Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: BMV-712 kapot of iets anders?

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 10:51 #1488747

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Mijn BMV-712 heeft altijd prima gewerkt. Nu heb ik de bedrading bij het schakelpaneel opgeschoond en opnieuw aangesloten, met 16mm2 kabel vanaf de accu ipv 10. De plek (achter de shunt) is precies hetzelfde als voorheen.

Het vreemde is nu dat er nu constant zo’n 19A wordt getoond, dus ongeveer 250W. Ongeacht of ik aan walstroom lig en ongeacht of MPPT aangesloten is of niet. Is de accumonitor kapot? Ik kan me niet voorstellen wat er aan de hand kan zijn.

Edit: vergat te zeggen dat ik de nieuwe kabel eerst wel verkeerd had aangesloten, rechtstreeks op de accu, dus aan de verkeerde kant van de shunt. Maar lijkt me toch sterk dat de BMV daarvan kapot kan gaan?
Laatst bewerkt: 22 juni 2023 11:24 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 11:34 #1488759

Hoe bedoel je met verkeerd aangesloten op de accu , dat is mij een beetje onduidelijk?

Aan de ene zijde de min en je hebt de andere zijde op de plus van de accu gezet? of hoe bedoel je dat ?

Zekeringtje al gecontroleerd in het dunne voeding draadje naar de shunt zit een glaszekeringetje in als het goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 12:53 #1488778

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
De min-kabel van de accu naar de verbruikers (schakelpaneel) had ik in eerste instantie rechtstreeks op de accu gezet ipv achter de shunt.

Glaszekering nu niet gecheckt, maar in het verleden gemerkt dat de display het niet doet als die zekering kapot is. En heb nu wel waarden op het display, dus ik vermoed dat ik niet echt nar de zekering hoef te ijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 13:00 #1488781

Oke lijkt me niet dat een shunt die aan 1 kant aan de min ligt en aan de andere kant nergens, stuk kan gaan door dat feit !

Met de zekering denk ik dat je een punt hebt, wel dient het draadje als referentie dus er moet wel 12v opstaan. misschien krijg je vreemde waardes met bv 10 volt, niet waarschijnlijk maar toch.

Als je een factory reset doet , helpt dat ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 13:03 #1488782

Klinkt als dat telefoonkabeltje dat niet meer helemaal lekker is.
Controleer die nog maar eens goed.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 13:18 #1488798

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
It Paradyske schreef :
Klinkt als dat telefoonkabeltje dat niet meer helemaal lekker is.
Controleer die nog maar eens goed.

Heeft dat ook impact op de waarden die ik via BT uitlees op mijn telefoon? Want daar staat die 19A namelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 13:19 #1488800

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Jeroen-Pion schreef :
Oke lijkt me niet dat een shunt die aan 1 kant aan de min ligt en aan de andere kant nergens, stuk kan gaan door dat feit !

Met de zekering denk ik dat je een punt hebt, wel dient het draadje als referentie dus er moet wel 12v opstaan. misschien krijg je vreemde waardes met bv 10 volt, niet waarschijnlijk maar toch.

Als je een factory reset doet , helpt dat ?

Factory reset nog niet geprobeerd. Doe ik volgende keer als ik weer bij de boot ben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 13:21 #1488803

XanderB schreef :
It Paradyske schreef :
Klinkt als dat telefoonkabeltje dat niet meer helemaal lekker is.
Controleer die nog maar eens goed.

Heeft dat ook impact op de waarden die ik via BT uitlees op mijn telefoon? Want daar staat die 19A namelijk

BT en display zullen neem ik aan dezelfde waardes geven.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 22 juni 2023 20:14 #1488937

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Uit mijn hoofd: ik meen dat er ook een procedure is om de meting te resetten. Als je zeker weet dat de accu 100% vol is zet je ‘m op 0. Mogelijk is er een optie om de actuele meting te her-ijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 23 juni 2023 03:50 #1488960

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2758
Hij zet m zelf op nul volgens mij als ie 100% is geladen voor een bepaalde tijd.
Maar je kan zelf ook de nul spanning resetten Alle verbruikers en laders los koppelen en dan resetten.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 23 juni 2023 05:04 #1488962

Waarom zou deze verlopen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 23 juni 2023 05:12 #1488963

Continu 19A , betekent dat ie continu een spanning meet over de shunt. 19A is niet zomaar een kleine offset die je weg kan regelen.
Varieert deze 19A ook als er wat gebruikt wordt of is deze altijd constant?
De modulairstekkertjes die worden gebruikt op het kabeltje willen nog wel eens voor storing zorgen.
Met ladingstoestand en wel of niet 100% heeft dit alles niets van doen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 23 juni 2023 05:41 #1488966

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
De 19A varieert tussen 18,9 en 19.x


Resetten dmv alles ontkoppelen heb ik gedaan. Ik heb eerst een voor een alle laders losgekoppeld omdat ik vermoedde dat het zonnepaneel de oorzaak was, maar de 19A bleef. Alles losgekoppeld, paar minuten zo gelaten en toen een voor een weer aangesloten. De 19A was direct bij de eerste aansluiting alweer terug.

Helaas niet gedacht aan een factory reset. Ik ben volgende week pas weer bij de boot, nu eerst een weekend met de motor naar de Ardennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 23 juni 2023 06:52 #1488980

Ook het bandkabeltje met de modulairstekkers losgehaald?
Dit klinkt als dat de 0v voor het klokje niet goed is, (zit in dat bandkabeltje) en dat de voeding via de sense draden van de shunt gaat, ook via dat bandkabeltje.
Controleren dus.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 13:29 #1489839

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Wat bedoel je met het bandkabeltje? Ik heb alleen een RJ45 kabel gekoppeld vanaf de shunt naar het klokje. En verder heb ik vanaf de shunt een plus-kabeltje naar de pluspool van beide accu’s lopen.

Factory reset heeft niets uitgehaald. Daarna ben ik begonnen met het een voor een loshalen van alle kabels, deze keer ben ik begonnen bij de plus, totdat uiteindelijk alleen nog maar aan 1 accu het kleine kabeltje naar de shunt loopt.

Vanaf de min heb ik alles losgekoppeld, maar als alles los is dan verdwijnt uiteraard ook het beeld van het klokje. Dus toen heb ik de min van de acculader eens aangesloten en de plus van de acculader tegen dat pluskabeltje gehouden (dus er is nu geen accu in het spel): Wederom 19.2 tot 19.4A op het klokje.

Acculader stond nog aan de 230V. Kan dat invloed hebben? Stekker eruit, logischerwijs geen beeld meer op het klokje. Dan de plu kabel van de acculader weer even aan de accu, samen met het meetkabeltje van de shunt. Meteen weer 19.xA.

Ik denk dus toch wel echt dat de shunt kapot is oid…..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 13:37 #1489841

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Welke spanning meet je direct over de shunt ?
Zou nul moeten zijn als er geen stroom doorheen loopt. RJ45 stekkertje even loshalen.

Grt Hans.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 13:58 #1489846

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
omega schreef :
Welke spanning meet je direct over de shunt ?
Zou nul moeten zijn als er geen stroom doorheen loopt. RJ45 stekkertje even loshalen.

Grt Hans.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik snap niet precies wat je wilt dat ik meet. Ik neem aan met een multimeter? Vanaf welke punten precies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 14:48 #1489848

XanderB schreef :
Wat bedoel je met het bandkabeltje? Ik heb alleen een RJ45 kabel gekoppeld vanaf de shunt naar het klokje. En verder heb ik vanaf de shunt een plus-kabeltje naar de pluspool van beide accu’s lopen.

Precies, in dat kabeltje liggen de aders meestal naast elkaar, en vormen zo een plat bandje, vandaar de naam bandkabel.

Die stekkertjes willen nog wel eens een slecht contact geven, hetzij in stekker-contracontact hetzij in draad-stekker verbinding.
Met een modulair-stekkertang nog eens goed aandrukken. Evt een nieuw kabeltje maken. En dan nog eens testen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 14:49 #1489849

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Op de shunt zitten aan weerskanten dikke bouten met daaronder een kabel. Via de ene kabel gaat stroom in de shunt en via de andere kabel gaat de stroom er weer uit. De stroom zorgt ervoor dat er over de shunt een kleine spanning komt te staan die groter wordt naarmate de stroom groter wordt (De shunt is niets anders dan een weerstand). De spanning wordt gemeten door de bmv en omgerekend in een stroom. Dan kan omdat de waarde van de shuntweerstand exact bekend is. Waarschijnlijk staat de spanning ook rechtstreeks op de RJ45 aansluiting. Zo moet je kunnen vaststellen waar de meetfout vandaan komt, uit de shunt of uit de bmv.

Grt Hans.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 16:51 #1489879

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29638
Eerst maar eens bepalen waar het probleem zich bevindt.

Als je de nieuwe 16mm2 kabel los haalt, blijft dan die 19A aanwijzen?
- Ja, dan is de combi meter/shunt defect of beschadigd.
- Nee, dan heb je tóch een stiekeme verbruiker.

Algemeen:
Registreert de meter wel stroomverbruikers, buiten die 19A? dus waterpomp, lader etc.etc.?

Anders wordt het zo'n kip-zonder-kop zoekactie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 16:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 17:00 #1489882

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15284
Even een veel te technisch verhaal.

De oorspronkelijke BMV is ontwikkeld door op TH-twente. Toen vond men het nodig om de meetkabel tussen shunt en BMV als twisted pairs uit te voeren omdat de kabel anders ongewenste storingen zou kunnen oppikken. Zo'n band kabeltje wat V gebruikt is wel een matige vervanging. Loopt het kabeltje ergens langs waar hij storing zou kunnen oppikken ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 17:10 #1489885

Zou kunnen maar lijkt mij haast onwaarschijnlijk, er zijn hier vast mensen die even snel kunnen uitrekenen bij deze shunt wat de spanningsval erover zou moeten zijn om 19A te krijgen. En dat vervolgens door een andere kabel wordt afgegeven aan het band kabeltje en de monitor dat oppikt en 19A aangeeft.

Edit ; makkelijkste Test even een 10W lampje zetten tussen shunt en de accu , geeft de BVM 0,8X A aan is het goed.
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 17:24 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 17:24 #1489886

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
XanderB schreef :

Ik snap niet precies wat je wilt dat ik meet. Ik neem aan met een multimeter? Vanaf welke punten precies?

Een shunt is weerstand. En die weerstand is precies bekend. Als je tussen de twee grote aansluitingen een multimeter zet hef je de weerstand op een gaat er stroom lopen. De spanning die de multimeter dan leest geeft na een rekensom het aantal ampere dat op dat moment door de shunt loopt. Als voorbeeld: ik heb een shunt die bij 50ampere stroom als meetresultaat 50millivolt op de multimeter laat zien. Dat maakt de rekensom heel eenvoudig. Bij 1 ampere meet je dan 1mv en bij 10 ampere 10mv enz enz. Jouw klokje meet precies die spanning en maakt de rekensom en laat de uitkomst zien.
Shunts kan je kopen in vele vormen en maten. Een veel voorkomende is 100A/75mv. Wat de gegevens zijn van de shunt die jij hebt staat er misschien wel op.

Zou het kunnen zijn dat de shunt niet bij het klokje past? Of heeft klokje de mogelijkheid voor verschillende shunts te kiezen en staat er nu een shunt ingesteld met andere waarden dan de echte shunt?
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 17:25 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 18:03 #1489897

Als de shunt een printje heeft dan kan het zijn dat daarop wat gecorrodeerd is. Heb destijds een keer alle onderdelen op zo'n printje vervangen om hem weer aan de gang te krijgen. Staat ergens een topic over op het forum. Mogelijk dat ik de meeste componenten ook nog wel heb, dus mocht dat het geval zijn, pb maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 kapot of iets anders? 27 juni 2023 19:21 #1489920

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29638
Jeroen-Pion schreef :
Zou kunnen maar lijkt mij haast onwaarschijnlijk, er zijn hier vast mensen die even snel kunnen uitrekenen bij deze shunt wat de spanningsval erover zou moeten zijn om 19A te krijgen. En dat vervolgens door een andere kabel wordt afgegeven aan het band kabeltje en de monitor dat oppikt en 19A aangeeft.

Edit ; makkelijkste Test even een 10W lampje zetten tussen shunt en de accu , geeft de BVM 0,8X A aan is het goed.

1e - dacht ik ook gelijk, de shunt is extreem laagomig (kortsluiting), waardoor een DC rimpel vrijwel uitgesloten is...

2e- dat zeg ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 19:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl