Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: massasleutel ja of nee?

massasleutel ja of nee? 15 okt 2023 15:33 #1516395

Heb 100 meter kabel en draad uit de boot gehaald. Zat systeem in met twee accu's parallel geschakeld.
Nu 3 stuks, een voor de start, een voor de lichten en een voor de koelkast. Gescheiden met Argofet en walstroom ook gescheiden via victron lader met 3 uitgangen.

Meteen ook maar de rest aangepakt, nieuw schakelpaneel en zekeringen.

Grote vraag, moet ik wel of geen massasleutels toevoegen.
Laatst bewerkt: 15 okt 2023 15:55 door peterBosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 15 okt 2023 16:53 #1516408

Nee, niet doen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 15 okt 2023 16:53 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 15 okt 2023 16:56 #1516409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
Een massasleutel is hoofdzakelijk bedoeld als veiligheids werkschakelaar voor werkzaamheden aan de motor. Deze hoort ook naast de motor te zitten
Voor je "gewone" elektrische systeem volstaat een enkele hoofdschakelaar en mag in de plus leiding.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 okt 2023 16:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 06:35 #1516491

Massa schakelaar, wel doen.
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 07:13 door dehler31abc. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 06:49 #1516494

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
..gescheiden met argofet..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 06:49 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 07:24 #1516499

dehler31abc schreef :
Massa schakelaar, wel doen.

Hoeveel massa stel je voor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 08:32 #1516508

Calidris schreef :
Een massasleutel is hoofdzakelijk bedoeld als veiligheids werkschakelaar voor werkzaamheden aan de motor. Deze hoort ook naast de motor te zitten
Voor je "gewone" elektrische systeem volstaat een enkele hoofdschakelaar en mag in de plus leiding.

Voordeel van een massa schakelaar is dat je met 1 handeling de stroomkring onderbreekt van een elektrische installatie gekoppeld aan de accu.
Een hoofdschakelaar in de plus wordt vaak geplaatst op of net voor het schakel paneel en er kunnen direct op de accu plus pool nog aansluitingen zijn die dan nog niet stroomvrij zijn. Met een massa schakelaar onderbreek je de hele stroom kring. In de autosport is het in sommige categorieen zelfs verplicht ivm veiligheid en snel stroomloos zetten, hoe dat is in de watersport weet ik niet maar het is sowieso verstandig.
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 08:33 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 08:38 #1516509

dehler31abc schreef :
Calidris schreef :
Een massasleutel is hoofdzakelijk bedoeld als veiligheids werkschakelaar voor werkzaamheden aan de motor. Deze hoort ook naast de motor te zitten
Voor je "gewone" elektrische systeem volstaat een enkele hoofdschakelaar en mag in de plus leiding.

Voordeel van een massa schakelaar is dat je met 1 handeling de stroomkring onderbreekt van een elektrische installatie gekoppeld aan de accu.
Een hoofdschakelaar in de plus wordt vaak geplaatst op of net voor het schakel paneel en er kunnen direct op de accu plus pool nog aansluitingen zijn die dan nog niet stroomvrij zijn. Met een massa schakelaar onderbreek je de hele stroom kring. In de autosport is het in sommige categorieen zelfs verplicht ivm veiligheid en snel stroomloos zetten, hoe dat is in de watersport weet ik niet maar het is sowieso verstandig.

Ah, en aan welke kant van de schakelaar zet je je BMV-shunt?
Aan de accuzijde toch zeker? Anders is ie z'n geheugen weer kwijt.
En de datacommunicatie van de shunt naar de rest van het systeem? Ach die schakelt zichzelf wel uit als er weer wat teveel stroom doorloopt toch?
En de radio, met z'n geheugen? die toch maar rechtstreeks?
Leuk als de motor start via die draadjes.

Het liefst zou ik helemaal geen hoofdschakelaars hebben.... :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 08:43 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 08:39 #1516510

dehler31abc schreef :
Calidris schreef :
Een massasleutel is hoofdzakelijk bedoeld als veiligheids werkschakelaar voor werkzaamheden aan de motor. Deze hoort ook naast de motor te zitten
Voor je "gewone" elektrische systeem volstaat een enkele hoofdschakelaar en mag in de plus leiding.

Voordeel van een massa schakelaar is dat je met 1 handeling de stroomkring onderbreekt van een elektrische installatie gekoppeld aan de accu.
Een hoofdschakelaar in de plus wordt vaak geplaatst op of net voor het schakel paneel en er kunnen direct op de accu plus pool nog aansluitingen zijn die dan nog niet stroomvrij zijn. Met een massa schakelaar onderbreek je de hele stroom kring. In de autosport is het in sommige categorieen zelfs verplicht ivm veiligheid en snel stroomloos zetten, hoe dat is in de watersport weet ik niet maar het is sowieso verstandig.

Tja er zit ook nog al een verschil tussen een boot en een auto , in een auto wordt ook de massa die aan het chassis zit massa gestuurd .

Op boten schakelen we de plus . Dus een hoofdschakelaar op de plus is voldoende , en zoals Caldris al aangaf alleen bij de motor schakel je de massa als je daar iets wil schakelen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 09:25 #1516518

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
It Paradyske schreef :
dehler31abc schreef :
Calidris schreef :
Een massasleutel is hoofdzakelijk bedoeld als veiligheids werkschakelaar voor werkzaamheden aan de motor. Deze hoort ook naast de motor te zitten
Voor je "gewone" elektrische systeem volstaat een enkele hoofdschakelaar en mag in de plus leiding.

Voordeel van een massa schakelaar is dat je met 1 handeling de stroomkring onderbreekt van een elektrische installatie gekoppeld aan de accu.
Een hoofdschakelaar in de plus wordt vaak geplaatst op of net voor het schakel paneel en er kunnen direct op de accu plus pool nog aansluitingen zijn die dan nog niet stroomvrij zijn. Met een massa schakelaar onderbreek je de hele stroom kring. In de autosport is het in sommige categorieen zelfs verplicht ivm veiligheid en snel stroomloos zetten, hoe dat is in de watersport weet ik niet maar het is sowieso verstandig.

Ah, en aan welke kant van de schakelaar zet je je BMV-shunt?
Aan de accuzijde toch zeker? Anders is ie z'n geheugen weer kwijt.
En de datacommunicatie van de shunt naar de rest van het systeem? Ach die schakelt zichzelf wel uit als er weer wat teveel stroom doorloopt toch?
En de radio, met z'n geheugen? die toch maar rechtstreeks?
Leuk als de motor start via die draadjes.

Het liefst zou ik helemaal geen hoofdschakelaars hebben.... :-)
Prrr, onze bateau heeft inderdaad een aardeschakelaar standaard af fabriek. Geen idee waarom die er zit maar we gebruiken hem altijd wel. Nooit zo stilgestaan bij de risico's die er idd wel zijn dus bij een ondoordachte bedrading.
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 09:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 09:44 #1516520

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
Een draadje met goede inhoud.

Het begrip massa schakelaar komt voort uit 2 richtingen. De 1e oorsprong is zoals ik beschreef, een veilighieds werkschakelaar.
De 2ed oorsprong is stalen schepen. In vrijwel alle gevallen ligt hier de min (-) van het 12 of 24V systeem aan de romp en motorblok. Als je dus gaat prutsen met je elektrisch systeem en je maakt contact met een metalen deel van het schip is dat dus kortsluiting. Door de massa schakelaar uit te schakelen, is de romp geen verbonden onderdeel meer van het elektrisch systeem en kan je prutsen naar hartenlust.

Ik deed heel vaak de min-klem van de accu loshalen als ik bezig was met grote omvormers/laders aan accusets van 200-800AH op stalen schepen. Dan kan je relaxed werken met 50-120mm2 zonder risico.

Een massa schakelaar hoort dus werkelijk direct na de accupool.

Enig risico kan zijn dat als de schakelaar onderbroken wordt bij lopende motor, dat de dynamo de geest geeft of het boordnet opeens 10-15 volt hoger staat. Geen van beide wenselijk.

Een hoofdschakelaar in de plus (+) is over het algemeen alleen voor de afgaande verbruikers bij de lichtaccu's

Ik heb er ook hoofdschakelaar in de plus van de startaccu, om dood schip te kunnen maken, echter de dynamo zit alleen met een mes-zekering direct op de accu. De startmotor dus achter een hoofdschakelaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 09:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 10:18 #1516528

Calidris schreef :
Een draadje met goede inhoud.

Het begrip massa schakelaar komt voort uit 2 richtingen. De 1e oorsprong is zoals ik beschreef, een veilighieds werkschakelaar.
De 2ed oorsprong is stalen schepen. In vrijwel alle gevallen ligt hier de min (-) van het 12 of 24V systeem aan de romp en motorblok. Als je dus gaat prutsen met je elektrisch systeem en je maakt contact met een metalen deel van het schip is dat dus kortsluiting. Door de massa schakelaar uit te schakelen, is de romp geen verbonden onderdeel meer van het elektrisch systeem en kan je prutsen naar hartenlust.

Ik deed heel vaak de min-klem van de accu loshalen als ik bezig was met grote omvormers/laders aan accusets van 200-800AH op stalen schepen. Dan kan je relaxed werken met 50-120mm2 zonder risico.

Een massa schakelaar hoort dus werkelijk direct na de accupool.

Enig risico kan zijn dat als de schakelaar onderbroken wordt bij lopende motor, dat de dynamo de geest geeft of het boordnet opeens 10-15 volt hoger staat. Geen van beide wenselijk.

Een hoofdschakelaar in de plus (+) is over het algemeen alleen voor de afgaande verbruikers bij de lichtaccu's

Ik heb er ook hoofdschakelaar in de plus van de startaccu, om dood schip te kunnen maken, echter de dynamo zit alleen met een mes-zekering direct op de accu. De startmotor dus achter een hoofdschakelaar.

Klopt maar nog een andere belangrijke functie van de massa schakelaar per accu is om in geval van brand in 1 handeling het systeem stroomloos te maken. Daarom is het ook zaak massaschakelaars zo te plaatsen dat deze goed bereikbaar zijn. Op recente boten is dat (bijna?) de standaard (in mijn beperkte ervaring als pleziervaarder tenminste).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 10:28 #1516531

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
In geval van brand duik ik echt niet de machinekamer of hok in voor zo'n schakelaar bij de motor.
Dat heb ik 35 en 40 jaar geleden al eens gedaan met goede afloop, maar nu no way!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 11:23 #1516539

dehler31abc schreef :
Calidris schreef :
Een draadje met goede inhoud.

Het begrip massa schakelaar komt voort uit 2 richtingen. De 1e oorsprong is zoals ik beschreef, een veilighieds werkschakelaar.
De 2ed oorsprong is stalen schepen. In vrijwel alle gevallen ligt hier de min (-) van het 12 of 24V systeem aan de romp en motorblok. Als je dus gaat prutsen met je elektrisch systeem en je maakt contact met een metalen deel van het schip is dat dus kortsluiting. Door de massa schakelaar uit te schakelen, is de romp geen verbonden onderdeel meer van het elektrisch systeem en kan je prutsen naar hartenlust.

Ik deed heel vaak de min-klem van de accu loshalen als ik bezig was met grote omvormers/laders aan accusets van 200-800AH op stalen schepen. Dan kan je relaxed werken met 50-120mm2 zonder risico.

Een massa schakelaar hoort dus werkelijk direct na de accupool.

Enig risico kan zijn dat als de schakelaar onderbroken wordt bij lopende motor, dat de dynamo de geest geeft of het boordnet opeens 10-15 volt hoger staat. Geen van beide wenselijk.

Een hoofdschakelaar in de plus (+) is over het algemeen alleen voor de afgaande verbruikers bij de lichtaccu's

Ik heb er ook hoofdschakelaar in de plus van de startaccu, om dood schip te kunnen maken, echter de dynamo zit alleen met een mes-zekering direct op de accu. De startmotor dus achter een hoofdschakelaar.

Klopt maar nog een andere belangrijke functie van de massa schakelaar per accu is om in geval van brand in 1 handeling het systeem stroomloos te maken. Daarom is het ook zaak massaschakelaars zo te plaatsen dat deze goed bereikbaar zijn. Op recente boten is dat (bijna?) de standaard (in mijn beperkte ervaring als pleziervaarder tenminste).

Daarvoor heb je dus de hoofdschakelaar(s) in de pluskabel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 12:01 #1516541

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
Calidris schreef :
Een draadje met goede inhoud.

Het begrip massa schakelaar komt voort uit 2 richtingen. De 1e oorsprong is zoals ik beschreef, een veilighieds werkschakelaar.
De 2ed oorsprong is stalen schepen. In vrijwel alle gevallen ligt hier de min (-) van het 12 of 24V systeem aan de romp en motorblok. Als je dus gaat prutsen met je elektrisch systeem en je maakt contact met een metalen deel van het schip is dat dus kortsluiting. Door de massa schakelaar uit te schakelen, is de romp geen verbonden onderdeel meer van het elektrisch systeem en kan je prutsen naar hartenlust.

Maar waarom moet dat dan per se in de min (-)? Als je direct na de accu de (+) plus schakelt met een hoofdschakelaar geeft dat toch hetzelfde effect?
Je kan dan met willekeurige draadjes uit het elektrisch systeem de romp aanraken, maar omdat het niet met de (+) verbonden is vormt het geen stroomkring. Enige uitzondering is als je aan de verbinding tussen (+) en hoofdschakelaar wilt werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 12:32 #1516544

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Misschien omdat heel soms er toch iets buiten de hoofdschakelaar om is aangesloten?
Bijvoorbeeld de ventilator van een standkachel, die moet kunnen nadraaien toch de kachel voldoende is afgekoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 12:38 #1516547

Nee, ook die moet áchter de hoofdschakelaar. Die hoofdschakelaar gebruik je dan ook niet om de kachel uit te zetten, maar ingeval van nood of wanneer je voor langere tijd van boord bent. Verder zijn ook permanente aansluitingen natuurlijk gezekerd, bijvoorbeeld een druppellader van een zonnepaneeltje.
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 12:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 12:39 #1516548

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Nachtvlinder schreef :
Nee, ook die moet áchter de hoofdschakelaar. Die hoofdschakelaar gebruik je dan ook niet om de kachel uit te zetten, maar ingeval van noof of wanneer je voor langere tijd van boord bent.
Oh, dan moet denk ik even wat nakijken :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 12:40 #1516549

Zolang je maar goed zekert!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 13:06 #1516555

Nachtvlinder schreef :
Nee, ook die moet áchter de hoofdschakelaar. Die hoofdschakelaar gebruik je dan ook niet om de kachel uit te zetten, maar ingeval van nood of wanneer je voor langere tijd van boord bent. Verder zijn ook permanente aansluitingen natuurlijk gezekerd, bijvoorbeeld een druppellader van een zonnepaneeltje.

En dan op zondagmiddag snel naar huis:
kachel uit
hoofdschakelaar uit
wegwezen.
Shit kachel niet meer gekoeld en plastic gesmolten.

Nee, dank je wel, niet alles hoeft achter een hoofdschakelaar. Een hoofdschakelaar is om alles wat zondermeer uit mag, uit te schakelen, en daar moet ook niet eerst een hele procedure voor zitten.
Als je een schakelaar KAN bedienen, mag dat geen schadelijke consequenties hebben.

Zo zet je ook een laadkabel van dynamo naar accu niet via een schakelaar. Want je kan zo'n schakelaar omzetten terwijl de motor draait, en dat levert schade op.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 13:08 #1516556

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Tja, dat is dus ook wat ik dacht. Een goede reden om toch iets niet met de hoofdschakelaar te schakelen....
Maar de meningen zijn blijkbaar verdeeld (1-1).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 13:15 #1516559

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
Menno schreef :
Calidris schreef :
Een draadje met goede inhoud.

Het begrip massa schakelaar komt voort uit 2 richtingen. De 1e oorsprong is zoals ik beschreef, een veilighieds werkschakelaar.
De 2ed oorsprong is stalen schepen. In vrijwel alle gevallen ligt hier de min (-) van het 12 of 24V systeem aan de romp en motorblok. Als je dus gaat prutsen met je elektrisch systeem en je maakt contact met een metalen deel van het schip is dat dus kortsluiting. Door de massa schakelaar uit te schakelen, is de romp geen verbonden onderdeel meer van het elektrisch systeem en kan je prutsen naar hartenlust.

Maar waarom moet dat dan per se in de min (-)? Als je direct na de accu de (+) plus schakelt met een hoofdschakelaar geeft dat toch hetzelfde effect?
Je kan dan met willekeurige draadjes uit het elektrisch systeem de romp aanraken, maar omdat het niet met de (+) verbonden is vormt het geen stroomkring. Enige uitzondering is als je aan de verbinding tussen (+) en hoofdschakelaar wilt werken.

Als je lekker aan het knutselen bent met de plus en de romp hangt nog aan de min (-), moet je wel oppassen wat je doet in een stalen schip. Massa verbreken geeft dan minder risico.
Polyester schip heeft dat risico niet.

Vaak zie je op de polen onrechtmatige aftakkingen, dan is een (min) pool losnemen het veiligste en soms het makkelijkste.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2023 13:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 13:19 #1516561

Calidris schreef :
Menno schreef :
Calidris schreef :
Een draadje met goede inhoud.

Het begrip massa schakelaar komt voort uit 2 richtingen. De 1e oorsprong is zoals ik beschreef, een veilighieds werkschakelaar.
De 2ed oorsprong is stalen schepen. In vrijwel alle gevallen ligt hier de min (-) van het 12 of 24V systeem aan de romp en motorblok. Als je dus gaat prutsen met je elektrisch systeem en je maakt contact met een metalen deel van het schip is dat dus kortsluiting. Door de massa schakelaar uit te schakelen, is de romp geen verbonden onderdeel meer van het elektrisch systeem en kan je prutsen naar hartenlust.

Maar waarom moet dat dan per se in de min (-)? Als je direct na de accu de (+) plus schakelt met een hoofdschakelaar geeft dat toch hetzelfde effect?
Je kan dan met willekeurige draadjes uit het elektrisch systeem de romp aanraken, maar omdat het niet met de (+) verbonden is vormt het geen stroomkring. Enige uitzondering is als je aan de verbinding tussen (+) en hoofdschakelaar wilt werken.

Als je lekker aan het knutselen bent met de plus en de romp hangt nog aan de min (-), moet je wel oppassen wat je doet in een stalen schip. Massa verbreken geeft dan minder risico.

Dus neem je dan de min van de accu los, en is alles veilig.
Dat doe je op dat moment in de rol van monteur, die met verstand van zaken en met beleid handelt.
Schakelaars zijn voor de gewone nukubu en mogen dus bij bediening geen schade op leveren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 13:21 #1516562

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6714
lschip schreef :
.
Maar de meningen zijn blijkbaar verdeeld (1-1).

Ja, wat had je anders verwacht? Dit is het Zeilersforum! :laugh:
Bij mij zit de kachel ook rechtstreeks op de (huishoud)accu. Diverse (zo niet alle) fabrikanten schrijven dat ook voor in de montageinstructies.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

massasleutel ja of nee? 16 okt 2023 13:21 #1516563

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
lschip schreef :
Tja, dat is dus ook wat ik dacht. Een goede reden om toch iets niet met de hoofdschakelaar te schakelen....
Maar de meningen zijn blijkbaar verdeeld (1-1).

Een hoofdschakelaar is niet voor dagelijks schakelen en voornamelijk voor de verbruikers. Tussen accu en hoofdschakelaar zitten bij mij nog de hoofdzekering en de solar regelaar met eigen zekering.
Een massa of eigenlijk werkschakelaar is voor werkzaamheden aan de motor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl