Sunshine 36 schreef :
Mag je die gebruiken, als particulier? (AIS Class A transponder)
'"Class A" AIS stations:
Deze apparatuur wordt gebruikt door beroepsvaart, incl. bijv. zeechepen, havenvaartuigen, loodsboten, SAR schepen, binnenvaartschepen, schepen van overheidsdiensten, enz. De apparatuur en de installatie aan boord moet voldoen aan strenge eisen en is meestal complexer. De apparatuur moet door de bemanning van de schepen actief geprogrammeerd worden met bijv. gegevens over bestemming, verwachte aankomstdatum en
-tijd, lading, eventuele gevaarklasse, enz.'
Ach, alleen het dubbele stroomverbruik doet je al nadenken. verder weet ik niet wat voor schip kaag heeft.
Als Kaag een CVO of CBB plichtig schip heeft is er niks aan de hand en wordt zijn AIS zelfs elke 5-7 jaar verplicht gekeurd. Dan staat het toestel ook in de Inland mode.
Als Kaag dat niet heeft en in de SOLAS mode rondvaart is dat niet toegestaan op binnenwateren, omdat het geen SOLAS plichtig schip is. Het toestel moet dus in de Inland mode staan en valt dan weer onder BPR.
BPR
Artikel 4.07
Kaag moet ook zijn bestemming altijd invoeren.
En een inland AIS moet altijd een ENI (europa) nummer uitzenden of het IMO nummer in Solas mode.