Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Raymarine ACU-100 met een relais schakelen

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 09:12 #1532201

Bij het upgraden van mijn boot electra viel me op dat er een aantal dingen niet geschakeld zijn door een knop op het schakelpaneel. Die zijn dus aan als de hoofd schakelaar aan is. Het meeste daarvan is nu verplaatst. Maar de Autopilot wil volgens de handleiding graag direct op de accu aangesloten. Daar heb ik de zekering van de oude autopilot nog, dus dat is prima.

Maar ik wil graag dat hij uit kan. Nu kan ik er een schakelaar tussen maken ergens waar ik erbij kan. Of de stroom een stukje omleggen voor een betere plek voor de knop. Maar nu bedacht ik dat het wellicht mogelijk is om met een relais de unit aan en uit te zetten.

Als ik op mijn schakelpaneel de "Instrumenten" aan zet, gaat het hele STNG/NMEA2000 netwerk aan. Daar loopt ook 12v overheen. En deze is aangesloten op de ACU-100 unit. Mijn idee is om de 12v van die STNG af te tappen naar een relais, en hiermee de stroom van de ACU-100 aan en uit te zetten. Dus instrumenten aan, is ACU-100 aan, instrumenten uit is ACU-100 uit.

Is dit briljant of een slecht idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 09:21 #1532203

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14888
Normale relais gebruiken stroom als ze ingeschakeld zijn. (of als ze uit zijn) Kan een nmea2k die stroom leveren en heb je geen probleem met het extra stroomverbruik ? Verder geeft een relais een nare inductie puls bij uitschakelen. Die zou ik niet op mijn NMEA2k willen hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 09:46 #1532205

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2533
Ik heb via een relais de stuurautomaat geschakeld. Wel via een aparte schakelaar op het schakel paneel niet via n2k
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 10:00 #1532206

Zo zou ik het ook doen !

Wil je stroom besparen kies dan op z’n minst voor een bi stabiel relais .

En wat 3noreen zegt ik zou die pieken van het relais ook niet op mijn N2k bus willen hebben !!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 10:35 #1532207

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Waarom zou je je spullen allemaal nog van een apparte schakelaar willen voorzien? Vertrouw je je apparatuur niet, vindt je de aan/uit knop op het toestel niet goed genoeg?
Dat er een zekering tussen zit begrijp ik, als deze zekering ook nog kan schakelen als schakelaar is ook mooi en meegenomen. Maar dat "men" als extra een relais of schakelaar gaat inbouwen begrijp ik nooit.
Elk toestel, behalve AIS, heeft een eigen aan/uit knop. Het lijkt er vaak op dat jachten bouwers en bezitters een schakelknopjes fetish hebben.

Als je bang bent voor stiekem stroom gebruik bij afwezigheid, heb je altijd nog een hoofdschakelaar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 10:57 #1532209

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
wij hebben een acu 200. Die hoort met een knap dikke kabel aangesloten te worden (6 mm2) Hoe langer hoe dikker.
Zo zit het nu bij ons:
De stroomkabel loopt rechtstreeks van de accubus naar de automaat en staat dus altijd aan.
Met een standbyknopje op het dashbord kunnen we de automaat activeren.
Echter, die standby halveert slechts het stroomverbruik van de automaat. Iets in de buurt van 0,5 naar 0,25 Ah. Uiteindelijk is dat toch 6 Ah per dag (altijd).

Ik ben het dashbord aan het opknappen maar zet nu wel een relais bij de automaat met een los knopje aan en uitknopje op het dashbord. De standby gooi ik er af.
Het verbruik van het relais is alleen aanwezig tijdens gebruik en dat is dus veel minder.

Alles aan en uit met een knop ben ik ook wat afgeleerd. Bij storing zoeken kun je eerst met de schroevendraaier aan de slag om wat te proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 11:00 #1532210

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
V.w.b. een relais hoor ik graag een aanbeveling. Jeroen zegt bi-stabiel....?
wassut verschil met een Hella van een tientje, heet dat ook wel een wissel relais?
Ik zie dat bij sommige relais een weerstand toegevoegd is tegen inductiespanningen bij uitschakelen.
Laatst bewerkt: 03 jan 2024 11:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 11:03 #1532211

De reden om overal een schakelaar op te willen, is dat ik zo min mogelijk verbruikers aan wil hebben en wel de zonnestroom aan. Als ik de hoofdschakelaar uit zet ben ik die ook kwijt.

Dat van een piek bij het schakelen wist ik niet. Lijkt me inderdaad niet wenselijk. Dan beter een aparte knop. Eens kijken hoe ik dat het mooiste kan maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 11:11 #1532213

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14888
holtere schreef :
V.w.b. een relais hoor ik graag een aanbeveling. Jeroen zegt bi-stabiel....?
wassut verschil met een Hella van een tientje, heet dat ook wel een wissel relais?

Een wissel relais is niet het zelfde als een bi-stabiel relais.
Vergelijk met een (gewone) schakelaar waarmee je het licht aan doet. Zowel in aan als uit is die stabiel. Er is actie nodig om hem uit te schakelen.
Een normaal relais kun je vergelijken met het knopje van de deurbel. Zolang je drukt blijft die aan. Zodra je los laat gaat die uit. Bij een relais is dat zodra er geen bekrachtigingsstroom meer is gaat die uit.
Een wissel relais schakelt zowel iets aan als uit tegelijkertijd. Kan zowel in normale relais als bi-stabiel uitgevoerd zijn.
Het nadeel van bi-stabiel is in deze toepassing is dat er een andere handeling nodig is om de automaat weer uit te zetten. Dus louter stroom van de nmea2k af halen gaat de automaat nog niet van uit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 11:18 #1532214

Hier een ACU200 met een eigen schakelaar op het instrumentenpaneel.
Het gebruik is me net iets te groot om al zeilend de hele tijd de ACU aan te hebben.
Enige nadeel is dat de roerhoek niet meer zichtbaar is en niet meer gemeten en gelogd wordt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 jan 2024 11:19 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 12:28 #1532222

De ACU200 heeft een remote voor slapen .

De 100 heeft dat volgens mij niet , ik denk dat bij de 200 het verbruik wel mee valt in slaapstand ( nooit gemeten maar zal vast in de Specs staan ).

Dan kun je bij de 200 nog kiezen wel de bus van spanning voorzien of niet , bij de 100 kan dat niet .
Laatst bewerkt: 03 jan 2024 12:29 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 12:35 #1532224

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Een toestel dat in de "uit" stand nog steeds 0,25 A verbruikt is toch per definitie inferieure spul of ouderwets?
Alle waar naar z'n geld?

Ik neem aan dat het hele verhaal bedoeld is als je b.v. voor anker ligt?
Als je van boord bent doe je de hoofdschakelaar van de verbruikers uit en zou je in dat geval geen extra relais nodig hebben.
Nu weet ik dat veel installaties niet fris zijn, maar normaal heb je voor je afgaande kant een aparte hoofdschakelaar, je inkomende kant, zoals laders etc, hebben zekeringen en een totale hoofdzekering voor alles. De inkomende bronnen hoef je nooit af te schakelen, ook niet per ongeluk tijdens bedrijf.

Voor mensen met Cerbo of VE.direct is dat wel ff puzzelen.

Het schakelen met een extra zwaar relais hoeft geen enkel probleem te vormen met EMK spanningen, mits je maar de juiste maatregelen neemt!! Zonder die extra maatregelen is het wachten tot het een keer fout gaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 12:38 #1532225

Waarom een relais ??? een beetje fatsoenlijke schakelaar schakelt de stroom direct in de voeding direct .

Met een relais wordt het alleen maar complexer , of schakelen we nu alles al met een relais aan boord van meer dan 10 A ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 12:45 #1532226

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Jeroen-Pion schreef :
Waarom een relais ??? een beetje fatsoenlijke schakelaar schakelt de stroom direct in de voeding direct .

Met een relais wordt het alleen maar complexer , of schakelen we nu alles al met een relais aan boord van meer dan 10 A ?

Ja, klopt, alleen komt een dergelijk schakelaar vaak buiten de comfortzone van het schakel paneel. vanwege de spanningsval wil je hem niet via een onnodige omweg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 jan 2024 13:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 12:52 #1532227

Die kabel lengte en wat verlies heb je altijd , of de ACU nu bij het paneel zit en de voeding naar de drive naar achteren loopt of dat de hele ACU dicht bij de drive zit en de voeding naar achteren moet . Mijn ACU200 zit gewoon binnen in de kajuit lekker droog , en de voeding naar de drive is ca 4 meter , naast de ACU een bus bar en met 10mm2 naar achteren en daar weer een bus bar naar de drive . naar de accu dito . Aan de drive zit 2,5 mm2 die verleng ik dan weer niet meters , zelfde geldt voor de ACU .

Laten we nu niet spastisch gaan doen dat elke mV een gigantisch probleem oplevert met een schakelaartje en mogelijk wat extra kabeltje van een meter of wat .

Of je plaatst de schakelaar zo dat je er bij kunt niet op het paneel , maar elders .

Altijd beter dan een relais op een voeding van de N2k etc wat gerant staat voor een keer ellende .............
Laatst bewerkt: 03 jan 2024 12:53 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 13:10 #1532230

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Kom op jongens...lezen ;)
Voeding niet op n2k was toch al duidelijk?
0,25 Ah in standby toch ook?
3 meter kabel of bijna 20 meter a 6 tot 10 mm2 is het verschil wat de overweging voor een (bistabiel) relais misschien begrijpbaar maakt?

Uitzetten is natuurlijk profijtelijk bij ankeren!
Laatst bewerkt: 03 jan 2024 13:12 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 13:32 #1532232

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
procentje20 schreef :
De reden om overal een schakelaar op te willen, is dat ik zo min mogelijk verbruikers aan wil hebben en wel de zonnestroom aan. Als ik de hoofdschakelaar uit zet ben ik die ook kwijt.

Je MPPT regelaar is een bron, doe hoef je niet achter een hoofdschakelaar te plaatsten. Hij heeft altijd intern al een zekering.
Bij mij heb in 2 bushbars (gewoon 2 lompe verzilverde strippen van 30x3mm met 8x M8). Die zitten via een MES-zekering op de accu. De afgaande kant zit vanaf de bushbar naar een hoofdschakelaar (voor enkel de gebruikers). Als ik het schip echt "dood" wil maken, trek ik de meszekeing er uit, b.v. tijdens werkzaamheden.
Kortom, laden gaat hier altijd door, onafhaneklijk van de vebruikers.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 13:33 #1532233

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
holtere schreef :
Kom op jongens...lezen ;)
Voeding niet op n2k was toch al duidelijk?
0,25 Ah in standby toch ook?
3 meter kabel of bijna 20 meter a 6 tot 10 mm2 is het verschil wat de overweging voor een (bistabiel) relais misschien begrijpbaar maakt?

Uitzetten is natuurlijk profijtelijk bij ankeren!

ja, alles was al bekend bij aankoop, maar onvoldoende aandacht aan geschonken?
Daarbij, het is toch geen klipper van 25 meter?

Grotere accu of LFP accu kan ook een optie zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 jan 2024 13:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 14:19 #1532236

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Mijn zakelijk talent zegt me dat een 2e 280 lifepo aanschaffen om een relaitje te besparen op zijn minst een dilemma is.
Maar ik begrijp dat je geen relaitjes aan boord wilt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 14:57 #1532242

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ik heb een acu 100 met de tillerdrive van PC Nautic. De roestandmeter zit in de tillerdrive en na installatie bleek dat het systeem de roerstandmeter niet meer zag als de ACU100 al spanning had voordat de drive was aangekoppeld. Omdat ik de ACU100 niet apart wil hoeven schakelen nadat de drive is geplaatst een stekker met een extra pinnetje geplaatst. De min draad van de voeding van de ACU100 loopt nu over de stekker van de drive zodat de de ACU100 pas stroom krijgt als de drive wordt aangesloten. (Bruggetje gemaakt tussen twee pinnen van de stekker). Zo heeft de ACU 100 alleen voeding als de drive is aangesloten. Misschien een oplossing voor TS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 15:00 #1532245

Jeroen-Pion schreef :
De ACU200 heeft een remote voor slapen .

De 100 heeft dat volgens mij niet , ik denk dat bij de 200 het verbruik wel mee valt in slaapstand ( nooit gemeten maar zal vast in de Specs staan )

300 mA in de slaapstand, zeggen de specs in de manual voor de 200, 300 en 400.
Dat is toch elke 3 uur een Ahtje.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 jan 2024 15:01 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 15:17 #1532250

Ja zag het inmiddels , even de spes bekeken .

Nou ja ach elke 3 uur 1 Ah ........... als je daar een keer mee voor anker heel snel in de problemen komt , vraag ik me af kun je met een dag zeilen überhaupt de stuurautomaat wel gebruiken , dat zal ietsje meer zijn dan 1Ah per 3 uur ........... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 15:32 #1532253

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
holtere schreef :
Mijn zakelijk talent zegt me dat een 2e 280 lifepo aanschaffen om een relaitje te besparen op zijn minst een dilemma is.
Maar ik begrijp dat je geen relaitjes aan boord wilt ;)

Hoeft geen dilemma te zijn, het doet 1x zeer en daarna slaap je beter voor anker.

Ik heb maar 3(4) relais aan boord: 1x bistabiel voor LFP accu, 1x ankerlier en waarschijnlijk in de ebenspracherkachel en de startmotor. Dat vindt ik meer dan genoeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 15:38 #1532255

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
procentje20 schreef :
Maar de Autopilot wil volgens de handleiding graag direct op de accu aangesloten.

Maar ik wil graag dat hij uit kan.

Ik heb nog eens druk gezocht, maar kan in de installatiehandleiding niet vinden dat de ACU-100 direct op de accu moet worden aangesloten.

Wel staat er een advies over kabeldiktes in verhouding tot de totale lengte.

Dus een aparte aansluiting via het schakelpaneel kan prima. Daar heb ik een aparte knop "stuurautomaat" en een knop "navigatie instrumenten". Met de laatste wordt ook de STNG backbone van stroom voorzien. En de ACU-100 kan gewoon apart van de stroom af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine ACU-100 met een relais schakelen 03 jan 2024 19:46 #1532305

Ik heb de ACU-100 hier ook gewoon achter de navigatie knop zitten.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl