Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu'

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 15:47 #1590401

Af en toe handmatig topbalancen kan geen kwaad. Zie Nordkyn site voor procedure.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 15:59 #1590405

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:06 #1590420

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Heb bij mijn esloep met eerste generatie mg accus ook gehad. Bleek 1 van de aansluitingen van die accu net iets losser te staan. Alles op moment gezet en probleem was over
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 17:06 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:13 #1590422

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
De aansluitingen van de betrokken accu vetvrij maken en aandraaien.
Goed idee!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:13 #1590423

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Yep schreef :
Hoi Lui,

Ik heb 4 stuks MG LFP accu’s, 280 Ah/24 volt elk, met bijpassende MG BMS.
Dit setje draait 2 jaar naar tevredenheid.

Ik zit nog met een klein dingetje.
Een van de 4 accu’s loopt (alleen) in de eindfase (richting 100% SOC) van laden net iets achter vergeleken bij de andere 3 (celwaarde 3,38 volt versus 3,52 volt).
Het resultaat is dat laden gestaakt wordt daar een der cellen deze 3,52 volt aantikt.
De achterblijvende accu komt zoals gemeld tot 3,38 volt celwaarde waarvan de MG tabel zegt dat dit ‘almost charged’ is.
Qua beschikbare hoeveelheid prik per accu gaat het nergens over, de opgeslagen hoeveelheid energie verschilt nauwelijks per accu.

De MG App zegt dat alle accu’s + BMS volkomen gezond zijn (groen vinkje met OK).
Daarnaast zie ik dat in de eindfase het balanceren start en alle cellen uiteindelijk erg dicht tegen elkaar kruipen qua spanning (slechts nog 0 - 0,01 volt verschil).

Mijn vraag: Wat moeten we/ik hiervan vinden?
Is er reden tot actie?
Dank jullie!

Ik snap het niet, je hebt 4 accu's van 24 volt/280Ah.
In iedere accu zitten dan 8 cellen waarvan er 1 achterblijft?
Zoiets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:20 #1590425

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Er is 1 accu waarin in ieder geval 1 cel (kunnen er ook meer zijn, kan ik niet meten/zien/traceren) achterblijft.
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 17:20 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:28 #1590427

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
FKZ schreef :
Heb bij mijn esloep met eerste generatie mg accus ook gehad. Bleek 1 van de aansluitingen van die accu net iets losser te staan. Alles op moment gezet en probleem was over

Goed idee!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:30 #1590429

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Naast het controleren van de schroeven kun je misschien het laadvoltage lager instellen waardoor de cellen die makkelijker opnemen niet de bocht uitvliegen en er meer tijd is om te balanceren?

Wij hebben dezelfde situatie waarbij 1 cel altijd wat achter blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:33 #1590431

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Dank!

Het laadvoltage is al bescheiden.
Ik probeer overigens zoveel mogelijk langzaam te laden en houdt de SOC bij voorkeur tussen 40 en 60%.
Als ik weet dat ik meer prik nodig heb, dan laad ik in het vooruit naar een hogere SOC waarde.

Overigens: Zoals gemeld start balanceren zo rond het stoppen met laden en dat brengt de cellen weer erg dicht tegen elkaar.
En bij normaal bedrijf (tussen 20 en 80% SOC) is het verschil 0 - 0,001 volt.

Ofwel: Het verschil treedt alleen op in de eindfase van optoppen.
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 17:42 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:39 #1590435

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Ik heb het zelfde probleem als Yep. 2 cellen lopen bij steviger laden altijd achter tot wel 300mv. Ik laad tijdens motoren niet boven de 13,6 en dan is het 100-150mv. Bij normaal gebruik is het verschil <15mV.

De enige manier om dit te verminderen is doorladen naar 14 volt, dan staat de actieve balancer van Heltec flink zijn best te doen per cel met 1-4 A. maar ja, je wilt ze ook niet te lang op 14 volt houden ivm lithium plating.

Tussen 13-13,5 volt geen enkel probleem, weinig verschil. Parallel koppelen en op 13,4V zetten biedt mogelijk geen optie (nooit gedaan, hoop werk).

Aan de capaciteit is weinig te merken qua spanning met de celmonitor tijdens gebruik, ben er eigenlijk al gewend. Laden gaat hier nooit boven de 20-25A.

Oja, de wallader is 13,41V, de dc-dc is 13,6V.
Ik heb geen Battery Management systeem, wel een zelf samen gesteld batterij Monitor systeem
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 17:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:41 #1590436

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Uiteindelijk hebben we er een Cerbo bij geplaatst die rechtstreeks aangestuurd wordt door de bms van de accu (bms moet compatible zijn). Je zit dan niet meer aan die rare laadprofielen vast van de lader en kunt alles veel makkelijker instellen.
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 17:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:43 #1590437

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Yep schreef :

Ofwel: Het verschil treedt alleen op in de eindfase van optoppen.

precies dát.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:48 #1590438

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Ja, bij ons ook. Het vervelende daarvan was dat de balancers veel te hard moesten werken en al vlot een alarm afgaven waardoor het laden stopte door het relais om te gooien.
Je lader en je balancers gaan armpje drukken :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:48 #1590439

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
holtere schreef :
Uiteindelijk hebben we er een Cerbo bij geplaatst die rechtstreeks aangestuurd wordt door de bms van de accu (bms moet compatible zijn). Je zit dan niet meer aan die rare laadprofielen vast van de lader en kunt alles veel makkelijker instellen.

De Cerbo kan niet alles.
Voor een aantal zaken moet je alsnog rechtstreeks naar de Multi/Quattro (via VRM of de MK-3).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 17:50 #1590440

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Voor wat dan bijvoorbeeld, wij hebben ook een multi?

Je moet dan wel DVCC instellen.
Laadspanning begrenzen, laadstroom beperken en de bms geeft aan wanneer de accu vol is. De zonnepanelen worden meteen erbij ingesteld, alleen je dcdc omvormer nog instellen of je moet zo'n hele nieuwe Victron hebben.
Kost een paar centen maar maakt het leven wel makkelijk!
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 18:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 10 okt 2024 20:35 #1590497

Yep schreef :
Ik heb deze methode gebruikt, sinds de ingebruikname 3 jaar terug 1x herhaald; komende winter ook maar weer eens doen (ik balanceer verder niet)
nordkyndesign.com/assembling-a...e-marine-house-bank/

Vanaf punt (4) in deze procedure, gewoon met lab voeding met krokodillenklemmetjes op de terminals van de aangesloten cellen (maar batterij afgeschakeld).
Method 1: Charging and Balancing Cells Using a Regulated Power Supply Unit

(4)
Then, while standing by only, reconnect the cells and allow the voltage to rise up to 3.60V and stabilise for a few minutes; this normally takes little time and additional current, provided the cells were fully absorbed at the lower voltage. Whether you target 3.60V, 3.65V or even 3.70V is of no consequence or interest if you are actively monitoring the process, because these values are often reached seconds apart only.

(5)
Disconnect the PSU from the cells again and wait. The cells should hold above 3.50V for at least 30 minutes. If not, bring them up again and hold them for a little longer until they do. At 3.60V, you may need to insist a little more than if using 3.65 or 3.70 volts; that’s all.

Ik doe het iets anders, wel vanuit een zover mogelijk geladen toestand met de normale lader.

Per cel:
-labvoeding instellen op CV 3.65 V en stroom laten meten
-aansluiten op de te balanceren cel
-als stroom onder 1A zakt, overschakelen op CC 500 mA
-doorladen tot 3.65 V
—> als dit bereikt is voeding loskoppelen en controleren of onbelastte celspanning na 15 min nog hoger is dan 3.5 V zoja: klaar en door naar volgende cel. Zonee: nog even doorladen in CC mode.

Hier moet je uiteraard wel bijblijven…
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 20:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 06:26 #1590548

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Ik maar me er niet zo druk om eigenlijk. Als alle cellen 99% vol zijn en eentje 'achterblijft' op 98 of 97%, so what. (Tenminste zoalang je niet tot (bijna) 0% gaat ontladen)
Een keer per jaar doe ik handmatig grofstoffelijk balanceren.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 06:32 #1590553

Precies, is eigenlijk alleen nodig als er dusdanige onbalans is ontstaan dat het pakket als geheel haar capacitiet niet meer haalt doordat een of meer cellen limiteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 06:50 #1590561

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Niemand met 4 redelijk gelijk opgaande cellen maakt zich druk over dat laden. Het zijn alleen diegenen die wel verschillen zien en merken dat het laden richting babysitten gaat zoals iemand dat mooi omschreef.
Het gaat dus over wat je doet als het niet min of meer perfect gaat ;)
Laatst bewerkt: 11 okt 2024 11:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 08:52 #1590594

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
Zoals je in je openingspost vroeg: "is er reden voor actie?"

Nee. Dit spanningsverschil valt allemaal binnen de range tussen 99 en 100%.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 12:34 #1590635

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Eclips schreef :
Zoals je in je openingspost vroeg: "is er reden voor actie?"

Nee. Dit spanningsverschil valt allemaal binnen de range tussen 99 en 100%.

Dit was inderdaad mijn vraag.
Gezien de reacties denk ook ik dat het antwoord 'nee' is.
En ik ben zeker niet de enige met de gemelde ervaringen.

Er zijn al of niet tijdelijke oplossingen voorgesteld maar deze vergen een dure voeding en/of veel tijd en/of het openschroeven en wat niet meer van de accu's.
En daar heb ik geen zin in.

Wel ga ik wat voorgestelde dingen doen (aandraaien, ontvetten, langzaam optoppen, optoppen en wat dagen aan de charger laten staan, etc.).
Ik dank jullie.
Laatst bewerkt: 11 okt 2024 12:51 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 13:27 #1590646

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
@ Yep ik heb hetzelfde probleem met een cel maar na het laden trekt de BMS dat weer gelijk. Ik maak me er niet zo druk om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 13:29 #1590647

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Seep schreef :
@ Yep ik heb hetzelfde probleem met een cel maar na het laden trekt de BMS dat weer gelijk. Ik maak me er niet zo druk om.

Idem en eensch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 14:26 #1590670

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Ik maak me geen zorgen, maar het knaagt stiekem: je wil het gelijk hebben (tegen wil en dank).
Maar vaar er prima mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 LFP accu loopt iets achter bij de andere 3 accu' 11 okt 2024 17:01 #1590695

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
De enige actie die je moet nemen is dit sommetje maken:
Max cel 3,5 bij Max ongelijk 0,3V
Dan max V voor je oplader: 3,5 + 3x 3,2 = 3,5 + 9,6 = 13,1V
Accepteer je 3,6V dan kan je laden tot 13,5V

Wil je met max 13,6V laden met fictief 4 gelijke cellen op 3,4V dan moet je onbalans bij ma 3,5V met de andere cellen dus beperkt blijven tot:
(13,6-3,5)/3 = 3,37V dwz de onbalans beperken tot 0,13V
Accepteer je 3,6V dan blijft er voor de overige cellen 3,33V een onbalans van 0,23V

Zet je hem op 13,8V dan krijg bij volledige balans 3,45V en bij max 3,6V krijgen de andere 3 3,4V

Kortom, bij een grotere onbalans en toch een veilige maxV op die ene cel leidt tot minder vol.

Uit deze sommetjes zie je de reden waarom de één jaarlijks top balanceert en de ander een balanceer bordje of systeempje gebruikt.
Maar het laat ook zien waarom aan het einde van het laden de lader uit moet. Want doorladen op 3,5V of 3,6V is niet goed.

Daar de laadcycli per cel reproduceerbaar zijn, maar per cel wel verschillend kan je zelf het punt kiezen waar ze steeds op terug moeten komen: top of bottom balanceren. Vanwege de stijle karakteristiek aan de einden. Balanceren in het midden leidt niet tot balans.

Laad je per cel dan heb je die zorg niet, maar dan moet je de cellen zelf opbouwen en je eigen lader bouwen en laad je alle cellen apart met 3,4V

Wat doe ik:
Ik laad niet meer onbeheerd tot vol. Als ik van boord ga gaat de lader er af.
Moet de accu eens helemaal vol voor een lange trip dan controleer ik de onbalans als deze helemaal vol is en net van de lader komt. Bij “gewoon” laden tot niet-helemaal-vol kijk ik nergens naar.
Net zoals je niet altijd je olie etc controleert maar af en toe wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl