Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 15:51 #1476016

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
PvO schreef :
Bert65 schreef :
Ik heb de extra aansluiting van de van de shunt op de startaccu aangesloten.

Uit mijn hoofd heb ik de min van de dc dc lader op shunt aangesloten, op load.

Ik zal het eerst weer even bij de boot moeten uitzoeken.

Begrijp ik nu goed dat ik toch beter beide circuits volledig kan scheiden? dan ben in benieuwd hoe de BMV ziet dat de service accu door de DC DC lader geladen wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat kan de BMV niet zien, de BMV kan alleen zien DAT de accu geladen wordt, niet waardoor.

Welke dcdc lader heb je?
En post eens een schema hoe het een en ander is aangesloten.

Zie bv zeilersforum.nl/index.php/foru...kt-niet-goed#1303944
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 16:19 #1476026

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Mijn mast is niet met de kiel verbonden en ik wil graag de spanning van de startaccu kunnen zien.

Ik zal als ik weer aan boord ben een schets maken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 19:00 #1476071

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Bert65 schreef :
Mijn mast is niet met de kiel verbonden en ik wil graag de spanning van de startaccu kunnen zien.

Ik zal als ik weer aan boord ben een schets maken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Met de volgende aansluitingen kan dat


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 19:57 #1476077

PvO schreef :
It Paradyske schreef :
Er is geen reden om de circuits galvanische te scheiden.
Dat hangt er van af.
Ik heb een hele goede reden om start en service volledig galvanisch te scheiden.
Mijn mast is af fabriek elektrisch verbonden met de kiel.
De mast is via de vhf antenne en vhf verbonden met de min van de service accu.
De saildrive is via de motor verbonden met de min van de startaccu.

Ik vind het een goed idee om te voorkomen dat de beide minnen elkaar ergens halverwege onder mijn boot ontmoeten.

Dus bij blikseminslag/ontlading loopt de stroom via de antenne, de marifoon, de service accu, in de dc/dc zijn de afstanden zo klein dat het daar wel over slaat, naar de startaccu, naar de motor, naar de saildrive.
Zou ik toch liever een kortere gedefinieerde weg van maken.

Ik geef toe, ik ben af en toe een pessimist.
Maar ken je de wet van Brown:
Murphy was een optimist.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 apr 2023 19:58 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 20:39 #1476084

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Bij een directe inslag maakt het volgens mij niet zoveel uit wat je doet.
In alle andere gevallen hoop ik dat de stroom via mast en verstaging die met 16mm2 kabels is verbonden met de kiel naar het water wordt afgevoerd.

Verder moet iedereen vooral doen wat hij of zij zich prettig bij voelt.
Ik voel me prettig bij twee galvanisch gescheiden accu systemen.
Aantal jaar terug een beginnende corrosie aan de saildrive ontdekt.
Ik heb toen twee dingen gedaan, 1 de coating van de saildrive hersteld. En 2 de twee systemen galvanisch gescheiden.
Welke van de corrosie heeft gestopt weet ik niet, maar was niet van plan dit verder uit te zoeken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 28 apr 2023 20:40 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 21:22 #1476090

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
CeesS schreef :
Bert65 schreef :Mijn mast is niet met de kiel verbonden en ik wil graag de spanning van de startaccu kunnen zien.

Ik zal als ik weer aan boord ben een schets maken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Met de volgende aansluitingen kan dat




Kak, dat plaatje had ik ook, maar niet goed gekeken dus. De startaccu min moet op load. Gaan we dat doen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 29 apr 2023 05:04 #1476102

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Bert65 schreef :
CeesS schreef :
Bert65 schreef :Mijn mast is niet met de kiel verbonden en ik wil graag de spanning van de startaccu kunnen zien.

Ik zal als ik weer aan boord ben een schets maken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Met de volgende aansluitingen kan dat




Kak, dat plaatje had ik ook, maar niet goed gekeken dus. De startaccu min moet op load. Gaan we dat doen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Volgens mij werd dat in post #6 van dit draadje al verteld :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 29 apr 2023 05:05 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 29 apr 2023 08:29 #1476121

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ja, dat klopt. Maar er werd ook betoogd dat ik de beide circuits moest scheiden. Dat is volgens mij weer iets anders.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 01 mei 2023 06:24 #1476460

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik heb de min van de startaccu nu op laad gezet. Nu lijkt alles idd goed te werken.

Bedankt!, maar ik had natuurlijk zelf ook even goed naar het plaatje moeten kijken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 01 mei 2023 22:30 #1476643

  • whosnext
  • whosnext's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Is toch niet heel ingewikkeld, je huishoudaccu min op de rechterkant zoals op het plaatje, je loads en chargers aan de andere kant.

Of www.victronenergy.nl/upload/do...et-SmartShunt-NL.pdf

Succes
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 02 mei 2023 15:23 #1476877

PvO schreef :

Verder moet iedereen vooral doen wat hij of zij zich prettig bij voelt.
Ik voel me prettig bij twee galvanisch gescheiden accu systemen.
Aantal jaar terug een beginnende corrosie aan de saildrive ontdekt.
Ik heb toen twee dingen gedaan, 1 de coating van de saildrive hersteld. En 2 de twee systemen galvanisch gescheiden.
Welke van de corrosie heeft gestopt weet ik niet, maar was niet van plan dit verder uit te zoeken.

Je moet ook niet je saildrive als anode op je kiel aansluiten....
Ik zou die verbinding tussen kiel en mast heroverwegen en bijvoorbeeld door zo'n bliksembeveiligingsding vervangen, zo'n eentje die bij inslag door slaat maar normaal isoleert.
Voor je het weet is er toch weer wat verbonden en dient je saildrive weer als anode.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 02 mei 2023 17:35 #1476919

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
It Paradyske schreef :
PvO schreef :

Verder moet iedereen vooral doen wat hij of zij zich prettig bij voelt.
Ik voel me prettig bij twee galvanisch gescheiden accu systemen.
Aantal jaar terug een beginnende corrosie aan de saildrive ontdekt.
Ik heb toen twee dingen gedaan, 1 de coating van de saildrive hersteld. En 2 de twee systemen galvanisch gescheiden.
Welke van de corrosie heeft gestopt weet ik niet, maar was niet van plan dit verder uit te zoeken.

Je moet ook niet je saildrive als anode op je kiel aansluiten....
Ik zou die verbinding tussen kiel en mast heroverwegen en bijvoorbeeld door zo'n bliksembeveiligingsding vervangen, zo'n eentje die bij inslag door slaat maar normaal isoleert.
Voor je het weet is er toch weer wat verbonden en dient je saildrive weer als anode.

Door de galvanische scheiding heb ik juist de verbinding tussen kiel en motor weggehaald.

De verbinding tussen mast en kiel is juist geinstalleerd door de (Amerikaanse) werf met het doel, althans zo heb ik het begrepen, de mast hetzelfde potentiaal te geven als het water en zodoende de kans op blikseminslag te verkleinen.

Of het werkt, geen idee, feit is dat ik de afgelopen 17 jaar geen (directe) inslag heb gehad.
Ik heb niet de behoeft om de bestaande situatie te veranderen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 02 mei 2023 17:52 #1476927

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
PvO schreef :
It Paradyske schreef :
PvO schreef :

Verder moet iedereen vooral doen wat hij of zij zich prettig bij voelt.
Ik voel me prettig bij twee galvanisch gescheiden accu systemen.
Aantal jaar terug een beginnende corrosie aan de saildrive ontdekt.
Ik heb toen twee dingen gedaan, 1 de coating van de saildrive hersteld. En 2 de twee systemen galvanisch gescheiden.
Welke van de corrosie heeft gestopt weet ik niet, maar was niet van plan dit verder uit te zoeken.

Je moet ook niet je saildrive als anode op je kiel aansluiten....
Ik zou die verbinding tussen kiel en mast heroverwegen en bijvoorbeeld door zo'n bliksembeveiligingsding vervangen, zo'n eentje die bij inslag door slaat maar normaal isoleert.
Voor je het weet is er toch weer wat verbonden en dient je saildrive weer als anode.

Door de galvanische scheiding heb ik juist de verbinding tussen kiel en motor weggehaald.

De verbinding tussen mast en kiel is juist geinstalleerd door de (Amerikaanse) werf met het doel, althans zo heb ik het begrepen, de mast hetzelfde potentiaal te geven als het water en zodoende de kans op blikseminslag te verkleinen.

Of het werkt, geen idee, feit is dat ik de afgelopen 17 jaar geen (directe) inslag heb gehad.
Ik heb niet de behoeft om de bestaande situatie te veranderen.

Amerikanen houden er idd een andere opvatting op na mbt alles verbinden itt alles ontkoppelen wat er in Europa meestal gedaan wordt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 20 juli 2023 12:12 #1495588

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Helaas, het probleem is nog niet opgelost. DE monitor geeft 9,6% aan bij een voltage van 13,4 volt. Als ik lang genoeg wacht daalt hij weer naar 0% (enkele weken)

Om mensen niet helemaal naar de openingspost te laten scrolen; ik heb hier mijn instellingen vandaan:
battlebornbatteries.com/config...00-bluetooth-dongle/
Het enig wat ik nog niet had aangepast was de ontlading vloer, die stond op 50%, dat is nu 0%.

Ik snap niet hoe 13,4 volt vertaald kan worden in 9,6%

De situatie is dus deze: LifePo4 accu van 202AH aangesloten op BMV702 met bluetooth dongle. En aangesloten op een 25A Victron smart lader (deze is ingesteld op het LiFePo4 smart profiel van Victron zelf)
BMS van de accu heeft ook bluetooth. Deze weergave lijkt te kloppen. Zelfde voltage als de Victron, maar dan 71%
Volgens de BMV 702 loopt de accu langzaam helemaal leeg ook al hangt hij aan de lader. Ik krijg dus geen betrouwbare weergave van de SOC.

Instellingen voor de Shunt kloppen.

Ik ben nog niet langer dan ongeveer 8 uur van de walstroom af geweest, de accu is in die tijd nauwelijks gedaald in capaciteit

Ik ga nu experimenteren met de instellingen ven de lader. Misschien weer terug in het standaard Lithium profiel.

Maar wat doe ik verkeerd? Want zo heb ik helemaal niets aan de monitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 20 juli 2023 20:30 #1495753

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Kun je eens een foto maken van de akku set waarop ook de shunt te zien is en zo veel mogelijk van de bedrading etc ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 20 juli 2023 20:46 #1495759

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Ik heb even naar de battleborn instellingen gekeken , die kloppen wel aardig
Maar je hebt toch wel 202Ah ipv 100Ah ingevuld ?

Battery capacity: 100 Ah

Misschien ook even een screenshot van de bmv instellingen plaatsen voor controle ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 22 juli 2023 15:54 #1496208

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik heb (natuurlijk) 202 AH ingevuld. Verder zijn de instellingen exact gelijk. Als ik weer bij de boor ben maak ik wat foto's en een screenshot.

Het verschijnsel is dus dat de soc blijft teruglopen tot 0, ook al is het voltage 13,4 volt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 23 juli 2023 14:46 #1496573

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik heb ook geprobeerd een antwoord te vinden bij het Victron Forum, maar daar wordt ik nog niet veel wijzer van. De enige informatie die ik nog niet kende is dat "charged voltage should be set around 0.3v below your absorbtion voltage"

En deze video:

Het enige wat ik kan verzinnen op basis van het bovenstaande is, elke keer als ik bij de boot ben de accu helemaal opladen. Maar ik moet dan elke keer de meter handmatig op 100% zetten. Hij doet dat niet automatisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 23 juli 2023 14:54 #1496577

Dat lijkt me stug dat je elke keer op 100% zou moeten zetten handmatig .

Even filmpje gekeken , ze zegt dat ook niet !
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 23 juli 2023 15:04 #1496582

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
De SOC wordt door de BMV bepaald aan de hand van de ingaande dan wel uitgaande stroom.
Als je zegt dat de SOC terugloopt, want geeft de BMV dan aan als stroom?

Ik zou de volgende twee zaken controleren:
- als er geladen wordt, is de stroom die de BMV aangeeft dan positief.
- als alles is uitgeschakeld, geen laders, geen verbruikers, is de stroom dan -0-.

Een goed ingestelde, en aangesloten BMV synchroniseert zelf naar 100% SOC bij een volle accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 23 juli 2023 16:15 #1496604

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Dan je wel PVO, dat ga ik eens proberen als ik er weer ben. Een aantal zaken staan bij mij wel anders dan in de video. In ieder geval staat mijn voltage bij vol veel hoger ingesteld

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 juli 2023 14:39 #1497621

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Het lijkt nu in ieder geval (veel) beter te werken. Als antwoord op een aantal vragen:

De laadstroom is positief (dus Shunt is goed aangesloten) en er is een kleine lekstroom als ik het hele circuit uit zet. Deze stroom is ongeveer 0,25 amp en blijft vrij constant. Daar moet dus nog wel naar gekeken worden.

De belangrijkste aanwijzing van Victron zelf, die ik hier ook nog niet heb gehoord, is dat de spanning van de volgeladen accu ingesteld moet worden op 0,3 volt onder de float voltage (van de lader). In mijn geval 14,2 volt. Ik heb nu het voltage bij vol op 13,9 gezet.

Nu wilde de meter wel synchroniseren. De SOC loopt nog wel heel langzaam terug, in enkele dagen naar 95%.

Ik ga er van uit dat als de accu op 13,4 volt staat deze weer wordt opgeladen (zo staat de lader volgens mij op het standaard Li Ion profiel ingesteld. Ik zal iig twee keer in de maand de accu villedig opladen.

Nog over de instellingen van de lader, wat zijn eigenlijk de optimale settings voor LiFePo4 accu's) in een Victron Smart lader? Ik gebruik nu het standaard Li Ion profiel.
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 14:40 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 juli 2023 15:32 #1497629

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
is er echt een lekstroom (gemeten met een andere shunt of ampere tang) of moet de BMV gekalibreerd worden ? Misschien is er geen lekstroom maar staat de ‘nul stroom’ niet goed ?


Voor mijn instellingen (en hoe nul stroom gekalibreerd moet worden) zie plaatje



Mijn voltages staan lager maar ik ben ook eigenwijs

Vwb de lader instellingen , die zet je op dezelfde voltages als wat je in de BMV ingegeven hebt ?
Als je de smart lader en bmv met Bluetooth in hetzelfde Bluetooth netwerk zet delen ze de gegevens met elkaar en hoef je geen afwijkende profielen te gebruiken

Verder vind ik het 0.3v verhaal een beetje vaag en snap niet goed wat er bedoeld wordt ?

Instellingen van 1 van onze laders :


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 15:34 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 juli 2023 20:02 #1497736

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Rene, heel erg bedankt voor je antwoord.

Helaas kan ik de instellingen niet laten delen in het netwerk. Het werkt waarschijnlijk wel met een 712 (interne bluetooth) maar niet met een 702 met dongle. Ik kan de BMV 702 in ieder geval niet in het netwerk opnemen.
Die zero current sync heb ik nog niet gedaan.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 juli 2023 20:08 #1497737

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Bert65 schreef :
Die zero current sync heb ik nog niet gedaan.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

de zero current sync moet je alleen doen als je 100% zeker weet dat er geen stroom loopt, dus even de kabel los van de shunt of met een ampere tang controleren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl