Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Is mijn shunt te klein?

Is mijn shunt te klein? 26 jan 2024 19:44 #1537304

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 08:59 #1537338

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15832
Nachtvlinder schreef : Smooth Operator schreef :

Zal ik een poging doen om het nog een keer uit te leggen of vind je het wel best zo?

Nou, eigenlijk best graag. Het is niet dat het me mijn r**t zal roesten, maar ergens raak ik de draad kwijt. Al heel lang. Ik heb net de sticky die NV al linkte nog een keer (niet helemaal) gelezen, maar helaas. En dat is niet voor het eerst ;)
Om je een voorbeeld te geven: ik zie het verschil niet tussen het blijkbaar zo verfoeide Ah en Ampere per uur.
Misschien verder gaan met dit onderwerp in de sticky, om het topic niet verder te kapen?
In elk geval bedankt voor je moeite!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 09:06 #1537340

AH en de wat sommige gebruiken Ampere per uur , komt op het zelfde neer ;)

Als er 1 uur lang 1 ampère loopt speken we van 1Ah

Sommige zeggen dan mijn verbruik was 1 Ampère per uur .Vermoedelijk omdat het ook kmh is en sommige zeggen ik reed 120 kilometer per uur , denk dat dat de logische verklaring is waarom mensen het zo zeggen .

Nu maakt Ah ook geen deel uit van het SI stelsel ;) Het is een handige eenheid om iets aan te geven meer niet .
Laatst bewerkt: 27 jan 2024 09:08 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 09:15 #1537342

koko schreef :
[
Om je een voorbeeld te geven: ik zie het verschil niet tussen het blijkbaar zo verfoeide Ah en Ampere per uur.

Als niet E man begeef ik mij hier op erg glad ijs, maar volgens mij is het verschil:
Ah = A*h
A per uur is A/h = een fantasie eenheid ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 jan 2024 09:19 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 09:19 #1537344

Noballast schreef :
koko schreef :
[
Om je een voorbeeld te geven: ik zie het verschil niet tussen het blijkbaar zo verfoeide Ah en Ampere per uur.

Als niet E man begeef ik mij hier op erg glad ijs, maar volgens mij is het verschil:
Ah = A*h
A per uur is A/h = een niet relevante eenheid ?

Je hebt het helemaal door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 09:22 #1537345

Smooth Operator schreef :
Noballast schreef :
koko schreef :
[
Om je een voorbeeld te geven: ik zie het verschil niet tussen het blijkbaar zo verfoeide Ah en Ampere per uur.

Als niet E man begeef ik mij hier op erg glad ijs, maar volgens mij is het verschil:
Ah = A*h
A per uur is A/h = een niet relevante eenheid ?

Je hebt het helemaal door.

Ondanks dat begreep ik het verhaal van Koko wel in één keer ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 09:37 #1537350

In een poging om het zo simpel mogelijk uit te leggen:

Vergelijk je accu met een vat vol water. De capaciteit daarvan druk je uit in liters, dat zijn de Ah's.(Ampere-uur). Als er een stroom gaat lopen, dan spreek je over liters per uur, dat zijn de A's (Ampere).

Ah is een maat voor elektrische lading (hoeveelheid electrisch geladen deeltjes). Ampere is een maat voor de stroomsterkte, de lading die er per tijdseenheid door een geleider gaat. Het verwarrende is waarschijnlijk dat er in de maat voor de lading 'uur' staat en in de maat voor de stroom (lading per uur) niet.

Ah is dan ook geen officiële SI-eenheid voor lading, dat is de Coulomb. Een Ampere is één Coulomb per seconde. Maar in de praktijk zul je niemand horen praten over Coulomb's als het over accu's gaat. Als je het hebt over "Ampere per uur" dan heb je het dus over Coulomb per seconde per uur en dat is inderdaad een onzinnige eenheid. Waarschijnlijk bedoel je dan Ah per uur en dat is .... Ampere.
(Ah bereken je door stroom MAAL tijdseenheid te nemen, het is dus A x h (of Ah) en niet A/h).

Volg je het nog een beetje?

En dan nog even het verschil tussen stroom en spanning: in de analogie met de emmer water is de spanning (officieel potentiaalverschil) te vergelijken met een hoogteverschil. Water stroomt altijd van hoog naar laag en stroom van plus naar min. Als er geen hoogte- cq spanningsverschil is, dan is er geen stroom. De hoogte van het verschil bepaalt ook mede de sterkte van de stroom, water stroomt ook harder dan als het hoogteverschil groter is.

De werkelijkheid is natuurlijk veeeel ingewikkelder dan dit simpele voorbeeld van een emmer water. Maar misschien helpt het een beetje om het verschil tussen Ah en A te begrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 10:46 #1537375

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13920
en de diameter van de slang/kraan aan het vat is de weerstand
(ohm)
:laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 11:55 #1537392

En het wordt nog ingewikkelder als je na het hele relaas degene verteld , goed maar het loopt niet van de plus naar de min maar andersom……….

:S

Vreemde is wel dat bij een misstap in eenheden niemand van de eenheden politie het nog begrijpt en accuut corrigerend op treedt .

Terwijl met alle andere benaming(en) voor boot gerelateerde zaken het niet veel uit maakt , men begrijpt wat je bedoeld en hoor je verder niemand over of zelden .

Want heel veel schippertjes zeggen op binnen water mijlen en knopen terwijl het officieel kilometers zijn . Zelfs de officiële bebording is in kilometers.

Toch levert ook dat doorgaans weinig verwarring op ……..

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 12:48 #1537407

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29940
Ik denk dat ik ook een probleem heb? :ohmy:




Aan welke kant istie nu te klein?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 jan 2024 12:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 13:03 #1537413

Duidelijk Smooth Operator :)

Jeroen-Pion schreef :
Vreemde is wel dat bij een misstap in eenheden niemand van de eenheden politie het nog begrijpt en accuut corrigerend op treedt .

Ik vind dat niet zo vreemd. Er zit overigens een waardeoordeel in je term “eenheden politie”, alsof de eenheden er niet zo toe doen en dat alles wel ok-isch is, zolang je uit het narratief af kunt leiden wat er bedoeld wordt. Vaak is dat ook zo, maar lang niet altijd, zie een aantal draadjes waar energiebalansen worden opgesteld of het verbruik van een koelkast uitgerekend wordt over een bepaalde periode van stilliggen.
Niets mis mee om gewoon precies te zijn. Windsnelheid drukken we hier ook niet uit als “vrij hard” of Beaufort, maar in knopen in discussies over zeilvoering.


Misschien dat wat jij “de eenheden politie” noemt een groep mensen is die hier wat meer in thuis zijn, wat autistisch (niet negatief bedoeld) zijn of in elk geval geneigd zijn hier dieper over na te denken dan anderen. Meer letterlijk “wat STAAT er nu precies”. Ik stel mij er iets voor als ik een eenheid zie, en bij zo’n koelkast verbruik denk ik meteen “er kan ook dát bedoeld worden, toch eens doorvragen of de voor de hand liggende aanname of dat andere bedoeld wordt”

Prima post Smooth Operator en laten we elkaar gewoon scherp houden; niets mis mee toch, zolang dat respectvol gebeurt!?
Laatst bewerkt: 27 jan 2024 13:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 13:11 #1537415

Ik ben het daar mee eens !

Maar er zijn gewoon veel mensen die niets hebben met elektra / eenheden etc .

Ze willen ook geen vonkenboer worden .

Ze proberen iets uit te leggen wat er op dat moment bij ze speelt , zelden zie je ze ook bij de oplossingen voor anderen , niet omdat ze niet willen maar zelf al het idee hebben ; ik kan je helaas niet helpen .

Misschien is dat gewoon te accepteren?
Of is het allemaal heel dwangmatig op ZF ? En loopt men al op eieren want 1 eenheid verkeerd en men krijgt alweer “ jeuk” tegenwoordig noemen ze dat een onveilige omgeving!

Zal dr eens op gaan letten ;)
Laatst bewerkt: 27 jan 2024 13:12 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 13:14 #1537416

Wel belerend geformuleerd commentaar op verkeerde eenheden brengen maar verder niet helpen!? Dat vind ik een slechte houding op een forum. Niet goed voor de sfeer in elk geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 14:21 #1537438

Deze zegt genoeg toch , irritatie bij degene die het prima snapt .

De schrijver Koko denk in elk geval , ik heb dus al 2 mensen tegenover me .

Ik begrijp het ik ben het er mee eens , maar zolang als dit forum bestaat zullen door mensen deze fouten in eenheden gemaakt worden , ook ik maak ze regelmatig in de haast , helaas :P

Klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 17:05 #1537486

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29940
Als iemand niet de moeite neemt of concentratieboog heeft, of interesse heeft, of .... om zich te verdiepen in de eenheden en materie....

Daarom bemoei ik me maar met bepaalde draadjes en andere weer niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 18:08 #1537495

Jeroen-Pion schreef :
En het wordt nog ingewikkelder als je na het hele relaas degene verteld , goed maar het loopt niet van de plus naar de min maar andersom……….

:S

:)

Nee hoor, positieve elektrische (gelijk)stroom loopt per definitie van plus naar min.
Dat ze er later achter zijn gekomen dat de elektronen andersom bewegen, doet aan het geheel niks af. Stroom blijft van plus naar min lopen, kijk maar eens goed op je multimeter.

Of het wat uitmaakt, Ah en A door elkaar halen?

Stel jouw accu van 180 Ah heeft het begeven. Je gaat naar de accuboer en vraagt om een nieuwe met een capaciteit van 180 Ampere. De man trekt een startaccu van 56 Ah uit het schap met een CCA van 500 A en zegt tegen je: deze kan nog veel meer aan, wel 500 Ampere! Je denkt nog: goh deze is veel kleiner dan die ouwe en ook niet zo duur. Wat kunnen ze toch veel tegenwoordig...

Na een tijdje kom je erachter dat de nieuwe accu wel heel snel leeg is. Boos ga je terug naar de accuboer, maar die zegt dat ie niks fout heeft gedaan. Je vroeg om een accu van (minstens) 180 A en die heb je ook gekregen. Rara wie heeft het nou fout gedaan?

(CCA = Cold Cranking Amps = startstroom die de accu gedurende korte tijd bij lage temperaturen moet kunnen leveren)
Laatst bewerkt: 27 jan 2024 18:10 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 27 jan 2024 18:14 #1537499

Nachtvlinder schreef :
Ik zie dat ik in 2013 al precies hetzelfde verhaal over een emmer water heb zitten vertellen. Was ik helemaal vergeten :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 28 jan 2024 07:42 #1537575

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15832
Smooth Operator schreef :

Ah is een maat voor elektrische lading (hoeveelheid electrisch geladen deeltjes). Ampere is een maat voor de stroomsterkte, de lading die er per tijdseenheid door een geleider gaat. Het verwarrende is waarschijnlijk dat er in de maat voor de lading 'uur' staat en in de maat voor de stroom (lading per uur) niet.
Dank Smooth Operator voor je uitleg. Ik had je verhaal in de sticky ook gevonden en gelezen.
Bovenstaande stukje uit je verhaal is verhelderend voor mij. Hoop ik ;)
Voor de zekerheid: Ah is capaciteit?
Laatst bewerkt: 28 jan 2024 10:22 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 28 jan 2024 10:24 #1537645

koko schreef :
Smooth Operator schreef :

Ah is een maat voor elektrische lading (hoeveelheid electrisch geladen deeltjes). Ampere is een maat voor de stroomsterkte, de lading die er per tijdseenheid door een geleider gaat. Het verwarrende is waarschijnlijk dat er in de maat voor de lading 'uur' staat en in de maat voor de stroom (lading per uur) niet.
Dank Smooth Operator voor je uitleg. Ik had je verhaal in de sticky ook gevonden en gelezen.
Bovenstaande stukje uit je verhaal is verhelderend voor mij. Hoop ik ;)
Voor de zekerheid: Ah is capaciteit?

Ah is lading én capaciteit. Net zoals in een emmer een hoeveelheid water kan zitten en ook een maximale capaciteit heeft. Beide in liters. Capaciteit van een accu = maximale lading in Ah die in accu past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 28 jan 2024 10:30 #1537647

De uitleg met de emmer met water doe je goed ! :)

Misschien is dat uit te werken en op ZF te plaatsen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is mijn shunt te klein? 28 jan 2024 11:09 #1537660

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13920
moet het perse water zijn?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl