Voor degenen die in dit soort materie zijn geinteresseerd, een update over mijn LiFePO4 setup met Wally100 alternator controller.
In eerste instantie gebruikte ik de alternator controller voor beurtelings laden van start en huis-accu's. Dit gebeurde via 2 solid state relays die gestuurd werden door de controller. Dit werkte zonder problemen en nooit storing mee gehad, maar voor bijladen van de start accu na starten van de motor was maar zo'n korte tijd nodig, dat ik van de constructie met de twee SSRs ben afgestapt en in plaats daarvan de start accu nu bijlaad door een goedkoop DC-DC cc/cv module dat gevoed wordt door de LFP huis accu. Veel simpeler en minder storingsgevoelig.
Het voordeel is dat het laden van de LFP batteries nu plaatsvindt via een dikke rechtstreekse kabel tussen B+ van de alternator en + van de LFP accu's, zonder enige electronica ertussen, dus zeer betrouwbaar.. Het laden van de start accu wordt automatisch gestart wanneer de power switch op het Volvo motor instrumenten paneeltje wordt aangezet, maar via een override schakelaar kan de start accu ook een boost worden gegeven zonder de motor te starten.
Laatst nog een post hier op het ZF gelezen over het maken van elektrische schema's en het gebruik van design tool en standaard symbolen. Prachtig natuurlijk, maar ik denk dat je je eerst moet afvragen met welk doel je een schema maakt. In mijn geval is dat puur voor mijzelf, voor eventuele trouble-shouting als na een tijd het schema in mijn hoofd begint te vervagen. Standaard symbolen voor veel van de componenten in mijn (boot) schema's zijn niet beschikbaar dus ik hou het maar simpel met een paint-achtig programma (Hypersnap) en eigen symbolen. Dit geeft ook meer vrijheid dan de conventies van standard drawing tools.
Een schema van de aansluiting van gebruikers via het breaker paneel is simpel. Als de draadjes zijn gelabeled is een schema bijna niet nodig. Wat m.i. veel meer aandacht en detail verlangt is hoe de bedrading van accu's, motor en charge controllers loopt. Dat is ook het gebied waar potentieel storingen verwacht kunnen worden.
Als bijlage mijn schema en een nog een pdf met wat toelichting, vrnl voor mijn nabestaanden die zich zouden kunnen afvragen “why the hell …... ?”.