Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4 v Amazon.com

LiFePO4 v Amazon.com 28 jan 2024 18:24 #1537748

  • tv1967
  • tv1967's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Hi, heeft iemand ervaring met LiFePO4 accu's v Amazon? Ze staan te koop v 250 euro 100AH. Heel veel goedkoper dan op andere plaatsen. Nu is mijn AMG Dual purpose 95AH aan vervanging toe. Nieuw kost deze 190 euro (varia). Er is ook een Nederlands merk PuraCell. Kniest verkoopt die maar die zijn 2x zo duur.

Goedkoop Is vaak duurkoop maar er is zoveel keus dat het lastig kiezen is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 29 jan 2024 00:00 #1537819

Als ik iets van Amazon koop met eigenlijk hoofdlettters ALS dan kijk ik zeker wel of er genoeg revieuws zijn die minimaal 4 tot 5 sterren die dan ook echt over het product gaan. En niet top verkoper, snel geleverd bla bla en daarom 4 stèren.

Anders gewoon zap next.

En soms is gewoon via nedrerlandse web leverancier ook drop shipment. Dus beter effe zelf langs gaan en afhalen als je echt iets betrouwbaars wilt hebben.

Geeft geen reet om degelijke zaken ook goed dan ga je gewoon voor elcheapo toch.

Mijn twee cent :whistle:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 29 jan 2024 08:36 #1537846

Ik ben het helemaal eens met Freetine1970. Kijk eventueel ook op YouTube voor reviews. Alhoewel die reviews op YouTube ook vaak gesponsord zijn. Dus het blijft altijd een gok of een keuze. Goedkoop en onzeker of duur en zeker goed met garantie en een goede klantenservice.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 29 jan 2024 09:11 #1537857

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
De antwoorden zijn misschien wat gering en kort.
We missen een link. Amazon is een etalage van winkels (zoals Bol, maar ook Ali) en geen producent.
-Daar zitten goede producten tussen die geen garantie behoeven;
-Daar zitten goede winkels tussen die garantie geven op een haperend product;
-Daar zitten prijzen tussen waarvoor je van garantie af durft te zien.
Voor minder moet je zelf meer onderzoek doen of een link toevoegen om ervaringen te vragen.

Dat onderzoek kan door zoeken op lfp of LiFePO4 en je zult vele draadjes vinden over
-eigenbouw met losse cellen, drop-in en integratie in de boot
-leveranciers van Ali tot aan MasterVolt; van drop-shipment tot full service

Voor ons heeft Nardus (nu PureAcell) ooit die moeite genomen en hebben we gezamenlijk de sprong gewaagd. De volgende rondes konden bogen op die ervaring.

Koop ik wel eens wat op Amazon: ja
Laatst bewerkt: 29 jan 2024 14:22 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 29 jan 2024 10:44 #1537882

  • Scandal
  • Scandal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Heb de zoektocht gedaan zoals aangeraden, 4 a 5 sterren en kijken als er mindere sterren gegeven worden. 2 Sterren geven omdat het product een weekje later is, maakt mij dat zoveel uit.
Ik was zo tevreden over de levering en support, dat ik nog een 2de heb gekocht. Snelle levering en met zorg verpakt.
Het grootste voordeel voor mij is dat de ontlaadstroom werkelijk 1c is.
Handig voor m’n Nespresso :whistle:
Scanmar 33 - nr. 373
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 29 jan 2024 11:06 #1537885

En deze dan??

Dan heb je 300Amph voor € 1200,- Bij een Nederlandse leverancier (Oosterhout N-Br).
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 29 jan 2024 11:20 #1537890

Is duurder da 100Ah voor€ 250,-
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 29 jan 2024 18:39 #1537991

  • Scandal
  • Scandal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Scandal schreef :
Heb de zoektocht gedaan zoals aangeraden, 4 a 5 sterren en kijken als er mindere sterren gegeven worden. 2 Sterren geven omdat het product een weekje later is, maakt mij dat zoveel uit.
Ik was zo tevreden over de levering en support, dat ik nog een 2de heb gekocht. Snelle levering en met zorg verpakt.
Het grootste voordeel voor mij is dat de ontlaadstroom werkelijk 1c is.
Handig voor m’n Nespresso :whistle:

Vergat ik nu de link?! :blush:
www.amazon.nl/zonnesysteem-hui...d_i=B0BFWFH54X&psc=1
Scanmar 33 - nr. 373
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 29 jan 2024 19:32 #1538001

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Ondertussen heb je ook de zoekfunctie “lfp” en “LiFePO4” gevonden in combinatie met “dynamo”?
Je gelijkrichter/regulator van de dynamo wordt namelijk niet blij van een accu die zichzelf afsluit.
Te lang een hoge stroom vragen is funest voor de dynamo zelf. Dat zal bij 100Ah mogelijk nog mee kunnen vallen, maar 200Ah kan tot uren hoge stromen leiden.

Zoek naar DC-DC laden vanaf je startaccu als eenvoudigste oplossing. Als je niet wilt dat de DC-DC zelf niet smelt dan is ondertussen beproeft dat de temperatuur terugregeling in de Victron Orion Smart voor de Orion zelf goed werkt.
Kies een Orion rond 30-40pct van de max laadstroom van de dynamo hetgeen blijkbaar werkt
Tenzij jouw datablad van jouw dynamo specifieke instructies geeft mbt lfp.

Disclaimer: de draadjes die je vindt kunnen lang(dradig) zijn en wat zijpaden bevatten. Langer dan de benodigde klustijd en niet goedkoper dan bovenstaande shortcut
Laatst bewerkt: 29 jan 2024 20:07 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 31 jan 2024 12:22 #1538312

30 a 40%? Mijn vrij nieuwe dynamo is 55 ampère. Dat betekent dat een DC DC lader maximaal 22 ampère mag zijn? Ik had gehoopt dat ik de 30 ampère wel toe kon passen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 31 jan 2024 12:35 #1538314

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6350
AlbinVega27 schreef :
30 a 40%? Mijn vrij nieuwe dynamo is 55 ampère. Dat betekent dat een DC DC lader maximaal 22 ampère mag zijn? Ik had gehoopt dat ik de 30 ampère wel toe kon passen?

Elk nadeel heb se voordeel. Langzamer laden is minder belastend voor de dynamo en beter voor de levensduur van de accu. Ik vind 40% overigens nog vrij fors.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 10 feb 2024 20:43 #1540532

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
AlbinVega27 schreef :
30 a 40%? Mijn vrij nieuwe dynamo is 55 ampère. Dat betekent dat een DC DC lader maximaal 22 ampère mag zijn? Ik had gehoopt dat ik de 30 ampère wel toe kon passen?

Een DC-DC is geen geregelde beveiliging. Het is slechts een “smooring” die je zelf kiest om de laadstroom vanuit de dynamo te beperken.

Hogere percentage “tips” moet je zelf uitvinden.
Geregelde alternatieven zijn er ook. Kan heel goed voor eenzelfde bedrag als je zelf hobbiet obv info op dit forum of voor veel uit de schappen van MasterVolt ook besproken op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 10 feb 2024 20:58 #1540534

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Boven de 30A gaat je riem ook al snel slippen. Bij kleinere motorvermogens is deaanslag op de beschikbare pk's ook nog een dingetje....
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 11 feb 2024 06:20 #1540547

30 A * 14 V = 420 W

Bij 75 % rendement neemt de dynamo voor dat geleverde vermogen 560 W op.

Dat is ongeveer 0,7 PK

Of dat een probleem is voor een kleine motor hangt af van het motor toerental waarbij de dynamo dit vermogen ontwikkelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 13 feb 2024 07:26 #1540929

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26693
AlbinVega27 schreef :
30 a 40%? Mijn vrij nieuwe dynamo is 55 ampère. Dat betekent dat een DC DC lader maximaal 22 ampère mag zijn? Ik had gehoopt dat ik de 30 ampère wel toe kon passen?

De waarden van een gewone dynamo zijn voor pakweg 30 minuten na starten. Hij is écht geen 55A continue.
Ik heb ook 55A en dcdc op 20A ingesteld. De dynamo wordt dan pakweg 70 graden
De rest komt uit solar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 13 feb 2024 07:29 #1540930

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26693
Shebee schreef :
Boven de 30A gaat je riem ook al snel slippen. Bij kleinere motorvermogens is deaanslag op de beschikbare pk's ook nog een dingetje....

Riem slippen is slechte opstelling of afspanning.
Riem mag nooit slippen, geeft heel veel wrijving, hitte en slijtage, niet doen.

Beschikbare pk's een ander probleem.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 13 feb 2024 08:20 #1540942

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12966
Nachtvlinder schreef :
Bij 75 % rendement neemt de dynamo voor dat geleverde vermogen 560 W op.

Kun je dit rendement onderbouwen ? Misschien uitsplitsen in de volgende rendementen/verliezen.

V-snaar
diodes
wikkelingen
bekrachtiging / rotorstroom
All content © 2023, OpenAI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 13 feb 2024 10:01 #1540961

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
tv1967 schreef :
Hi, heeft iemand ervaring met LiFePO4 accu's v Amazon? Ze staan te koop v 250 euro 100AH. Heel veel goedkoper dan op andere plaatsen. Nu is mijn AMG Dual purpose 95AH aan vervanging toe. Nieuw kost deze 190 euro (varia). Er is ook een Nederlands merk PuraCell. Kniest verkoopt die maar die zijn 2x zo duur.

Goedkoop Is vaak duurkoop maar er is zoveel keus dat het lastig kiezen is

Een JBF vergelijking van jouw oude, mogelijk nieuwe situatie en een alternatief en wat dit vraagt van de dynamo.

Verschil in dynamo gebruik AGM 95Ah, LFP 100Ah LFP 280Ah:

AGM 95Ah geheel ontladen:
45Ah te laden, waarvan 15Ah niet bereikbaar in de voorzichtige loodaccustand van de dynamo; dwz 30Ah te laden. Stel de stroom loopt lineair terug met het laden dan duurt dit 55A/2 iets meer dan een uur. Waarvan een 1/2 uur op meer dan half vermogen. De warmte ontwikkeling loopt snel terug dus. Daarnaast loopt ook de weerstand op. De staart is dus wat langer. Je mag doorladen dus op de dynamo zit geen stop.
Ervaring is dat dit ook bij grote accu’s goed gaat, maar groot is slecht 2x groter anders had je een grotere dynamo.

LPF 100Ah geheel ontladen:
80Ah te laden; duurt dan 3 uur. Weerstand neemt niet toe dus geen verlengde staart. Dat zou 1,5 uur zijn op meer dan half vermogen. Je mag niet doorladen dus iets of iemand moet het laden stoppen of je past de laadspanning aan 13,6V. Dan zorgt dV=0 dat de stroom stopt. Dat vraagt een aanpassing. (Bij mij schakelt de dynamo af op HighT, HighV of LowT; HighT duurt bij mijn kleine dynamo 2,5uur bij 6-10A).

Bij een grotere LFP 280Ah van de inkoopactie:
225Ah te laden; duurt dus 8 uur (bij lineair verloop), waarvan 4 uur op meer dan half vermogen. Feedback in forums leert dat dat tot schade leidt.

Een 18A DC-DC zorgt er voor dat er niet meer dan 18A wordt getrokken, hetgeen na het volladen van de startaccu en gebruik van het boordnet tot 3-7A (op lange stukken AP, koelkast, navigatie, etc) max 15A oplevert. Dit duurt dan 15u op 1/3 vermogen.
Feedback op forums leert dat 1/3 werkt en een passende combinatie is. Net als de combinatie met de loodaccu passend was zonder dat daar een verdere regeling (anders dan Voltage Sense) aan te pas kwam.

Alleen als je de laadstroom wilt optimaliseren en in het begin veel meer wilt laden en die temperatuurruimte volledig wilt benutten dan heb je aanpassingen nodig die in vele draadjes hier op ZF besproken zijn en die niet of moeilijker toepasbaar zijn op een LFP met ingebouwde BMS.

Kortom: naast de LFP komt er vaak een DC-DC, ook vaak een nieuwe lader en een extra shunt. Samen €500+. Dan is al snel de conclusie dat een dubbelgrote LFP qua marginale kosten erg aantrekkelijk is en dat blijkt erg fijn.

Voor kerst een 12V waterkoker gekregen voor onderweg bij de SSR. Vorig jaar een warmtexonderdeken. Kan straks allemaal.

Als je graag 30A wilt kun je hier op ZF vragen welke dynamo anderen hebben bij een DC-DC 30A?
En of die dynamo origineel was of geplaatst na problemen met een grote LFP.
Maar een grotere DC-DC en een extra dynamo kan je qua kosten, naar mijn mening, beter in een grotere LFP stoppen.

Nu alvast een €2 buitentemperatuur sensor met display (op een knoopcel) plaatsen op je dynamo geeft je in ieder geval een idee op welke bedrijfstemperatuur je dynamo nu goed werkt bij korte en lange stukjes.
Maar, meten is weten dat je daarna meer vragen hebt.
Laatst bewerkt: 13 feb 2024 10:03 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 13 feb 2024 12:29 #1540993

Wat een interessant draadje is dit :-)

Eén van de grootste watersportwinkels in Nederland adviseerde mij wel een 30AH DCDC lader bij een 55 AH Dynamo. Ze gingen in eerste instantie uit van de helft van de laadcapaciteit van de dynamo. Maar iets meer kon ook wel. Maar als ik dit draadje doorlees, is dat zeker bij wat grotere LFP's accu's niet aan te raden.
Is het amperage van een 30 AH Victron DCDC lader ook op 20AH in te stellen? Dan hoef je geen andere DCDC lader te kopen als je later toch besluit om een grotere dynamo te plaatsen. Onze nieuwe boot heeft een MD17C met 35 PK. Een grotere dynamo zou op zich wel moeten kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4 v Amazon.com 13 feb 2024 13:16 #1541003

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
tv1967 schreef :
Hi, heeft iemand ervaring met LiFePO4 accu's v Amazon? Ze staan te koop v 250 euro 100AH. Heel veel goedkoper dan op andere plaatsen. Nu is mijn AMG Dual purpose 95AH aan vervanging toe. Nieuw kost deze 190 euro (varia). Er is ook een Nederlands merk PuraCell. Kniest verkoopt die maar die zijn 2x zo duur.

Goedkoop Is vaak duurkoop maar er is zoveel keus dat het lastig kiezen is

bij PureAcell krijg je NL garantie en support, en echt CE keur : dus met NL handleiding. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl