Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vintage apparatuur integraal vervangen of ....

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 11:38 #1510096

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Beste Techno-wizzards

Dit is mij eerste post hier en hopelijk is mijn vraag in deze vorm nog niet aan de orde geweest?

Vraag:
Wat te doen met uitvallende vintage apparatuur: proberen aan de praat te houden met moderne (open source) technologie of de hele zaak vervangen met spullen van een van de bekende merken (RM, B&G etc)?

Achtergronden:
Ik vaar sinds 2 jaar een motorkruiser (Coaster 33) uit 1978 op zout water. De apparatuur stamt deels uit die tijd maar ook met latere toevoegingen. Mijn eigen bouwjaar is van nog veel eerder en verwacht niet dat ik nog 10 jaar met deze boot kan varen (al weet je het gelukkig nooit). Toen ik deze boot 2 jaar gleden kocht werkte alle apparatuur maar die begint nu 1 voor 1 uit te vallen.
Alles kan te maken hebben met zout watererosie.... Dus nieuwe bedrading lijkt sowieso nodig, maar in principe staat alle apparatuur onder dak in de halfopen stuurhut.

Apparatuur:
Werkend: Seafarer dieptemeter, Hummingbird Visvinder
De radar (Raytheon R20) viel als eerste uit. Het display gaf eerst nog goed, daarna nog gedeeltelijk juist beeld maar uiteindelijk bleef alleen een verticale streep over en daarna helemaal geen beeld meer. Mijn (leken)vermoeden is dat de display unit er de brui aan gaf en dat de radar zelf nog best zou kunnen werken.
Daarna viel de windmeter (Mariner WS-1) uit. Doorgemeten volgens de handleiding gaf null uitslag en kan dus aan de gever boven in de mast liggen.
De veel modernere AIS-RX (Matsutec NMEA0183) doet het niet meer en
de echte ramp: de stuurautomaat (Autohelm 6000, hydraulisch) geeft sinds kort, steeds vaker zomaar een verkeerde koers aan (òf c. 1600 òf c. 3300). Fluxgate kompas vervangen maar zelfde probleem al hoewel een andere verkeerde koers.

Jullie antwoord ligt voor de hand: laat gewoon een professional alles aanleggen. Kost een paar centen maar dan werkt het zonder zorgen...
Echter:
1) is het zo'n investering waard voor, zeg, de komende 10 jaar?
2) Ik wil graag de vintage apparatuur in ere houden, naast evt. modern spul.

De vraag is nu: is het financieel de moeite waard (tijd is geen probleem) en vooral is het te doen, voor in de basis een een nitwit, om een nieuwe NMEA backbone aan te leggen en met bijvoorbeeld de Boatcontroller de verschillende zaken aan de praat proberen te krijgen op een laptop of een MFD? En hoe zou ik dat in de praktijk, met welke andere componenten kunnen aanpakken?

Ik hou wel van enig prutsen, weet wel iets van computers en programmeren (Fortran ;-) ), maar van elektrotechniek weer helemaal niks. Ik zit niet te wachten op ingewikkelde oplossingen waar ikzelf niet goed uitkom (heb het geduld vaak niet meer) en dan op zoek naar een techneut moet.

Misschien heeft iemand ervaring hiermee of zelfs een pasklare oplossing liggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 12:50 #1510114

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Mag ik je eerst een ander advies geven voordat je je buigt over snuisterijen?
Heb je messing of bronzen huiddoorvoeren en afsluiters al gecontroleerd op ontzinking???

"uit 1978 op zout water" Deze zin triggert mij direct.

Het zou zomaar kunnen dat je op een dag je even niet meer druk hoeft te maken over je speeltjes.

bds.home.xs4all.nl/info_artike...ters_info_20m-35.pdf

Op het forum hier is ook veel informatie.

Hierna gaan we het over spulleboeljes hebben denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 12:56 #1510115

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Daarna...
Als je serieuze tochten over zee gaat maken zou ik afscheid nemen van "ouwe zoute meuk".
heb je het schip voor de vintage, dan betaal je minimaal de nieuwprijs om alles min of meer gangbaar te houden en je er iemand nog voor weet te vinden.

Kies een goede elektronicus als vriend met veel tijd en zin voor de toekomst.

Voor zover ik kan beoordelen waren er 3 bedrijven die dat voorheen nog wel deden, maar 1 met pensioen, 1 bijna met pensioen en 1 die geen trek heeft in ouwe troep (ik).
Misschien nog wat hobby forumleden. Oudere spullen zijn vaak nog wel te repareren, maar je moet er wel zin in hebben.

Veel spullen hebben een museale en interieurs waarde, maar nautisch betrouwbaarheid een stuk minder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 12:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 12:57 #1510116

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Die oude troep is niets meer waard. Dus mijn advies, niet repareren maar vervangen.
Behouden is niet aan te raden. Neemt veel ruimte in beslag, neemt (onnodig) stroom. Varen met museumspul is leuk.

Ik zou je aan willen raden te kijken naar iets courants. Dat werkt ook waarde verhogend voor je boot. Raymarine heeft mooi spul. Maar ook B&G en Simrad hebben mooie zaken. Mijn ervaringen met Nasa zijn belabberd. Was vrijwel nieuw toen we de boot kochten. Echter heb het er snel uit gewerkt. ALS het werkte, was dat voor korte duur.

Gebruikt spul is ook een prima optie. Kijk dan wel welke communicatieprotocollen gebruikt worden.

NMEA0183 zie je vrijwel niet meer bij nieuwere apparatuur
Seatalk werkt mooi (Raymarine ST60 en ST60+ gebruiken dit)
SeatalkNG, NMEA2000 en Simnet zijn allemaal hetzelfde. Enige onderscheid zit in de gebruikte stekkers. Het is daarbij zinvol om te kijken of je 1 systeem kunt kiezen en evt mixen kun je doen met een verloopkabel.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 14 sept 2023 13:22 #1510125

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Een jaar of 6-7 geleden voor hetzelfde dilemma gestaan. Enkele displays van 15 jaar oude Simrad apparatuur raakten defect en waren niet meer te repareren. Ook de Simrad windmeter was mechanisch defect en niet repareerbaar. En van de Simrad kaartplotter wou ik ook graag af.

Wat ik heb gedaan is alle apparatuur die nog werkte te te koop aan geboden. En ook echt alles kunnen verkopen. Het close hauled klokje van Simrad heb ik verkocht aan een schipper van een luxe jacht in Sainte Maxime aan de Cotes d'Azur. Hij was er blij mee, kon de defecte meter één op één vervangen.
Toen heb ik een combinatie van B&G windmeter en displays plus een Raymarine stuurautomaat ingebouwd. Met uiteraard nieuwe kabels. Het B&G NMEA2000 netwerk gekoppeld aan het Seatalk STng netwerk. En via een multiplexer een laptop met OpenCPN gekoppeld aan dat netwerk. Werkt al jaren prima.

Mijn advies: investeer in goede apparatuur, dus inderdaad zoals Koetz aangeeft. Maar vooral, bepaal wat je echt nodig hebt aan apparatuur. En je hoeft niet alles in 1x te vervangen.
En mogelijk kun je de bestaande apparatuur al dan niet repareren en verkopen.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 13:24 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 15 sept 2023 12:32 #1510330

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Dank voor deze starttip! Deze zaken kan en zal ik zeker deze winter eens even goed bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 15 sept 2023 12:35 #1510331

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Ff snel
Dank jullie voor alle en zeer uitgebreide tips en overwegingen. Ik kom hier later wat uitgebreide op terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 15 sept 2023 16:32 #1510383

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
glang schreef :
Werkend: Seafarer dieptemeter, Hummingbird Visvinder
mocht je die wegdoen, heb ik interesse.
Voor de rest; wat de anderen al zeggen.
Eerst je doorvoeren controleren, en vervolgens de spullen die je wilt gebruiken vernieuwen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vintage apparatuur integraal vervangen of .... 15 sept 2023 19:38 #1510439

  • glang
  • glang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Dank allen voor jullie uitgebreide en eensluidende adviezen. Het is een duidelijk verhaal al hoopte ik, een beetje tegen beter weten in, op een andere uitslag.
En van die doorvoeren is me wel heel duidelijk!
Voorlopig gaat er nog niks in de verkoop, maar zal aan je denken als het zover is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl