Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Preventieve inspectie zekeringen

Preventieve inspectie zekeringen 22 sept 2024 08:54 #1586374

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 919
Lijkt alsof de rechter bout heet is geworden. Daar zou dan een overgangsweerstand hebben gezeten. Denk niet dat het een probleem was van de zekering zelf.
Heb je bij het plaatsen van de nieuwe zekering de zaak goed schoon gemaakt en de bouten voldoende vast gezet?
Kans is aanwezig dat dit weer gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 22 sept 2024 10:54 #1586395

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2288
Ik zie aan de gesmolten kant de indruk van een ring. Heeft er een RVS ring tussen de zekering en de zekeringhouder gezeten? De weerstand van RVS is veel hoger dan van koper en zo'n ring kan opwarmen als er veel stroom doorheen gaat. Zekering direct op het contactpunt, de eventuele ring erbovenop tussen zekering en moer.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 22 sept 2024 11:19 #1586396

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29080
Ik denk dat je Egenolf niet hoeft te vertellen over vastdraaien en wel of geen RVS er tussen. Ik denk eerder niet genoeg koppel vanuit de verpakking.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 22 sept 2024 19:09 #1586468

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Tja, ik weet zeker dat ik de moer ooit goed had vastgedraaid.
Maar de zekering is gemonteerd op twee messing draadstuds met daarop rvs moeren en inderdaad - je raad het al - er zat geen borgring of veerring onder.
Dus kennelijk door voortdurende temperatuurwisselingen in de motorruimte ging "de rek er een beetje uit" en bleek de moer bij demontage niet meer dan handvast te zitten.
Eerst met een beetje warm worden onstaat er wat corrosie, dat geeft weer meer weerstand en dus meer warmteontwikkeling, de zekering wordt heet nog meer corrosie, etc etc.
Ik mag toch hopen dat het persplastic van de ANL zekeringen van een onbrandbare soort is....?
Ik snap nu ook waarom Victron voor de nieuwe LYNx een keramische T-fuse toepast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 22 sept 2024 20:39 #1586477

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
egenolf schreef :
Tja, ik weet zeker dat ik de moer ooit goed had vastgedraaid.
Maar de zekering is gemonteerd op twee messing draadstuds met daarop rvs moeren en inderdaad - je raad het al - er zat geen borgring of veerring onder.
Dus kennelijk door voortdurende temperatuurwisselingen in de motorruimte ging "de rek er een beetje uit" en bleek de moer bij demontage niet meer dan handvast te zitten.
Eerst met een beetje warm worden onstaat er wat corrosie, dat geeft weer meer weerstand en dus meer warmteontwikkeling, de zekering wordt heet nog meer corrosie, etc etc.
Ik mag toch hopen dat het persplastic van de ANL zekeringen van een onbrandbare soort is....?
Ik snap nu ook waarom Victron voor de nieuwe LYNx een keramische T-fuse toepast

Zoals je blijkbaar op de hoogte bent van electro, zo ben ik dat op t gebied van mechanica.

Veerringen helpen niet tegen loswerken. Alleen bij heel zachte materialen van zowel moer als ondergrond.

Voor de rest klopt je betoog. Dit soort stromen zijn groot. Bij een kleine weerstand is er meteen veel warmte ontwikkeling. M.a.w. Eens per jaar overal overheen kijken, kan geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 22 sept 2024 20:42 #1586478

ANL vs. klasse-T heeft met interrupting current te maken, met niets meer…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 22 sept 2024 21:34 #1586488

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2710
T class ziet er ook beter uit, net vandaag zelf gemonteerd:

Laatst bewerkt: 22 sept 2024 21:34 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 22 sept 2024 21:57 #1586490

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29080
Ik wordt toch weer vrolijk van mijn din00 meszekeringen. Lomper, maar nooit gedoe.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 02:38 #1586497

De overgangsweerstand dáárvan berust op een veerdruk toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 04:26 #1586499

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Wat is Interupting current?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 05:14 #1586501

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29080
Nachtvlinder schreef :
De overgangsweerstand dáárvan berust op een veerdruk toch?

Ja, een gedefinieerde veerdruk met groot verzilverd oppervlak en berekend op warmte dissipatie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 08:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 05:40 #1586504

Als ze nog nieuw zijn wel inderdaad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 08:00 #1586527

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Joop, dank voor je opmerkingen.
NB: ik ben van mijn vak fietsemaker (wtk ir.) en mijn hobby is elektro....:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 08:51 #1586536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29080
Nachtvlinder schreef :
Als ze nog nieuw zijn wel inderdaad

Heb jij die houders wel eens van dichtbij bekeken?
Aan de buitenzijde van de klemcontacten zit een relatief zware stalen klemveer.
Het heeft geen zin om dergelijk materiaal in twijfel te trekken, heeft zicht al vele decennia bewezen onder zwaardere omstandigheden. Anders was de complete industrie allang afgebrand.

Wat je ziet met die T klasse is dat de zekeringdraad al helemaal ingevangen is tegen vonkexplosie. Dat is al veel beter dan de mickeymouse versies met een raampje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 08:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 09:15 #1586546

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27474
Joop66 schreef :
Veerringen helpen niet tegen loswerken. Alleen bij heel zachte materialen van zowel moer als ondergrond.

Definieer "heel zachte materialen".

Verder zou ik graag een bronvermelding met betrekking tot deze constatering. Waar staat dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 09:17 #1586549

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2288
Joop66 schreef :
Veerringen helpen niet tegen loswerken. Alleen bij heel zachte materialen van zowel moer als ondergrond.
Dat wist ik niet. Was juist van plan veerringen te monteren op de kabelogen op de motor, waar ze nu niet zitten. Hoe voorkom je lostrillen dan wel?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 10:11 #1586564

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
Veerringen helpen niet tegen loswerken. Alleen bij heel zachte materialen van zowel moer als ondergrond.

Definieer "heel zachte materialen".

Verder zou ik graag een bronvermelding met betrekking tot deze constatering. Waar staat dit?

Het staat hier:



en hier:

in dit leerboek:

uit 1963.

Niet direct nieuwe info.

Eea gedemonstreerd alhier:



De "grens" die aangegeven wordt, is sterkte klasse 5.6 500MPa treksterkte. Dat komt ongeveer overeen met A4-50, ongeveer.

Dus voor messing werkt wel, maar met een RVS moer moet je al oppassen.
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 10:14 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 10:13 #1586566

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Doejong schreef :
Joop66 schreef :
Veerringen helpen niet tegen loswerken. Alleen bij heel zachte materialen van zowel moer als ondergrond.
Dat wist ik niet. Was juist van plan veerringen te monteren op de kabelogen op de motor, waar ze nu niet zitten. Hoe voorkom je lostrillen dan wel?

Nordlock ringen, of loctite.

Wat ook voor de meeste toepassingen voldoende werkt, is dat de vrije boutlengte meer dan 4x de nominale diameter is. Denk aan draadeinden die de cilinderkop op een motor houden. Die lopen niet voor niks door het cilinderblok heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 10:14 #1586567

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2710
koko schreef :
Wat is Interupting current?

Dat is de stroom die loopt tijdens het doorbranden van de zekering.

Bij kortsluiting van de Lithium accu kunnen zeer grote stromen gaan lopen.
Bij het doorbranden van de zekering kan ionisatie van de lucht ontstaan, en de stroom gewoon blijven lopen ook al is de zekering gesprongen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 10:30 #1586573

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29080
Tandringen zijn minder of niet geschikt voor borging, veerringen wel. Veerringen kunnen voldoende spankracht behouden, ook als het iets los werkt (wat niet gebeurd).

Een tandje van een tandring werkt op basis van de torsiekrachtveerkracht van een tandje, dat is maar héél weinig.

Een veerring heeft veerkracht uit de gehele omtrek.

Én.... de borging, veerring of tandring mag nooit tussen de contactvlakken aan de onderzijde, maar moet altijd aan de bovenzijde onder de moer. De moer en veerring aan de bovenzijde zijn geen onderdeel van de stroomweg.

Nord-lock is wel héél mooi, kom ik alleen maar tegen bij motorfundaties.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 10:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 10:40 #1586581

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29080
Maar in het algemeen moet je altijd periodiek je contactbouten en schroeven controleren, althans dat doe ik jaarlijks terloops wel.

Ik denk dat 99,999% dat nooit doet. Koper en aluminium zijn zachte metalen en kunnen door trillingen mogelijk wel eens iets zetten, zeker koperdraden zonder adereindhulzen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 11:47 #1586599

Calidris schreef :
Wat je ziet met die T klasse is dat de zekeringdraad al helemaal ingevangen is tegen vonkexplosie. Dat is al veel beter dan de mickeymouse versies met een raampje.


Het gaat hier toch niet om een explosieveilige toepassing?

Kun je het verschil uitleggen tussen een persoog dat om een stud van een busbar geschroefd is vs. een zekering om diezelfde stud? Qua warmteontwikkeling hoort een zekering vér onder zijn nominale waarde te opereren, waardoor deze niet noemenswaardig verhit zodat thermische expansie de boel zouden kunnen gaan loswerken.

Ik zie dit bij TS voor het eerst (maar jij hebt vast veel meer installaties gezien); verwacht dat deze verbinding gewoon nooit goed vastgezeten heeft, en toevallig betreft dat net een zekering.

Calidris schreef :
Maar in het algemeen moet je altijd periodiek je contactbouten en schroeven controleren, althans dat doe ik jaarlijks terloops wel.

Goede praktische tip!
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 11:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 11:49 #1586600

Dit is overigens een MIDI zekering:


Dit is een ANL zekering:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 12:28 #1586609

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7603
Calidris schreef :
Maar in het algemeen moet je altijd periodiek je contactbouten en schroeven controleren, althans dat doe ik jaarlijks terloops wel.

Ik denk dat 99,999% dat nooit doet. Koper en aluminium zijn zachte metalen en kunnen door trillingen mogelijk wel eens iets zetten, zeker koperdraden zonder adereindhulzen.

Mooi heb ik weer een klusje voor als het regent als ik aan boord ben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 13:11 #1586616

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
@Nachtvlinder
Je hebt helemaal gelijk, het was een MIDI en geen ANL. De steek is hetzelfde. ANL lijken in ieder geval iets robuuster.

Anyway, er komt weer veel interessants naar boven, niet borgende veerringen etc. dank daarvoor

In mijn geval waren het zeker geen trillingen die het losraken van de moer veroorzaakte maar waarschijnlijk meer steeds wisselende temperaturen (de zekering zat in de motor ruimte) in combinatie met een kort en te rigide draadeind en onvoldoende borging of vering onder de moer. Leerpuntje...

Het is mij nu wel duidelijk dat die MIDI zekeringen en in mindere mate de ANL zekeringen eigenlijk niet geschikt zijn om circuits met continu hoge stromen van > 100 A goed te beveiligen. Voor 12 V systemen zou het nog wel kunnen, maar voor 24 volt systemen wordt het al tricky, en voor 48 V systemen (thuisaccu's) moet je die NIET toepassen.
Ten eerste kunnen ze te heet worden, ten tweede zullen ze bij kortstondige hoge stromen wel doorbranden, maar dan is er kans dat het plastic in de fik gaat.
En wat erger is, bij DC systemen er is na het doorbranden kans op een vlamboog identiek zoals je die trekt bij het lassen.
En die vlamboog gaat niet zo maar weer uit, dus alles wat er aan kunststof omheen zit gaat in de fik.

De professionele zekeringen (zoals Calidris al noemde) zijn veel veiliger voor hoge stromen.
1. Het smeltelement bestaat uit meerdere secties zodat bij doorsmelten meteen een heel grote opening ontstaat en er dus geen vlamboog kan optreden.
2. De fuse is gevuld met silica zand die een eventuele boog meteen dooft en de warmte snel afvoert
3. Het keramisch omhulsel is veel sterker dan glas of kunststof en bestand tegen plotselinge "knallen"
4. De bevestiging is veel robuuster met verende klemmen en verzilverde contacten
Zie ook:
www.swe-check.com.au/editorials/hrc_fuses.php voor de verschillende uitvoeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl