Alienbliep schreef :
Goedendag,
Inmiddels is de boot uit het water.
Wij hebben nu ringen gemaakt van POM omdat dit geen water opneemt.
Zou dit goed werken. Ook met de stroming langs het schoepenrad/snelheidsmeter?
Ik heb zelf een paar jaar terug ook een DST800 ingebouwd in een boot met nogal wat 'deadrise'
Dat vlak helde naar mijn idee te sterk om de transducer gewoon haaks op dat vlak in te bouwen, vooral met het oog op de scope van de bundel die de transducer uitzendt.
Ik heb het probleem opgelost met het aan de binnenzijde lijmen van een uit multiplex opgebouwd blok, waarvan de bovenkant min of meer waterpas ligt en de onderkant de helling van het vlak volgt. Vervolgens heb in het blok een gat geboord, zoveel mogelijk loodrecht naar beneden tot buiten de huid van de boot. Vervolgens van binnen en van buiten met een gatenzaag van de goede maat het gat voor de transducers gemaakt.
In tweede instantie heb ik rond de plek waar de transducer onder het schip uitkomt een soort gestroomlijnde omhulling gemaakt uit ingedikte epoxyhars.
Zie de bijgaande plaatjes.
Blokje binnenin de boot
'Stroomlijn' gezien van voren
'Stroomlijn' gezien van opzij
Lijmen van stroomlijn onder de boot. De grijze ring is een stukje pvc-pijp dat de begrenzing van een vlak gedeelte aangeeft. Hier is uiteindelijk de flens van de doorvoer waar de transducer in zit terecht gekomen. Het multiplex blok aan de binnenzijde is vanzelfsprekend goed in de epoxy gezet, in het bijzonder het daarin geboorde/gezaagde gat.
Het idee was om de turbulentie rond de gedeeltelijk uitstekende transducer zodanig te verkleinen, dat ook het log iets zou aangeven dat op de werkelijk snelheid door het water lijkt.
Uiteindelijk blijkt het log alsnog ongeveer 10 - 20 procent miswijzing te geven, dus de opzet is niet 100 % gelukt. Maar zonder deze stroomlijn was ie mogelijkerwijs nog veel groter geweest..
De dieptemeter werkt perfect. De DST800 meet zuiver tot op 0,3 m. onder de transducer.