Ik twijfel inderdaad ook aan 3N's bedoelingen op ZF gezien zijn houding de laatste weken en aktie van vandaag, dus heb dit uitgezocht (al in een eerder draadje gedaan, nu even samengevat):
Lampje dient om het veld eenmalig te exciteren zodat de regelaar kan starten en spanning houdt om te blijven werken. Daarna levert de dynammo zélf de spanning om de regelaar aktief te houden. Te zien doordat het lampje uit gaat: spanning aan dynamokant van het lampje is gelijk aan waar dat lampje aan de accu hangt...
Electrisch gezien vormt het lampje een "pull-up" weerstand -mét indicatie of er daarwerkelijk nog wat omhoog te trekken valt.
Regelaar is in feite een PWM regelaar: de regelaar verbindt de + pool van de velwikkeling hard aan de +12V (stroom door veld bepaald door veldwikkeling) OF trekt geheel niet aan de veldwikkeling. Dit gebeurt niet analoog maar schakelt met hoge frequentie tussen "maximaal laden" en "niet laden".
Een extreem zwaar lampje zou inderdaad de spanningsregelaar kunnen bypassen en het veld permanent van een stroom, hoger dan de PWM regelaar vraagt, uit kunnen sturen. In dit geval kllopt het dus wat 3N inbrengt, hoewel waarswchijnlijk niet relevant.
Hier duidelijkheid in de aansluitingen.
- D+/61 wordt omhoog getrokken door laadcontrolelampje; direct doorverbonden naar positieve koolborstel van veld D+
- D-/B- negatieve voeding van regelaar
- B+ hoofdstroom naar accu
- DF is de aktieve uitgang van de regelaar: een lagere snanning geeft een bogere veldstroom dus een hogere opbrengst en toenomende B+