Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 07 juni 2024 13:57 #1564725

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
Yep schreef :
Eh, sorry, BTW?
Wat bedoel je met min-max heading?
Betreft een motorjacht.

BTW is in dit geval Bearing To Waypoint. Dus de (ideale) koers die je moet varen om bij je bestemming te komen.
Min-max heading is de maximale afwijking van die ideale koers. Zowel plus als min. Het meest veelzeggend is de COG uit de GPS.
Verder is je eigen snelheid van belang.

Theorie;

Stel je vaart 12 kopen (moterboot nietwaar) Dat is 6 meter per seconde. Je Bearing To Waypoint is 0o. Dat rekent makkelijk. Als je gevaren koers dan 1 seconde lang 4o is in plaats van de nodig koers van 0o dan ben je in die seconde varen 6 x sinus4o = 42cm van de rechte lijn afgeweken. Als je dat doet voor elke seconde die je achter elkaar van die 0o afgeweken bent totdat je weer de juiste koers vaart en die afwijkingen bij elkaar optelt dan het je de totale afwijking ten opzichte van de rechte lijn.

Dus resumerend. Bij een snelheid van 6 meter per seconde
Je boot wijkt van zijn koers af.
eerste seconde 1 graad geeft 10 cm afwijking.
tweede seconde 1,5 graad geeft 16 cm afwijking.
derde seconde 3 graad geeft 31 cm afwijking.
vierde seconde 4 graad geeft 42 cm afwijking.
vijfde seconde 5 graad geeft 52 cm afwijking.
zesde seconde 4 graad geeft 42 cm afwijking.
zevende seconde 3 graad geeft 31 cm afwijking.
achtste seconde 1,5 graad geeft 16 cm afwijking.
negende seconde 1 graad geeft 10 cm afwijking.
tiende seconde terug op koers
De totale afwijking ten opzichte van die rechte lijn die in die tien seconde is ontstaan is dan.
10+16+31+42+52+42+31+16+10 = 250cm = 2,5 meter.

Wiskundigen hebben hier een nauwkeurigere manier voor die in oneindig kleine stapjes rekent. Dus niet in hele secondes. Dat wordt integreren genoemd. Algemeen is dan dat de intergaal van de afwijking van de benodigde koers de afwijking van de ideale lijn is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 juni 2024 14:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 07 juni 2024 17:48 #1564760

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Yep schreef :
Nachtvlinder schreef :
Maar wat is de vraagstyellen eigenlijk op dit moment in dit draadje?

Kan iemand nog wat roepen over eerder gestelde vragen zoals:

- De oude fluxgate liet de magnetische koers zien via een vector op de Axiom, de huidige nieuwe Axiom/ACU-400/EV1 niet, deze laat alleen de COG vector zien
Mis ik iets?

- De manual vertelt:
'Belangrijk: Als u het scheepstype wijzigt nadat u het Dokpierkalibratieproces (met behulp van de Dokpierwizard) hebt uitgevoerd, worden alle instellingen van de inbedrijfstelling gereset naar de standaard instellingen en dient u het Dokpierkalibratieproces opnieuw uit te voeren.'
Mijn vraag: Heeft dit dan ook impact op de reeds eerder voltooide kompaskalibratie (hetgeen me niet logisch lijkt)?

Dank jullie!

Iemand nog?
Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 08 juni 2024 17:39 #1564899

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Dan moet ik het zelf verder proberen.
Wat heb ik gevonden:

- De vector voor heading vanuit de EV-1 heb ik gevonden door wat te rommelen in 'Databronnen'. Wellicht is dit ook de key voor een strakker koersverloop. Over een paar dagen gaan we weer verder en kan ik dit constateren.
Verder vond ik nog: 'Het COG/SOG-filter instellen overeenkomstig de heen- en weergaande beweging
van uw schip, waardoor stabielere COG- en SOG-waarden worden gemeten.' Hier kan ik nog wat mee rommelen.

- De manual vertelt:
'Belangrijk: Als u het scheepstype wijzigt nadat u het Dokpierkalibratieproces (met behulp van de Dokpierwizard) hebt uitgevoerd, worden alle instellingen van de inbedrijfstelling gereset naar de standaard instellingen en dient u het Dokpierkalibratieproces opnieuw uit te voeren.'
Mijn vraag: Heeft dit dan ook impact op de reeds eerder voltooide kompaskalibratie (hetgeen me niet logisch lijkt)?


Wel, gezien het feit dat na wijziging van bv. het scheepstype de balk onderin de p70, waarin de voortgang van kompaskalibratie weergegeven wordt, niet opnieuw verschijnt geeft me de idee dat de kompaskalibratie niet gereset wordt.

Nou, ik denk voor nu even opgelost.
Eerst weer op pad.
Wordt vervolgd en dank voor de bijdragen.
Laatst bewerkt: 08 juni 2024 18:01 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 08 juni 2024 18:05 #1564906

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Joop66 schreef :
Wat is dan de BTW en minimale en maximale HDG?
Waarom die vraag? verschil tussen min en max HDG geeft aan hoe goed er nog (voor of aan de wind) te zeilen is.

@Joop66 en 3Noreen:
Ik kom hier nog op terug voor zover van belang (motorbootje).
Laatst bewerkt: 08 juni 2024 18:06 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 08 juni 2024 18:42 #1564910

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
Yep schreef :
Wel, gezien het feit dat na wijziging van bv. het scheepstype de balk onderin de p70, waarin de voortgang van kompaskalibratie weergegeven wordt, niet opnieuw verschijnt geeft me de idee dat de kompaskalibratie niet gereset wordt.

Je kunt natuurlijk vrij makkelijk je kompas kalibratie controleren. Door, dit is een voorbeeld, op een lichtenlijn aan te varen en dan kijken of je kompas koers het zelfde is als wat er op de kaart staat.
In dit geval het krabbersgat bij Enkhuizen staat op de kaart dat die lichten lijn 230 graden is. Als je daar recht op aanvaart zou je kompas dus ook 230 graden moeten aangeven. Min of plus de variatie als die van toepassing is.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 08 juni 2024 18:51 #1564911

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Dank en eensch.
Tot nu toe kon ik het verschil goed zien tussen de ingestelde koers (automaat) op de p70 en de magnetische heading in de Axiom.
Eerder heb ik gemeld dat 360 graden rondom er een afwijking tussen heading en COG was van rond 3 graden.
Deze heb ik gecorrigeerd in het menu van de p70.
Nu ik de heading/EV-1 vector aan de praat heb gekregen kan ik nog sneller zien wat een afwijking is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 12 juni 2024 12:17 #1565722

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Zoals gemeld is het kompas ok en heb ik nu, naast een COG vector, ook een kompasvector na deze geactiveerd te hebben in 'databronnen'.
Net een stukje gevaren in een versmalling met flinke draaikolken en forse tegenstroom.
Daar waar de AP eerst op hol sloeg weet hij het nu te regelen zonder exorbitante roeruitslagen.
Het lijkt erop dat het probleem (in wat ruwere omstandigheden een overactieve AP en het niet strak op 'route' varen) zich stapje voor stapje oplost.
De komende dagen ga ik wat instellingen tweaken zoals soort schip en wat andere mnineure instellingen.
Laatst bewerkt: 12 juni 2024 12:26 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 14 juni 2024 09:17 #1566042

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Yep schreef :
Joop66 schreef :
Wat is dan de BTW en minimale en maximale HDG?
Waarom die vraag? verschil tussen min en max HDG geeft aan hoe goed er nog (voor of aan de wind) te zeilen is.

@Joop66 en 3Noreen:
Ik kom hier nog op terug voor zover van belang (motorbootje).

Bij een 'route' varen wijkt de kompaskoers nu maximaal 1 en heel soms kortstondig 2 graden af van de ingestelde koers onder rustige condities.
De reactiesnelheid staat dan wel op 'prestatie'.
Maar dan nog, ik hoor dat de elektro-hydraulische motor het niet druk heeft.
Is dit wat jullie bedoelden?
Laatst bewerkt: 14 juni 2024 14:06 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat zorgt niet voor rechte koers 19 juni 2024 09:55 #1567282

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Afronding.

Vandaag een heel pittig stukje gevaren.
Flinke golven, deining en stroming van opzij en stabilisatoren vol aan.

Op enig moment had ik een diff tussen COG en heading van wel 30 graden.
Zelfs op de minst scherpe stand ('vrije tijd') blijft de schuit op de grijze lijn met minimale afwijking.
En dat onder deze omstandigheden.

Conclusie:
Het initieel ontbreken van de kompaskoers uit 'databronnen' (afkomstig van de EV-1) heeft het gedoe veroorzaakt.
Wel done Yep :-).
Case closed.


Laatst bewerkt: 19 juni 2024 12:46 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl