Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Cyrix-i kapot of iets anders?

Cyrix-i kapot of iets anders? 23 juni 2023 21:06 #1489160

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Het Plan: de elektrische installatie van mijn oude schuit aanpakken, om te beginnen het schakelpaneel opnieuw installeren voor de vakantie en dan stapsgewijs de andere onderdelen aanpakken ... Vergeet het maar, wat een rommeltje leek blijkt een zootje te zijn, dus alles rond lichtaccu, schakelpaneel, lader moet er uit en opnieuw beginnen. Dat lukt niet meer voor de vakantie, wordt een najaar/winterproject.

Een van de dingen die niet klopt: ik heb een Cyrix-i 12/24 V 120 A accuscheider, die niet werkt. De min van het ding zat op de aardplaat in plaats van de min van de accu's en die aardplaat heb ik weggehaald. Geen wonder dat hij niet werkt.
Dus nieuw kabeltje gemaakt tussen aansluiting "Battery -" (86) en de busbar waar alle minnen samenkomen, die via de shunt van de batterijmonitor op de min van de lichtaccu staat. Zo moet het werken, niet?

Niet dus. Motor gestart, wat toeren, 14,1 V op de startaccu en dus tussen Battery 1 + en Battery -, 12,7 V op de lichtaccu en dus Battery 2 + en Battery -. Volgens de handleiding moet hij bij 13,8 V na 4 seconden de accu's verbinden, maar na een paar minuten gebeurt er nog niks.

Hoe kan dat? Is de Cyrix-i stuk of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix-i kapot of iets anders? 24 juni 2023 03:56 #1489171

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Hoi

Een schema zoals je het gemaakt hebt zou het makkelijker maken!

Quote
Volgens de handleiding moet hij bij 13,8 V na 4 seconden de accu's verbinden, maar na een paar minuten gebeurt er nog niks.
Quote

Dat door verbinden gaat toch dmv een knopje welke gebruikt wordt om de start en licht accu de genoemde tijd aan elkaar te zetten als je met de start accu alleen de motor niet meer kunt starten?

Dus lijkt er zo niets aan de hand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix-i kapot of iets anders? 24 juni 2023 04:31 #1489172

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2533
Kan je de min rechtstreeks op de shunt zetten? Zo werkt het bij mij.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix-i kapot of iets anders? 24 juni 2023 05:00 #1489174

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Min van de Cyrix rechtstreeks op de startaccu zetten. Dan sluit je alle overgangsweerstand enz enz uit en weet je zeker dat het relais de spanning meet van de startaccu voor hij het relais eventueel schakelt.

Zo’n relais kost iets van 5 tientjes. Bij twijfel over de werking is vervangen dus ook niet heel kostbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix-i kapot of iets anders? 24 juni 2023 13:33 #1489218

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Min op de shunt of accu zetten kan ik proberen. De lichtaccu zal het dan zijn, want hij zit ver van de startaccu. Maar die zijn met dikke massakabels via de motor met elkaar verbonden.

@MrDJ: het gaat hier niet om de noodstartfunctie. Die gebruik ik niet.

Weerstanden zal ik ook eens meten als ik weer aan boord ben. Maar de spanningen die ik meet over de aansluitingen zijn exact dezelfde als rechtstreeks tussen de accupolen. En de stroom die door de min gaat is minimaal.

De positieve aansluitingen zijn wel rechtstreeks op de accu's aangesloten. Wat betekent dat er altijd spanning op het relais staat, ook als de hoofdschakelaars uit staan. Het lijkt me eigenlijk logischer om de Cyrix tussen de accuschakelaars te zetten. Zo vervangt het geheel de klassieke off - 1 - both - 2 schakelaar.

Ik realiseer me nu ook dat de Cyrix bidirectioneel werkt. En dus de accu's met elkaar verbindt als de lichtaccu's worden geladen met walstroom. Zou dat niet kunnen leiden tot overladen van de startaccu, die immers altijd vol is, wanneer de lichtaccu half ontladen is en een hoge laadspanning krijgt van de acculader?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix-i kapot of iets anders? 24 juni 2023 14:55 #1489224

Zorg wel dat de sensedraad van de alternator aan de accu zit die altijd geladen wordt, ook met open Cyrix. Anders gaat de alternator erg hoge voltages leveren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix-i kapot of iets anders? 24 juni 2023 18:37 #1489248

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Sensedraad: dat moet een draadje zijn van alternator naar de positieve pool van de lichtaccu. Volgens mij niet aanwezig. Zal het in gedachten houden voor later.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl