Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 23 apr 2023 18:04 #1474969

Beste,

Afgelopen weken heb ik in mijn Dehler een nieuwe stuurautomaat gemonteerd
Het is de Raymarine Autopilot pack EV-200 Sail lineair drive.
Dit op advies van Jos Boone watersport aangezien mijn oude stuurwiel drive ( ST4000 ) niet meer voldeed en eigenlijk niet snel en krachtig genoeg is.

Hier onder wat foto's .



Op de roerkoning heb ik op het bestaande kwadrant een extra steun gemaakt waar de pen voor de lineair drive aan vast zit.
Ook heb ik de roerstandgever daar op aangesloten.



Dit is de bedieningsunit, en deze zit weer op de zelfde plek.



De stuurcomputer heb ik in de kledingkast van de achterhut gemonteerd.



De EV 1 sensor heb ik op de kledingkast geplaatst tegen een schot wat haaks staat op de lengte-as van de boot.







Hierboven de steun van de lineaire drive gemaakt van twee hoeklijnen 50x50 die ik aan elkaar heb gekit zodat ze samen een T profiel vormen.
Dit T profiel zit met 4 m12 bouten tegen de onderzijde van de vloer gemonteerd waar de hennegatskoker doorheen loopt.



Het aparte 30A voedingrelais voor de stuurautomaat.


Gr Erik

ps: foto's draaien lukte me niet,
Laatst bewerkt: 23 apr 2023 18:45 door Noballast. Reden: Foto's gedraaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 23 apr 2023 18:47 #1474977

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Het is een wat bijzondere situatie qua bereikbaarheid van het kwadrant, maar goed opgelost met die rubber aandrijfashoes. Ook de aanpassing van het kwadrant ziet er robuust uit. Hier ga je veel plezier van hebben!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 23 apr 2023 21:26 #1474996

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Wat mij opvalt, maar ik ben geen expert, is dat de overbrengingen op het kwadrant veel kracht gaat kosten. Mijn kwadrant is groter waardoor de overbrengingen minder kracht kost. Ik heb een vergelijkbare AP van RM. Toevallig keek ik vandaag in de ruimte waar het geïnstalleerd is en hij hoeft niet erg hard te werken om uitslagen naar SB en BB te geven, vanwege het “grote” kwadrant.

Overigens, Fraai en netjes geïnstalleerd.
René
Laatst bewerkt: 23 apr 2023 21:27 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 24 apr 2023 05:43 #1475007

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673


Door de hoogte( afstand) hartlijn tot kwadrant heeft de bout de neiging te gaan kwispelen. De bout wordt immers op buiging belast.
Maak een brede bus met precies gat voor de bout die een groot aanrakingsoppervlak heeft met het kwadrant. Opdat scheef trekken van de bout voorkomen kan worden.
Een 2e moertje bovenop ter zekering van de moer met nylon inlage kan geen kwaaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 24 apr 2023 06:51 #1475015

Behalve de verder mooi inbouw sluit ik mij aan bij Ronaldi..
Ronaldl schreef :


Door de hoogte( afstand) hartlijn tot kwadrant heeft de bout de neiging te gaan kwispelen. De bout wordt immers op buiging belast.
Maak een brede bus met precies gat voor de bout die een groot aanrakingsoppervlak heeft met het kwadrant. Opdat scheef trekken van de bout voorkomen kan worden.
Een 2e moertje bovenop ter zekering van de moer met nylon inlage kan geen kwaaad.

Ik heb 2 jaar geleden voor een oversteek die bout moeten vervangen omdat afgebroken was. Analyse destijds hier op het forum was dat dat kwam omdat het een gesneden draad tip de bout was. door vermoeiing in die draad gaan scheuren. Ook hier op het forum 2 nieuwe bouten kunnen laten maken (1 reserve) die dit probleem niet hebben. zit na nog een overtocht en vele mijlen in de carieb (waar ik helaas niet bij was) nog steeds als een huis. het verkleinen van die arm (of nog beter met een vork over het kwadrant heen (maar dat moet dan maar net passen qua draaiing) verbetert die situatie. Een groter kwadrant helpt natuurlijk ook maar dat is weer een heel andere ingreep.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 24 apr 2023 06:53 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 24 apr 2023 10:53 #1475046

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ziet er prima uit. Zorg we voor goede afdichting van die M12 bouten. Dat is sandwichdeck met balsa.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 24 apr 2023 18:40 #1475130

Kock1964 schreef :
Wat mij opvalt, maar ik ben geen expert, is dat de overbrengingen op het kwadrant veel kracht gaat kosten. Mijn kwadrant is groter waardoor de overbrengingen minder kracht kost. Ik heb een vergelijkbare AP van RM. Toevallig keek ik vandaag in de ruimte waar het geïnstalleerd is en hij hoeft niet erg hard te werken om uitslagen naar SB en BB te geven, vanwege het “grote” kwadrant.

Overigens, Fraai en netjes geïnstalleerd.
René

Beste René,

De arm van het kwadrant is inderdaad korter dan Raymarine adviseert
Echter met een de aanbevolen armlengte en een uitschuif lengte van 30cm heb ik maar 30 graden roeruitslag
En dat is erg weinig aangezien ik nu 45 graden heb en hou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 24 apr 2023 18:42 #1475132

Ronaldl schreef :


Door de hoogte( afstand) hartlijn tot kwadrant heeft de bout de neiging te gaan kwispelen. De bout wordt immers op buiging belast.
Maak een brede bus met precies gat voor de bout die een groot aanrakingsoppervlak heeft met het kwadrant. Opdat scheef trekken van de bout voorkomen kan worden.
Een 2e moertje bovenop ter zekering van de moer met nylon inlage kan geen kwaaad.

Goeie tip Ronald!

Ik ga morgen even een rvs bus draaien bij mijn buurman
Hij kan zelfs wat lager dan nu omdat ik nog wat speling heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 24 apr 2023 18:45 #1475133

Koezt schreef :
Ziet er prima uit. Zorg we voor goede afdichting van die M12 bouten. Dat is sandwichdeck met balsa.

Dat zag ik inderdaad
Ik heb de boel heel dik afgekort met polymax transparant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 24 apr 2023 18:55 #1475134

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Kock1964 schreef :
Wat mij opvalt, maar ik ben geen expert, is dat de overbrengingen op het kwadrant veel kracht gaat kosten. Mijn kwadrant is groter waardoor de overbrengingen minder kracht kost. Ik heb een vergelijkbare AP van RM. Toevallig keek ik vandaag in de ruimte waar het geïnstalleerd is en hij hoeft niet erg hard te werken om uitslagen naar SB en BB te geven, vanwege het “grote” kwadrant.

Overigens, Fraai en netjes geïnstalleerd.
René

Beste René,

De arm van het kwadrant is inderdaad korter dan Raymarine adviseert
Echter met een de aanbevolen armlengte en een uitschuif lengte van 30cm heb ik maar 30 graden roeruitslag
En dat is erg weinig aangezien ik nu 45 graden heb en hou.

Heel goed! Ik was vandaag even onderdeks om af controle te doen en dan valt het mij op dat de uitslag heel beperkt is. Ik ben erg happy met RM.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inbouw verslag Raymarine autopilot in Dehler 36cws 24 apr 2023 20:02 #1475148

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Koezt schreef :
Ziet er prima uit. Zorg we voor goede afdichting van die M12 bouten. Dat is sandwichdeck met balsa.

Dat zag ik inderdaad
Ik heb de boel heel dik afgekort met polymax transparant

Op zich prima. Echter, nog beter is het om een deel van de balsa weg te frezen, het gat geheel op te vullen met epoxy en dan weer doorboren. Dan loopt de bout door een epoxy huls. Waardoor ook het dek niet platgedrukt kan worden.

Staat prima beschreven in de manual van West Systems epoxy (www.westsystem.com/wp-content/...enance-Manual-lr.pdf)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl