OldBawley schreef :
Ok, Ik begin een beetje te begrijpen. Dezelfde accubank laad als ik mijn elektromotortje ( voor de “grote” boot) gebruikt heb de Lifepo4 24 volt accu bij via een Victron orion 12 /24. Van wat ik begrijp laad die orion tijdens de bulk fase ook 15 Ampère. Ik weet echter niet of Victron daarmee 15A op 24volt of 15 A op 12 volt bedoelt.
Tijdens dat laden via die Orion (die heeft dikke draden naar de handleiding van Victron) gaat het laden ook in “pufjes”
De lading begint bij een accuspanning van 12,8 volt en stopt bij 12,5 volt. Dat is de fabrieksinstelling. Zoals gezegd, hier ook een cyclus, lading aan, afhankelijk van zon en wind dan na pakweg 5 seconden lading af want de accuspanning is nog slechts 12,5 volt en ga zo maar door.
Het lijkt erop dat je accubank de laadstroom die de LFP accu lust niet aan kan. Dan zakt de spanning inderdaad in en schakelt de boel continu aan en uit. Lithium heeft een hele geringe interne weerstand en kun je heel snel (grote laadstroom) laden. De Victron gaat dan op maximaal en blijkbaar is dat voor je (loodzuur?) accubank iets teveel van het goede.
Dat hoeft niet persé op een slechte accubank te wijzen, het hangt ook van de grootte (capaciteit) en opbouw (start, semi-tractie, etc.) van je accubank af. Als je de specificaties van je accu's weet kun je kijken hoeveel stroom die (bij een bepaalde temperatuur) continu kunnen leveren. Daar zit je mogelijk boven met het laden van je lithium accu's.
OldBawley schreef :
Nog een waarschijnlijk idiote vraag, Is het mogelijk die lader (36,5 volt en 5 Ampère) te dwingen langzamer of minder te laden? Ik heb er geen probleem mee als het laden 2 dagen duurt, had ook een lader besteld die 2 Ampere als lading gaf maar de leverancier heeft dat omgebogen tot 5 Ampere. Wist hij veel wat op een bootje gaand is.
Iemand heeft me gezegd dat je met een weerstand de opgenomen stroom kunt beperken, ik geloof dat niet.
De stroom die bij een gegeven spanning (V) door een draad loopt is inderdaad afhankelijk van de weerstand (R): V = I (stroom) x R. Door de weerstand te vergroten (bijvoorbeeld dunne of lange kabel) beperk je dus inderdaad de stroom (I), maar die weerstand levert ook warmte op en je verstookt op deze manier dus energie die niet je lithium accu in gaat. Zit je zeker met warm weer niet op te wachten lijkt me. Nog afgezien van het brandgevaar als de kabel z'n warmte niet kwijt kan.
Op die Victron doosjes kun je vaak allerlei dingen instellen, soms ook de maximale stroom die afgenomen wordt. Als dat met jouw Victron omvormer/lader kan zou je op die manier kunnen voorkomen dat de spanning van je accubank telkens inzakt.
Geen idee wat er met die 36,5V lader nog mogelijk is.