Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: massasleutel ja of nee?

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 13:23 #1516564

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
Eclips schreef :
lschip schreef :
.
Maar de meningen zijn blijkbaar verdeeld (1-1).

Ja, wat had je anders verwacht? Dit is het Zeilersforum! :laugh:
Bij mij zit de kachel ook rechtstreeks op de (huishoud)accu. Diverse (zo niet alle) fabrikanten schrijven dat ook voor in de montageinstructies.

Dat is om:
1 onbedoeld afschakelen en risico op brand te vermijden.
2 Om spanningsval door slechte elektrische systemen te vermijden ivm de grote gloeistroom.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 14:07 #1516576

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Hier is het:

- Hoofdschakelaars zetten het meeste uit voor het dagelijks-van-boord-gaan. Met enkele uitzonderingen zoals lader, PV, geheugendraad radio, accumonitor, dynamo, automatische bilgepomp en alles waarvan ik denk dat het bij absentie toch prik moet krijgen.

- Massa schakelaar zet echt alles uit, direct aan de min. Meer voor het doen van elektra klussen of een winterstalling binnen waarbij ik zeker alles spanningsvrij wil hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 14:47 #1516590

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
Ik heb af werf een massaschakelaar direct na de accu en een plus schakelaar voor servicegroep en plus schakelaar voor startaccu.
Zet alle drie uit bij van boord gaan.
De Victronlader zit via keuzeschakelaar voor start of servicegroep aan accu en aan de walstroom.

Voordeel is dat de walstroom via Victron aan accu hangt maar verder nergens aan.
De boiler schakel ik volledig af van de walstroom, ik denk zo dat er geen rare corrosie kan optreden (in de boiler, polyester schip)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 16:19 #1516610

It Paradyske schreef :
dehler31abc schreef :
Calidris schreef :
Een draadje met goede inhoud.

Het begrip massa schakelaar komt voort uit 2 richtingen. De 1e oorsprong is zoals ik beschreef, een veilighieds werkschakelaar.
De 2ed oorsprong is stalen schepen. In vrijwel alle gevallen ligt hier de min (-) van het 12 of 24V systeem aan de romp en motorblok. Als je dus gaat prutsen met je elektrisch systeem en je maakt contact met een metalen deel van het schip is dat dus kortsluiting. Door de massa schakelaar uit te schakelen, is de romp geen verbonden onderdeel meer van het elektrisch systeem en kan je prutsen naar hartenlust.

Ik deed heel vaak de min-klem van de accu loshalen als ik bezig was met grote omvormers/laders aan accusets van 200-800AH op stalen schepen. Dan kan je relaxed werken met 50-120mm2 zonder risico.

Een massa schakelaar hoort dus werkelijk direct na de accupool.

Enig risico kan zijn dat als de schakelaar onderbroken wordt bij lopende motor, dat de dynamo de geest geeft of het boordnet opeens 10-15 volt hoger staat. Geen van beide wenselijk.

Een hoofdschakelaar in de plus (+) is over het algemeen alleen voor de afgaande verbruikers bij de lichtaccu's

Ik heb er ook hoofdschakelaar in de plus van de startaccu, om dood schip te kunnen maken, echter de dynamo zit alleen met een mes-zekering direct op de accu. De startmotor dus achter een hoofdschakelaar.

Klopt maar nog een andere belangrijke functie van de massa schakelaar per accu is om in geval van brand in 1 handeling het systeem stroomloos te maken. Daarom is het ook zaak massaschakelaars zo te plaatsen dat deze goed bereikbaar zijn. Op recente boten is dat (bijna?) de standaard (in mijn beperkte ervaring als pleziervaarder tenminste).

Daarvoor heb je dus de hoofdschakelaar(s) in de pluskabel.


Het is een goede vraag eigenlijk van de topic starter gezien de discussie en verschillende inzichten van mensen die toch redelijk wat ervaring lijken te hebben.

@ItParadyske: Nee, de hoofdschakelaar in de plus is niet afdoende om in geval van brand in 1 handeling de elektrische installatie die verbonden is aan de accu stroomloos te maken. Zie je eigen opmerkingen eerder en stel je het scenario van brand voor.

@De andere posters: De massa schakelaar is vooral een veiligheidsvoorziening. Voor gebruikers schakel je in de plus maar een massa schakelaar dient een ander doel. Wat betreft het direct aansluiten van gebruikers op de plus pool en voor de plus hoofdschakelaar is dat wel gebruikelijk bij bijvoorbeeld automatische bilgepompen, accumonitor, Cyrix CT, Marifoon(soms...), dc dc lader, kachel et cetera... Nog een argument om te kiezen voor een massa schakelaar per accu om je systeem in 1 handeling stroomvrij te maken.

Ik weet niet of het vastgelegd is in een norm maar in mijn ervaring hebben boten met een recent bouwjaar een massa schakelaar af fabriek. Verstandig.
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 16:33 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 16:58 #1516621

Ik heb gewoon een hoofdschakelaar bij de plus van de accu .

Er is geen enkele reden om daar bij de min op een polyester boot nog een massa schakelaar bij te zetten .

Was het een stalen of Alu boot etc ander verhaal , zie opmerking Caldris .

Verder Dehler krijg ik soms wat hoofdpijn van je , je zegt een massa schakelaar dient een ander doel veiligheid voor bilge pompen etc die direct op de accu zijn aangesloten. Als de plus direct is aangesloten, waar denk jij dat de min van die bilge pomp ook op is aangesloten en of een massa schakelaar dan ineens wel DE oplossing is ?

Nee dus want dat had dan ook op een bus bar gemoeten en dan via de massa schakelaar naar de accu .

Dat kan dus ook gewoon via de plus :)

Zullen we nu stoppen met ruis en weer terug naar de polyester boot en de werkelijkheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 17:12 #1516624

Precies. In mijn systeem ook een heel klein stukje “unswitched engine” circuit. Dat kan ik niet spanningsloos maken zonder de hoofdzekering of secundaire zekeringen te trekken. Dat zou inderdaad ook met een enkele schakelaar in serie met de hoofdschakelaar kunnen, als je dat fijn vindt. Hoeft niet persé in de negatieve kant om die functie te realiseren.



Wat iedereen met z’n kachel, marifoons, autoradio’s en koelkasten doet moet men zelf weten… Ik zet ook niet het koelwater af wanneer de motor nog draait. Net zo goed is de hoofdschakelaars openzetten is een zeer bewuste aktie bij het naar huis gaan bij mij aan boord. Dat gaat met checklist-precizie ;)
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 17:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 17:36 #1516632

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
Ik heb gewoon geen massa schakelaar. Wel een goede zekering als enigste op de accupool.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 17:39 #1516635

Dank allen voor de verschillende invalshoeken (inclusief de taalkundige).

Het is lastig. Maar schakelaar(s) op pluspolen lijkt beste optie, dat is dus geen massaschakelaar maar een hoofdschakelaar. (Alternatief is beide polen afsluiten).
Wel schakelaar om circuit te beschermen of bij kortsluiting de stroom af te sluiten.
Geen schakelaar om per ongeluk afsluiten van kachel (tijdens afkoelen) te voorkomen.
Wel schakelaar om brandgevaar tijdens stilliggen te voorkomen (muizenvraat aan kabels, kortsluiting en fik. (vergezocht maar niet onmogelijk).
Wel schakelaar om lekstromen tegen te gaan bij langdurig stilliggen.
Geen schakelaar om schade aan dynamo te voorkomen bij per ongeluk uitschakelen.
Wel schakelaar (of afkoppelen accu) bij werk aan bedrading.

Ooit had ik een legerlandrover 24 volt en die had ook een massaschakelaar (naast beveiliging tegen EMP) begrijpelijk want bij 24 volt zijn de vonken heftiger en krachtiger (kun je mee lassen).

Kortom, ik ben er nog niet uit. Ik neig naar drie aparte schakelaars (op de plus) met label: 'alleen uitzetten bij afgekoelde kachel'.
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 17:41 door peterBosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 17:45 #1516636

Calidris schreef :
Ik heb gewoon geen massa schakelaar. Wel een goede zekering als enigste op de accupool.

Zo is dat :)

Zelfs de automotive is al jaren afgestapt van schakelen naar de min sinds CAN bus systemen , sommige doen dat nog en 1 truck bouwer .

De electronica mensen weten waarom je componenten naar de min schakelt , allemaal niet relevant voor een boot .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 17:53 #1516639

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
ik heb een massaschakelaar (per accu) als hoofdschakelaar :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 17:56 #1516641

sy helios schreef :
ik heb een massaschakelaar (per accu) als hoofdschakelaar :laugh:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl