Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: "Gravity switch" en nmea2000

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 09:50 #1483299

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Norna had twee simpele diepte transducers van Seafarer op SB en BB die geschakeld werden met een gravity switch. Beide wil ik nu vervangen door Airmar multisensors DST810 (www.airmar.com/uploads/InstallGuide/17-435-01.pdf).

Na enig zoeken vind ik een kastje die op slimme wijze dah tussen de twee sensoren kan schakelen: de slimheid kiest óf tussen windhoek óf als die niet op het netwerk zit met een ingebouwde gravity switch: "N2K Compatible Transducer Change Over Switch" (www.aandtinstruments.com/products/spares-accessories/)
Dat ding is prijzig: £645.



Is er hier iemand die kennis of ervaring heeft met switchen tussen twee gelijkwaardige N2K sensoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 10:09 #1483302

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Geen ervaring mee, en het is vaak niet erg goed gedocumenteerd, maar ik krijg van moderne multidisplays de indruk dat die zelf in staat zijn om adhv de windrichting de juiste sensor te kiezen. Dan zou zo'n prijzig kastje niet nodig zijn, dus de moeite waard om die mogelijkheid te onderzoeken voor jouw apparatuur.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 11:21 #1483320

Selecteer je dan de switch als bron voor de boatspeed en depth?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 11:39 #1483323

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Je kunt voor een paar tientjes een sailorhat kopen. Die kan je in je N2K netwerk hangen. Met weinig moeite kan je de bestaande software aanpassen en zo (laten) programmeren dat het functioneert als een derde bron van diepte en snelheid waarbij het ding zelf alleen maar de data van de gewenste DST810 kopieert, afhankelijk van roll of wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 11:42 #1483327

Ik ben héél benieuwd hoe dit apparaat doet wat ie claimt te doen. Dat zou betekenen dat er een nieuw N2K device op het netwerk (een derde log) wordt aangemaakt met daarin de data uit één van de twee bestaande loggen.

Ik vind verder geen documentatie, handleiding oid. Ik zou dit bedrijf bellen en vragen om uitleg en configuratievoorbeelden.

Ik zou dit zelf een te summiere basis vinden (geeft weinig hoop op een volwassen produkt) om op basis hiervan zoveel geld uit te gaan geven.

Waarom wil je twee loggen? Die moderne die je linkt kun je heel goed calibreren; ook hellingcorrectie. Is dat niet precies genoeg? Naar met midden verplaatsen zijn geen mogelijkheden voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 11:51 #1483331

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Only Fools Rush in schreef :
Selecteer je dan de switch als bron voor de boatspeed en depth?
Weet ik niet, lijkt me niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 11:52 #1483332

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Aswin schreef :
Je kunt voor een paar tientjes een sailorhat kopen.
Da's een optie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 14:39 #1483376

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18116
Ik heb dezelfde vraag als Nachtvlinder. Voor een héle coole racer die héél precies wil kunnen meten kan ik me iets voorstellen bij een dubbele sensor, maar hoewel ik de Norna zeker een coole boot vindt valt die voor mij toch meer in de categorie 'alles moet degelijk en niet overgecompliceerd zijn'. Van een beetje scheef vlak wordt de DST810 niet warm of koud en valt ook nog eens goed te calibreren. Verder is een gat minder in de boot alleen maar een voordeel lijkt me. Mijn advies is dus om het eerst met één sensor te proberen en alleen als dat problemen geeft te gaan werken met een dubbele. Je leverancier van je instrumenten kan misschien ook wel zeggen hoe je met een dubbele sensor om moet gaan in het N2k netwerkje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 16:05 #1483399

I heb dat ding in mijn trimaran zitten omdat ik in de floats ook logs heb zitten werkt goed maar ik heb ook nog een log gemonteerd in mij midden romp om wat minder variable te hebben bij de afstelling van mijn windmeter (heb een draaibare mast). Met me nieuwe plotter kan ik ook nu makkelijker selecteren welk log ik wil gebruiken. Heb nu de windmeter gekalibreerd en heb nu wel weer tijd om de logs van de floats te kalibreren, je zal dat voor elk log afzonderlijk moeten doen omdat dat niet kan via de COS. Je bent welkom als je hem een keer wil bekijken. Heb hem in een kast gemaakt met een Actisense en mij LCJ capteur windmeter.


Laatst bewerkt: 31 mei 2023 16:07 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 16:10 #1483403

Sunday schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Selecteer je dan de switch als bron voor de boatspeed en depth?
Weet ik niet, lijkt me niet

Hij neemt de speed en de diepte van het log wat geselecteerd is door de COS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 16:11 #1483404

Kun je iets vertellen hoe je dit apparaat configureert; hoe presenteert het zich op het netwerk en via welk apparaat, scherm bereik je de configuratie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 16:16 #1483406

Nachtvlinder schreef :
Kun je iets vertellen hoe je dit apparaat configureert; hoe presenteert het zich op het netwerk en via welk apparaat, scherm bereik je de configuratie?

Heb hem gewoon op me i70 display geconfigureerd, is een procedure voor en hij verschijn gewoon als een log die je kunt selecteren naast je andere twee logs. Je ziet er dus drie in je display staan die je kun selecteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 16:23 #1483409

Duidelijk, dankje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 16:48 #1483413

ilCigno schreef :
Ik heb dezelfde vraag als Nachtvlinder. Voor een héle coole racer die héél precies wil kunnen meten kan ik me iets voorstellen bij een dubbele sensor, maar hoewel ik de Norna zeker een coole boot vindt valt die voor mij toch meer in de categorie 'alles moet degelijk en niet overgecompliceerd zijn'. Van een beetje scheef vlak wordt de DST810 niet warm of koud en valt ook nog eens goed te calibreren. Verder is een gat minder in de boot alleen maar een voordeel lijkt me. Mijn advies is dus om het eerst met één sensor te proberen en alleen als dat problemen geeft te gaan werken met een dubbele. Je leverancier van je instrumenten kan misschien ook wel zeggen hoe je met een dubbele sensor om moet gaan in het N2k netwerkje.

Het is niet een beetje scheef maar erg scheef. Mijn aluminium S-spant uit 1970 had diezelfde setup. 2 transducers met een gravity switch, werkte feilloos maar toen nog geen NMEA dus veel eenvoudiger. Ik vermoed dat de rompschuinte de tolerantie van de DST810 al te boven gaat en dit zal zeker het geval zijn als Norna wat schuin gaat. En de 2xgaten zitten er al. Dus ik snap de vraag van Sunday wel.
En zeg nou zelf, als je het zijwaarts snelheidsverschil tussen Norna’s boeg en hek al op de metertjes kunt aflezen wil je dat ook kwa snelheid en diepte over SB en BB. Hoef je geen racer voor te zijn ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 17:40 #1483419

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18116
Helder. Het was ook meer bedoeld om ook alternatieve oplossingen te overwegen. Ben nieuwsgierig hoe je twee dezelfde sensoren in één N2k netwerk integreerd zonder dat je telkens handmatig moet ingrijpen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 17:57 #1483422

Kwikschakelaar + dubbelpolig relais, en daarmee tussen de can+ en can- van beide sensoren schakelen?

Alleen het instellen van de sensoren moet dan zowel over bakboord als over stuurboord een keer worden gedaan...
En het geeft mogelijk wel wat storing op de can-bus.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 18:03 #1483424

ilCigno schreef :
Helder. Het was ook meer bedoeld om ook alternatieve oplossingen te overwegen. Ben nieuwsgierig hoe je twee dezelfde sensoren in één N2k netwerk integreerd zonder dat je telkens handmatig moet ingrijpen.

De COS doet dat automatisch, je selecteert de COS als je log en de cos selecteert welk van de twee loggen hij aan je presenteert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 31 mei 2023 18:29 #1483430

Een andere optie is een B&G H5000 Hydra om t juiste log te kiezen.
Maar da's niet goedkoper...
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 02 juni 2023 11:29 #1483861

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ter info voor anderen die mogelijk dergelijke oplossing zoeken in de toekomst:
Nadat ik dat te dure ding in UK bestelde kreeg ik van digital yacht een voordeliger oplossing:
Digitalyacht usecase
Stukje uit dat artikel:
Example 2: Tinley NMEA 2000 Transducer Change Over Switch emulator
Check this product: Tinley NMEA 2000 Transducer Change Over Switch (TAC COS).
It works on the same principle as described in the example above.
It uses a single NMEA 2000 connection, gets apparent wind angle data from the wind sensor, depth and water referenced speed data from port and starboard transducers and adds a new depth data source, forwarding the data from the port transducer if the apparent wind is from the starboard and switching to the starboard transducer if the wind is from the port side of the vessel.
However, if you have a chartplotter model where you cannot set the preferred depth data source, you cannot use the TAC COS to its full potential. Instead, you may end up with three depth and STW gauges instead of one.
Also it is not possible to configure the TAC COS and tweak the wind speed and angle sensitivity.
Let's try to make a device without those limitations from the NMEA 2000 Bridge YDNB-07.
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 12:37 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 02 juni 2023 11:40 #1483864

Leuk om dit zo flexibel op te lossen in software!

Je dient dan wel twee NMEA2000 netwerken ge bouwen (fysiek dus). Dat betekent een extra voedingspunt, extra eindweerstanden, stekkertjes enzo. En je plotter/MFD’s kunnen nooit meer je echte DST’s meer zien. Het log (als in “mijlenteller”…); gebruik je die nog? Welke vertrouw je dan? De gemiddelde?

SignalK kan dit vast ook, maar is minder gebruikersvriendelijk dan dit, denk ik.
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 11:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 02 juni 2023 12:53 #1483885

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Nachtvlinder schreef :
Leuk om dit zo flexibel op te lossen in software!

Je dient dan wel twee NMEA2000 netwerken ge bouwen (fysiek dus). Dat betekent een extra voedingspunt, extra eindweerstanden, stekkertjes enzo. En je plotter/MFD’s kunnen nooit meer je echte DST’s meer zien. Het log (als in “mijlenteller”…); gebruik je die nog? Welke vertrouw je dan? De gemiddelde?

SignalK kan dit vast ook, maar is minder gebruikersvriendelijk dan dit, denk ik.

Nee, dat klopt niet. Je houdt 1 netwerk. Op dat netwerk zitten 3 snelheidsmeter. Je 2 DSTs en de Tinly. Op je plotter geef je aan welke snelheidsmeter je wilt gebruiken. Dat wordt dus de Tinly.de andere 2 zie je inderdaad niet meer (voor snelheid tenminste).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 02 juni 2023 13:01 #1483887

Dit lees ik als twee separate netwerken:

Laatst bewerkt: 02 juni 2023 13:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 02 juni 2023 18:29 #1483945

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Je hebt gelijk.
Wel nodeloos ingewikkeld op deze manier. Maar dat komt omdat ze met een bridge beginnen. Opletten ook dat je ook wel de andere data van deze sensor (diepte, watertemperatuur en attitude) ook bridged, anders ben je dit kwijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 02 juni 2023 18:50 #1483948

Bij Raymarine kun je gewoon de data source selecteren en heb je helemaal geen plotter nodig, ik denk dat dit niet anders is bij B&G en Garmin voor je instrumenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Gravity switch" en nmea2000 02 juni 2023 20:51 #1483972

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Ja, dat kan bij allemaal denk ik. Maar ik denk niet dat TS na elke overstag zijn datasource wil wijzigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl