Beste zeilers,
Ik vraag hulp voor het electrisch schema van mijn stuurautomaat. Het probleem is dat er een zekering van 20 A regelmatig doorbrandt in het circuit van de stuurstroom voor de relais, kennelijk doordat de hoofdstroom door het circuit van de stuurstroom kan lopen. En ik begrijp nog niet hoe dat kan en dus ook niet hoe ik dit kan oplossen.
De boot heeft hydraulische besturing met een handmatige hydraulische pomp. In het hydraulische circuit heb ik een electro-hydraulische pomp geinstalleerd (Volvo Penta trimpump, met elektrisch schema in de bijlage), die wordt aangestuurd door de stuurautomaat (Navman 3100).
Eerst had ik de "heavy duty" -uitgang van de stuurautomaat (max 20 A) direct, dus zonder relais ertussen, op de electro-hydraulische pomp aangesloten. Dus op de groen-witte en blauw-witte draden in het schema. Dat stuurde de boot goed, telkens totdat een enkele keer de zekering van 20 A doorbrandde. Deze pomp vraagt soms net iets meer dan 20A. Om dat op te lossen, heb ik gedacht om dan maar de relais behorende bij de Electro-hydraulische pomp ertussen te zetten. Daartoe heb ik de heavy-duty uitgang van de stuurautomaat (die + en - steeds omdraait om te sturen) aangesloten op de groene en blauwe draad in het schema, die komen van de "trimswitch". Daarmee is de heavy-duty uitgang van de stuurautomaat de stuurstroom voor de twee relais geworden. Voor de hoofdstroom heb ik de rode en zwarte draad uit het circuit (bijlage) aangesloten op de accu. Ook de stuurstroom voor de stuurautomaat is daarop aangesloten. Op zich stuurt dit de boot wel, maar af en toe brandt toch weer de zekering (20 A) in het circuit van de stuurstroom door. En dat begrijp ik niet: de stuurstroom moet alleen de beide relais aansturen, die de hoofdstroom inschakelen, die de electrische pomp aanstuurt. En die hoofdstroom kan de pomp direct betrekken van de accu. Maar toch lijkt dus (een deel van) die hoofdstroom door het circuit van de stuurstroom te lopen.
Heeft iemand een suggestie voor wat ik hieraan kan doen?
Ik heb de beide relais doorgemeten; die lijken goed te zijn en het feit dat het steeds even werkt qua besturing (tot de zekering doorbrandt) lijkt daar ook op te wijzen. Alvast bedankt voor je aandacht! groet Arnold