Tussen alle azijnpisserij en flauwekul heen, een paar hopelijk behulpzame opmerkingen:
1: Op je bootje wil je de start accu en de huishoudaccu zoveel mogelijk gescheiden houden. Op die manier kun je altijd je motor starten om de rest weer in de lucht te krijgen. Als de accu waarmee je start leeg is, is dat over.
2: Accu's parallel schakelen kan onder specifiek omstandigheden. Als ze niet identiek zijn in type en onderhoudstoestand, of exact gelijk belast worden, schijnt (geen first hand ervaring) er een gek mechanisme in werking waardoor ze er allebei onderdoor gaan.
3: Type accu: de eerste onderverdeling is tussen lood-zuur en Lithium. Ik neem aan dat je geen Lithium beldoelt. Als je dat wilt weten is er hier vanalles over te vinden. Lood zuur dan. Die zijn er weer in verschillende varianten: echte start accus, Semi-tractie, gel, en AGM. Ongeveer in volgorde van prijs per Ah.
-Een startaccu is een specialist: hij kan in korte tijd veel stroom leveren. Precies wat voor starten nodig is. Downside: gevoelig voor diep ontladen. Er wordt aangeraden om hem niet verder dan max 60% SOC (state of charge) dus maar 40 % te ontladen. Ook kan hij er niet goed tegen lang kleine stroompjes te leveren.
-Een semitractie is ongeveer even duur. Kan minder stroom leveren, maar wel lang kleinere stroom. Praktische kun je hem tot 50% SOC en incidenteel tot 30% SOC ontladen. Meer nuttige capaciteit dus.
-Gel en AGM kunnen nog verder omlaag, maar gaan veel sneller echt stuk als je daar doorheen gaat en zijn ook veel gevoeliger door temperatuur. Overladen kunnen ze ook niet tegen. Ze zijn ook flink duurder.
Als je gaat uitrekenen wat de goedkoopste strategie per gebruikte Ah is, kom je op semitractie uit. Daarbij kunnen gel en agm nog wel eens verrassen door "ineens" stuk te zijn. Dat is dan meteen een dure grap.
4: kun je zonnepanelen gebruiken druppelregelaar? Ja, maar met een druppellaadregelaar er bij. Zonnepanelen met een (MPPT)-regelaar, leveren gewoon een spanning. Mogelijk meer dan de accu's op enig moment behoefte aan hebben. Een DC-acculader hoort er dan gewoon nog bij. Dus: niet zonder meer.
5: Verder gaand op 1: Aan boord heb ik dus een echte startaccu en een semitractie accu. De startaccu wordt geladen door de dynamo, de serviceaccu door een 220V acculader. Ze worden tijdens het laden gekoppeld door een Cyrix-relais van Victron. Maar er zijn ook andere oplossingen.