Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu's en CE

Accu's en CE 16 sept 2024 17:09 #1585562

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Ik las op CF

Conversion to lithium of a CE-marked boat
I recently become aware of a recommendation for use (RFU no. 199/2023) regarding lithium batteries, published by the group of inspection and certification organizations under the EU Recreational Craft Directive.

See page 335
www.imci.org/site/document/d...U%20240118.pdf
Scenario/Questions:

In a watercraft, bearing a CE mark, the non-lithium battery(-ies) permanently installed for use on the craft
electrical system and/or engine starting are replaced with (a) lithium-based battery(-ies) of the same
function.
Is this a "major craft conversion" in the sense of RCD Article 3 (7)?


Recommended Solution:
Yes.
This change alters the watercraft to such an extent that it may not meet any more the applicable
essential safety and environmental requirements laid down in the RCD and/or ISO/TS 23625.

The consequence of the above recommendation is that any change of batteries from lead-acid to lithium would require a Post Construction Assessemnt (PCA) of the boat and be done by qualified technicians, which would be very expensive.

In my opinion, this would basically kill the market for LFP conversions in the EU.
Laatst bewerkt: 16 sept 2024 17:10 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 17:15 #1585564

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29071
Forbidden
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 17:23 #1585567

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Ja helaas.
De autoriteiten zijn bang voor de populus, alles achter geheime deuren....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 17:49 #1585574

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Een CE certificering is toch voor nieuwe boten die van buiten de EU markt komen? Lijkt me wenselijk dat men zich bij het verhandelen zich aan die in de EU geldende normen houdt.
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 18:09 #1585579

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Het gaat hier om "aanzienlijke verbouwing" aan een schip met CE markering, waardoor een keuring na de verbouwing moet uitgevoerd worden.

Ik lees op het www:
De CE-regelgeving voorziet erin dat de CE in stand moet blijven. Dit uitgangspunt betekent concreet dat bij een renovatie/verbouw/aanpassing aanvullend moet worden vastgesteld of het vaartuig nog voldoet aan de CE vereisten. Dit uitgangspunt is bekend als ‘Major Craft Conversion’ (MCC). Dus: als een vaartuig CE-plichtig is en een geldige CE-certificering heeft, is het verplicht om vast te stellen of er sprake is van een MCC en of het schip via de PCA keuring aanvullend onder CE moet worden gebracht.

Blijkbaar is nu het idee dat ombouw van lood naar lithium geacht wordt zo een rigoureuze aanpassing te zijn.

Het is maar dat je het weet. Kan nuttig zijn het uit te zoeken voor dat je gaat verbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 18:25 #1585583

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
voor het verkopen de accu er even uit halen :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 18:33 #1585585

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
De vraag is dan wanneer is een boot CE plichtig? En wie gaat dat controleren en handhaven
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 18:53 #1585594

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8166
pbu schreef :
De vraag is dan wanneer is een boot CE plichtig? En wie gaat dat controleren en handhaven

Als zij van na een bepaalde datum is, en jij haar verkoopt. Dan MOET er een geldige CE op zitten.

Of eigenlijk: dat hoeft niet, maar na een major change blijf je zelf aansprakelijk voor de gevolgen, tot in lengte van dagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 18:54 #1585595

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
pbu schreef :
De vraag is dan wanneer is een boot CE plichtig? En wie gaat dat controleren en handhaven

1. De wet pleziervaartuigen 1996 en de laatste van 2016 vertelt je precies welke boren wel en niet o der CE vallen.

2. Als je wilt afwijken van de wet, is inderdaad de handhavingsvraag een issue.

3. Maar het lijkt mij verstandig in ieder geval te weten hie het heurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 16 sept 2024 20:18 #1585613

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
Joop66 schreef :
pbu schreef :
De vraag is dan wanneer is een boot CE plichtig? En wie gaat dat controleren en handhaven

Als zij van na een bepaalde datum is, en jij haar verkoopt. Dan MOET er een geldige CE op zitten.

Of eigenlijk: dat hoeft niet, maar na een major change blijf je zelf aansprakelijk voor de gevolgen, tot in lengte van dagen.

Dus niks verkopen waarvan de CE conformiteit twijfelachtig is. Dus zonder LFP accu. Maar hoe ze het wijzigen van wat chemicaliën in een accu als een 'major change' onderbouwen? Dan is het plaatsen van een boegschroef ook een major change. Een boegspriet.. wijzigingen die niet door een erkend technicus worden gedaan aan het electrisch systeem (stuurautomaat? omvormer?) Een nieuw roerblad omdat de Jefa rommel uit elkaar geklapt is? Doorvoer door een schot? wijzigingen van je zwart water systeem? navigatie vervangen door LED?
En dat alles zonder handhaving, want er zullen heel weinig werven/dealers kunnen aantonen in welke configuratie ze de boot daadwerkelijk hebben afgeleverd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 17 sept 2024 09:48 #1585686

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Zou het om het gewicht gaan? Als jij 200 (te gebruiken) AH hebt liggen in Loodaccu en naar 200 te gebruiken AH in LifePO4 gaat, scheelt dat wel een factor 50%?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's en CE 17 sept 2024 10:45 #1585698

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27461
Ronaldl schreef :
Ja helaas.
De autoriteiten zijn bang voor de populus, alles achter geheime deuren....

Oooh.. Eigenlijk is dit berichtje bedoeld om maar eens te laten zien wat een afschuwelijke organisatie de EU eigenlijk is?
Wie zijn die autoriteiten waar jij heb over hebt eigenlijk?
De link leidt naar het IMCI, een organisatie die certificeringen verzorgt. Is dat een EU-organisatie? Of toetsen ze alleen aan de hand van EU voorschriften met betrekking tot een CE-certificering? En zijn zij ook degenen die die voorschriften interpreteren?

In de geciteerde tekst staat "it may not meet any more the applicable essential safety and environmental requirements laid down in the RCD and/or ISO/TS 23625.".

Het kan dus zo zijn, maar zeker is dit kennelijk niet.

Kennelijk vervelen ze zich op het Cruisers Forum ook al zodanig, dat men op zoek gaat naar problemen.
Zo bezien kan iedere wijziging die wordt uitgevoerd aan een boot met CE-certificering reden zijn om de certificering vervallen te verklaren.

Eén keer kopen en niks meer aan doen!
Laatst bewerkt: 17 sept 2024 11:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl