Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 04 mei 2023 20:10 #1477418

  • BramZeil
  • BramZeil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
'navond,
ik heb gezocht, maar geen artikelen gevonden. Mocht m'n vraag al 's beantwoord zijn, dan hoor ik het graag.

Probleem:
LiFePo4 kan zoveel amperes opnemen, dat je dynamo door zal branden. Regelaars zijn of super duur (Wakespeed500), of je moet van Victron het setje SmartLithium+SmartBMS12-200 kopen (samen ook super duur). Oh, en ik wil dus zelf met cellen+JK BMS van NKON de LiFePo accu bouwen (ca. 1/3 euro's dan kant-en-klaar)

Gedachten over oplossing:
Een Victron Smartsolar 75 15 MPPT kan (in ieder geval in combinatie met een Cerbo GX die ik al heb) de laadstroom beperken, maar die gaat niet werken met de 14,4V van de dynamo. De MPPT gaat pas werken met tenminste 5V verschil met je accu, dus ik zit te denken aan het bijzetten van een 1200W step up regelaar, die de 14,4V van de dynamo 20V maakt, waar vervolgens de MPPT mee aan de slag kan gaan.

Zou dit een goede oplossing kunnen zijn?
J22 wedstrijdzeilen, tourzeilen met snelle tourcatamaran :-)
Laatst bewerkt: 04 mei 2023 20:14 door BramZeil. Reden: de echte vraag toevoegen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 04 mei 2023 20:32 #1477422

Nee, de combi step up en MPPT gaat zeer waarschijnlijk niet werken.
Waarom maak je niet een vermogensweerstand van .3 ohm om de stroom te beperken?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 04 mei 2023 20:58 #1477437

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
zit er echt een alternator / dynamo in de suzuki ? volgens mij zit daar een gelijkrichter in die max 20A kan leveren maar geen 'gewone' dynamo / alternator ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 12:42 #1477551

En gewoon een 24v dynamootje monteren dan heb je ook meer spanning voor je Victron.




Grt. Mark






Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 13:51 #1477584

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Ik ken jouw motor niet, maar lees mijn draadje eens: 591227-enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu#1317764
Betreft een 7pk diesel met ongeveer 8A permanent magneet dynamo.
Hier wordt de temperatuur gemeten van de dynamo en bij 70 graden schakelt de bms de laadstroom uit.
Dat wordt gedaan door de twee AC voedingskabels van dynamo naar gelijkrichter te onderbreken.
De HLPdata bms geeft mij die mogelijkheid. Bij 45 graden wordt deze weer aangeschakeld.
Dat betekent dat de dynamo pas weer gaat laden als de motor is afgekoeld en uit staat.
De AC wordt dus nooit aangeschakeld terwijl er spanning op staat!

Daarnaast wordt uiteraard afgeschakeld op HV.
Dit betekent wel een meetkabel en stuurkabel naar de motor en een relais.

Op deze manier kan ik 2,5-3 uur laden op de motor totdat de dynamo warm wordt.
Dat levert bij mij 20-25Ah op. Fijn om de accu op te toppen van Amsterdam naar IJmuiden.
Nog fijner om weer 3-4 uur met koelkast of 6-8 uur zonder koelkast verder te kunnen op de stuurautomaat als alles toch eens leeg is. In mijn dieseltank zit 35 uur extra autonomie (geen zonnecellen) die ik in plukjes van 3 uur kan inzetten. Plus 12 uur in de jerrycan!
Samen is dan 47-100 uur (motor)zeilen extra.
Je kan het weglaten, maar dit geringe motorladen verlengt mijn autonomy aanzienlijk en ik blijf zichtbaar!

Alternatief op @It Paradyske: een bypass om de weerstand heen:
Meten op de motor en schakelen na de gelijkrichter:
-koud: bypass open
-te warm: bypass dicht
Dit kan je aan de accuzijde monteren.
Waarom: liever eerst een paar uur maximale stroom en dan uit dan heel lang heel weinig stroom. Je hebt het namelijk alleen nodig als je zonder zit.
De weerstand zo ruim kiezen dat na afschaven van de bypass de temperatuur van de dynamo (en gelijkrichter) daalt.
Koop twee weerstanden: als 1 niet genoeg is dan plaats je er 2 en anders is deze reserve.
Dan alleen meetkabel nodig naar de motor.

Zonder meetkabel naar de motor:
Dan wel permanent de stroom smoren met een weerstand.
Tijdelijk een thermometer monteren op de dynamo (en op de omvormer!!!); een weerstand monteren; uren proefvaren en bepalen of de weerstand groot genoeg is.

Een alternatief op temperatuur te schakelen ook zijn het inbouwen van een temperatuur alarm in de motor.
Als de dynamo heet wordt gaat een alarm en dan schakel je handmatig de bypass uit.
Geen extra kabel naar de motor.
Is natuurlijk geheel tegen alle bms wijsheden in maar werkt al 100 als temperatuur alarm op een dieselmotor, want als de motor draait is de schipper veelal aan boord en die kan best even een schakelaar omzetten.
Bij staat HT op 70 graden en die waarde is niet super kritisch.
Wel leuk als er dan een knopje is waarmee het alarm ook weer uit kan……

Zover mijn oplossing vertaald naar een bbm door jou aan te passen naar jouw eigen situatie.
Laatst bewerkt: 05 mei 2023 14:02 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 17:50 #1477645

Zelf heb ik voor dat doel een metertje snoer van 4mm² genomen.

Dat snoer samen met alle andere overgangs weerstanden in de diverse verbindingen is genoeg om die 20A te temperen.

Bij mijn alternator ga ik van 30A naar 17A.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 05 mei 2023 17:51 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 18:03 #1477646

“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 20:17 #1477671

Misschien kun je hier wat mee?

bij mij staan 3 sets panelen op 3 MPPT regellaars.

Een wind molen die tot 80 Volt DC kan leveren (bij voldoende wind) staat parallel aan de panelen op één van die regelaars.

Wanneer paneelspanning hoger is dan molenspanning stopt vanzelf de molen stroom naar de accu en gaat alleen naar de boiler.

Denk in plaats van die molen je generator, probeer het. dan wet je het resultaat. Bij mij gaat het helemaal zelfregelend.

In de donkere uren (bij voldoende wind) laad de molen de accu EN levert DC naar de boiler.

In de ochtend accu vol en warm douche water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 20:36 #1477676

  • BramZeil
  • BramZeil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
It Paradyske schreef :
Nee, de combi step up en MPPT gaat zeer waarschijnlijk niet werken.
Dank voor het meedenken! Kun je iets meer zeggen over waarom het niet gaat werken?

Over je suggestie om er een vermogensweerstand moet ik wat langer nadenken (heeft ook iets te maken met hoe slim de Battery Monitor System zal zijn die ik momenteel kan kopen)
J22 wedstrijdzeilen, tourzeilen met snelle tourcatamaran :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 20:39 #1477678

  • BramZeil
  • BramZeil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
ReneK schreef :
zit er echt een alternator / dynamo in de suzuki ? volgens mij zit daar een gelijkrichter in die max 20A kan leveren maar geen 'gewone' dynamo / alternator ?

Dank voor het meedenken! Ik ben geen elektro-technicus, maar ik heb altijd begrepen dat de gelijkrichter slechts gelijkstroom maakt van de wisselstroom die door de spoelen worden opgewekt (en als de accu vol is, ook het vermogen van de spoel omzet in warmte). Of het dan samen een dynamo heet durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen (ik hoor in andere draadjes ook de term lichtspoel gebruikt worden). En volgens de fabrieksopgave kan 'ie max 12A leveren.
J22 wedstrijdzeilen, tourzeilen met snelle tourcatamaran :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 20:42 #1477679

  • BramZeil
  • BramZeil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Freetime1970 schreef :
En gewoon een 24v dynamootje monteren dan heb je ook meer spanning voor je Victron.
Dank voor het meedenken!
Interessant idee (hoewel ik dan ook m'n startaccu zou moeten vervangen), maar hoe kan ik in een buitenboordmotor een andere dynamo installeren? De coil/stator&pulser (onderhoudshandleiding) is een integraal onderdeel. Kun je ook andere gelijkrichters monteren?
J22 wedstrijdzeilen, tourzeilen met snelle tourcatamaran :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 20:45 #1477681

  • BramZeil
  • BramZeil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Booty24 schreef :
Ik ken jouw motor niet, maar lees mijn draadje eens: 591227-enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu#1317764
Dank voor het meedenken en het uitgebreide verhaal! Zal je draadje ook nog lezen en het 's rustig op me laten inwerken (want na een eerste keer lezen begreep ik het nog niet allemaal :-) .
J22 wedstrijdzeilen, tourzeilen met snelle tourcatamaran :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 20:46 #1477682

  • BramZeil
  • BramZeil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Panoramix schreef :
Zelf heb ik voor dat doel een metertje snoer van 4mm² genomen.

Dat snoer samen met alle andere overgangs weerstanden in de diverse verbindingen is genoeg om die 20A te temperen.

Bij mijn alternator ga ik van 30A naar 17A.
Dank voor het meedenken! Maar wordt dat draadje dan niet vreselijk warm en bestaat de kans dan niet dat de boel gaat smelten/in brand vliegen als je LiFePo vrijwel leeg is en veel stroom gaat trekken?
J22 wedstrijdzeilen, tourzeilen met snelle tourcatamaran :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 20:48 #1477683

  • BramZeil
  • BramZeil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Aquaplanning schreef : Dank voor het meedenken! Die Orion heeft inderdaad het juiste uitgangsvermogen, maar het is geen oplader waarvan je laadprofiel kunt instellen. De Smart Orions hebben dat wel, maar die geven minimaal 18A af.
J22 wedstrijdzeilen, tourzeilen met snelle tourcatamaran :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 05 mei 2023 20:50 #1477684

  • BramZeil
  • BramZeil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Saeftinghe schreef :
Misschien kun je hier wat mee?
Dank voor het meedenken! Maar m'n buitenboordmotor geeft maar maximaal 14.4V af en dat is te weinig om de MPPT te laten werken.
J22 wedstrijdzeilen, tourzeilen met snelle tourcatamaran :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 06 mei 2023 00:15 #1477701

BramZeil schreef :
Freetime1970 schreef :
En gewoon een 24v dynamootje monteren dan heb je ook meer spanning voor je Victron.
Dank voor het meedenken!
Interessant idee (hoewel ik dan ook m'n startaccu zou moeten vervangen), maar hoe kan ik in een buitenboordmotor een andere dynamo installeren? De coil/stator&pulser (onderhoudshandleiding) is een integraal onderdeel. Kun je ook andere gelijkrichters monteren?

Sorry maar met bbm ben je echter zeer beperkt in laden. Ik had niet uit je tekst begrepen dat je een bbm gebruikte.

Ik zou laden via bbm gewoon vergeten. En een grote bank bouwen die je gewoon met wal stroom laad. Waar door je onderweg genoeg hebt. Tenslotte neem je voor de benzine van je bbm ook geen raffinaderij mee.


Grt. Mark


Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 06 mei 2023 11:54 #1477777

BramZeil schreef :
It Paradyske schreef :
Nee, de combi step up en MPPT gaat zeer waarschijnlijk niet werken.
Dank voor het meedenken! Kun je iets meer zeggen over waarom het niet gaat werken?

Over je suggestie om er een vermogensweerstand moet ik wat langer nadenken (heeft ook iets te maken met hoe slim de Battery Monitor System zal zijn die ik momenteel kan kopen)

Een MPTT zorgt ervoor dat de belasting perfect matcht op de uitgangsweerstand van het ding ervoor. Normaal dus een zonnepaneel.
Als je daar een omvormer voor zet gaat ie daar op optimaliseren, niet op de motor.
En optimaliseren wil je eigenlijk ook niet, want dan wordt je alternator weer overbelast, en dat wilde je nou net voorkomen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 06 mei 2023 12:36 #1477787

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Doe geen moeite om te laden met een BBM, dat laadt amper en alleen bij volgas komen de beloofde Ampères pas beschikbaar, bij een lager toerental is het laadvermogen uiterst teleurstellend.
Laatst bewerkt: 06 mei 2023 12:36 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 06 mei 2023 20:58 #1477889

BramZeil schreef :
Panoramix schreef :
Zelf heb ik voor dat doel een metertje snoer van 4mm² genomen.

Dat snoer samen met alle andere overgangs weerstanden in de diverse verbindingen is genoeg om die 20A te temperen.

Bij mijn alternator ga ik van 30A naar 17A.
Dank voor het meedenken! Maar wordt dat draadje dan niet vreselijk warm en bestaat de kans dan niet dat de boel gaat smelten/in brand vliegen als je LiFePo vrijwel leeg is en veel stroom gaat trekken?
Bij mij blijft dat draadje koel. En als het draadje toch warm wordt, neemt de weerstand toe en daarmee de stroom af.

En bij de andere reacties lees ik dat je van een buitenboordmotor geen wonderen hoeft te verwachten van je dynamo/alternator.

Zo’n draadje is in ieder geval eenvoudig/snel/goedkoop te proberen. Kun je zelf vaststellen dat het snoer niet warm/heet wordt.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 06 mei 2023 20:59 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo laden met 12A max van Suzuki DF20A dynamo 06 mei 2023 21:21 #1477891

BramZeil schreef :
Aquaplanning schreef : Dank voor het meedenken! Die Orion heeft inderdaad het juiste uitgangsvermogen, maar het is geen oplader waarvan je laadprofiel kunt instellen. De Smart Orions hebben dat wel, maar die geven minimaal 18A af.

Laadprofiel is met dit lage laadvermogen niet zo belangrijk. Als je met volle accus vertrekt hoef je niet te laden, en lege accus krijg je niet vol met dit vermogen. Er zit een schakelcontact op, je kunt je bms gebruiken om de lader bij een te hoge spanning uit te schakelen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl