Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 08:34 #1484977

De laatste jaren heb ik alles geupgrade naar B&G, en was heb nu ook een B&G NAC-2 autopilot computer gekocht, met het idee om deze aan te sluiten op een oude raymarine linear drive type 1.

Nu blijft de service desk van B&G een beetje op de vlakte, in de brochure staat dat hij aangesloten op meerdere 3rd party drives, maar als ik ze hier specifiek om vraag bljven ze vaag. In de trant van: ja als het stroomverbruik hier binnen valt zou het kunnen. Waarom niet gewoon een lijstje met geschikte drives vraag ik me dan af...

Anyhow:
De NAC-2 kan 8A continous leveren en 16A piek (geen idee hoe lang).
Het verbruik van de Raymarine Drive weet ik niet exact, kan dit ook nergens vinden?

Wat is jullie gedachte? Proberen, wat zijn de risico's? Welke stappen kan ik nemen om dit vooraf te checken of B&G NAC-2 in de verkoop (iemand interesse) en gewoon een ACU200 van Raymarine kopen?
Boot is een HR352 totaal gewicht 8 ton
Sailing Offshore
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 08:54 #1484978

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14668
DeepOcean schreef :
De NAC-2 kan 8A continous leveren en 16A piek (geen idee hoe lang).

8A is wel zielig weinig. Dat resulteert in een lange hard over time. Dit is het verbruik van mijn drive. Voor het idee van wat een snelle drive verbruikt.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 08:58 #1484981

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3312
Ik gebruik de NAC2 inc met de raymarine linear drive type1.
Werk uit de kunst.
Wel de clutch aansluiting gebruiken anders werkt ie niet En natuurlijk de nac configureren dat de clutch uitgang gebruiket wordt.

volgens svb: www.svb24.com/en/raymarine-ele...ots-type-1-12-v.html
Gebruikt de drive 18 tot 36 W
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 08:59 #1484982

8 A is nog geen 100 W. En dat is opgenomen; geleverd ligt dit nog lager. Dat is te weinig om goed te kunnen sturen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 09:18 #1484989

Dat is goed om te horen. Hij is er nog nooit uitgeklapt?
En hoe groot is uw schip en welke roerstandaangever?

Alvast bedankt!
Sailing Offshore
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 09:51 #1484998

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3312
Nee nog nooit er uitgeklapt
37voet schip B&G roerstand aangever.
Vetus "helmstokje" waar de drive aan vast zit.

Vind je het erg spannend koop je een nac-3 die kan veel meer stroom leveren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 07 juni 2023 09:52 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 11:12 #1485018

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Ik heb vorig jaar een NAC3 en de Raymarine Type 1 linear drive gekoppeld. Geen enkel probleem. Ik heb wel de roerstandgever RF300 gekozen die direct gekoppeld is aan de NAC3. Het aansluiten is recht door zee. De max stroom die geleverd zou kunnen worden is vrij hoog, maar in overleg met B&G (toen Gerard er nog zat), besloten dat een 6 mm2 draadje dik genoeg was.

Het tunen van het geheel was wel een dingetje. Volg je de instructie dan ga je uiteindelijk op rustig water een autotune uitvoeren. Daar kwam geen performance uit die je mag verwachten van deze automaten. Zeker niet als de wind aantrekt. Maar via via een recept gekregen dat echt werkt. Boot op 3 verschillende snelheden varen (bijv 2.5, 5.0 en 7.5 knp) en bij voorkeur op golven en stevige wind en dN verschillende malen de autotune uitvoeren en resultaten opschrijven. Dan zie je een mooi patroon ontstaan voor gain en counterrudder dat in eerste instantie niet noodzakelijk helemaal intuitief is, maar wel klopt. Ik heb de autotune op 7.5 knp driemaal uitgevoerd. Recht in de wind en wind 120BB en 120SB. Die resultaten lagen dicht bij elkaar. Zowel de gain als de counterruder staan nu veel lager dan uit de oorspronkelijke tuning naar voren kwam. Daar heb ik maandag 20 mijl mee gevaren en gister nog een 50 mijl (waaronder de 30 Mijls) onder gemiddeld 15 tot 24 knp wind en een lekker choppy IJsselmeer. Op alle koersen eindelijk een uitstekende performance van de automaat. Ook op 170° downwind.....

Als het eindelijk wat rustiger is met de eind ga ik nog meer tijd spenderen aan de lagere snelheden en rustiger water. Ervaring schijnt te leren dat verschillende instellingen voor verschillende omstandigheden een meer optimaal resultaat geeft.
Laatst bewerkt: 07 juni 2023 11:15 door Dolphin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 14:21 #1485044

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3312
tips om de stuurautomaat in te stellen:

www.bandg.com/nl-nl/blog/autop...rformance-functions/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 14:39 #1485052

Bedankt voor de tips!
Sailing Offshore
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 17:16 #1485095

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Sprokkie schreef :
tips om de stuurautomaat in te stellen:

www.bandg.com/nl-nl/blog/autop...rformance-functions/

Dat is precies een voorbeeld van de weinig bruikbare en praktische tips die B&G geeft richting het instellen van verschillende instrumenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 18:25 #1485117

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Dolphin schreef :
Sprokkie schreef :
tips om de stuurautomaat in te stellen:

www.bandg.com/nl-nl/blog/autop...rformance-functions/

Dat is precies een voorbeeld van de weinig bruikbare en praktische tips die B&G geeft richting het instellen van verschillende instrumenten.
Zou je een screenshot van je instellingen willen delen? Op welke boot vaar je?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 20:43 #1485167

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
dus een serie van 6 autocalibraties uitgevoerd op een choppy IJsselmeer met wind tussen 15 en 20 knp, 3 snelheden en ook nog met verschillende windrichtingen. Ik heb daarna met de laatste settings eerst 20 en de volgende dag 50 Nm gevaren met wind tot 24 knp en voldoende golfgang. Ging uitstekend.





alles aan boord van een Dehler 39SQ
Laatst bewerkt: 07 juni 2023 20:46 door Dolphin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 20:53 #1485172

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
het gaat hier vooral om de trends. Er werd mij nadrukkelijk gewaarschuwd dat voor een zelfde schip onder dezelfde omstandigheden, de instellingen niet hetzelfde zullen zijn. Dus kopiëren van de instellingen is niet verstandig, wel het gevolgde proces doorlopen en je eigen keuzes maken.

Ongetwijfeld zal ik over de tijd veranderingen aanbrengen aan dit profiel. Maar zoals in de tabel te zien is zijn de instellingen op lagere snelheid duidelijk anders. Kan best zijn dat ik straks merk dat de nu gekozen instellingen goed werken bij wat zwaarder weer en vergelijkbare snelheid, maar dat onder licht weer ik een andere set instellingen moet kiezen. Semi-surfend op lange Noordzee golven zal ook waarschijnlijk wel een ander profiel nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 21:12 #1485177

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3312
daarom kan je twee profielen instellen een voor lage snelheid en een voor hoge snelheid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juni 2023 21:17 #1485178

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Ervaring leert dat je die inderdaad voor de offshore lange golven, veel wind van achter semi-surfend wilt gebruiken, maar dat we met onze displacement bootjes voor 95+% van de tijd op het lage snelheidsprofiel varen. Er daar heb je uiteindelijk wel 3 of 4 setjes met instellingen voor waar je gegeven de omstandigheden uit wilt gaat kiezen. Allemaal om de beste performance uit de stuurautomaat te halen. En die paar instellingen wijzigen gaat zo snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 09 juni 2023 03:38 #1485506

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Dus je gebruikt wel degelijk het lage en hoge snelheids profiel? Ik dacht dat dat meer voor speed boten was. Ik zal er eens mee aan de gang.
Ik had eerst een evo 100 daar was niet veel aan in te stellen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 05 juli 2023 20:49 #1492129

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Op dit moment alleen het lage profiel voor alles onder 10 knp. Ik denk dat ik het profiel voor de hoge snelheid bewaar om tzt te gebruiken voor veel wind en lange golven offshore in seim-surfende omstandigheden.

Maar ik ga ook nog calibraties doen met weinig wind en een beetje wind. Kijken wat daar aan data uitkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G NAC-2 met Raymarine Linear Drive Type 1 07 juli 2023 04:56 #1492501

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Ik heb nu 2 profielen ingesteld. Dat lijkt goed te werken. Even nog eat meer proberen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl