XanderB schreef :
Ik heb begrepen dat de mening is dat je beter een generator kunt gebruiken voor het opladen van je accu's dan de alternator van je motor omdat die erg inefficient zou zijn.
Als ik een overzichtje maak van een Honda 10i een 22i en mijn Md7a dan kom ik op het volgende:
Motortype | verbruik per uur | brandstofprijs per liter | Kosten per uur |
Honda 10i | 0.64 (=2.1/3.3) | 1.97(Benzine) 4.6 (Aspen) | 1.25 (Benzine) 2.93 (Aspen) |
Honda 22i | 1.09 (=3.6/3.3) | 1.97(Benzine) 4.6 (Aspen) | 2.14 (Benzine) 5.02 (Aspen) |
Md7a | 1.5 | 1.65 | 2.47 |
Conclusie: het is bij incidenteel gebruik alleen interessant om een generator te gebruiken als het een 10i is die op benzine loopt. In andere gevallen ontloopt het elkaar weinig of is juist duurder per uur. Tel daar de aanschafkosten van de generator nog bij op en het is dus eigenlijk interessanter om gewoon op de motor te laden in situaties dat de zonnepanelen niet voldoende stroom leveren.
Mis ik iets of zijn jullie het met me eens?
De eu22 kan zo’n 1500-1600 watt continue leveren , en aangesloten op de multiplus 3000 kon ik met 100-120A / 12v constant laden
De eu10 zal denk ik 650-700 watt continue kunnen leveren ? , dus met geschikte akku lader zo’n 50A / 12v
Een 80A alternator op de motor werkt op ongeveer 50% en zal dan plm 35-40A leveren na warm worden
Mocht je echter lood akku’s hebben wordt de laadstroom acceptatie boven de 75-80% snel minder en duurt het uren voordat je de laatste 20% geladen hebt en heb je weinig aan de grotere laadstromen
Wat is wijsheid ?
Je zegt dat je een 200Ah AGM akku hebt , wat is de optimale laadstroom voor de akku’s ? Als dat rond de 40A ligt heb je weinig aan de eu22 , dan is de keuze 1) de eu10 of 2) de alternator
Praktisch gezien zou ik persoonlijk dan de scheeps motor gebruiken om te laden tot 75-80% en de laatste 20-25% met zonnepanelen die je aanschaft ipv dat geld te investeren in een genset , vooral omdat zonnepanelen prima de laatste 20-25% met lagere laadstroom kunnen laden
Met lifepo4 wordt het hele verhaal anders maar om dan optimaal gebruik te maken van de genset is meestal een grotere akku lader nodig (weer meer geld)
Goedkoopste oplossing is je huidige motor te gebruiken als je gaat uitrekenen hoeveel diesel je kunt kopen voor de aanschaf van een genset en je hoeft ook niet met 2 verschillende brandstoffen te gaan werken en meeslepen