Sorry jongens voor de radiostilte, ik had een deadline en moest echt even vol aan de bak. Met dat echter de rug, weer tijd voor écht belangrijke dingen

)
@Evert, klopt. Zeker bij stalen schepen, waar de romp scheepsaarde is is de kans dat fouten direct tot persoonlijke ongelukken leiden ook groter dan bij kunststof rompen.
@ Calidris, Je schrijft dat de "rechter optie", in de duidelijke illustratie die Jeroen heeft gemaakt (thanks!!!) sowieso niet mag...maar kan je een uitleg geven waarom niet?
De voorgestelde ABB aardlekautomaat is een spanningsafhankelijke versie.
De specs spreken dan ook van een “elektronic RCBO”
Ik ben er wat meer ingedoken en heb eens een spannings afhankelijke schakelaar opengemaakt...was wel benieuwd:))
maar eerst een schema:
binnen in;
De chip, een RV4145A is speciaal voor dit werk gemaakt. Maar heeft wel ALTIJD spanning nodig om te kunnen meten en schakelen.
De 230 moet daarvoor ook worden gelijkgericht en worden teruggebracht. Het ligt buiten mijn kennis nu, maar het lijkt me dat als er een grote spanningsdip is in de aanvoer, dat gevolgen zou kunnen hebben voor de werking. Bij de ABB DSN201E lees ik in de specs dat testvoltage:
160-264V AC te zijn. Maw tussen 50V en 160V lijkt dus niets te worden gemeten? ehm....
Belangrijkste voor mij is dat als de Nul in aanvoer verbroken raakt, de aardlekschakelaar niet werkt. Bij vaste installatie is die kans nihil. Maar met stekkers, verlengkabels en corrosie schat ik die kans op een boot een heel stuk groter. En daarbij de meetwaarden en extra aardedraad oplossingen om er maar voor te zorgen dat de aardlek schakelt, maakt het voor mij te complex maakt en ik kies voor een spanningsonafhankelijke versie.
Ik wilde eens kijken of ik die situatie van spanning afhankelijke aardlekschakelaar kon laten zien/nabootsen maar…whoops….ergens in mijn kamer ligt nu een veertje…..
Je weet wel zo'n veertje van "doe het niet!!!" en toch doen:)))))
@ RobertWalter1
1. “Komt dit dan voor of na de scheidingstransformator?
2. “Wat doet een scheidingstransormator trouwens als fase en nul verkeerd om aangeboden worden?”
1. Zowel voor, als na de trafo.
De boot is voor het net een verbruiker. Als een stofzuiger:). Maar om voor veiligheid niet afhankelijk te zijn van de kwaliteit op de wal, wordt zodra de kabel op de boot binnenkomt er een aardlek en een zekering toegepast.
De scheidingtrafo is niet zomaar een verbruiker, maar maakt geheel gescheiden van de walstroom zelf ook stroom. Daar begint dus eigenlijk een geheel nieuw stroomnnet met een Fase, Nul en eigen (scheeps)Aarde. Daarom voeg je ook een aardlekschakelaar en zekering op de uitgang van de scheidingstrafo toe.
2. Een fase op de primaire spoel wordt ook opgepikt door de secundaire spoel.
Bij verwisseling van de Fase een Nul aan de invoer, resulteert dat in een zelfde verwisseling aan de uitvoer kant.
Voor die kans op een verwisseling moet zowel voor als na de scheidingstrafo én de Fase én de Nul gezekerd zijn tegen overbelasting.