Calidris schreef :
scope schreef :
ehm.....
En tenslotte;
Waar het gaat om MMSI nummers, ATIS, VDES en Marifonie etc, is de achteraf aan gebruiker afgedwongen en blijvend noodzakelijke afhankelijkheid van derden bij niet door overheid maar zelf regulerende niet certificering plichtige commerciële bedrijven voor herprogrammeren in alle voorkomende situaties, schiet in wetgeving als uitvoering op alle fronten ernstig te kort en is voor zéér véél verbetering vatbaar.
ETSI EN 300 338-1 V1.4.2 (2017-11)
4.8 Own MMSI
"
Once an own-MMSI is programmed, this number shall not be able to be edited by means of any of the user controls. Intervention by the manufacturer or authorized representative shall be required."
www.etsi.org/deliver/etsi_en/3...30033801v010402p.pdf
Jemig dat heb je snel gevonden Calidris! Zo snel ben ik niet hoor:))
Mijn opmerking was ook wel wat gechargeerd natuurlijk, maar de vele berichtjes lezend hier op het forum maken wel duidelijk dat er sprake is van juridisch gaten vullen en te veel onbegrijpelijke regelgeving.
Het document van je is van uit 2017,zo ongeveer 20 jaar na in wat ik begrijp de eerste puinhopen met oa MMSI nummers begint.
Die dateert uit een tijd dat een MMSI nummer voor Imarsat een reservering in een voorgeschreven reeks nummers had.
En dit in combinatie dat er in 1997 de tot nu toe gebruikte DSC voor vrachtschepen de vraag er was dit ten behoeve van de veiligheid uitgebreid zou moeten worden voor een betaalbare prijs voor alle pleziervaart.
Het MMSI nummer was tot altijd geheel vrij en zo vaak als je wilde in te voeren.
Deze combinatie had tot gevolg dat de MMSI nummers opraakte.
Uit een poging om het opraken van nummers te beperken komt de regel voort dat maar 1x het MMSI nummer in te voeren is. En daarnaast werd er op de wereld radio conventie in 1997 artikel 344 aangenomen specifiek voor het opraken van deze MMSI nummers en werd de voorgeschreven reeks voor Imarsat ongedaan gemaakt waardoor er heel veel nummers weer vrij kwamen.
En daaruit begrijp ik dat de de vaak opgegeven reden van maar 1x programmeren om veiligheidsoverwegingen en alleen daarvoor bedacht is feitelijk niet juist.
Daarnaast is een MMSI nummer is een OBJECT en niet een schip of persoonsgebonden nummer. Sommige regelgevers verbinden dit echter wel aan een schip. En andere dan ook maar meteen aan de voor registratie verplicht af te geven persoonsgegevens.
Wel zo makkelijk voor de handhaving. Zie het draadje over de Strafbeschikking; Via AIS geconstateerd maar enkel via data koppeling van een voor andere doeleinden (sturen rekening) verplichte MMSI registratie verbonden aan een persoon.
MAW is jouw MMSI nummer of telefoonnummer, ergens, dan ben jij daar tot jij het tegendeel bewijzen kan.
De vraag is of voor dit ongevraagd koppelen wel een wettelijke basis bestaat.
In mijn ogen wordt ook een MMSI nummer misbruikt. Er ontbreekt een noodzaak voor persoonsgegevens voor het goed functioneren van het communicatie veiligheidssysteem op het binnen-, en buitenwater.
Die keuze zou vrij en bij de gebruiker moeten liggen. voor bijvoorbeeld een PLB.
Vindbaar mogen zijn vs vindbaar gemaakt zijn door anderen.