Crane schreef :
Hallo,
[…]
Ik heb 2 setups in gedachten:
1. Tricolor op top mast met daarin een 360 ankerlicht. Het ankerlicht is meteen ook het 135 heklicht en 225 stoomlicht (mag worden gecombineerd). Minimaal 1 meter daaronder voorop de mast een bicolor lamp met boordlicht (SB/BB)
Het klopt dat het heklicht en stoomlicht gecombineerd mag worden, echter is het ankerlicht veel minder fel dan een stoom- of heklicht. Hierdoor is het ankerlicht veel minder ver zichtbaar dan een stoom- en heklicht moet zijn en dus niet (officieel) geschikt.
Tenminste als je een kant en klaar tricolor met ankerlicht koopt zal dit hoogstwaarschijnlijk het geval zijn zoals bij de Aqua Signal AG34 AS 3-KLEUR/ANKERLICHT.
Het verschil in sterkte is enorm. Bij normale peertjes is het ankerlicht 10W en stoom/heklicht 25W. Dit zie je dus ook in LED varianten terugkomen.
2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).
Dit mag om dezelfde redenen als hierboven niet.
De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater. Vele informatie heb ik al hier gelezen en ik zie zelfs plaatjes (zie bijlage) op dit forum van de setup in optie 1. Als ik echter informeer bij winkels, een oud KNRM-er en zeilers dan hoor ik steevast de “klassieke” meer juridische opzet: heklicht achter, stoomlicht voorop mast, ankerlicht bovenop, boordlichten op preekstoel en soms dan ook nog een tricolor bovenop. Als ik de BPR (en internationale regelgeving) lees dan kan mijn optie 1 en 2 ook. Ook lijkt mij dit veilig en minder storingsgevoelig (hoger en minder kabels/lampen), maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Terzijde: ik heb/had Aqua Signal op het oog maar hoorde gisteren dat Aqua Signal is gestopt met maritieme verlichting. De winkel waar ik was had al redelijk veel leeg schap. Een andere winkel had veel Aqua Signal retour. Dat geeft toch altijd wat vraagtekens. Maar Hella Marine is ook een optie en mij is ook Osculati (tricolor) geadviseerd. Suggesties zijn welkom!
Bi-color op de mast zou ik niet doen met als reden dat als je recht op een boot afvaart in het donker dan horen de rode en groene boordlichten zichtbaar te zijn. Onder zeil kan het zijn dat slechts 1 van de 2 zichtbaar is (de ander mogelijk erg difuus) en met opgerold zeil op de furlex kan het zijn dat zicht op beide kleuren gehinderd wordt. Hierdoor kan verwarring ontstaan over de koers die je vaart.
Voor een stoomlicht op de mast is dit minder van belang gezien er ook nog boordlichten zijn.