Waarom zou je de boegschroef en startmotor via een shunt willen laten lopen?
Ik kan me vergissen en hoor het dan graag, maar………
Een startmotor draait slechts enkele seconden. Stel dat hij 100A trekt in een uur, gedeeld door 3600 (seconden), dan is dat nog 0,028, afgerond 0,03A per seconde, maal 10 is 0,3A van je capaciteit verbruikt. Stel, je motor start heel beroerd en na een aantal pogingen heeft hij in totaal 1 minuut gedraaid. Dan heb je 1,8A van je capaciteit verbruikt. Niet iets waar ik me zenuwachtig van zou maken.
Voor je boegschroef geldt ongeveer hetzelfde verhaal. Zeg 300Ah delen door 3600 is 0,083, voor het rekengemak 0,09A per sec. We doen er wat verlies bij en rekenen met 0,1A per seconde. Als ik het een beetje volg in de haven of bij de sluis dan draait een boegschroef 5 tot 10 seconde en dat een keer of 6? Ik denk dat 10 seconde erg lang is trouwens, maar oké. We rekenen met 10 seconde per keer, maal 10 omdat het hard waait en een rothoekje is. 100 seconde is een verbruik van 10A wat je niet terugziet op je meter. Het wordt al kritischer, eens!
Maar, daar staat tegenover dat meest waarschijnlijk de motor draait en de dynamo stroom levert. Die motor draait een stuk langer dan de boegschroef, al zal hij die 10A niet compenseren in de tijd dat hij wel draait. Zeker niet, nu ik er wat langer over na denk. Hou het er op dat je in dit scenario als de motor uit gaat nog 8A “kwijt bent. Als dat is omdat je vertrok. Bij aankomst in de haven reken ik er op dat je de walstroom aansluit en je accu’s gaat bijladen. Als het goed is reset je accumonitor zich nadat de accu vol is en begint hij opnieuw met tellen. Dus alleen na vertrek of bij sluis passage of wachten voor de brug zit je monitor er iets naast. Daar heb je alleen “last” van wanneer je zo lang op pad bent dat je moet bijladen tijdens het varen. Tijdens dergelijke tochten gebruik je de boegschroef meestal niet. Op zee heb je zo’n ding niet nodig immers.
Ter controle heb je altijd nog de accuspanning om te volgen. Bij mij gaat het alarm af bij 12V, waarna ik direct ga laden (motor starten). Dat gebeurt mij 1 x per jaar (tijdens de 24uurs).
Voor starten heb ik een startaccu, die echt alleen gebruikt wordt voor starten, dus die is altijd vol, ook als de rest is weggezakt naar genoemde 12V.