Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spanningsregelaar kaduuk of ??

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 24 juni 2024 08:28 #1568245

Deze reis komt alles tegelijk geloof ik. Als ik aan de walstroom lig loopt de spanningsmeter langzaam in het rood. Na loskoppelen terug naar een fatsoenlijke 14 volt.(analoog).
Is dit een teken dat mijn oude trouwe Mastervolt lader/regelaar de geest heeft gegeven? of is er een andere mogelijke oorzaak?
En hoe kan ik de Mastervolt meten op correcte werking?
Ik weet weinig van elektra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 24 juni 2024 09:40 #1568263

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Koop eerst bij de action of bouwmarkt een digitale universeelmeter met een vol batterijtje en meet dan opnieuw. (in de juiste meetbereik stand!)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 25 juni 2024 05:22 #1568449

Daar heb ik er twee van aan boord. Een goede en een action reserve.
Verder heb je wel gelijk Calidris, Eerst eens even meten. De Lader/regelaar geeft al een realistischer digitaal beeld. Maar die zit wat lastig om af te lezen (bakskist). Voor de zekerheid ook de accu's even ontkoppelt en getest. Want ja ik heb zelfs een tester aan boord! Twee op 100% Health en en op 80%. Da's voor mij als leek wel weer vreemd (zelfde type/batch/aanschaf en altijd = 3 jaar geschakeld gestaan).
Maar verder prima aangezien ze flink gebruikt worden (solozeilend stuurautomaat). Alles weer aangesloten, ook op walstroom. Denk je? Geen vuiltje meer aan de lucht. Ik denk een hick up van de oude analoge meter. Die kwalificeert zich hiermee voor vervanging door een modernere versie. Hartslag en imaginair voltage weer terug in rust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 25 juni 2024 07:36 #1568479

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Dat laatste over de analoge meter doel ik precies op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 07:14 #1570657

Als het mag een vervolgvraag. Er was toch wel iets mis. Het blijkt dat de accu's in de bank niet goed geschakeld waren. Ze nivelleerden denk ik langs ondoorgrondelijke route door het boordsysteem... Hersteld en zit wel goed nu. Maar nu maakt mijn Mastervolt lader/regelaar best wel wat ventilatorgeluid. Hij wordt ook knap heet. Is dat normaal? Zou het bij vol=vol niet automatisch druppellader moeten worden zonder zo veel warmte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 08:17 #1570667

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Kan je uitlezen met hoeveel stroom er geladen wordt? Wellicht ergens een grote verbruiker, al dan niet zo bedoeld flink aan het verbruiken?
Wellicht is de ene accu van 80% en grote verbruiker geworden omdat hij niet vol kan raken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 08:27 #1570669

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ik vermoed dat je een CCA accutester hebt? Die zegt iets over de maximale stroomsterkte (cold cranking amps) die de accu’s gedurende korte tijd kunnen leveren. Is niet hetzelfde als de accucapaciteit.

Zelf zou ik de accu’s even afzonderlijk laden (verbruikers uit), en kijken of de Mastervolt ook blijft blazen als je de ‘80% accu’ afgekoppeld hebt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 juli 2024 08:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 09:51 #1570684

Die laatste kan ik zelf even proberen om dat uit te sluiten. Mijn tester kan cca/ppp/sae
Ik heb nu afspraak gemaakt voor morgen met iemand oo de haven die er kaas van gegeten schijnt te hebben. Dan voor meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 12:00 #1570698

Hans V schreef :
Zelf zou ik de accu’s even afzonderlijk laden (verbruikers uit), en kijken of de Mastervolt ook blijft blazen als je de ‘80% accu’ afgekoppeld hebt.

Als ik die accu afkoppel duurt het langer voor de mastervolt gaat blazen en ook minder hard.
Ik denk dat ik het niet zou merken als ik er niet op zou letten. Laadstroom 14 volt ipv 14,8. Ik neem aan dat de laadstroom nu langzaam moet gaan afnemen?
Betekent dit afscheid van de 80% accu? Of kan ik daar nog iets zinnigs mee?
Gisteren waren de kijkglaasjes in de accu’s zwart. Zegt dat alleen iets over laadtoestand?

André
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 12:38 #1570703

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Die 14 Volt is de laadspanning. Stroom druk je uit in Ampères (A), hoeveel stroom er naar je accu gaat vanaf de lader kun je zelf meten met een stroomtang. Je bent dan niet afhankelijk van de al dan niet correcte gegevens die je lader misschien levert.

Die kijkglaasjes heb ik zelf niet veel ervaring mee, zou daar niet al teveel waarde aan hechten (je leest soms dat ze niet betrouwbaar werken). De '80% accu' zou ik op capaciteit testen: de enige manier om dat goed te doen is om hem helemaal vol te laden (lader schakelt dan in float fase) en dan met een vaste stroom te ontladen. Accuboeren hebben speciale apparaten waarmee ze de accuspanning over de tijd kunnen loggen. Zelf kun je dat grafiekje ook maken (regelmatig spanning meten en tegen de tijdas uitzetten) maar dat is wat meer werk.

Als die accu inderdaad minder capaciteit heeft dan de andere twee zou ik hem niet meer parallel zetten in de accubank, je helpt dan je andere accu's vervroegd naar hun einde. Vervangen (in de accubank) door een nieuwe is ook geen goed idee, ook dan lopen je accu's in de bank teveel uit de pas.

Als de mindere accu 'gewoon' wat minder vol is dan de andere zou het kunnen kloppen dat de lader wat harder moet werken (een legere loodzuur accu accepteert een hogere laadstroom), maar van afstand is het moeilijk om daar echt zinvolle uitspraken te doen.

Je kunt proberen uit te vinden waarom die ene accu (zijn ze even oud?) minder presteert dan de andere, kijken naar de laadstroom tijdens geïsoleerd laden zou je wat informatie kunnen opleveren. Maar als ik het goed begrijp ben je op reis met de boot. Zelf zou ik er dan niet al teveel tijd aan besteden als je nog wel uit komt met de overgebleven accu's en zeker weet dat die correct zijn aangesloten. Als de lader zich bij het laden van de andere accu's normaal gedraagt kun je er denk ik van uitgaan dat de lader niet het probleem is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 juli 2024 12:44 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 13:25 #1570712

Accus zijn drie jaar oud, zelde type en gelijk gekocht ( om te schakelen als bank).
Inmiddels gaat het weer fout. 15,3 volt. Gemeten op de accupolen. Walstroom er af.
Nu weer 12,9 volt. Ik geef het op en wacht de specialist af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 16:52 #1570748

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Die 15,3 Volt is inderdaad te hoog. Benieuwd wat de specialist constateert.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 07 juli 2024 18:26 #1570760

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Nou, daar lijkt weinig specialisme voor nodig als de lader 15,3 volt spanning veroorzaakt op de accu's:
niet goed.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 11 juli 2024 07:40 #1571551

Terugkoppeling voor de meedenkers (met dank).
De 'specialist' bleek twijfelachtig. Zijn conclusie: derde accu overleden, dat had ik hem al verteld. Verder is de lader in orde en veroorzaak ik een probleem door plussen van iedere accu af te tappen. Alle min en plus nu geconcentreerd aan einde en begin. Maar ik kan me als leek niet voorstellen dat dit verschil maakt omdat ze gewoon aan elkaar zitten. Wel graag 75 euri contant aftikken zonder bonnetje. Later liep de spanning opnieuw op naar 16,8 volt met weinig amperes (los van de lader werd niets warm). Terugkomen? Weer 75 Euri. Ja dank je wel.
Gewoon een nieuwe lader besteld (Victron 30A/3). Alles nu weer in orde en normaal. Twee accus hebben het geweld overleefd en functioneren prima. Nieuwe lader ook met BT afleesbaar. Stukje luxe.
Eerder dit jaar had ik door aannames onnodig een brandstofpomp vervangen. Daardoor heb ik nu te lang gewacht om gewoon een nieuwe lader te kopen. Je weet ook nooit waar je goed aan doet.
Eigenlijk ben ik nog wel benieuwd naar jullie mening over die plussen en minnen op 1 punt. Ik ga van de winter een rail monteren maar meer omdat het overzichtelijk is. Maakt dit echt verschil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 11 juli 2024 08:00 #1571553

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
FS33 schreef :
Terugkoppeling voor de meedenkers (met dank).
De 'specialist' bleek twijfelachtig.

Understatement?

Prettig dat het nu weer werkt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 11 juli 2024 08:28 #1571565

FS33 schreef :
Terugkoppeling voor de meedenkers (met dank).

Eigenlijk ben ik nog wel benieuwd naar jullie mening over die plussen en minnen op 1 punt. Ik ga van de winter een rail monteren maar meer omdat het overzichtelijk is. Maakt dit echt verschil?

Bij langdurig stevige stromen : ja. Denk dan bijvoorbeeld aan koelkast of laadstroom van dynamo of acculader. Je wilt graag dat iedere parallel staande accu met dezelfde spanning wordt geladen en ontladen.
Maar in de praktijk wordt dit effect nog weleens overdreven.

Je kunt het zelf testen: zet de voltmeter op 2V DC en meet het spanningsverschil tussen twee pluspolen. Als dat verschil meer dan een paar tiende volt wordt als je belastingen aanzet dan wordt het (ont)ladingsverschil teveel. Kun je ook oplossen met een stevige kabel tussen de plus polen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 11 juli 2024 08:42 #1571569

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
zeilersforum.nl/index.php/down...uiten-parallel-serie

Ik zie dat het bestand verdwenen is in de download sectie.


Bijlage:

Bestandsnaam: Accu-aansluiten-2.pdf
Bestandsgrootte:148 KB



of:

t.me/zeilersforum/46
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 11 juli 2024 16:40 #1571657

OK, dus daar had hij niet helemaal ongelijk mee. Maar ik had mijzelf geld en stress bespaard als ik destijds in Harlingen (begin van dit draadje) gewoon al een nieuwe had gekocht. Nou ja, het past helemaal in het patroon dit jaar. Als ik eind augustus weer in de thuishaven lig, is er veel vernieuwd onderweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 12 juli 2024 07:26 #1571738

Besten, ik neem een voorschot op jullie belangeloze bereidheid om mee te denken en kennis te verpreiden. Mocht je het nu wel welletjes vinden reageer dan gewoon maar niet meer.
Maar ik snap iets niet helemaal. Ik dacht dat de lader ook een regelende functie had en naast 230 ook het verdelen van de laadstroom vanuit de dynamo regelde. Ik leer nu dat dit niet zo is (van Victron) Daarom werkt de BT bewaking alleen indien aangesloten aan walstroom.
Dat zet Pipo's denkhoofd aan het werken. Maar hoe wordt de dynamo-opbrengst dan verdeeld over startaccu en huishoudaccu's ? Lopen er plussen van de dynamo naar alle accu's? En hoe zit dat dan met het verhaal van de kortste route die de elektronen kiezen? Ik geloof er geen suikerbiet van dat die plussen in mijn boot (43 Jaar en bijna net zo oud als mijn huwelijk) allemaal ongemankeerd en even lang zijn. Een stuk of vijf improviserende eigenaren op een rijtje maken dat tot een illusie.
Maar hoe dan wel?
(PS ik heb meer verstand van planologie maar daar heb je aan boord verdraaid weinig aan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 12 juli 2024 08:31 #1571752

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Heb je enige vorm van een accu scheider ?

Verder is er niet veel gepland aan waar de stroom het eerst na toe gaan. Behalve dat de stroom van de minste weerstand neemt.

Nu wil het zo zijn dat hoe korter nadat een accu ontladen is hoe kleiner de weerstand is om die weer op te laden. Dit is ook niet gepland maar pakt gewoon gelukkig zo uit. De startaccu is slechts enkele minuten daarvoor een stukje ontladen bij het starten. Dus die heeft de laagste weerstand. Dus de stroom gaat daar het eerste heen. Immers de minste weerstand. Dus eerst laad de start accu op en daarna pas de huis accu's

PS Dit gaat fout met DC-DC laders. Die hebben namelijk een nog lagere weerstand dan de start accu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 12 juli 2024 09:26 #1571765

Bij ons ging de laadstroom van de b+ op de dynamo naar een zwart kastje (een scheidingsrelais) en van daar ging het gescheiden verder naar startaccu resp. serviceaccudan. Dat relais heb ik vervangen door een argofet, die de laadstroom netjes verdeelt met minder spanningsval.

Mijn tip: loop al je bedrading tussen dynamo en accu’s langs (tekeningetjes en foto’s maken), dan ga je ontdekken hoe het bij jou inelkaar zit en kan je m.b.v. je plaatjes meer gerichte adviezen krijgen op het forum.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 12 juli 2024 11:34 #1571798

3Noreen schreef :
Heb je enige vorm van een accu scheider ?

Eerlijk: geen idee. De startaccu zit op de lader op en aparte uitgang. de huishoudaccu's staan in bankopstelling. Beide groepen hebben dus een aparte plus op de lader. Maar er zullen andere wegen zijn anders zouden de huishoudaccu's nieet geladen worden door de motor en dat worden ze wel. Verder heb ik geen idee wat er wel ofniet aan relais in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 12 juli 2024 11:35 #1571799

RobertWalter1 schreef :
Bij ons ging de laadstroom van de b+ op de dynamo naar een zwart kastje (een scheidingsrelais) en van daar ging het gescheiden verder naar startaccu resp. serviceaccudan. Dat relais heb ik vervangen door een argofet, die de laadstroom netjes verdeelt met minder spanningsval.

Mijn tip: loop al je bedrading tussen dynamo en accu’s langs (tekeningetjes en foto’s maken), dan ga je ontdekken hoe het bij jou inelkaar zit en kan je m.b.v. je plaatjes meer gerichte adviezen krijgen op het forum.
Dank. goede tip waar ik de logica van in zie. Maar in praktijk is het best lastig op een oude boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 12 juli 2024 12:13 #1571810

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Goede tip om even te kijken wat er allemaal aan je dynamo vast zit.

Zit de plus van de dynamo óók aan je service accu's dan moet er iets van een accuscheider zitten, anders zitten de plussen van de startaccu en de servicebank (via de plus van de dynamo) rechtstreeks aan elkaar en heb je in feite één grote accubank. Dat lijkt me onwaarschijnlijk (je hebt dan geen echte startaccu meer), maar als er veel aan de boot geklust is weet je het maar nooit wat er in de loop der jaren allemaal aan elkaar geknoopt is.

De aparte aansluiting van start- en service accubank op je Victron walstroomlader is dan een nep-scheiding, want via de dynamo zitten alle accu's dan gewoon aan elkaar. Als er géén accuscheider aanwezig is tussen start- en serviceaccu zou ik die zeker aanbrengen (wij hebben eventueel nog wel een diodeblok liggen).

DC-DC lader [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 juli 2024 12:16 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsregelaar kaduuk of ?? 12 juli 2024 12:13 #1571812

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Best lastig. Mooi understatement! Hoe vaak het niet voorkomt dat een rode kabel "hier" achter een schot verdwijnt en "daar" mooi zwart, geel of blauw gekleurd uit het plafond tevoorschijn komt.

Dan heb je geen flauw idee wat er onderweg is gebeurd; daar kom je alleen achter door zowat alles los te halen en de kabels "door te piepen".

Ik zeg: winterklus!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl