Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitbreiden LiPoFe accu

uitbreiden LiPoFe accu 19 nov 2023 13:55 #1523524

Ik heb een Victron 12V 90AH Lithium Smart Accu maar deze is wat capaciteit niet voldoende en wil dit graag wat verdubbelen maar dit type wordt niet meer verkocht, de gene die nu te krijgen is is 100 AH.
Mijn accu heb ik in 2018 aangeschaft.
Mijn vraag wat is wijsheid kan ik de 100 AH parallel aan mij accu plaatsen of moet ik hier een schijnding tussen aanbrengen met een schakelaar of een nieuwe accu aanschaven van 200 AH.
Laat me graag adviseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 19 nov 2023 15:11 #1523538

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6482
Twee accu's parallel is niet zo'n probleem. Die problemen beginnen pas met 2x een BMS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 19 nov 2023 16:04 #1523543

rooiedirk schreef :
Twee accu's parallel is niet zo'n probleem. Die problemen beginnen pas met 2x een BMS.

Liefst dan ook cel voor cel parallel, heb je maar een BMS nodig.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 19 nov 2023 16:50 #1523552

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
een 90Ah smart lithium parallel aan een 100Ah smart lithium zou in principe geen probleem mogen zijn , beide kunnen doorgelust worden met het victron bms systeem zodat de cel balans en cel voltage in de gaten gehouden kunnen worden

tijdens laden en ontladen balanceren de packs zich onderling en beide komen tegelijk op vol en leeg
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 28 nov 2023 18:32 #1525392

De knoop door gehakt en een nieuwe grotere accu (250Ah) aangeschaft, deze optie was iets duurder dan een 100Ah accu van Victron aanschaven met het risico dat de nieuwe de oude gaat voeden omdat er ook nog een leeftijd verschil in zat. De accu die ik nu aangeschaft heb had een vriend van me ook al eerder gekocht en was daar zeer tevreden over. Deze accu heeft ook nog bluetooth waar ik de toestand mee uit kan lezen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 29 nov 2023 08:36 #1525433

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27334
It Paradyske schreef :
rooiedirk schreef :Twee accu's parallel is niet zo'n probleem. Die problemen beginnen pas met 2x een BMS.
Liefst dan ook cel voor cel parallel, heb je maar een BMS nodig.

Waarom uberhaupt een bms nodig?
Ts spreekt over een kant en klaar accu.
Uberhaupt met losse cellen op 12v overkill. Balancer en celmonitor is voldoende.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 29 nov 2023 08:40 #1525434

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27334
F32thriller schreef :
De knoop door gehakt en een nieuwe grotere accu (250Ah) aangeschaft, deze optie was iets duurder dan een 100Ah accu van Victron aanschaven met het risico dat de nieuwe de oude gaat voeden omdat er ook nog een leeftijd verschil in zat. De accu die ik nu aangeschaft heb had een vriend van me ook al eerder gekocht en was daar zeer tevreden over. Deze accu heeft ook nog bluetooth waar ik de toestand mee uit kan lezen.



Prima. Ik had geen problemen verwacht bij parallel schakelen met LFP. Maar zo is het ook opgelost.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 29 nov 2023 09:27 #1525441

Mag ik voor de zekerheid een vraag stellen?

Dus FS32thriller, kan de twee accu's nu gewoon parallel zetten? Omdat het twee kant en klare accu's zijn met twee keer een BMS? Oftewel samen 340 ah?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 29 nov 2023 12:29 #1525464

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
AlbinVega27 schreef :
Mag ik voor de zekerheid een vraag stellen?

Dus FS32thriller, kan de twee accu's nu gewoon parallel zetten? Omdat het twee kant en klare accu's zijn met twee keer een BMS? Oftewel samen 340 ah?

het verschil is een beetje groot maar in principe zou het moeten kunnen .maar ik denk dat FS32 de 90Ah omgeruild heeft voor een 250Ah
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 29 nov 2023 14:23 #1525474

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27334
rooiedirk schreef :
Twee accu's parallel is niet zo'n probleem. Die problemen beginnen pas met 2x een BMS.

Dat denk ik ook. Als de beide bms'sen niet met elkaar kunnen communiceren wordt het wedijveren onderling.

Ik denk...dat victron bms'sen dat mogelijk wel kunnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 29 nov 2023 14:45 #1525478

Ik vervang de 90 voor de 250 dat is meer dan genoeg, de 250 was 1295 euro inclusief nog een lader ook die er bij werd gedaan. De 90 Ah met aparte protector moet ik nog verzinnen wat ik daar mee ga doen.
Als ik de 100Ah van Victron had gekocht was ik iets meer dan 1100 euro kwijt geweest en had ik alles bij elkaar minder vermogen gehad dan ik nu heb.

Het type wat ik heb gekocht is hier te vinden en ze leverde snel.
www.carplounge.de/nl/loungebox...-LiFePo-250AH-HiC-BT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 29 nov 2023 15:11 #1525479

Calidris schreef :
rooiedirk schreef :
Twee accu's parallel is niet zo'n probleem. Die problemen beginnen pas met 2x een BMS.

Dat denk ik ook. Als de beide bms'sen niet met elkaar kunnen communiceren wordt het wedijveren onderling.

Ik denk...dat victron bms'sen dat mogelijk wel kunnen.

Wát zouden twee BMSsen in twee parallel gesschakelde accu's moeten kunnen? De laadstroom door beide 4S accu's moeten verdelen; of doel je op een andere functionaliteit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 29 nov 2023 22:14 #1525516

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
Calidris schreef :
rooiedirk schreef :
Twee accu's parallel is niet zo'n probleem. Die problemen beginnen pas met 2x een BMS.

Dat denk ik ook. Als de beide bms'sen niet met elkaar kunnen communiceren wordt het wedijveren onderling.

Ik denk...dat victron bms'sen dat mogelijk wel kunnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Waarom zouden 2 interne bms’sen wedijveren ?

Je laad met (stel) 100A
Bij gelijke akku voltages (en dat kan bijna niet anders bij parallel aangesloten akku’s) gaat er 50A in de ene akku en 50A in de andere akku
Je stopt met laden ergens tussen de 13.6 en 14v en de akku is vol en dan stop je met laden
Ondertussen is de BMS bezig om evt cellen te balanceren in zijn ‘eigen’ akku en heeft geen weet van de andere akku

Volgens mij is er nul ‘wedijvering’ tussen beide akku’s cq bms’sen?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 30 nov 2023 09:00 #1525551

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13657
ReneK schreef :
bij parallel aangesloten akku’s) gaat er 50A in de ene akku en 50A in de andere akku

Dat zou alleen zo zijn als alle interne en overgangsweerstanden het zelfde zijn. Omdat het gaat om zeer kleine weerstanden is dat erg onwaarschijnlijk. In ieder geval is de kans dat het niet zo is groot.
Je zit dan ook nog met een mogelijk probleem dat de capaciteit van beide accu's niet gelijk zal zijn.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 30 nov 2023 09:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 30 nov 2023 09:44 #1525567

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16410
ReneK schreef :
Calidris schreef :
rooiedirk schreef :
Twee accu's parallel is niet zo'n probleem. Die problemen beginnen pas met 2x een BMS.

Dat denk ik ook. Als de beide bms'sen niet met elkaar kunnen communiceren wordt het wedijveren onderling.

Ik denk...dat victron bms'sen dat mogelijk wel kunnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Waarom zouden 2 interne bms’sen wedijveren ?

Je laad met (stel) 100A
Bij gelijke akku voltages (en dat kan bijna niet anders bij parallel aangesloten akku’s) gaat er 50A in de ene akku en 50A in de andere akku
Je stopt met laden ergens tussen de 13.6 en 14v en de akku is vol en dan stop je met laden
Ondertussen is de BMS bezig om evt cellen te balanceren in zijn ‘eigen’ akku en heeft geen weet van de andere akku

Volgens mij is er nul ‘wedijvering’ tussen beide akku’s cq bms’sen?

Zou het geen verschil zijn hoe dat je laadt?
Jij laadt ook met je bms via een cerbo die de multiplus aanstuurt. Het wordt denk ik anders als je een of ander ouderwets laadschema gebruikt via je z.g. intelligente lader die de boel regelt?
Laatst bewerkt: 30 nov 2023 09:46 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 30 nov 2023 10:01 #1525574

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27334
ReneK schreef :
Calidris schreef :
rooiedirk schreef :
Twee accu's parallel is niet zo'n probleem. Die problemen beginnen pas met 2x een BMS.

Dat denk ik ook. Als de beide bms'sen niet met elkaar kunnen communiceren wordt het wedijveren onderling.

Ik denk...dat victron bms'sen dat mogelijk wel kunnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Waarom zouden 2 interne bms’sen wedijveren ?

Je laad met (stel) 100A
Bij gelijke akku voltages (en dat kan bijna niet anders bij parallel aangesloten akku’s) gaat er 50A in de ene akku en 50A in de andere akku
Je stopt met laden ergens tussen de 13.6 en 14v en de akku is vol en dan stop je met laden
Ondertussen is de BMS bezig om evt cellen te balanceren in zijn ‘eigen’ akku en heeft geen weet van de andere akku

Volgens mij is er nul ‘wedijvering’ tussen beide akku’s cq bms’sen?

Zie reactie 3Noreen.
Daarbij gaat het ook nog om instellingen op mV niveau. Alle overijverige acties van BMSsen met b.v. verschillende temperaturen, spanningrefernties etc.

Zonder BMS geen overijverige risico's, maar dat is mijn persoonlijke visie.
Hoe zeker is iedereen hier met LFP dat die nu met vorst afgeschakeld is?

dat laatste is voor jou niet echt relevant denk ik? B)

Maar, het parallel zetten is het proberen waard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 nov 2023 10:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 30 nov 2023 13:06 #1525636

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
bij parallel aangesloten akku’s) gaat er 50A in de ene akku en 50A in de andere akku

Dat zou alleen zo zijn als alle interne en overgangsweerstanden het zelfde zijn. Omdat het gaat om zeer kleine weerstanden is dat erg onwaarschijnlijk. In ieder geval is de kans dat het niet zo is groot.
Je zit dan ook nog met een mogelijk probleem dat de capaciteit van beide accu's niet gelijk zal zijn.

maar zelfs mer verschillende interne weerstanden kunnen de voltages niet hoger worden dan je laad spanning ?
stoppen met laden tussen de 13,6-14V (afhankelijk van de hoogte van de laadstroom) en het laden stopt bij de behaalde spanning

uiteindelijk zal er misschien een 0.5% SoC verschil zitten tussen beide akku's maar als je ej bms niet gebruikt als laadregelaar (waar ze ook niet voor ontworpen zijn) zullen beide akku's toch prima laden ?

ik zou het een keer moeten proberen maar ik zie heel weinig wedijvering van bms'sen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 30 nov 2023 14:00 #1525643

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13657
ReneK schreef :
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
bij parallel aangesloten akku’s) gaat er 50A in de ene akku en 50A in de andere akku

Dat zou alleen zo zijn als alle interne en overgangsweerstanden het zelfde zijn. Omdat het gaat om zeer kleine weerstanden is dat erg onwaarschijnlijk. In ieder geval is de kans dat het niet zo is groot.
Je zit dan ook nog met een mogelijk probleem dat de capaciteit van beide accu's niet gelijk zal zijn.

maar zelfs mer verschillende interne weerstanden kunnen de voltages niet hoger worden dan je laad spanning ?

Allereerst of het kan of niet doe ik geen uitspraak over. Wat ik probeer te benadrukken is dat de vraag een stuk ingewikkelder ligt.
Accu laden gaat over energie niet, of slechts gedeeltelijk, over spanning. De hoeveelheid energie die de accu opneemt is de stroomsterkte maal de spanning maal de tijd. Als de weerstand verschilt zal de stroomsterkte en dus de hoeveelheid energie verschillen.
Ik vermoed dat één van de twee accu's het eerst vol zal zijn. Met als gevolg je de keuze hebt het laden voort te zetten totdat de tweede accu ook vol is. Met als gevolg dat accu 1 een langere tijd op een eindspanning blijft gehandhaaft. Wat mogelijk de levensduur van die accu schaad. Of je breekt het laden af als de eerste accu vol is. Wat weer tot gevolg heeft dat de tweede accu niet vol wordt. En daarmee ook niet de toestand bereikt waar de balancers hun ding doen. Op den duur zal dus accu twee uit balans raken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitbreiden LiPoFe accu 03 dec 2023 11:18 #1526143

Voor dat je accu's parallel schakeld, zorg voor spanning gelijkheid tussen de accu's onderling. En het liefst gelijkwaardige accu's parallel schakelen. En de laad en ontlaad kabels aan de uiteinden van het paket aansluiten.
Dus van de eerste accu gebruik je de plus naar de boord voeding en van de laatste accu in het parallel paket de min naar de boordvoeing.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl