Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 11:32 #1511277

Ik heb tussen mijn startaccu en leef accu een Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais welke los koppelt bij 12.8V.
Normaal gesproken heb ik mijn boot aan de walstroom en op dat moment is de spanning hoger dan 13/13.2V en dus worden de accu's parallel schakelt, als ik de walstroom loskoppel heeft mijn leefaccu meer volt dan 12.8 waardoor hij dus nog niet loskoppelt. Als ik op dat moment de motorstart neemt hij dus stroom van mijn leef accu.
Kan dit kwaad?
Ik heb een Wilco Semi Tractie 230ah leef accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 11:40 #1511278

Om eerlijk te zijn, geen chocolade van te maken .

Hoeveel spanning staat er op je start accu ? Wordt die ook geladen ?
Heeft je service / leef accu een lader of is er 1 lader voor alles ?

Normaal is het zo dat eerst je start accu wordt geladen, is die bij een bepaald voltage wordt deze pas parallel geschakeld met de service accu.

Dus zomaar wat weder vragen :)

Starten op je service accu / leef accu kan op zich geen kwaad is maar heel even en weinig vermogen, toch lijkt het of er iets niet klopt .

Op de cyrix zit een start assist functie , die is als je start accu leeg is dat je met de service leef kunt starten, in jouw beschrijving start je dus altijd op je leef / service accu ? En je accu's zouden vol moeten zijn als je van de walstroom af gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 11:49 #1511282

Jeroen-Pion schreef :
Om eerlijk te zijn, geen chocolade van te maken .

Hoeveel spanning staat er op je start accu ? Wordt die ook geladen ?
Heeft je service / leef accu een lader of is er 1 lader voor alles ?

Normaal is het zo dat eerst je start accu wordt geladen, is die bij een bepaald voltage wordt deze pas parallel geschakeld met de service accu.

Dus zomaar wat weder vragen :)

Starten op je service accu / leef accu kan op zich geen kwaad is maar heel even en weinig vermogen, toch lijkt het of er iets niet klopt .

Op de cyrix zit een start assist functie , die is als je start accu leeg is dat je met de service leef kunt starten, in jouw beschrijving start je dus altijd op je leef / service accu ? En je accu's zouden vol moeten zijn als je van de walstroom af gaat.

Mijn startaccu is aangesloten op de dynamo en mijn leef accu op de lader(walstroom).
Als ik mijn walstroom eraf haal zijn beide accu's vol maar doordat hij aan de lader zat heeft deze een hoger voltage dan de 12.8 waarbij het relais zou moeten loskoppelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 11:56 #1511283

KLOPT DIT ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 12:33 #1511291

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5117
TS bedoelt denk ik dit:
Startaccu wordt geladen boven 12,8 volt:
Cyrix koppelt met serviceaccu en die wordt ook geladen.

Cyrix zal ontkoppelen als een van beide accu's onder 12,8 (?) volt zakt.

TS denkt omdat beide accu's stampvol zijn boven 12,8V de Cyrix niet zal ontkoppelen.
Hierdoor wordt de motor gestart met gekoppelde accu's
Zijn vraag is of dit kwaad kan.

Ik weet er niks van maar denk aan een Cyrix te installeren.
Mijn vraag is dan wanneer ontkoppelt de Cyrix?
Zodra de laadstroom wegvalt als je de motor uitzet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 12:35 #1511292

Jeroen-Pion schreef :
KLOPT DIT ?

Ja ik geloof het wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 12:37 #1511293

Waterblok schreef :
TS bedoelt denk ik dit:
Startaccu wordt geladen boven 12,8 volt:
Cyrix koppelt met serviceaccu en die wordt ook geladen.

Cyrix zal ontkoppelen als een van beide accu's onder 12,8 (?) volt zakt.

TS denkt omdat beide accu's stampvol zijn boven 12,8V de Cyrix niet zal ontkoppelen.
Hierdoor wordt de motor gestart met gekoppelde accu's
Zijn vraag is of dit kwaad kan.

Ik weet er niks van maar denk aan een Cyrix te installeren.
Mijn vraag is dan wanneer ontkoppelt de Cyrix?
Zodra de laadstroom wegvalt als je de motor uitzet?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 12:43 #1511294

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5117
Ik beschreef je vraag correct denk ik?

Het lijkt dus dat boven 12,8 volt van beide accu's de koppeling in stand blijft.
Denk wel dat de accu's niet lang boven 12,8 blijven zeker niet als er een verbruiker is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 12:52 #1511295

Waterblok schreef :
Ik beschreef je vraag correct denk ik?

Het lijkt dus dat boven 12,8 volt van beide accu's de koppeling in stand blijft.
Denk wel dat de accu's niet lang boven 12,8 blijven zeker niet als er een verbruiker is.

Oke dus als de walstroom net is los gekoppeld dan klopt het wel dat hij boven de 13v is maar dat loopt in korte tijd terug? waardoor het relais wel loskoppelt en de motor dus wordt gestart op enkel de startaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 13:35 #1511303

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5182
Om kort te zijn, nee dit kan geen kwaad
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 13:39 #1511304

nickbuitenga schreef :
Waterblok schreef :
Ik beschreef je vraag correct denk ik?

Het lijkt dus dat boven 12,8 volt van beide accu's de koppeling in stand blijft.
Denk wel dat de accu's niet lang boven 12,8 blijven zeker niet als er een verbruiker is.

Oke dus als de walstroom net is los gekoppeld dan klopt het wel dat hij boven de 13v is maar dat loopt in korte tijd terug? waardoor het relais wel loskoppelt en de motor dus wordt gestart op enkel de startaccu?

Ik denk dat je het verkeerde uitgangspunt neemt. De Cyrix koppelt beide accu's alleen parallel als je startaccu vol is geladen (door de dynamo) en je leefaccu (nog) niet. In andere situaties koppelt de Cyrix dus niet, behalve als je de startassist activeert, maar die is bedoeld voor noodsituaties.
Als je leefaccu dus vol is geladen door de acculader (walstroom), mag de Cyrix niet koppelen. Anders is er iets fout. (Zie handleiding).
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 13:40 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 13:46 #1511308

Smooth Operator schreef :
nickbuitenga schreef :
Waterblok schreef :
Ik beschreef je vraag correct denk ik?

Het lijkt dus dat boven 12,8 volt van beide accu's de koppeling in stand blijft.
Denk wel dat de accu's niet lang boven 12,8 blijven zeker niet als er een verbruiker is.

Oke dus als de walstroom net is los gekoppeld dan klopt het wel dat hij boven de 13v is maar dat loopt in korte tijd terug? waardoor het relais wel loskoppelt en de motor dus wordt gestart op enkel de startaccu?

Ik denk dat je het verkeerde uitgangspunt neemt. De Cyrix koppelt beide accu's alleen parallel als je startaccu vol is geladen (door de dynamo) en je leefaccu (nog) niet. In andere situaties koppelt de Cyrix dus niet, behalve als je de startassist activeert, maar die is bedoeld voor noodsituaties.
Als je leefaccu dus vol is geladen door de acculader (walstroom), mag de Cyrix niet koppelen. Anders is er iets fout. (Zie handleiding).

Als ik de handleiding erbij pak kom ik het volgende tegen; Bidirectioneel
De Cyrix meet de spanning over alle twee de aangesloten accu’s. De accu’s zullen
dus ook parallel geschakeld worden wanneer de accessoire accu geladen wordt,
bijvoorbeeld met een acculader.

handleidingen.acculaders.nl/ha...-relais-12-24v-120a/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 13:54 #1511311

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7957
Du moment je de startmotor bedient, worden er dergelijke onganse stromen uit de accu's getrokken dat de spanning ZEKER onder 12.8V terecht komt. De Ciryx schakelt onmiddelijk uit.

Je zegt een 230Ah service accu te hebben, ik neem aan dat dat over een flinke boot gaat. Zoek maar eens op wat de minimaal geëiste stroom is door je startmotor. Je schrikt je een hoedje. 500A is niks.

Dus nee. Dit duurt maar uitermate kort.

Ik heb dezelfde situatie, al 20 jaar. Gaat goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 13:56 #1511312

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7957
Smooth Operator schreef :
Als je leefaccu dus vol is geladen door de acculader (walstroom), mag de Cyrix niet koppelen. Anders is er iets fout. (Zie handleiding).

Dit is onjuist. De Cyrix behandelt beide accu's gelijk.


Laatst bewerkt: 19 sept 2023 13:58 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 14:11 #1511315

Joop66 schreef :
Du moment je de startmotor bedient, worden er dergelijke onganse stromen uit de accu's getrokken dat de spanning ZEKER onder 12.8V terecht komt. De Ciryx schakelt onmiddelijk uit.

Ja?
Volgens de gebruiksaanwijzing bezit zo'n ding "intelligente trenddetectie".
Dat zijn dure woorden voor een domme schakelvertraging, denk ik.
Hij zal dus niet op elke spanningspiek of -dip reageren.
Bovendien lijkt het mij zeer ongewenst om een grote inductieve belasting abrupt af te schakelen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 14:55 #1511322

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5117
Nogmaals ik heb er geen verstand van.

Maar is het niet zo dat de spanning al heel snel naar de ontkoppelspanning (12,8) zakt als er niet meer geladen wordt?

Maar als de motor start met acculader aan op walstroom is de koppeling er ook gaat er dan iets stuk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 15:48 #1511352

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1688
In mijn vorige boot zat ook zo'n scheidingsrelais waarbij het mij al snel opviel dat het best een tijdje duurde voordat na het losnemen van de walstroom, of na het op de motor varen, het relais verbrak. Het gevolg is inderdaad dat wanneer je bij vertrek van een plek met walstroom de motor start het relais gesloten is. Heeft bij mij nooit tot problemen geleid. Ik neem aan dat bij het starten de spanning op de startaccu zo snel terugvalt dat het relais per direct opent, doch gecontroleerd heb ik dat nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 19 sept 2023 18:55 #1511444

Ik heb een Franse versie (Scheiber) van zo'n relais aan boord, functioneel identiek aan de Cyrix.
Deze heeft een led die de koppelstatus laat zien.

Als beide accu's goed geladen en gekoppeld zijn (motor of acculader) dan brandt dat ledje.

Het aanzetten van iets dat wat stroom verbruikt (koelkast, bijvoorbeeld) heeft vrijwel onmiddellijk tot gevolg dat het relais de accu's ontkoppelt. De startmotor zal dat zeker binnen een fractie van een seconde voor elkaar krijgen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 18:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 20 sept 2023 14:28 #1511619

Baasklusje schreef :
Ik heb een Franse versie (Scheiber) van zo'n relais aan boord, functioneel identiek aan de Cyrix.
Deze heeft een led die de koppelstatus laat zien.

Als beide accu's goed geladen en gekoppeld zijn (motor of acculader) dan brandt dat ledje.

Het aanzetten van iets dat wat stroom verbruikt (koelkast, bijvoorbeeld) heeft vrijwel onmiddellijk tot gevolg dat het relais de accu's ontkoppelt. De startmotor zal dat zeker binnen een fractie van een seconde voor elkaar krijgen.

Maar dit hoort toch niet zo te zijn? Uiteindelijk heb je een start accu en een leef accu en niet alle leef accu's zijn geschikt om te starten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 20 sept 2023 14:34 #1511622

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 885
De start accu staat als het goed is met een dikke kabel aan de startaccu. Dan staat de startaccu via Cyrix en waarschijnlijk een wat dunner kabeltje aan de service accu.
De bulk van de stroom zal in dat korte moment nog steeds uit de startaccu komen. De serviceaccu zal heel even belast worden. Maak je daar geen zorgen om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 20 sept 2023 15:32 #1511646

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7957
nickbuitenga schreef :
Baasklusje schreef :
Ik heb een Franse versie (Scheiber) van zo'n relais aan boord, functioneel identiek aan de Cyrix.
Deze heeft een led die de koppelstatus laat zien.

Als beide accu's goed geladen en gekoppeld zijn (motor of acculader) dan brandt dat ledje.

Het aanzetten van iets dat wat stroom verbruikt (koelkast, bijvoorbeeld) heeft vrijwel onmiddellijk tot gevolg dat het relais de accu's ontkoppelt. De startmotor zal dat zeker binnen een fractie van een seconde voor elkaar krijgen.

Maar dit hoort toch niet zo te zijn? Uiteindelijk heb je een start accu en een leef accu en niet alle leef accu's zijn geschikt om te starten?

Ook een leefaccu kan best wat stroom leveren. Ik prefereer simpele semi-tractie accu's. Daarmee kun je ook gewoon starten, zijn goedkoop, en kun redelijk ver ontladen worden zonder al te veel te lijden.

Ook hier te veel teleurgestelde verhalen over gel oid wat dan toch weer net even ineens door iets triviaals helemaal stuk ging. Dan is het een factor 3 harder janken dan voor een semi-tractie. Doe mij low-tech oplossingen die zich kwa robuustheid bewezen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais 30 dec 2023 11:22 #1531475

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5117
Gisteren een Cyrix gekocht, vind dit bij Victron:



Het antwoord op de vraag van TS?
Laatst bewerkt: 30 dec 2023 11:32 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl