. Op het dashboard heb ik naderhand nog wel een groene led bij gebouwd. Dan kan ik precies zien wanneer het pompje loopt. Als ik de led zie gaan branden dan kijk ik automatisch naar de klok en weet ik hoe laat hij weer ongeveer uit moet gaan. Daarmee heb ik al gelijk een indicatie of het voorfilter vervuild begint te raken of niet.
Het leidingwerk heb ik zodanig gebouwd dat ik met het omzetten van een paar kogelkraantjes het hele dagtank systeem ook heel snel volledig buiten werking kan zetten om weer gewoon uit de grote tank te gaan zuigen. Dit zou nodig kunnen zijn als het pompje het zou begeven.
Dit systeem werkt inmiddels al weer ca. 10-12 jaar probleemloos. Ik heb nog nooit laag niveau alarm gehad of het systeem uit moeten schakelen. Aanleiding om dit te bouwen was trouwens het feit dat ik een keer stil gevallen ben (op een niet zo fijne plaats) als gevolg van vuil in de brandstof. En ik heb me toen heilig voorgenomen dat dit nooit meer mocht gebeuren.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tijdrelais 12v pomp 09 feb 2023 11:45 #1458057

Felix, zoals jij het hebt geïnstalleerd, zo hoort het.
Op mijn grote sleep/duwboot had ik het net zo, alleen nog als extra een handpomp (vleugelpomp) die parallel naast de elektrisch pomp hing. Eén dag nodig gehad toen de elektrische pomp onverwacht een snipperdag nam.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl