Gochem schreef :
Is dus GEEN retorische vraag want ik verwacht namelijk wel een antwoord omdat ik dit niet kan begrijpen. Als ik iets doen onder vergelijkbare omstandigheden mag je verwachten dat de uitkomst gelijk blijft.
Statische AIS data wordt elke 6 minuten verzonden, dynamische data tussen een paar seconden tot max 3 minuten afhankelijk van de snelheid, dat is al 1 verschil.
Daarnaast is Vessel Finder/Marine Traffic veel meer dan alleen AIS. Alleen het stuk van jouw schip naar 1 (of meerdere) ontvangers is AIS. Daarna ben je afhankelijk van hoe het VF/MT netwerk in elkaar zit: een combinatie van een hele hoop AIS ontvangers (+ een stuk software) die hun data via internet door sturen naar 1 of meerdere servers. Het gaat nogal over wat schijven voordat het op de website van VF/MT verschijnt. Deels professioneel ogezet, deels door amateurs. Hoogst waarschijnlijk wordt over al die schijven ook niet elke keer alle data opnieuw verstuurd want 90% van de data verandert nooit dus dat zou zonde zijn.
Daarnaast is AIS vooral intressant voor schepen die (relatief) dichtbij zijn en kan de dichtst bijzijnde VF/MT ontvanger in jou geval juist (relatief) ver weg staan wat ook nog van invloed kan zijn hoe lang het duurt voordat data (compleet) zichtbaar is.
Bij MT/VT heb je dus naast het AIS gedeelte nog een heel netwerk aan computers/servers (en een hele bak software/databases) waar een hele hoop "mis" kan gaan. Dat kunnen ontvangers + bijbehorende software zijn die uitvallen/gereboot worden, netwerk verbinding die (ergens in het complete traject) wegvalt, bugs in de software, onderhoud aan servers etc etc. Er zal in geval van reboots/bugs/crashes ook snel besloten worden om data weg te gooien omdat alle data toch relatief snel weer binnenkomt, dan heb je even geen complete data op de website.
Dat is dus een gelukje voor VT/MT dat de data maar uitgezonden blijft worden door AIS en de data vroeger of later dus weer compleet is.
Kijken of je AIS goed werkt via MT/VF is dus gewoon geen goed idee. Dat moet je alleen doen bij een directe AIS ontvanger, het handigste is een ander schip in de haven.