Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 15:29 #1462509

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
De linker aarde is van de walaansluiting en zit niet vast aan het schip.

De rechter aarde met circel is de randaarde van de contact dozen aan boord. En zit niet vast aan de walaarde.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 15:50 #1462515

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
maar dat is de vraag toch niet?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 15:54 #1462517

Wat voor soort boot is het voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 16:10 #1462521

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
De aarde van het boordnet is niet aangesloten op de aarde van de walaansluiting. Om de aardlekschakelaar (GFCI) aan boord te laten werken is er wel iets van aarde nodig. Dit wordt verzorgd door de bootmassa, die via de kiel, saildrive of schroefas verbonden is met de aarde (via het water dan...). De aarlekschakelaar meet het verschil in stroom tussen fase en nul. Als dat verschil te groot wordt (meer dan 30 mA verschil) schakelt hij af. Die verschilstroom lekt doorgaans weg via de aarde, dus naar 'buiten'.

De aarde heeft een potentieel van 0 Volt. De nulader heeft ook een potentieel van .... juist, nul Volt. Ook thuis zijn die met elkaar verbonden. Niet in de meterkast, maar wel in het onderstation.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 16:19 #1462525

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
ilCigno schreef :
De aarde van het boordnet is niet aangesloten op de aarde van de walaansluiting. Om de aardlekschakelaar (GFCI) aan boord te laten werken is er wel iets van aarde nodig. Dit wordt verzorgd door de bootmassa, die via de kiel, saildrive of schroefas verbonden is met de aarde (via het water dan...). De aarlekschakelaar meet het verschil in stroom tussen fase en nul. Als dat verschil te groot wordt (meer dan 30 mA verschil) schakelt hij af. Die verschilstroom lekt doorgaans weg via de aarde, dus naar 'buiten'.

De aarde heeft een potentieel van 0 Volt. De nulader heeft ook een potentieel van .... juist, nul Volt. Ook thuis zijn die met elkaar verbonden. Niet in de meterkast, maar wel in het onderstation.

Vergeet dit verhaal. Helemaal fout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 16:39 #1462531

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ok, zo heb ik het begrepen. Leg uit hoe het wel zit dan?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 17:14 #1462542

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Pfffff lang verhaal.
In het kort:
Er zijn 2 circuits:
A. Energiecentrale - primaire kant trafo - energiecentrale. De heen gaat via de bruine draad, de retour via de blauwe draad en via de grond/bodem. De groen/geel is de veiligheidsdraad, maar doet in principe niet mee in het circuit.
B. Secundaire kant trafo - boordverlichting - secundaire kant trafo.

Het hele doel van de trafo is om GEEN contact te hebben tussen A. en B.
Er kunnen dus geen elecronen stromen van B. naar A. want die trafo zit er tussen.

Nu die vervelende groen/gele draad.
In het circuit A. helpt deze draad om de aardlekschakelaar aan primaire zijde te laten trippen. Maar deze draad mag niet aan de romp van het schip verbonden worden. Je wilt juist de romp vrij houden van de walaarde, daar is die trafo voor.

In het circuit B. heb je eigenlijk helemaal geen groen/gele draad nodig. Er is namelijk geen aarde!! Er is alleen maar een bruin en blauwe draad. In dat circuit moet wel een zekering. Ook al pak je met de hand de bruine draad vast, er gebeurt niks. Idem blauwe draad. Pak je ze tegelijkertijd vast hoop je op de zekering.

Nu hebben veel apparaten toch een groen/gele draad. Wat doe je daar dan mee? Nou dan trek je toch een groen/gele draad mee in het schip, en die knoop je dan aan de blauwe draad van de secundaire kant van de trafo maar dan wel achter de secundaire aardlekschakelaar, precies zoals het schetsje van Mastervolt.

Maar dit heeft niks met "aarde" te maken. Dit is alleen bedoeld om in geval een apparaat schade heeft en de bruine draad tegen de omkasting van het apparaat legt (en dus de groen/gele draad) de sceundaire aardlekschakelaar tript.

Nu het laatste puntje:
Het schetsje van Mastervolt legt de secundaire groen/gele draad aan de romp van het schip.
Ik zou dat niet doen.
Omdat de romp in het water ligt, is het met wel wat weerstand via het water verbonden met de wal-aarde. Maar dan ligt de secundaire blauwe draad dus ook aan de wal-aarde. Maar je had toch een trafo om dat juist te vermijden?
En die trafo is er voor om electrolyse te vermijden. Ander onderwerp.

Kortom:
Om de secundaire aardlekschakelaar te laten werken is alleen dat stippel-lijntje draadje in die Mastervolt schets nodig. Niet de walaarde. Door de trafo kunnen er geen electronen uit de secundaire circuit naar het primaire circuit stromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 17:24 #1462545

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Nog ff:
Als je de bodem/grond definieert als potentiaal 0 V, dan is het potentiaal van de blauwe draad ook 0 V en die van de bruine draad 230 V.

Na de trafo, secundair dus, is het een zwevend net. Er is een potentiaal verschil tussen de bruine en blauwe draad van 230 V, maar het potentiaal van de secundaire blauwe draad is niet perse 0 V. Die is namelijk onbepaald, vandaar de term zwevend.

Als je de secundaire kant aan de romp zou leggen, trek je de potentiaal van de combi romp/blauwe draad/ groen-gele draad richting walaarde 0 V via de weerstand door het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 26 feb 2023 17:35 #1462546

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Daar istie weer....


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 07:02 #1462629

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ronaldl schreef :
Pfffff lang verhaal.
In het kort:
Ik vond het verhaal van IlCigno korter.... :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 07:21 #1462632

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 115
Zie ook bijgaand pdf document. Ook lang maar het gaat om het onderdeel scheidingstrafo
Bijlagen:
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 11:10 #1462661

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Typisch de drukke schrijfstijl van wijlen Henk Bos.





Zo dus
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 11:15 #1462662

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Of deze:





Ik zou er alleen voor kiezen om de trafo-kern aan de walaarde te verbinden en uiteraard de trafo zelf volledig geïsoleerd van de romp opstellen.

Vroeger hebben Henk en ik daar wel eens discussie over gehad.

Maar hoeveel vragen over dit onderwerp kan je nog hebben, het lijkt me nu allemaal toch duidelijk en anders een vakman inhuren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2023 11:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 13:18 #1462677

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Dank iedereen voor de antwoorden.

Het is me duidelijk hoe en wat. Wat ik ga doen is een volledig geisoleerde (zwevende) installatie van de scheidingstransformator. Het schip is van staal dus dat lijkt me echt de beste optie.

Het enige wat ik nog moet uitzoeken is of de aardedraad in het schip is verbonden met de romp. In totaal zijn er nog 2 vragen:

1. Of de aarde nu wel met de boot verbonden is kan ik toch eenvoudig meten mbv een multimeter 1 pool op de aardedraad en 1 pool op een stukje kaal metaal van de romp?

2. Stel dat in de haven de fase en nul zijn omgewisseld, dus verkeerd zitten. Betekent dat dan dat de fase in de boot de nul/aarde wordt en andersom? Zo ja wat dan?
Laatst bewerkt: 27 feb 2023 14:34 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 14:06 #1462682

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 115
Ik begrijp alleen het middelste schema van Calidris niet. Door de scheidingstrafo ben je geheel galvanisch gescheiden van de walstroom. Waarom zou de kunstmatige aarde van na de scheidingstrafo dan niet met de boot verbonden mogen zijn. Ook zonder enige stroomaansluiting is er wellicht al een potentiaalverschil tussen wal en boot. Maar zou dat nog veranderen door die kunstmatige aarde aan de boot te verbinden?
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 15:39 #1462690

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
jkb schreef :
Ik begrijp alleen het middelste schema van Calidris niet. Door de scheidingstrafo ben je geheel galvanisch gescheiden van de walstroom. Waarom zou de kunstmatige aarde van na de scheidingstrafo dan niet met de boot verbonden mogen zijn. Ook zonder enige stroomaansluiting is er wellicht al een potentiaalverschil tussen wal en boot. Maar zou dat nog veranderen door die kunstmatige aarde aan de boot te verbinden?

De kunstmatige aarde aan de secundaire zijde mag wel aan de rompverbonden zijn, mits....
Mits er een aardlek tussen zit. Anders zou er een lekweg kunnen ontstaan tussen het, niet meer zo zwevende , net en de romp. b.v. door kruipstromen door vocht en condens.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 15:42 #1462692

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Ron V schreef :
Dank iedereen voor de antwoorden.

Het is me duidelijk hoe en wat. Wat ik ga doen is een volledig geisoleerde (zwevende) installatie van de scheidingstransformator. Het schip is van staal dus dat lijkt me echt de beste optie.

Het enige wat ik nog moet uitzoeken is of de aardedraad in het schip is verbonden met de romp. In totaal zijn er nog 2 vragen:

1. Of de aarde nu wel met de boot verbonden is kan ik toch eenvoudig meten mbv een multimeter 1 pool op de aardedraad en 1 pool op een stukje kaal metaal van de romp?

2. Stel dat in de haven de fase en nul zijn omgewisseld, dus verkeerd zitten. Betekent dat dan dat de fase in de boot de nul/aarde wordt en andersom? Zo ja wat dan?

Ja, je kan dat meten, mits de walspanning niet aangesloten is. Als je door de verf of roest heen komt.

Bij een scheidingstrafo maakt het niet uit of primair fase en nul verwisseld zijn. Die stippellijn tussen een leider en aarde aan de wal zijde is in de meterkast, niet op het schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 16:32 #1462697

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ron V schreef :
Dank iedereen voor de antwoorden.

Het is me duidelijk hoe en wat. Wat ik ga doen is een volledig geisoleerde (zwevende) installatie van de scheidingstransformator. Het schip is van staal dus dat lijkt me echt de beste optie.
Als je met volledig zwevend bedoeld dat je de 230V installatie ná je scheidingstrafo volledig zevend maakt.
Realiseer je dan wel dat je een potentieel dodelijke installatie hebt.
Zodra er ergens door een fout of vocht wél een verbinding met 1 van de twee fases optreed naar de romp, zul je daar in eerste instantie niets van merken. Totdat je de andere fase aanraakt....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 16:49 #1462700

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 115
PvO schreef :
Ron V schreef :
Dank iedereen voor de antwoorden.

Het is me duidelijk hoe en wat. Wat ik ga doen is een volledig geisoleerde (zwevende) installatie van de scheidingstransformator. Het schip is van staal dus dat lijkt me echt de beste optie.
Als je met volledig zwevend bedoeld dat je de 230V installatie ná je scheidingstrafo volledig zevend maakt.
Realiseer je dan wel dat je een potentieel dodelijke installatie hebt.
Zodra er ergens door een fout of vocht wél een verbinding met 1 van de twee fases optreed naar de romp, zul je daar in eerste instantie niets van merken. Totdat je de andere fase aanraakt....
Ajakkes!!! Maar zoals gezegd: altijd een aardlekschakelaar/automaat ! Ook na de omvormer.
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 18:05 #1462713

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
jkb schreef :
PvO schreef :
Ron V schreef :
Dank iedereen voor de antwoorden.

Het is me duidelijk hoe en wat. Wat ik ga doen is een volledig geisoleerde (zwevende) installatie van de scheidingstransformator. Het schip is van staal dus dat lijkt me echt de beste optie.
Als je met volledig zwevend bedoeld dat je de 230V installatie ná je scheidingstrafo volledig zevend maakt.
Realiseer je dan wel dat je een potentieel dodelijke installatie hebt.
Zodra er ergens door een fout of vocht wél een verbinding met 1 van de twee fases optreed naar de romp, zul je daar in eerste instantie niets van merken. Totdat je de andere fase aanraakt....
Ajakkes!!! Maar zoals gezegd: altijd een aardlekschakelaar/automaat ! Ook na de omvormer.
Een aardlekschakelaar gaat je niet helpen in een zwevend net.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 19:02 #1462726

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1031
Niet?
Ik dacht altijd dat een aardlek schakelaar het verschil tussen Fase en Nul in de gaten houdt.
Bij meer dan 30mA tript deze toch?
Als je bijvoorbeeld dubbel geïsoleerd gereedschap gebruikt wat niet met aarde is verbonden werkt het ook.
Maar ik kan t natuurlijk ook mis hebben natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 19:20 #1462731

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
PvO schreef :
jkb schreef :
PvO schreef :
Ron V schreef :
Dank iedereen voor de antwoorden.

Het is me duidelijk hoe en wat. Wat ik ga doen is een volledig geisoleerde (zwevende) installatie van de scheidingstransformator. Het schip is van staal dus dat lijkt me echt de beste optie.
Als je met volledig zwevend bedoeld dat je de 230V installatie ná je scheidingstrafo volledig zevend maakt.
Realiseer je dan wel dat je een potentieel dodelijke installatie hebt.
Zodra er ergens door een fout of vocht wél een verbinding met 1 van de twee fases optreed naar de romp, zul je daar in eerste instantie niets van merken. Totdat je de andere fase aanraakt....
Ajakkes!!! Maar zoals gezegd: altijd een aardlekschakelaar/automaat ! Ook na de omvormer.
Een aardlekschakelaar gaat je niet helpen in een zwevend net.

Het enige goede:
Zwevend secundair net (dus het boordnet) MET aardlekschakelaar.
(Zoals het derde schetsje van Calidris)

Zwevend betekent: niet aan de romp gelegd.

Dit is en veilig en goed tegen ekectrolyse.
I rest my case.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 19:25 #1462737

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Makkie schreef :
Niet?
Ik dacht altijd dat een aardlek schakelaar het verschil tussen Fase en Nul in de gaten houdt.
Bij meer dan 30mA tript deze toch?
Als je bijvoorbeeld dubbel geïsoleerd gereedschap gebruikt wat niet met aarde is verbonden werkt het ook.
Maar ik kan t natuurlijk ook mis hebben natuurlijk.
Het klopt wat je zegt, maar bij een zwevend net is de kans vrij groot dat zowel de aardfout als de aanraking zich aan dezelfde zijde van de aardlek voordoet en daardoor is er geen verschil in de stroom door fase en 'nul'.
Dan werkt de aardlek dus niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 27 feb 2023 19:26 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 19:37 #1462744

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
PvO schreef :
Makkie schreef :
Niet?
Ik dacht altijd dat een aardlek schakelaar het verschil tussen Fase en Nul in de gaten houdt.
Bij meer dan 30mA tript deze toch?
Als je bijvoorbeeld dubbel geïsoleerd gereedschap gebruikt wat niet met aarde is verbonden werkt het ook.
Maar ik kan t natuurlijk ook mis hebben natuurlijk.
Het klopt wat je zegt, maar bij een zwevend net is de kans vrij groot dat zowel de aardfout als de aanraking zich aan dezelfde zijde van de aardlek voordoet en daardoor is er geen verschil in de stroom door fase en 'nul'.
Dan werkt de aardlek dus niet.
@PvO
Wil je zo vriendelijk zijn een schetsje te maken van wat je bedoeld ?
Ik kan er niet zo goed wijs uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten scheidingstransformator Mastervolt Help 27 feb 2023 19:46 #1462747

Quote uitveen oud draadje:

Hier een van mijn briljante tekeningen uit een oud postje die eea duidelijk zou moeten maken ;) Scheidingstrafo dien je je rechts in het plaatje voor te stellen. De “aarde” is de lokale aarde/massa/PE van je boot, randaardes en via PE daarmee doorverbonden metalen behuizingen.

Heb zelf het tekeningetje maar gemaakt. Essentieel is dat de N vóór de aardlek aan massapotentiaal gelegd wordt; nooit daarna - aan de gebruikerskant.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl