Yep schreef :
Eh, sorry, BTW?
Wat bedoel je met min-max heading?
Betreft een motorjacht.
BTW is in dit geval Bearing To Waypoint. Dus de (ideale) koers die je moet varen om bij je bestemming te komen.
Min-max heading is de maximale afwijking van die ideale koers. Zowel plus als min. Het meest veelzeggend is de COG uit de GPS.
Verder is je eigen snelheid van belang.
Theorie;
Stel je vaart 12 kopen (moterboot nietwaar) Dat is 6 meter per seconde. Je Bearing To Waypoint is 0
o. Dat rekent makkelijk. Als je gevaren koers dan 1 seconde lang 4
o is in plaats van de nodig koers van 0
o dan ben je in die seconde varen 6 x sinus4
o = 42cm van de rechte lijn afgeweken. Als je dat doet voor elke seconde die je achter elkaar van die 0
o afgeweken bent totdat je weer de juiste koers vaart en die afwijkingen bij elkaar optelt dan het je de totale afwijking ten opzichte van de rechte lijn.
Dus resumerend. Bij een snelheid van 6 meter per seconde
Je boot wijkt van zijn koers af.
eerste seconde 1 graad geeft 10 cm afwijking.
tweede seconde 1,5 graad geeft 16 cm afwijking.
derde seconde 3 graad geeft 31 cm afwijking.
vierde seconde 4 graad geeft 42 cm afwijking.
vijfde seconde 5 graad geeft 52 cm afwijking.
zesde seconde 4 graad geeft 42 cm afwijking.
zevende seconde 3 graad geeft 31 cm afwijking.
achtste seconde 1,5 graad geeft 16 cm afwijking.
negende seconde 1 graad geeft 10 cm afwijking.
tiende seconde terug op koers
De totale afwijking ten opzichte van die rechte lijn die in die tien seconde is ontstaan is dan.
10+16+31+42+52+42+31+16+10 = 250cm = 2,5 meter.
Wiskundigen hebben hier een nauwkeurigere manier voor die in oneindig kleine stapjes rekent. Dus niet in hele secondes. Dat wordt integreren genoemd. Algemeen is dan dat de intergaal van de afwijking van de benodigde koers de afwijking van de ideale lijn is.