Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vintage apparatuur integraal vervangen of ....

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 11:38 #1510096

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Beste Techno-wizzards

Dit is mij eerste post hier en hopelijk is mijn vraag in deze vorm nog niet aan de orde geweest?

Vraag:
Wat te doen met uitvallende vintage apparatuur: proberen aan de praat te houden met moderne (open source) technologie of de hele zaak vervangen met spullen van een van de bekende merken (RM, B&G etc)?

Achtergronden:
Ik vaar sinds 2 jaar een motorkruiser (Coaster 33) uit 1978 op zout water. De apparatuur stamt deels uit die tijd maar ook met latere toevoegingen. Mijn eigen bouwjaar is van nog veel eerder en verwacht niet dat ik nog 10 jaar met deze boot kan varen (al weet je het gelukkig nooit). Toen ik deze boot 2 jaar gleden kocht werkte alle apparatuur maar die begint nu 1 voor 1 uit te vallen.
Alles kan te maken hebben met zout watererosie.... Dus nieuwe bedrading lijkt sowieso nodig, maar in principe staat alle apparatuur onder dak in de halfopen stuurhut.

Apparatuur:
Werkend: Seafarer dieptemeter, Hummingbird Visvinder
De radar (Raytheon R20) viel als eerste uit. Het display gaf eerst nog goed, daarna nog gedeeltelijk juist beeld maar uiteindelijk bleef alleen een verticale streep over en daarna helemaal geen beeld meer. Mijn (leken)vermoeden is dat de display unit er de brui aan gaf en dat de radar zelf nog best zou kunnen werken.
Daarna viel de windmeter (Mariner WS-1) uit. Doorgemeten volgens de handleiding gaf null uitslag en kan dus aan de gever boven in de mast liggen.
De veel modernere AIS-RX (Matsutec NMEA0183) doet het niet meer en
de echte ramp: de stuurautomaat (Autohelm 6000, hydraulisch) geeft sinds kort, steeds vaker zomaar een verkeerde koers aan (òf c. 1600 òf c. 3300). Fluxgate kompas vervangen maar zelfde probleem al hoewel een andere verkeerde koers.

Jullie antwoord ligt voor de hand: laat gewoon een professional alles aanleggen. Kost een paar centen maar dan werkt het zonder zorgen...
Echter:
1) is het zo'n investering waard voor, zeg, de komende 10 jaar?
2) Ik wil graag de vintage apparatuur in ere houden, naast evt. modern spul.

De vraag is nu: is het financieel de moeite waard (tijd is geen probleem) en vooral is het te doen, voor in de basis een een nitwit, om een nieuwe NMEA backbone aan te leggen en met bijvoorbeeld de Boatcontroller de verschillende zaken aan de praat proberen te krijgen op een laptop of een MFD? En hoe zou ik dat in de praktijk, met welke andere componenten kunnen aanpakken?

Ik hou wel van enig prutsen, weet wel iets van computers en programmeren (Fortran ;-) ), maar van elektrotechniek weer helemaal niks. Ik zit niet te wachten op ingewikkelde oplossingen waar ikzelf niet goed uitkom (heb het geduld vaak niet meer) en dan op zoek naar een techneut moet.

Misschien heeft iemand ervaring hiermee of zelfs een pasklare oplossing liggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 12:50 #1510114

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Mag ik je eerst een ander advies geven voordat je je buigt over snuisterijen?
Heb je messing of bronzen huiddoorvoeren en afsluiters al gecontroleerd op ontzinking???

"uit 1978 op zout water" Deze zin triggert mij direct.

Het zou zomaar kunnen dat je op een dag je even niet meer druk hoeft te maken over je speeltjes.

bds.home.xs4all.nl/info_artike...ters_info_20m-35.pdf

Op het forum hier is ook veel informatie.

Hierna gaan we het over spulleboeljes hebben denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 12:56 #1510115

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Daarna...
Als je serieuze tochten over zee gaat maken zou ik afscheid nemen van "ouwe zoute meuk".
heb je het schip voor de vintage, dan betaal je minimaal de nieuwprijs om alles min of meer gangbaar te houden en je er iemand nog voor weet te vinden.

Kies een goede elektronicus als vriend met veel tijd en zin voor de toekomst.

Voor zover ik kan beoordelen waren er 3 bedrijven die dat voorheen nog wel deden, maar 1 met pensioen, 1 bijna met pensioen en 1 die geen trek heeft in ouwe troep (ik).
Misschien nog wat hobby forumleden. Oudere spullen zijn vaak nog wel te repareren, maar je moet er wel zin in hebben.

Veel spullen hebben een museale en interieurs waarde, maar nautisch betrouwbaarheid een stuk minder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 12:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 12:57 #1510116

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8394
Die oude troep is niets meer waard. Dus mijn advies, niet repareren maar vervangen.
Behouden is niet aan te raden. Neemt veel ruimte in beslag, neemt (onnodig) stroom. Varen met museumspul is leuk.

Ik zou je aan willen raden te kijken naar iets courants. Dat werkt ook waarde verhogend voor je boot. Raymarine heeft mooi spul. Maar ook B&G en Simrad hebben mooie zaken. Mijn ervaringen met Nasa zijn belabberd. Was vrijwel nieuw toen we de boot kochten. Echter heb het er snel uit gewerkt. ALS het werkte, was dat voor korte duur.

Gebruikt spul is ook een prima optie. Kijk dan wel welke communicatieprotocollen gebruikt worden.

NMEA0183 zie je vrijwel niet meer bij nieuwere apparatuur
Seatalk werkt mooi (Raymarine ST60 en ST60+ gebruiken dit)
SeatalkNG, NMEA2000 en Simnet zijn allemaal hetzelfde. Enige onderscheid zit in de gebruikte stekkers. Het is daarbij zinvol om te kijken of je 1 systeem kunt kiezen en evt mixen kun je doen met een verloopkabel.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 13:22 #1510125

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 753
Een jaar of 6-7 geleden voor hetzelfde dilemma gestaan. Enkele displays van 15 jaar oude Simrad apparatuur raakten defect en waren niet meer te repareren. Ook de Simrad windmeter was mechanisch defect en niet repareerbaar. En van de Simrad kaartplotter wou ik ook graag af.

Wat ik heb gedaan is alle apparatuur die nog werkte te te koop aan geboden. En ook echt alles kunnen verkopen. Het close hauled klokje van Simrad heb ik verkocht aan een schipper van een luxe jacht in Sainte Maxime aan de Cotes d'Azur. Hij was er blij mee, kon de defecte meter één op één vervangen.
Toen heb ik een combinatie van B&G windmeter en displays plus een Raymarine stuurautomaat ingebouwd. Met uiteraard nieuwe kabels. Het B&G NMEA2000 netwerk gekoppeld aan het Seatalk STng netwerk. En via een multiplexer een laptop met OpenCPN gekoppeld aan dat netwerk. Werkt al jaren prima.

Mijn advies: investeer in goede apparatuur, dus inderdaad zoals Koetz aangeeft. Maar vooral, bepaal wat je echt nodig hebt aan apparatuur. En je hoeft niet alles in 1x te vervangen.
En mogelijk kun je de bestaande apparatuur al dan niet repareren en verkopen.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 13:24 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 15 sept 2023 12:32 #1510330

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dank voor deze starttip! Deze zaken kan en zal ik zeker deze winter eens even goed bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 15 sept 2023 12:35 #1510331

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ff snel
Dank jullie voor alle en zeer uitgebreide tips en overwegingen. Ik kom hier later wat uitgebreide op terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 15 sept 2023 16:32 #1510383

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6555
glang schreef :
Werkend: Seafarer dieptemeter, Hummingbird Visvinder
mocht je die wegdoen, heb ik interesse.
Voor de rest; wat de anderen al zeggen.
Eerst je doorvoeren controleren, en vervolgens de spullen die je wilt gebruiken vernieuwen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 15 sept 2023 19:38 #1510439

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dank allen voor jullie uitgebreide en eensluidende adviezen. Het is een duidelijk verhaal al hoopte ik, een beetje tegen beter weten in, op een andere uitslag.
En van die doorvoeren is me wel heel duidelijk!
Voorlopig gaat er nog niks in de verkoop, maar zal aan je denken als het zover is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 10 juni 2025 07:22 #1630661

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Vanwege jullie vriendelijke en waardevolle adviezen van twee jaar geleden vind ik het wel zo aardig om te vertellen wat ik er mee gedaan heb.
Inderdaad twee jaar want ik kon een jaar niet varen: lekke band!

Lekke band? Ja, bij ons werken we allemaal met trailers om van de stalling naar de haven te komen. En dat zijn eigen bouwsels. Die van mij was nog veel ouder dan de boot en had een al lang niet meer bestaande bandenmaat en een weinig courante velgmaat. Een lang verhaal kort: na lang zoeken uiteindelijk andere velgen en nieuwe banden gevonden. Sinds een paar weken wordt er weer gevaren. .... En met nieuwe apparatuur!

Ik heb van RM eerst de autopilot 6000 vervangen door een ACU 200. Daarna een Axiom 9 MFD ingebouwd. Ook maaar meteen een moderne (Standard Horizon) marifoon en een AIS700 er in gezet. Alles werkt naar volle tevredenheid en is een genot.

De oudere dieptemeters werken nog prima en ook de windtransducer geeft windsterkte- en richting aan. Deze "Mariner 5-360" zou daarnaast ook de snelheid door het water en een log moeten bijhouden, maar dat werkt niet. Misschien zit de gever vast? Het is een leuk instrument en ik wil het graag behouden. Maar helaas, van deze Mariner is nergens enige documentatie te vinden. Mocht iemand het ding herkennen en ergens een manual hebben liggen: ik hou me aanbevolen.

Nogmaals ieder bedankt voor de goeie raad: zeilen maar!
Guus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 10 juni 2025 07:38 #1630663

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Het is wel een heel creatief instrument! Maar ik geef je weinig kans op documentatie.
Wellicht zit er in de sensor een reed-contactje met een magneetje in het schoepenwiel. Heel vaak is het asje van het schoepenwieltje uitgesleten, waardoor het wieltje aanloopt. het slijt dan af, hardere magneetje komt vrij en schraapt het vaste deel stuk.

Dikke aangroei kan ook of vuiligheid op het asje.

Als het tenminste een schoepenwieltje betreft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 10 juni 2025 10:32 #1630709

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ook op Engels (YBW) forum zero respons...
Als het water warmer is zal ik ereens onderduiken. Aangroei kan het nog niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 10 juni 2025 21:27 #1630857

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Als je op zee gaat varen zou ik alles er uit trekken en vervangen door nieuw. Dan heb je N2k en ethernet en kun je kaarten en updates downloaden met je telefoon of ipad. Netwerkjes aanleggen is peanuts. De grote klus is je meubilair etc. uit elkaar schroeven om bij de bedrading te kunnen, navigatietafel aanpassen, navpod buiten, log/diepte/windset monteren etc. Recent ook gedaan / laten doen, na een dag rondhangen op Metstrade gekozen voor Garmin apparatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 11 juni 2025 08:17 #1630898

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8870
Calidris schreef :
Mag ik je eerst een ander advies geven voordat je je buigt over snuisterijen?
Heb je messing of bronzen huiddoorvoeren en afsluiters al gecontroleerd op ontzinking???

"uit 1978 op zout water" Deze zin triggert mij direct.

Dit zou ik tenminste ook willen weten.

Goed artikel vwb de noodzaak. Het waarom legt het wat abstract uit.

drive.google.com/open?id=1Yo8n...MfvlhvP&usp=drive_fs

Mijn wat verouderde visie op t spul.

Dat instrument is heel charmant, en heeft hoge museale waarde. Maar als t begint te haperen is er geen hulp mogelijk. En korte google opdracht levert nul resultaten op.

Het is ineens een rib uit je lijf, maar ik zou toch inderdaad suggereren om opnieuw te beginnen met je instrumentarium.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl