Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Iets neemt stroom

Iets neemt stroom 15 sept 2023 09:13 #1510244

Vraagje tussendoor aan TS; heb je zonnepanelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 09:22 #1510250

keeszeiler schreef :
Vraagje tussendoor aan TS; heb je zonnepanelen?

nee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 10:02 #1510265

Heb je, met de hoofdschakelaar al enige tijd op "uit", de spanning van beide accu's al eens gemeten? Meet je dan op beide accu's verschillende waarden?
Zo ja, dan staan beide accu's goed van elkaar gescheiden en doet het Cyrix relais zijn werk.
Zo niet, dan lijkt het er sterk op dat de systemen van beide accu's niet goed van elkaar gescheiden staan. En dan meet het Cyrix relais dus ook geen verschil tussen de beide accu's. Het Cyrix relais reageert op het verschil in spanning tussen beide accu's. Maar dan moet dat verschil er wel zijn.
Als je geen verschil in voltage meet tussen de beide accu's zou ik het Cyrix relais maar eens (aan één kant) los gooien. Met je hoofdschakelaar nog steeds op "uit" je koelkast bijv. 1 of 2 uur aan zetten. Na die 1-2 uur koelkast uit zetten. Even een half uurtje wachten en daarna dezelfde metingen op de polen van beide accu's nog een keer doen. Als de voltages van beide accu's nu wel van elkaar verschillen dan wordt de fout door het Cyrix relais veroorzaakt. Als beide accu's nog steeds gelijke waarden aangeven dan zit de fout elders in je systeem en zijn beide circuits niet goed van elkaar gescheiden waardoor de accu's parallel blijven staan. Dat zou je dan ook moeten merken als je bijv. je koelast langere tijd aan laat staan. Dan moet de spanning in beide accu's aan elkaar gelijk blijven maar tegelijkertijd wel dalen. In dat geval zal je eerst op zoek moeten naar de veroorzaker van dit probleem.
Succes ermee.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 10:20 #1510269

SimondeDanser schreef :
Heb je, met de hoofdschakelaar al enige tijd op "uit", de spanning van beide accu's al eens gemeten? Meet je dan op beide accu's verschillende waarden?
Zo ja, dan staan beide accu's goed van elkaar gescheiden en doet het Cyrix relais zijn werk.
Zo niet, dan lijkt het er sterk op dat de systemen van beide accu's niet goed van elkaar gescheiden staan. En dan meet het Cyrix relais dus ook geen verschil tussen de beide accu's. Het Cyrix relais reageert op het verschil in spanning tussen beide accu's. Maar dan moet dat verschil er wel zijn.
Als je geen verschil in voltage meet tussen de beide accu's zou ik het Cyrix relais maar eens (aan één kant) los gooien. Met je hoofdschakelaar nog steeds op "uit" je koelkast bijv. 1 of 2 uur aan zetten. Na die 1-2 uur koelkast uit zetten. Even een half uurtje wachten en daarna dezelfde metingen op de polen van beide accu's nog een keer doen. Als de voltages van beide accu's nu wel van elkaar verschillen dan wordt de fout door het Cyrix relais veroorzaakt. Als beide accu's nog steeds gelijke waarden aangeven dan zit de fout elders in je systeem en zijn beide circuits niet goed van elkaar gescheiden waardoor de accu's parallel blijven staan. Dat zou je dan ook moeten merken als je bijv. je koelast langere tijd aan laat staan. Dan moet de spanning in beide accu's aan elkaar gelijk blijven maar tegelijkertijd wel dalen. In dat geval zal je eerst op zoek moeten naar de veroorzaker van dit probleem.
Succes ermee.
Mvg Felix

Het probleem zit in het relais, beide accu geven de zelfde spanning aan. Ik ben er inmiddels achter dat het relais open blijft staan waardoor de accu's inderdaad parralel geschakeld blijven. Ik ben allen benieuwd of het relais stuk is of dat er een andere reden is waardoor hij niet dicht gaat. Ik heb de victron app en als ik de motor start zie ik dat er een aardige waarde optreed wat dus betekend dat de motor wordt gestart door de huishoud accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 10:22 #1510270

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Ik denk mee (naar aanleiding van mijn defecte Cyrix). Ik zou ook eens met draaiende motor meten: dan moet het voltage op de start- en dienstaccu-aansluiting gelijk zijn. Bij mij dus niet: dienstaccu gewoon 12,6, startaccu >14 V. Dus het relais stond open zou je zeggen.
Maar toen ik hem losmaakte van de dienstaccu gaf die kant van de Cyrix nog ruim 11 V, niet 0, maar lager dan de andere kant. Wat moet betekenen dat er stroom door de defecte Cyrix liep en het relais niet volledig open was. Anders kan er geen spanningsverschil zijn. Toen niet gemeten hoeveel stroom.

Ik wil maar zeggen: zowel zonder als met draaiende motor testen om te weten of het relais goed werkt.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 10:29 #1510272

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
1. Is het draadje van de Start assist ergens mee verbonden ?

2. Haal het Min draadje van de Cyrix naar de accu los. Zijn de accu's dan nog steeds met elkaar verbonden ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 12:03 #1510313

nickbuitenga schreef :
Het probleem zit in het relais, beide accu geven de zelfde spanning aan. Ik ben er inmiddels achter dat het relais open blijft staan waardoor de accu's inderdaad parralel geschakeld blijven. Ik ben allen benieuwd of het relais stuk is of dat er een andere reden is waardoor hij niet dicht gaat. Ik heb de victron app en als ik de motor start zie ik dat er een aardige waarde optreed wat dus betekend dat de motor wordt gestart door de huishoud accu.
Je zult bedoelen dat het relais gesloten blijft staan oftewel het wordt voortdurend bekrachtigd.

Ik vermoed dat of je startassist geactiveert staat of je systeem is elders ook niet goed gescheiden waardoor de Cyrix niet goed zal reageren.
Om uit te vinden of je elders in het systeem een lek hebt zou je kunnen proberen om:
a. je hoofdschakelaar "uit" te zetten
b. de plus van je Cyrix relais los te gooien
c. en dan meten of je na je hoofdschakelaar, dus de kant waarop eigenlijk geen spanning meer mag staan, toch een spanning meet. Als dit gebeurt zit er ook elders een lek en gaat je Cyrix nooit goed werken.
Succes verder.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 15 sept 2023 12:26 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 12:13 #1510319

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 786
Doejong schreef :
Toen ik hem losmaakte van de dienstaccu gaf die kant van de Cyrix nog ruim 11 V, niet 0, maar lager dan de andere kant. Wat moet betekenen dat er stroom door de defecte Cyrix liep en het relais niet volledig open was. Anders kan er geen spanningsverschil zijn. Toen niet gemeten hoeveel stroom.
Laatst heb ik een nieuwe cyrix doorgemeten en getest. Wat blijkt: de voeding van de elektronica in de cyrix kan van beide (87 & 30) aansluitingen komen. Er is ook verbinding tussen die twee aansluitingen (weerstand 67 KOhm). Maar er staat geen spanning op de andere pool bij uitgeschakeld relais, dus die van jou is idd kapot.
3Noreen schreef :
1. Is het draadje van de Start assist ergens mee verbonden ?

2. Haal het Min draadje van de Cyrix naar de accu los. Zijn de accu's dan nog steeds met elkaar verbonden ?
Ter aanvulling:
86 (achterste) is de min tbv de voeding van de cyrix.
85 (voorste lip) is de startassist. Moet met de + verbonden worden om te activeren, het relais wordt dan bekrachtigd.
Net even geprobeerd: zet je de min op 85 dan staat er opeens spanning (1,8V) op de niet aangesloten pool...



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 12:29 #1510327

Doejong schreef :
Ik denk mee (naar aanleiding van mijn defecte Cyrix). Ik zou ook eens met draaiende motor meten: dan moet het voltage op de start- en dienstaccu-aansluiting gelijk zijn. Bij mij dus niet: dienstaccu gewoon 12,6, startaccu >14 V. Dus het relais stond open zou je zeggen.
Maar toen ik hem losmaakte van de dienstaccu gaf die kant van de Cyrix nog ruim 11 V, niet 0, maar lager dan de andere kant. Wat moet betekenen dat er stroom door de defecte Cyrix liep en het relais niet volledig open was. Anders kan er geen spanningsverschil zijn. Toen niet gemeten hoeveel stroom.

Ik wil maar zeggen: zowel zonder als met draaiende motor testen om te weten of het relais goed werkt.
En wat gaat TS hiermee bereiken? Reeds zonder met zijn motor te draaien functioneert zijn Cyrix niet goed. Dat weet hij al. Dat gaat door met zijn motor te draaien niet veranderen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 14:58 #1510368

nickbuitenga schreef :
[...]

Het probleem zit in het relais, beide accu geven de zelfde spanning aan. Ik ben er inmiddels achter dat het relais open blijft staan waardoor de accu's inderdaad parralel geschakeld blijven. Ik ben allen benieuwd of het relais stuk is of dat er een andere reden is waardoor hij niet dicht gaat. Ik heb de victron app en als ik de motor start zie ik dat er een aardige waarde optreed wat dus betekend dat de motor wordt gestart door de huishoud accu.

Misschien heb je het verkeerd getypt, maar het relais/cyrix zet de accu's parallel als deze gesloten is. Indien die geopend is zijn de accu's immers van elkaar los gekoppeld. Als deze gesloten blijft, dan heeft de cyrix inderdaad een hoger stroomverbruik, maar dat zou tevens betekenen dat deze verkeerd is aangesloten. Normaal sluit die alleen met lopende motor zodat beide accu's geladen kunnen worden met de dynamo.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 17:38 #1510394

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Wellicht een open deur: je kijkt toch wel zonder dat de walstroom/acculader actief is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 19:56 #1510447

Knar schreef :
Wellicht een open deur: je kijkt toch wel zonder dat de walstroom/acculader actief is?

Owja, dat is een tweede conditie waarop de cyrix mogelijk kan ‘sluiten’. Eigenlijk schakelt een cyrix obv het voltage aan de startaccukant. Als die hoog genoeg is dan zal hij de accu’s parallel schakelen en anders van elkaar los koppelen.

Dus zoals Knar zegt, een actieve lader op de startaccu kan ervoor zorgen dat de accu’s parallel worden geschakeld.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 19:57 #1510449

Calidris schreef :
Veel toestellen verbruiken pas iets als de spanning hoog genoeg is, dus niet met een multimetertje, dan meet je vaak niks.

In de door mij aangehaalde methode meet je weerstanden zonder dat de accu aangesloten is. Geen amperes of voltages.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets neemt stroom 15 sept 2023 21:09 #1510453

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Orange Sunset schreef :
Dus zoals Knar zegt, een actieve lader op de startaccu kan ervoor zorgen dat de accu’s parallel worden geschakeld.
Laden van de dienstaccu ook.

Uit de handleiding van de Cyrix-i 12/24-120:
Bidirectional voltage sensing
The Cyrix senses the voltage of both connected batteries. It will therefore
also engage if for example the accessory battery is being charged by a
battery charger.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl