Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom valt spanning ?

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 10:23 #1480235

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Voor het laden van mijn door een Griekse firma opgewaardeerde Torqeedo accu (voor een stokoude Travel 801) hebben ze een lader bijgeleverd waarop behlave 36,5 volt 5Amp niks staat.

Mijn kleine 350 watt omvormertje gaat gelijk in diepslaap als ik de accu probeer op te laden.
Onlangs kreeg ik van een kennis een 1500 watt omvormer. De aansluiting voor de 12 volt was stuk, deels ingebrand, heb ik hersteld, omvormer werkt. Voor mijn scheerapparaat in ieder geval.

Verzoek ik er de lader mee te voeden gebeurt het volgende : de led accuspanning meter van de inverter geeft enkele seconden 14 volt aan, de lader toont een rood ledje, na een of twee seconden valt blijkbaar de spanning van mijn accu´s tot minder als 10 volt, er klinkt een snerpend piepje en de lader toont groen. Alweer seconden later toont de omvormer weer 14 volt, de cyclus herbegint.

Mijn accu´s waar de omvormer op aangesloten staat : twee parallel gekoppelde 12 volt 140Ah Vartas. Dus 280 ah. Anderhalf jaar oud, bij mijn weten in goede conditie.

Enige wat ik nog doen kan is de omvormer direct aan de accu´s schakelen, ik ga nu over een 12 volt stopcontact in het boordnet.

Waar zit de grote verbruiker en waarom valt de spanning zo ongelooflijk snel, zelfs met pakweg 15 Ampere lading door zon en wind er bovenop.

Is die omvormer stuk? Ben ik gek ?
Nog ter info, de Griekse firma heeft de waarschijnlijk 18 jaar oude cellen van de Torqeedo vervangen door nieuwe. Meer cellen, betere, modernere en ze hebben gelijk twee bms ingebouwd (voor 1 grote was geen ruimte voorhanden) Heb de accu reeds een tijdje getest, de capaciteit is enorm. Naar zeggen van de firma pief drie keer meer als de oorspronkelijk nieuwe accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 10:59 #1480237

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Als ik het goed begrijp probeer je de lader van 5A bij 36.5V te voeden via 12V over een bestaand stopcontact. Dat is dus ongeveer 180 watt, oftewel 15A bij 12V. Een lader wil zo’n 2% max verlies hebben, dus stel dat dat stopcontact via een draad van 3 meter naar je accu’s loopt, dan moet die draad 10 mm2 zijn. Ik vermoed zomaar dat die in plaats van 10 mm2 slechts 1.5 mm2 is, waarmee je zomaar een spanningsvol van 10% krijgt. Veel te veel voor die lader dus.

Rechtstreeks aansluiten met voldoende kabeldikte dus.
Ik vind dit een makkelijke en simpele calculator: www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 12:40 #1480245

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Ok, Ik begin een beetje te begrijpen. Dezelfde accubank laad als ik mijn elektromotortje ( voor de “grote” boot) gebruikt heb de Lifepo4 24 volt accu bij via een Victron orion 12 /24. Van wat ik begrijp laad die orion tijdens de bulk fase ook 15 Ampère. Ik weet echter niet of Victron daarmee 15A op 24volt of 15 A op 12 volt bedoelt.
Tijdens dat laden via die Orion (die heeft dikke draden naar de handleiding van Victron) gaat het laden ook in “pufjes”
De lading begint bij een accuspanning van 12,8 volt en stopt bij 12,5 volt. Dat is de fabrieksinstelling. Zoals gezegd, hier ook een cyclus, lading aan, afhankelijk van zon en wind dan na pakweg 5 seconden lading af want de accuspanning is nog slechts 12,5 volt en ga zo maar door.
Ik begin nu de accubank te verdenken van zwakte. Alhoewel, na een nacht zonder lading en met koelkast aan heeft de accu meestal nog 12,7 volt. Ik zag dat als gezond.

Nog een waarschijnlijk idiote vraag, Is het mogelijk die lader (36,5 volt en 5 Ampère) te dwingen langzamer of minder te laden? Ik heb er geen probleem mee als het laden 2 dagen duurt, had ook een lader besteld die 2 Ampere als lading gaf maar de leverancier heeft dat omgebogen tot 5 Ampere. Wist hij veel wat op een bootje gaand is.

Iemand heeft me gezegd dat je met een weerstand de opgenomen stroom kunt beperken, ik geloof dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 12:55 #1480247

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Ik ging hier in het Griekse dorp 10² kabel halen. De bootjeswinkel had er toevallig een rol van 10 meter van liggen. Hebben ze ingepakt voor me, kom ik aan boord, blijkt het kabel te zijn met 7 strengen. Man, ik moest een hulpje halen om die kabel te buigen, de meeste scheeps verstagingskabels zijn soepeler. Maar, ik was gelukkig want meestal vang je bot.
Kom ik later in een zaak waar men elektrische spullen verkoopt en ik vraag naar 10² kabel. De mevrouw kijkt me onbegrijpend aan en zegt dat ze groene en gele kabel hebben.
Behelpen. In Turkije kon je altijd nog kiezen tussen tweedehandse of derdehandse kabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 13:31 #1480251

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
OldBawley schreef :
Ok, Ik begin een beetje te begrijpen. Dezelfde accubank laad als ik mijn elektromotortje ( voor de “grote” boot) gebruikt heb de Lifepo4 24 volt accu bij via een Victron orion 12 /24. Van wat ik begrijp laad die orion tijdens de bulk fase ook 15 Ampère. Ik weet echter niet of Victron daarmee 15A op 24volt of 15 A op 12 volt bedoelt.
Tijdens dat laden via die Orion (die heeft dikke draden naar de handleiding van Victron) gaat het laden ook in “pufjes”
De lading begint bij een accuspanning van 12,8 volt en stopt bij 12,5 volt. Dat is de fabrieksinstelling. Zoals gezegd, hier ook een cyclus, lading aan, afhankelijk van zon en wind dan na pakweg 5 seconden lading af want de accuspanning is nog slechts 12,5 volt en ga zo maar door.

Het lijkt erop dat je accubank de laadstroom die de LFP accu lust niet aan kan. Dan zakt de spanning inderdaad in en schakelt de boel continu aan en uit. Lithium heeft een hele geringe interne weerstand en kun je heel snel (grote laadstroom) laden. De Victron gaat dan op maximaal en blijkbaar is dat voor je (loodzuur?) accubank iets teveel van het goede.

Dat hoeft niet persé op een slechte accubank te wijzen, het hangt ook van de grootte (capaciteit) en opbouw (start, semi-tractie, etc.) van je accubank af. Als je de specificaties van je accu's weet kun je kijken hoeveel stroom die (bij een bepaalde temperatuur) continu kunnen leveren. Daar zit je mogelijk boven met het laden van je lithium accu's.

OldBawley schreef :
Nog een waarschijnlijk idiote vraag, Is het mogelijk die lader (36,5 volt en 5 Ampère) te dwingen langzamer of minder te laden? Ik heb er geen probleem mee als het laden 2 dagen duurt, had ook een lader besteld die 2 Ampere als lading gaf maar de leverancier heeft dat omgebogen tot 5 Ampere. Wist hij veel wat op een bootje gaand is.

Iemand heeft me gezegd dat je met een weerstand de opgenomen stroom kunt beperken, ik geloof dat niet.

De stroom die bij een gegeven spanning (V) door een draad loopt is inderdaad afhankelijk van de weerstand (R): V = I (stroom) x R. Door de weerstand te vergroten (bijvoorbeeld dunne of lange kabel) beperk je dus inderdaad de stroom (I), maar die weerstand levert ook warmte op en je verstookt op deze manier dus energie die niet je lithium accu in gaat. Zit je zeker met warm weer niet op te wachten lijkt me. Nog afgezien van het brandgevaar als de kabel z'n warmte niet kwijt kan.

Op die Victron doosjes kun je vaak allerlei dingen instellen, soms ook de maximale stroom die afgenomen wordt. Als dat met jouw Victron omvormer/lader kan zou je op die manier kunnen voorkomen dat de spanning van je accubank telkens inzakt.

Geen idee wat er met die 36,5V lader nog mogelijk is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 mei 2023 14:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 18:52 #1480289

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Er wordt niet gemeld wat voor type omvormer het is. Bij blokgolf of gemodificeerde sinus (= nog steeds blokgolf) is het een bekend verschijnsel dat adapters en voedingen van het "switched mode" type niet werken! Omvormer gaat op tilt. Enige remedie was een echte sinus omvormer, dan zou het leef voorbij moeten zijn.

Verder kan het tóch nog in de gerepaprutste voeding intern zijn. Door hitte gecorrodeerde bushbar o.i.d.

Meten is weten. Even op de ingang van de omvormer meten en lader aan.

Ik heb vroeger veel van dat soort zaken hersteld.

My 2 cents.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 19:05 #1480293

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Meten is weten. Even op de ingang van de omvormer meten en lader aan.

Heb ik reeds gedaan, ook daar zie ik de spanning instorten.
Begrijp ik niet, een accubank van 280 Ah, de omvormer plus lader zouden pakweg 16 Ampere trekken en toch stort de spanning direct af. Zeg maar na 2 seconden. om 2 seconden later na het "ontkoppelen" weer 14 volt te zijn.
Morgen eens de omvormer met dikke kabel direct aan de accubank, dan weet ik meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 19:22 #1480296

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
De omvormer is een Prowatt 1500. Uit de handleiding :

2.2 PROwatt 1500 Output Waveform
The AC output waveform of the PROwatt 1500 is called a "quasi-sine wave" or a "modified sine wave". It is a stepped waveform that is designed to have characteristics similar to the sine wave shape of utility power. A waveform of this type is suitable for most AC loads, including linear and switching power supplies used in elec-tronic equipment, transformers, and motors. This waveform is much superior to the square wave produced by many other dc to ac inverters.

Dus een modified sine wave. Volgens Calidris werken laders met het switched mode systeem daar niet op.
Dat zou het ook kunnen zijn. De voedig geleverd bij de vernieuwde accu (nieuwe cellen) heeft helemaal geen merk of wat dan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 18 mei 2023 22:17 #1480311

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Prowat 1500 is gewoon oude, slechte cheapy meuk uit de 90er jaren.

Afscheid nemen is een kunst, maar hier wel het beste.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 19 mei 2023 09:18 #1480369

Je gebruikt nu een eigenlijk DC AC en dan AC DC omvormers set up? Misschien overwegen om die AC stap over te slaan en gewoon DC DC ? 12V naar 36V? of laden vanuit je LifePO4 accu met 24V en passende DC DC omvormer?

linkje
www.dwe-oss.nl/omvormers/dcdc-...c-omvormer-naar-36v/

Begrijp ik het goed dat die slimme Grieken een Torqeedo accu hebben weten te reviseren en upgraden? Dat is wel interessant want die dingen zijn nieuw niet echt gratis en levensduur nog onbekend dus als die echt te repareren zijn is dat wel interessant.
Laatst bewerkt: 19 mei 2023 09:30 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 19 mei 2023 09:45 #1480376

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Dehler 31 abc, je hebt helemaal gelijk. Ik heb daar nooit aan gedacht omdat Torqeedo altijd een 220 v lader mee levert. In mijn geval was die lader verdwenen, ik bestelde dan een 36 volt lader en van het een kwam het ander. Vooral de kleinste DC/DC uit je link vind ik interessant, die levert 2A, dan duurt het laden wel langer maar tijd heb ik zat.
Ik was deze morgen bij Spiro, de chandler hier in het dorpje. Hij had een echte sinus TBE 500watt liggen, die heb ik eens meegenomen om te zien of het laden met die omvormer werkt.
Aangesloten met de twee bijgeleverde 0,5 meter lange draadjes direct op de accubank, het spul loopt.
Ondanks 9Ampere laadstroom door mijn 2 zonnepaneeltjes zie ik de accuspanning zakken, traag maar geleidelijk. Geen instorten meer. Logisch als de lader 15 Ampere trekt. Zowel de omvormer als de lader hebben een koelventilator, heb is hier nu een kloteherrie.
Voor de prijs van de DC Dc omvormer ben ik reeds gevallen, bovendien een zachtere 70 watt lading wat ik eigenlijk prefereer. Zelfs al duurt het laden drie dagen, 2 Ampere heb ik zelfs in de winter over.
Moet ik eens kijken of DWE dat dingetje naar Griekenland wil sturen.

De omvormer 12v 220 volt ac 500 watt ga ik toch behouden, dan kunnen we een automatische wasmachine bestellen. En een elektrische deken.

Kortom, weer prima geholpen, het forum is een schat aan info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 19 mei 2023 09:48 #1480377

Hold your horses ;) Misschien eerst even checken met leverancier of de elektricien waar je mee werkt of dit veilig kan. Je hebt een redelijk complexe laad set up en laden van accu's op een boot is niet altijd zonder risico dus wees daarvan bewust.
Laatst bewerkt: 19 mei 2023 09:54 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 19 mei 2023 10:48 #1480388

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1305
Over het vallen van de spanning, heb je dit ook direct op de accurate gemeten of alleen bij de aansluiting? Als je het bij de aansluiting gemeten hebt kan het kabeldiameter of ergens een slecht contact zijn. Huidige apparatuur direct op de accu testen om te kijken waar het probleem zit zou mijn eerste stap zijn in dir geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 19 mei 2023 11:15 #1480389

De nieuwe Torqueedo accu's kun je direct laden met een zogenaamde sigarettenaansteker stekker op 12V op max 4A dacht ik (zijn kant en klaar te koop) Als dat ook voor jouw uitvoering kan kun je de hele omvormer stap overslaan en direct van 12V laden maar moet je even checken met Torqueedo. Ik vermoed dat het niet kan vanwege de aanpassingen die je hebt laten doen en ook omdat het een ouder model is maar kun je altijd checken natuurlijk. Overladen wil je voorkomen. Ik ben geen expert trouwens dus check het buiten ZF om ook met een professional.
Laatst bewerkt: 19 mei 2023 11:20 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 19 mei 2023 12:12 #1480397

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
De huidige Torqeedo´s hebben andere accuspanningen als mijn oude travel. Dat is ook de reden waarom ik bij Torqeedo geen lader meer kon bestellen. Het zijn waarschijnlijk ook totaal andere motoren. Die oude van mij heeft een outrunner motor die zijn toerental via een planetair tandwiel systeem vermindert, Hoogstwaarschijnlijk zijn de nieuwere motoren zoals die van EPropulsion, gewoon de schroef direct op de motoras. Stukken eenvoudiger en waarschijnlijk betrouwbaarder.

Heb ondertussen een laadtest gedaan. Voor de zekerheid had ik een touw aan de accu bevestigd, stel dat het boeltje gaat fikken, dan kan ik de accu met het touw naar buiten in de plomp pleuren.
We hadden stralende zon en een beetje wind. Twee zonnepanelen plus twee wind generatoren leverden pakweg 11 Ampere aan mijn reeds volgeladen Varta loodzuur accubank.
Als belasting had ik de Torqeedo accu lader, de koelkast, mijn laptop en een telefoon hing te laden. Ik zag dan ook de accuspanning geleidelijk zakken, tijdens windbuien weer stijgen. De Torqeedo accu gaf bij laadaanvang 40% lading aan, tweeën half uur in de lading hoorde ik dat er iets veranderde, de lader had een groene led aan terwijl laden rood is. Groot is mijn verbazing als ik zie dat de Torqeedo led acculading nu reeds 100% aangeeft. Ik meet 33,2 volt.
Ga de baas van de firma die de nieuwe cellen geplaatst heeft en ook de lader geleverd heeft eens laten weten hoe zijn werk bevalt en vragen wat hij denkt over een DC/DC 70 watt omvormer. Hij heeft geen kennis van yacht of boot, dat wij zo met energie moeten goochelen is nieuw voor hem.

Hier een link van het eerste testvaartje.

photos.app.goo.gl/vTJtMZLjo8xz9Vgn7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 19 mei 2023 14:24 #1480417

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Dát gaat hard met met zo'n torqedo!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 19 mei 2023 14:40 #1480419

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Pff,,, ik kan veel sneller roeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 21 mei 2023 08:39 #1480733

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Nu ik de 500 watt omvormer gekocht heb wil ik zeker een elektrische slow coocker hebben. We koken hoofdzakelijk op ons houtkacheltje maar op windstille zomerse dagen is dat niet meer leuk. Zolang er wind staat kan onze windscoop de boot lekker koel houden ongeacht hoeveel ik stook. Zonder wind…. Dat wil je niet meemaken. We hebben dan gas zoals ieder ander maar een slow coocker van zo´n 250 watt zou een leuke extra zijn.
Ik heb nu ook een hookah geërfd, een zelfgebouwd ding dat echter goed werkt volgens 2 mede zeilers die ik de hookah heb uitgeleend. Die hookah heeft een 220 volt motor/compressor waarop staat : ¼ hp. Meer niet. Moet te doen zijn met mijn nieuwe 500 watt omvormer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 21 mei 2023 08:46 #1480734

Ik vind het leuk je belevenissen te volgen en wat je doet met energie voorziening slim en creatief. Less is more. Ik hoop dat je het niet verkeerd opvat en ik weet niet hoeveel kennis je hebt van electra (zelf ben ik geen expert) maar misschien is het verstandig je basis electra installatie goed te checken en vooral zorgen dat bedrading (mm2 et cetera) en zekeringen goed zijn. Goed bedoeld en misschien misplaatst maar omdat je op je boot woont kwam het in me op.
Laatst bewerkt: 21 mei 2023 09:13 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 21 mei 2023 10:54 #1480769

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Door schade en schande reeds geleerd op te letten bij elektriciteit. Drie keer een beginnende brand gehad door elektrische fouten.
Ik had onze Lucas alternator van de Perkins dieselmotor uit mekaar gehaald en er nieuwe kogellagers in gezet. Boeltje weer in mekaar en aangesloten. Ik had notities gemaakt van de aansluitingen. Een paar dagen later zijn we ergens onderweg en ik had mijn zelfgebouwde alternator regelaar (een paar schakelaars en gloeilampjes om de veldstroom te regelen) op maximum staan. Wist dat ik slechts korte tijd zou dieselen dus wilde het maximum uit die 20 minuten motoren halen.
Ik rook brand en moest niet lang nadenken, het was de alternator. Motor uit, regelaar op stop en zeilen.
Later bleek dat ik de dikke negatief draad wel goed aangesloten had maar was vergeten het moertje dat het draadoog borgt op de stud van de alternator aan te draaien met een sleuteltje. Resultaat, een losse verbinding, vonken en hitte. Het messing draadstuk dat in de diode brug geperst zat was gewoon gesmolten. Ook het plastic afgebrand van de negatieve dikke draad. Heb dan een nieuwe messing stud gedraaid op mijn hobby draaibankje en gemonteerd. Zaakje hersteld.
Tweede keer, ben ik aan het zeilen en ik ruik brand. Een oeroud voedingskabeltje van een reeds lang weg gegeven Tv was aan het smeulen. Isolatie van dat kabeltje bros geworden, contact tussen de twee adertjes en smeulen. Ondanks een zekering en ondanks reeds jaren niet meer gebruikt. Weet niet meer hoeveel A die zekering was.
Derde keer; ik kijk uit gewoonte naar mijn accumonitor en zie dat er 40 Ampere verbruikt word. Hoe kon dat ?
Bleek mijn grote windgenerator zijn kruilijn te hebben gebroken, het is zo dat ik die windgenerator semi vast naar voor gericht heb staan, er zijn geen sleepcontacten voor het kruien, ben net als Mr Musk van mening dat geen onderdeel het beste onderdeel is. Ook de grote windgeneratoren gebruiken geen sleepcontacten, hebben een vaste verbinding met het net.
Dus door een sterke windbui had de generator zijn borging gebroken, draaide enkele keren om zijn as en wurgde de vingerdikke stroomkabel af. Ik had een zekering maar had die dommerwijze in de generatorkop gebouwd. De twee aderige stroomkabel wurgde zich af, de twee aders kregen contact en mijn accu´s liepen leeg in die lange gloeidraad. Heb alles van de generatorkop tot mijn schakelpaneel moeten vernieuwen, alles gesmolten en verbrand.
Heb ook eens een moersleutel tegen de twee polen van een wel erg grote loodaccu gestoken, weet sedertdien hoeveel energie in zo´n accu zit. Met de lifepo4 accu ben ik zo mogelijk nog voorzichtiger, Heb een Duitse bekende die zijn grote catamaran verloren is door een lithium brand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom valt spanning ? 21 mei 2023 17:22 #1480855

"Never a dull moment" daar in de Med! Ik lees je verhalen met plezier en houd wel van mensen die buiten de lijntjes kleuren en een originele aanpak hebben. Blijf schrijven ;)
Laatst bewerkt: 21 mei 2023 17:58 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl