Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Toch rotte eierenlucht

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 08:13 #1511518

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17057
Misschien toch slim en zeker om de ouderwetse gebruiken te hanteren.
Bij een lange pauze de gasfles en de accu mee naar huis en die daar iedere maand even een snuifje geven.
Accu te zwaar?
Dan iedere maand ofzo even je boot bezoeken als je daar kunt laden B)
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 08:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 08:15 #1511519

Bas van Dijk schreef :
Hoe moet ik het dan doen? Ben soms maanden niet aan boord. Dan is de accu leeg en kapot als ik terugkom...

Accu's in rust hebben niet veel nodig.
Af en toe een shotje vinden ze wel fijn.
Je zou een tijdschakelaar voor de lader kunnen zetten die eens per week of eens per twee weken de lader een half uurtje aan zet. Dat is genoeg.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 08:37 #1511522

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6788
Een en ander neemt niet weg dat loodaccu's best permanent aan de stroom mogen, MITS ze in goede staat zijn. Er is maar één voordeel aan het "niet laden bij afwezigheid"-principe en dat is dat je erbij bent op het moment dat de accu stuk gaat. Maar ook daaraan kleeft een nadeel: een accu die kapot gaat is potentieel gevaarlijk voor de opvarenden. Het is dus maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 08:40 #1511524

Bas van Dijk schreef :
sy helios schreef :
Rene begrijpt het, veel nog steeds niet...

Niet de meest nuttige bijdrage :-).
Ik wil het best snappen want ben niet ZO eigenwijs, maar ik wist het niet, altijd geleerd dat aan de lader houden beter voor de accu is, zo is het bij mij dus al jaren, maar als ik dit lees maak ik me wel zorgen.

Hoe moet ik het dan doen? Ben soms maanden niet aan boord. Dan is de accu leeg en kapot als ik terugkom...

Wat ik bij mijn vorige boot deed en nu ook bij mijn heel kleine bootje. Accu schakelaar direct na de polen in de min en in de plus (alle accu's) en alle stroom eraf tijdens afwezigheid. Ook die Victron accu monitor, Citrix CT et cetera nemen stroom af. Ik ben wel minimaal 1 keer per maand op mijn boot en laad dan de accu. Als je echt maanden weg bent is het wat anders misschien. Aan de andere kant staan accu's voordat ze verkocht worden ook maanden in een winkel of magazijn... Mijn aanpak heeft ook nadelen, je hebt zelfontlading van de accu dus dat moet niet te laag worden (houden loodzuuraccu's niet van maar moet je ook niet te panisch over doen, hoeft niet 24/7 op >95%) en als je een automatische bilgepomp hebt kun je de spanning niet helemaal afsluiten zonder de bilgepom0 uit te schakelen. Keuzes...
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 08:46 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 08:42 #1511526

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17057
Een en ander neemt niet weg dat loodaccu's best permanent aan de stroom mogen, MITS ze in goede staat zijn. Er is maar één voordeel aan het "niet laden bij afwezigheid"-principe en dat is dat je erbij bent op het moment dat de accu stuk gaat. Maar ook daaraan kleeft een nadeel: een accu die kapot gaat is potentieel gevaarlijk voor de opvarenden. Het is dus maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Kansberekening deugt niet ;)
- een half uur per maand laden (vorstvrij/goede laadomstandigheden)
- een half jaar permanent onder alle omstandigheden aan de electronica overgeleverd.

Het lijkt erg op wensdenken met comfort als argument.
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 08:44 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 08:55 #1511531

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6788
holtere schreef :
- een half uur per maand laden (vorstvrij/goede laadomstandigheden)
- een half jaar permanent onder alle omstandigheden aan de electronica overgeleverd.

Het lijkt erg op wensdenken met comfort als argument.

Dat zal best, maar vroeg of laat gaat een accu toch kapot. En over kansberekening: de kans dat je accu in een bepaalde periode níet kapot gaat is nog altijd veel groter. Als er een significant risico zou zijn op accuproblemen bij permanent aan de spanning hangen zou die praktijk in de meeste jachthavens wel verboden zijn. Kijk in een haven maar eens rond hoeveel boten er 24x7 aan de Duitse landvast hangen.
Die van mij niet overigens, dus van wensdenken is absoluut geen sprake. ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 08:55 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:01 #1511534

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1800
Het probleem van continue laden kan eenvoudig verholpen worden met een tijdschakelaar of een aflooptimer of (op de WiFi) met een smartsocket (moet ik op de boot nog proberen)

Voorbeelden:
voor een WiFi-router met accu (NightHawk) gebruik ik een timer die 3 uur per dag laadt. Daarmee haal ik ruim een dagcyclus zonder dat de accu warm wordt. Bij permanent opladen wordt deze heet.

Zou ik nu nog loodaccu’s hebben dan zou ik daar een weektimer op zetten.
Alternatief is een start programmeren onder een bepaald voltage a la bms.

Mijn lfp laad ik bij voorkeur wanneer ik aan boord ben en is groot genoeg om eerst te vertrekken en pas in de volgende haven te laden.
Ben op zoek naar (de opstelling van) een klein zonnepaneeltje. Bedoeling is een enkele cyclus te draaien bij afwezigheid en daarna uit. Vooralsnog nog geen plek.

Thuis: beide werkkamers (Schermen, PC, Sonos, verlichting) gaan in slaapstand na 1 uur. SmartSocket schakelt hierna alles van de stroom af na 30min (obv 30min verbruik onder de 30W; de trigger is het schermverbruik). Bespaart sluipverbruik (16-20-24uur), maar is ook goed voor de acculevensduur. Auto-opstart via de smartsocket-app.
Idem op de TV plus muziek. De 30min vertraging heeft de TV voldoende tijd om in rust te komen en dan gaat deze van het net. Goed voor het sluipverbruik en goed voor de levensduur.
Het oorspronkelijke doel was sluipverbruik (daar is de grootste besparing te halen zonder inlevering van functies), maar de bijvangst bleek: geen hete accu’s etc
(Gem 20uur x 365=7000uur dwz ieder 1W sluipverbruik is 7kWh!)
Noot: alles mag aan, maar bij “niet gebruik” gaat het vanzelf uit.

Bovenstaande is ook toepasbaar aan boord.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 09:07 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:02 #1511535

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17057
Nou, in onze stalling werden stekkers er altijd uitgetrokken met een nabrander en bij herhaling ook nog een opgehoogde rekening erbij.
Dan is de keus ook minder moeilijk :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:15 #1511538

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15291
Om heel andere reden laat ik mijn boot niet achter aan de walstroom. Na twee keer behoorlijke inductie schade door bliksem ergens op de steiger/haven leer je dat wel af.

Ik heb een lood start accu die volgens opgave van de fabrikant zo'n lage zelfontlading heeft dat hij 2 jaar zonder onderhoudslading ongebruikt bewaard mag worden.
Mij LiFePO4 huis accu vind het veel beter niet volgeladen weggezet te worden. Onderhoudsladen zou slecht voor het ding zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:17 #1511539

Eclips schreef :
holtere schreef :
- een half uur per maand laden (vorstvrij/goede laadomstandigheden)
- een half jaar permanent onder alle omstandigheden aan de electronica overgeleverd.

Het lijkt erg op wensdenken met comfort als argument.

Dat zal best, maar vroeg of laat gaat een accu toch kapot. En over kansberekening: de kans dat je accu in een bepaalde periode níet kapot gaat is nog altijd veel groter. Als er een significant risico zou zijn op accuproblemen bij permanent aan de spanning hangen zou die praktijk in de meeste jachthavens wel verboden zijn. Kijk in een haven maar eens rond hoeveel boten er 24x7 aan de Duitse landvast hangen.
Die van mij niet overigens, dus van wensdenken is absoluut geen sprake. ;)

En vraag eens aan deze mensen waarom ze dat doen en een goed onderbouwd en technisch verhaal willen doen.

Het eerste antwoord zal zijn , ja gut doen we al jaren zo net als iedereen ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:22 #1511541

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Berghout-2 schreef :
Accu's in rust hebben niet veel nodig.
Af en toe een shotje vinden ze wel fijn.
Je zou een tijdschakelaar voor de lader kunnen zetten die eens per week of eens per twee weken de lader een half uurtje aan zet. Dat is genoeg.
Maar dat is nu precies wat een intelligente acculader in de zgn storage-mode doet.

Ik blijf het lastig vinden om het risico te beoordelen, uitgaande van een moderne intelligente lader en accu's van een gerenommeerd merk samen als onderdeel van een omgeving die met permanente aandacht en zorg omringd wordt.

Ik heb me nu wel voorgenomen om iedere keer dat ik aan boord kom even naar de laadhistorie te kijken en aan de accu's te voelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:28 #1511545

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15291
Knar schreef :
Berghout-2 schreef :
Accu's in rust hebben niet veel nodig.
Af en toe een shotje vinden ze wel fijn.
Je zou een tijdschakelaar voor de lader kunnen zetten die eens per week of eens per twee weken de lader een half uurtje aan zet. Dat is genoeg.
Maar dat is nu precies wat een intelligente acculader in de zgn storage-mode doet.

Ik blijf het lastig vinden om het risico te beoordelen, uitgaande van een moderne intelligente lader en accu's van een gerenommeerd merk samen als onderdeel van een omgeving die met permanente aandacht en zorg omringd wordt.

Ik heb me nu wel voorgenomen om iedere keer dat ik aan boord kom even naar de laadhistorie te kijken en aan de accu's te voelen.

Het is een kwestie van statistiek. Als een fout zich eens in de X jaar zich voordoet is het wachten totdat het zich voordoet. Als het niet kan gebeuren zal het ook nooit gebeuren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:32 #1511548

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6788
Jeroen-Pion schreef :

En vraag eens aan deze mensen waarom ze dat doen en een goed onderbouwd en technisch verhaal willen doen.

Het eerste antwoord zal zijn , ja gut doen we al jaren zo net als iedereen ..........

Ik weet ook wel dat het in de praktijk zo gaat en nogmaals, mijn boten hangen niet permanent aan de walstroom, maar wat doet het er toe dat veel mensen het doen omdat "iedereen het doet? Als het statistisch gezien een serieus gevaar voor de veiligheid van de jachthaven zou zijn, was het wel verboden. Misschien zelfs wel in de Hiswa-statuten.

Als iedereen in dit land voldoende geïnformeerd was en weloverwogen zou handelen, hadden we geen wetten nodig... :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 09:34 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:35 #1511549

Jeroen-Pion schreef :
Eclips schreef :
holtere schreef :
- een half uur per maand laden (vorstvrij/goede laadomstandigheden)
- een half jaar permanent onder alle omstandigheden aan de electronica overgeleverd.

Het lijkt erg op wensdenken met comfort als argument.

Dat zal best, maar vroeg of laat gaat een accu toch kapot. En over kansberekening: de kans dat je accu in een bepaalde periode níet kapot gaat is nog altijd veel groter. Als er een significant risico zou zijn op accuproblemen bij permanent aan de spanning hangen zou die praktijk in de meeste jachthavens wel verboden zijn. Kijk in een haven maar eens rond hoeveel boten er 24x7 aan de Duitse landvast hangen.
Die van mij niet overigens, dus van wensdenken is absoluut geen sprake. ;)

En vraag eens aan deze mensen waarom ze dat doen en een goed onderbouwd en technisch verhaal willen doen.

Het eerste antwoord zal zijn , ja gut doen we al jaren zo net als iedereen ..........

Ik doe het om 2 redenen:
1) altijd begrepen (tot nu) dat het juist goed is voor de accu
2) Ik heb een luchtontvochtiger aan boord

(en ik snap dat dat geen goed onderbouwd technisch verhaal is... :-) )
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 09:35 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:46 #1511555

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6788
Bas van Dijk schreef :
Ik doe het om 2 redenen:
1) altijd begrepen (tot nu) dat het juist goed is voor de accu
2) Ik heb een luchtontvochtiger aan boord

(en ik snap dat dat geen goed onderbouwd technisch verhaal is... :-) )

Dat zijn 2 valide redenen. Nogmaals: er is alleen een risico áls er een accu kapot is. Dat risico is statistisch gezien te klein om het reglementair te verbieden.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 09:58 #1511556

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
TS, kom eens door met wat meer info alsjewil? :)

Hoe oud zijn de accu’s? Hoe laadde je de accu’s voordat je de victronlader kocht? Is er een accubank bij waar twee accu’s gekoppeld zijn?

@Bas van Dijk: kijk naar een zonnepaneel met een regelaar voor 2 accusets. Ik had hem op mijn vorige schip, jou wel bekend ;) op het raam in de voorpunt zitten, maar je kan natuurlijk ook semi-permanente oplossing bedenken. Dat is de moeite wel waard als je soms maanden niet bij de boot komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 10:25 #1511563

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29641
Berghout-2 schreef :
Bas van Dijk schreef :
Hoe moet ik het dan doen? Ben soms maanden niet aan boord. Dan is de accu leeg en kapot als ik terugkom...

Accu's in rust hebben niet veel nodig.
Af en toe een shotje vinden ze wel fijn.
Je zou een tijdschakelaar voor de lader kunnen zetten die eens per week of eens per twee weken de lader een half uurtje aan zet. Dat is genoeg.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Gewoon tijdklok er tussen, elke dag 1 ruitertje (= 15 minuten) aan is voldoende als er niks op staat.
of klein solar paneeltje van b.v. 20 watt.

Niet te moeilijk doen, typisch ZF.

"vroeger" lieten we altijd de laders 24/7 er op. Op charterschepen moet dat gewoon om 200-400Ah elke nacht met 50-100A vol te krijgen.
Victron laders staan de hele winter aan. Ik heb op charterschepen nog nooit een defecte accu in de winter ervaren, althans geen kortgesloten cel. Wel onderbroken cel, maar dat is geen gevaar.

Puur theoretisch is het natuurlijk prima om de lader uit te hebben als het niet noodzakelijk is, vandaar één ruitertje op de schakelklok per dag.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 10:29 #1511564

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29641
Eclips schreef :
Kijk in een haven maar eens rond hoeveel boten er 24x7 aan de Duitse landvast hangen.

Dat zegt toch niks over het risico's. Op de WCD's kan prima walspanning blijven. het gaat om de lader, niet om de walstroom.

IK heb er een luchtdroger in, dat is in principe wel een risico. Die heb ik wel op een schakelklok.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 10:51 #1511570

Calidris schreef :
Eclips schreef :
Kijk in een haven maar eens rond hoeveel boten er 24x7 aan de Duitse landvast hangen.

Dat zegt toch niks over het risico's. Op de WCD's kan prima walspanning blijven. het gaat om de lader, niet om de walstroom.

IK heb er een luchtdroger in, dat is in principe wel een risico. Die heb ik wel op een schakelklok.

Precies, bij mij zit er niks meer tussen: walstroom aangesloten = acculader aan. Misschien toch eens aanpassen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 10:56 #1511572

Beste,


Mijn accu's hangen continue aan de lader.
2 x 180ah Bosch semi tractie
zodra ik in de box lig gaat de walstroom er in en gelijk de accu lader aan.
nooit geen problemen.

Maarrrr:

Zorg dat je een goede acculader hebt: in mijn geval een CTEK M300
slaat vanzelf af bij 1 kapotte accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 10:57 #1511573

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1800
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Beste,


Mijn accu's hangen continue aan de lader.
2 x 180ah Bosch semi tractie
zodra ik in de box lig gaat de walstroom er in en gelijk de accu lader aan.
nooit geen problemen.

Maarrrr:

Zorg dat je een goede acculader hebt: in mijn geval een CTEK M300
slaat vanzelf af bij 1 kapotte accu.

Wil je daar iets meer over uitweiden?
Hoe?
Wat is de trigger voor “kapotte accu”?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 11:09 #1511576

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6788
Calidris schreef :
Eclips schreef :
Kijk in een haven maar eens rond hoeveel boten er 24x7 aan de Duitse landvast hangen.

Dat zegt toch niks over het risico's. Op de WCD's kan prima walspanning blijven. het gaat om de lader, niet om de walstroom.

IK heb er een luchtdroger in, dat is in principe wel een risico. Die heb ik wel op een schakelklok.

En hoeveel boten denk jij liggen er aan de walstroom met uitgeschakelde acculader? Niet zo veel, schat ik in. We doen hier waar ZF zo goed in is, van een mug een olifant maken. Als er een statistisch aanzienlijk risico zou zijn, was het gewoon verboden. Zoals het in overdekte stallingen verboden is om accu's aangekoppeld te laten.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 11:15 #1511578

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29641
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Beste,


Mijn accu's hangen continue aan de lader.
2 x 180ah Bosch semi tractie
zodra ik in de box lig gaat de walstroom er in en gelijk de accu lader aan.
nooit geen problemen.

Maarrrr:

Zorg dat je een goede acculader hebt: in mijn geval een CTEK M300
slaat vanzelf af bij 1 kapotte accu.

"nooit geen" = altijd....

het probleem ontstaat als een loodaccu spontaan besluit om een cel kort te sluiten. De potentiele krachtige stroom gaat dan het gevaar veroorzaken.
Als je dus de mogelijkheid van laden met grote stromen verhinderd, ontstaat er nooit een gevaar.

Oplossing kan dus zijn op een klein ladertje aan te sluiten, daardoor kan er nooit zoveel vermogen in de accu geperst worden dat er warmte ontstaat en kans op H2S door overspanning ook beperkt.

Andere oplossing kan dus de tijdklok zijn, in 15 minuten zal de accu niet opwarmen en ook weinig H2S produceren.

Als laatste oplossing een solar paneeltje van beperkt vermogen, daar ontstaat nooit een gevaar bij. Veel te weinig vermogen om de overige cellen te overladen en te verhitten.

Maar een grote lader 24/7 aan laten is een potentieel probleem. Het kán jaren goed gaan....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 11:27 #1511583

De praktijk.
In mijn haventje overwintert elk jaar een opgebouwde tjalk van een Engels stel.
Ze zijn slim want in diezelfde periode wonen zij in Spanje.
Het schip is dan helemaal dood, alles staat uitgeschakeld.
Aan boord zijn start- en huishoudaccu's, alles lood en 24 volt.
Alle jaren stond een victronlader permanent aan. Het stroomverbruik was permanent (24/7) 100 Watt, wat neerkomt op ongeveer 400 kWh per winter. Zeker met de huidige stroomprijzen is dat niet niks.
De accu's moesten na de winter altijd bijgevuld worden, er was altijd water verdwenen.
Op mijn aandringen heeft de engelsman vorige winter een schakelklok geïnstalleerd.
Gevolg: 80% minder stroomverbruik, geen waterverbruik, volle accu's. En iedereen gelukkig.
Het schip is vorige week weer gearriveerd. Hij heeft de schakelklok nu nog veel zuiniger geprogrammeerd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 14:20 #1511617

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29641
Eclips schreef :
Calidris schreef :
Eclips schreef :
Kijk in een haven maar eens rond hoeveel boten er 24x7 aan de Duitse landvast hangen.

Dat zegt toch niks over het risico's. Op de WCD's kan prima walspanning blijven. het gaat om de lader, niet om de walstroom.

IK heb er een luchtdroger in, dat is in principe wel een risico. Die heb ik wel op een schakelklok.

En hoeveel boten denk jij liggen er aan de walstroom met uitgeschakelde acculader? Niet zo veel, schat ik in. We doen hier waar ZF zo goed in is, van een mug een olifant maken. Als er een statistisch aanzienlijk risico zou zijn, was het gewoon verboden. Zoals het in overdekte stallingen verboden is om accu's aangekoppeld te laten.

Dat heet voortschrijdend inzicht, daar heb ik heel soms ook wel eens last van....
Ik schreef ook "vroeger", maar nu ook geen 24/7 lader meer (oké LFP ondertussen). Dat kunnen anderen ook gaan doen.

Het al oude begrip druppellader met hooguit 1A was zo gek helemaal nog niet!

Het gaat n.l. pas fout als je bij accu-falen met bot en lomp geweld door laden met grote stromen vanuit je moderne Victron of mastervolt lader.
Zo'n druppelladertje of solar paneeltje gaat de boel niet op scherp zetten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 14:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl