Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024?

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 11 feb 2024 21:22 #1540733

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16858
Zie www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4.html

Ik geloof niet dat het nog de moeite is. Gewoon wat oude draadjes nalezen en beginnen. Post hier maar het verhaal en je krijgt wel commentaar vermoedelijk.
Laatst bewerkt: 11 feb 2024 21:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 11 feb 2024 22:19 #1540745

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 836
Eens met holtere. De kosten zijn het ondertussen niet. Ik heb thuis 16 van die envision 305 Ah staan, vooralsnog werken die prima. Voor 75 € per stuk. Al dan niet BMS etc staat allemaal in het genoemde draadje.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 11 feb 2024 23:21 #1540749

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Als ik weer zou zelf bouwen, b.v. voor een huisbatterij, bestel ik ze gewoon bij NKON (met garantie).
Omdat Nardus in een andere levensfase is aangeland, levert hij geen losse cellen (dacht ik).

Ik was/ben over Nardus prima tevreden, daarover geen misverstand.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 feb 2024 23:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 13 feb 2024 13:23 #1541005

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
hey mensen, als je besluit cellen te importeren moet je wel zeker zijn wat voor kwaliteit je daar gaat kopen. Ik heb een paar dure lessen gehad, vooral de bedrijven zoals Basen/ Docan staan er bekend om af en toe een "zakker" tussen de bestellingen te stoppen. Dit zijn cellen die het prima doen maar belast je ze net even meer zakken ze door hun knieën. Garantie krijg je niet.

Ik (pureAcell) levert geen losse cellen idd, NKON is een prima partij daarvoor en zij hebben ook prima cellen. Geen automotive kwaliteit meer helaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 14 feb 2024 19:54 #1541192

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Ik denk inderdaad dat ik NKON cellen ga kopen.

Kunnen jullie even meedenken met het volgende:
- Ik overweeg 8 304Ah (A-grade EVE) cellen te kopen om daarmee een 24v-bank te maken.
- Ik overweeg daarnaast een VP D2-40 te plaatsen en met een 12/24 DC-DC lader de LFP bank te laden via de (lood) startaccu.
- De motor heeft standaard een dynamo van 120A. De leverancier zegt nu dat het op basis van mijn wensen beter is om een kleinere dynamo te plaatsen. Met de kennis die ik hier op het forum opdoe, lijkt het me juist het tegenovergestelde: met een 120A dynamo kan ik veilig een 30A DC-DC lader aansluiten. Zie ik het goed of ziet hij het goed?
- Ik heb ergens een link gevonden waarin wordt gesteld dat je tijdelijk (bv een uurtje) ook extra DC-DC laders parallel kunt zetten om te turbochargen. Tot hoeveel A zouden jullie dan tijdelijk maximaal gaan met een 120A dynamo?
Laatst bewerkt: 14 feb 2024 20:08 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 14 feb 2024 20:24 #1541197

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16858
Dat kan een tempsensor op je dynamo je vertellen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 14 feb 2024 20:34 #1541199

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Ik neem aan dat je het nu over m’n laatste vraag hebt. Dat snap ik, en die komt er ook op.

Omdat ik voor het eind van de week aan de leverancier moet doorgeven wat voor alternator ik wil, zoek ik daar nu vooral ook antwoord op. Ik denk dat 120A beter is dan een kleine. Hij zegt juist dat ik een kleinere moet nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 14 feb 2024 20:54 #1541203

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16858
Met een kleine dynamo blijft er verdraaid weinig laadvermogen over. Mits daarvoor ingericht en uitgerust zou ik de grote dynamo kiezen, altijd!
Veel nieuwere types regelen ook zelf terug bij een hogere temperatuur meen ik hier gelezen te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 14 feb 2024 23:29 #1541217

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
XanderB schreef :
Ik denk inderdaad dat ik NKON cellen ga kopen.

Kunnen jullie even meedenken met het volgende:
- Ik overweeg 8 304Ah (A-grade EVE) cellen te kopen om daarmee een 24v-bank te maken.
- Ik overweeg daarnaast een VP D2-40 te plaatsen en met een 12/24 DC-DC lader de LFP bank te laden via de (lood) startaccu.
- De motor heeft standaard een dynamo van 120A. De leverancier zegt nu dat het op basis van mijn wensen beter is om een kleinere dynamo te plaatsen. Met de kennis die ik hier op het forum opdoe, lijkt het me juist het tegenovergestelde: met een 120A dynamo kan ik veilig een 30A DC-DC lader aansluiten. Zie ik het goed of ziet hij het goed?
- Ik heb ergens een link gevonden waarin wordt gesteld dat je tijdelijk (bv een uurtje) ook extra DC-DC laders parallel kunt zetten om te turbochargen. Tot hoeveel A zouden jullie dan tijdelijk maximaal gaan met een 120A dynamo?

Als het mogelijk is kies dan een 24V dynamo te kiezen ? Een 24V dynamo hoeft maar de helft van het aantal A te leveren voor een gegeven vermogen en wordt daarmee minder warm.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 14 feb 2024 23:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 12:10 #1541277

De laadregelaar bepaalt het vermogen dat van de dynamo wordt gevraagd. Daarbij is een zweare dynamo die op 20% van haar kunnen draaiui, veel beter qua warmtehuishouding dan een lichte dynamo die te heet wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 12:53 #1541283

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Ik zou voor een grote 24v dynamo gaan met een externe laad regelaar met temp sensor. Dan een dc dc charger tussen je 24v bank en 12v bank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 12:54 #1541284

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16858
Je zou ook een ts 800 kunnen monteren, die leveren tot 50 watt. Instelbaar mbv een pc.
www.marktplaats.nl/v/caravans-...3-buck-booster-ts800
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 13:59 #1541293

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Hugy schreef :
Ik zou voor een grote 24v dynamo gaan met een externe laad regelaar met temp sensor. Dan een dc dc charger tussen je 24v bank en 12v bank.

De LFP bank is 24v, maar de startaccu had ik nu nog op 12v. Als ik een 24v dynamo zou nemen, moet ik dus ook een 24v startaccu, en dan is er in principe geen 12v meer, behalve dan dat er sommige gebruikers 12v nodig hebben. Daar zou dan een 24/12 DC-DC voor nodig zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 14:02 #1541294

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
holtere schreef :
Je zou ook een ts 800 kunnen monteren, die leveren tot 50 watt. Instelbaar mbv een pc.
www.marktplaats.nl/v/caravans-...3-buck-booster-ts800

50A denk ik ipv watt? Ik heb me nog niet in buck boosters verdiept, zal er eens in duiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 14:17 #1541297

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Ik heb de kleinere versie van de TS 800 en ben daar heel tevreden over.

Hab je een 24v boordsysteem, dan zou ik altijd voor een 24v dynamo gaan en een bijpassende DC-DC lader gaan. En ik zou zeker niet voor een lichtere dynamo gaan. Ik kan mij geen scenario voorstellen waarin dat beter werkt dan een grotere dynamo.

Verder ben ik al jarenlang klant bij Nkon. Zeer betrouwbaar bedrijf



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 14:39 #1541303

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16858
XanderB schreef :
holtere schreef :
Je zou ook een ts 800 kunnen monteren, die leveren tot 50 watt. Instelbaar mbv een pc.
www.marktplaats.nl/v/caravans-...3-buck-booster-ts800

50A denk ik ipv watt? Ik heb me nog niet in buck boosters verdiept, zal er eens in duiken.

Ehhh, sorruy. Je hebt gelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 17:10 #1541332

Ga je nu al een motor kopen dan? Als ik de foto's van je boot zie ben je in het beste geval nog heel wat maanden bezig, op zijn slechts jaren. Die motor ligt alleen maar weg te stoffen en ouder te worden terwijl de garantietermijn verloopt.

In het allerergste geval geef je er over een jaar de brui aan en mag je al die dure nooit gebruikte spulletjes met behoorlijk verlies weer gaan verkopen.

En ja, bij klussen van dit formaat gebeurt dat vaker dan dat ze afgemaakt worden, zou stom zijn om er geen rekening meet te houden.

Niet lullig bedoelt, wel realistisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 18:18 #1541342

Hugy schreef :
Ik zou voor een grote 24v dynamo gaan met een externe laad regelaar met temp sensor. Dan een dc dc charger tussen je 24v bank en 12v bank.

12V 120A dynamo > 12V startaccu > 12-24V BuckBoost > 24 V LFP Serviceaccu.

Motor/dynamo met 12V startaccu is standaard dieselmotor installatie
BuckBoost regelt het laden van de 24V serviceaccu wanneer de motor draait, is volledig instelbaar en kan ook afgeschakeld worden indien gewenst.
Startaccu is altijd aangesloten en veilig voor de dynamo.
Laadvermogen van de BuckBoost instelbaar afhankelijk van belasting dynamo.
Startaccu en serviceaccu elk hun eigen laad algoritme.

Wat mij betreft een prima opstelling (en ook zo op mijn boot geïnstalleerd)

Wat mis ik?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 feb 2024 18:21 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 18:29 #1541346

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
holtere schreef :
Je zou ook een ts 800 kunnen monteren, die leveren tot 50 watt. Instelbaar mbv een pc.
www.marktplaats.nl/v/caravans-...3-buck-booster-ts800

Werkt perfect!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 19:48 #1541364

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
XanderB schreef :

De LFP bank is 24v, maar de startaccu had ik nu nog op 12v. Als ik een 24v dynamo zou nemen, moet ik dus ook een 24v startaccu, en dan is er in principe geen 12v meer, behalve dan dat er sommige gebruikers 12v nodig hebben. Daar zou dan een 24/12 DC-DC voor nodig zijn

Is het boordsysteem nu ook al 24v? Anders snap ik de switch niet helemaal en zou ik dat op 12v laten? Ik zou als je nu een nieuwe motor kiest altijd kiezen voor een grote dynamo met multiriem en externe regelaar op het voltage van je boordsysteem voor maximale opbrengst. Die DCDC laders/ buckboost worden vaak erg warm, en max 30/50a is ook niet echt veel. Als je dan toch de keuze hebt als je een nieuwe installatie gaat doen zou ik direct voor optimaal laden gaan van je lithium bank.
Laatst bewerkt: 15 feb 2024 19:50 door Hugy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 19:55 #1541366

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Noballast schreef :
Hugy schreef :
Ik zou voor een grote 24v dynamo gaan met een externe laad regelaar met temp sensor. Dan een dc dc charger tussen je 24v bank en 12v bank.

12V 120A dynamo > 12V startaccu > 12-24V BuckBoost > 24 V LFP Serviceaccu.

Motor/dynamo met 12V startaccu is standaard dieselmotor installatie
BuckBoost regelt het laden van de 24V serviceaccu wanneer de motor draait, is volledig instelbaar en kan ook afgeschakeld worden indien gewenst.
Startaccu is altijd aangesloten en veilig voor de dynamo.
Laadvermogen van de BuckBoost instelbaar afhankelijk van belasting dynamo.
Startaccu en serviceaccu elk hun eigen laad algoritme.

Wat mij betreft een prima opstelling (en ook zo op mijn boot geïnstalleerd)

Wat mis ik?

Dat was ook wat ik voor ogen had, maar daarna kwam 3Noreen met de suggestie voor een 24v dynamo. Die kan ik op zich volgen, maar dan lijkt me dat de startaccu ook 24v moet worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 19:57 #1541368

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Eventueel gewoon starten vanaf de lithium accu's werkt ook perfect als je alles 24v wilt hebben of een 24v startaccu. 12v startaccu ook geen probleem met een klein goedkoop dc dc 24/12v orion tr 10a laden vanaf de lithium accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 15 feb 2024 21:13 #1541376

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Hugy schreef :
Eventueel gewoon starten vanaf de lithium accu's werkt ook perfect als je alles 24v wilt hebben of een 24v startaccu. 12v startaccu ook geen probleem met een klein goedkoop dc dc 24/12v orion tr 10a laden vanaf de lithium accu.

De heersende gedachte is toch juist andersom: veilig dc-dc laden van de LFP bank via de lood-startaccu. Dat is wat ik tenminste nu voor ogen heb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 07:23 #1541412

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Precies

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 10:46 #1541438

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Klopt.

Kleine toevoeging: je laadt de lfp niet op “via” de startaccu maar “langs” de startaccu. Ze staan parallel!
Via” in de zin van “vanuit” moet juist voorkomen worden.

De startaccu heeft m.b.t. de dynamo i.r.t. gebruik met lfp de volgende functies:
-het dynamo laadprofiel hoeft niet gewijzigd: dat zit in de dc-dc
-op de dynamo (regulator) blijft een accu aangesloten ook als de dc-dc/bms/lfp combinatie afschakeld.
-de dc-dc beperkt de laadstroom. Die moet dus een beperkende maat hebben. De extra laadstroom om de startaccu te vullen duurt kort.
-de dc-dc moet uitgeschakeld worden als de laadstroom wegvalt opdat de dc-dc niet “vanuit” de startaccu gaat laden.

Een (kleine) DC-DC maakt van een “drop-in” lfp component een drop-in systeem oplossing die met weinig kennis van zaken toepasbaar is in een twee accu systeem. Zoals besproken [in strike]jouw[/strike] draadje LiFePO4 v Amazon.com van@TV1967 (referentie gewijzigd).

Er zijn tientallen andere oplossingen die in specifieke gevallen met kennis van zaken beter, leuker of gewoon anders zijn.
Daar gaat dit draadje over.
Laatst bewerkt: 16 feb 2024 12:48 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl