Die 14 Volt is de laad
spanning. Stroom druk je uit in Ampères (A), hoeveel stroom er naar je accu gaat vanaf de lader kun je zelf meten met een
stroomtang. Je bent dan niet afhankelijk van de al dan niet correcte gegevens die je lader misschien levert.
Die kijkglaasjes heb ik zelf niet veel ervaring mee, zou daar niet al teveel waarde aan hechten (je leest soms dat ze niet betrouwbaar werken). De '80% accu' zou ik op capaciteit testen: de enige manier om dat goed te doen is om hem helemaal vol te laden (lader schakelt dan in
float fase) en dan met een vaste stroom te ontladen. Accuboeren hebben speciale apparaten waarmee ze de accuspanning over de tijd kunnen loggen. Zelf kun je dat grafiekje ook maken (regelmatig spanning meten en tegen de tijdas uitzetten) maar dat is wat meer werk.
Als die accu inderdaad minder capaciteit heeft dan de andere twee zou ik hem niet meer parallel zetten in de accubank, je helpt dan je andere accu's vervroegd naar hun einde. Vervangen (in de accubank) door een nieuwe is ook geen goed idee, ook dan lopen je accu's in de bank teveel uit de pas.
Als de mindere accu 'gewoon' wat minder vol is dan de andere zou het kunnen kloppen dat de lader wat harder moet werken (een legere loodzuur accu accepteert een hogere laadstroom), maar van afstand is het moeilijk om daar echt zinvolle uitspraken te doen.
Je kunt proberen uit te vinden waarom die ene accu (zijn ze even oud?) minder presteert dan de andere, kijken naar de laadstroom tijdens geïsoleerd laden zou je wat informatie kunnen opleveren. Maar als ik het goed begrijp ben je op reis met de boot. Zelf zou ik er dan niet al teveel tijd aan besteden als je nog wel uit komt met de overgebleven accu's en zeker weet dat die correct zijn aangesloten. Als de lader zich bij het laden van de andere accu's normaal gedraagt kun je er denk ik van uitgaan dat de lader niet het probleem is.