Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandstofcel

Brandstofcel 25 feb 2009 15:41 #60585

  • Lutino
  • Lutino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Sinds kort is er een brandstofcel van Webasto op de markt verschenen.
Heeft iemand al ervaring met deze manier van energieopwekking.
Met name het gebruik van methanol als brandstof klinkt in eerste instantie niet erg prettig, het is namelijk vrij giftig.
Doch als alle beloftes van de folder waar worden gemaakt dan lijkt mij dit de ultieme oplossing voor de energievoorziening op een zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 25 feb 2009 16:01 #60586

  • SPICA
  • SPICA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Inderdaad is er brandstofcel op de markt die goed te gebruiken is op een boot. Ik dacht dat het merk Efoy was, maar mogelijk dat Webasto ook met oplossing komt. Dit is inderdaad een ideale oplossing. Het gebruik van methanol pleit ervoor om dit apparaat in een soort gasbun te zetten. Maar de toepassing op een zeiljacht is fantastisch: compact, schoon, geluidloos en een hoog rendement. Het nadeel is dat de brandstofcel alleen gebruikt kan worden om de accu's op spanning te houden en daarmee kan de rol van een generator niet helemaal overgenomen worden. Het zwaarste model levert 1600 watt per dag. Het is een ideale aanvulling op je zonnecellen of windmolen. Kortom een mooi ding maar nog net effe te duur: ¤ 3600, - ongeveer. Maar die prijs gaat wel zakken als er meer aanbieders op de markt komen. Het rendement: 10 l. methanol levert voldoende energie om 85 accu's van 80 amp/u te laden. De Efoy brandstofcel wordt momenteel vooral op campers gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 25 feb 2009 18:42 #60616

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Het rendement: 10 l. methanol levert voldoende energie om 85 accu's van 80 amp/u te laden. ....
Ho moet ik dat opvatten? 85 accu's van 80Ah is dat 6800 Ah? Uitgaande van 12 Volt accu's is toch 81,6 kWh?

Methanol heeft een energiedichtheid van 5 kWh/liter, 10 liter is dan 50 kWh. Dat zou betekenen dat de energie-opbrengst groter is dan de energie-inhoud van het methanol.

De website van Efoy geeft aan dat het methanolgebruik 0,9 l/kWh is, het rendement is daarbij 22%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 26 feb 2009 09:43 #60666

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Dat lijkt me een stuk realistischer getallen, marfamke. Bij een rendement van 22% vraag ik me wel af waar de overige 78% blijft, gaat dat als warmte verloren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 26 feb 2009 11:23 #60669

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Mooi apparaat maar het moet toch wel heel erg veel goedkoper worden wil het interessant zijn. Het is volgens mij veel verstandiger om te investeren in een grotere accucapaciteit en een goede dynamo op de scheepsmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 26 feb 2009 16:58 #60705

  • SPICA
  • SPICA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Je hebt gelijk Marfamke, ik was iets te optimistisch. 925 Ah bij 12v. Maar de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid spreekt mij zeer aan. Indien je 30 liter methanol meeneemt kan kun je wel effe vooruit. Er staan gedetailleerde gegevens op de site www.efoy.com. Nogmaals, de prijs is aan de hoge kant. Zodra die een beetje realistisch wordt, is dit een mooie aanvulling. We hebben op dit moment zonnepanelen en een windgenerator op de boot. De windgenerator durf ik niet aan te zetten in onze haven vanwege de herrie. De zonnepanelen houden de accu's gedurende de week mooi op spanning. Maar bij intensiever gebruik zijn beide voorzieningen onvoldoende. Op dat moment zou een brandstofcel een heel mooie aanvulling zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 26 feb 2009 22:57 #60793

De bedenker van de Tesla sportauto vind brandstofcellen behoorlijk waardeloos. Hij zweert bij goede accu's.

www.teslamotors.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 27 feb 2009 17:34 #60889

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De bedenker van de Tesla sportauto vind brandstofcellen behoorlijk waardeloos. Hij zweert bij goede accu's.
Er zit verschil tussen een accu en brandstofcel, een accu is een energiedrager, de methanol met de brandstofcel is een energiebron.
Blijkbaar is het rendement van de hier genoemde brandstofcel 22%. Waarschijnlijk heeft een dieselmotor met generator een hoger rendement, een goede kan blijkbaar tot 40% halen. Ook zal dieselolie waarschijnlijk wel wat goedkoper zijn dan het 'speciale' methanol dat je voor de brandstofcel kan gebruiken. Ook is de levensduur van een diesel naar mijn idee beter in te schatten dan de levensduur van een brandstofcel. Tel er ook bij dat methanol maar de helft van de energiedichtheid heeft van dieselolie en je komt uit op een zeer kostbare energiebron.

Groot voordeel blijft natuurlijk de stilte....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 07:46 #62003

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Mooi apparaat maar het moet toch wel heel erg veel goedkoper worden wil het interessant zijn. Het is volgens mij veel verstandiger om te investeren in een grotere accucapaciteit en een goede dynamo op de scheepsmotor.

De goede dynamo op de scheepsmotor wil nog wel eens uitpakken als een drogredenering.

Als het je er om gaat om een doodenkele keer in een weekend je accu's op te laden dan is het ok. Maar als je een lange reis maakt en grote stukken onder zeil doet dan moet je om bij te laden de (in dat geval veel te grote) hoofdmotor gaan starten voor een klein dynamootje. Doe dat vaak genoeg dan verslijt je een grote dure motor voor stroomdraaien. Daarmee versnel je de afschrijving op je hoofdmotor en dan is 3500 euro voor een agregaat of brandstofcel opeens niet zo gek meer.

Dit verhaal gaat dus niet op als je vaak genoeg op de motor moet varen dat voor het op peil houden van de accu's niet apart gestart hoeft te worden. Dan klopt je redenering wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 08:03 #62008

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... als je echt grote stukken zeilt, meerdere dagen achtereen, dan zie ik meer in zonnepanelen en/of een windmolen en een grotere accucapaciteit. Ik heb zelf een Rutland achterop staan en die bevalt prima. Daarnaast is het voor de lange-afstandzeiler ook nog mogelijk om een schroefasgenerator in te bouwen of gewoon een hulpaggeregaat op diesel. Die Efoy gaat te kort mee en verbruikt te dure brandstof om ooit rendabel te worden ten opzichte van de huidige technologie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 08:31 #62015

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Wat bedoel je met "gaat te kort mee"?

Ik heb net weer de site van efoy doorgenomen en het lijkt me dat voor een niet al te grote boot een brandstofcel in combi met een zonnepaneel een mooie stille oplossing is.

Een brandstofcel heeft geen onderhoud nodig en een agregaat een heleboel. Een brandstofcel til je van de boot, dat doe je met een generator ook niet zo maar. Toegegeven, een dieselgenerator zal een stuk meer vermogen kunnen leveren. Maar alles bij elkaar lijkt een brandstofcel me een zeer betrouwbare oplossing (zeker in combi met zonnepanneel) en zou ik daar eerder voor kiezen dan een generator of andere mechanische manier van stroomopwekking. Technische eenvoud is voor mij een heel groot pluspunt, daar kan heel veel "rendement" uit voortkomen.

De enige ervaring die ik met windmolens heb is pokkeherrie van anderen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 10:39 #62022

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Met "gaat te kort mee" doel ik op de beperkte levenduur van de brandstofcel; ik meen ergens op een Duits camperforum gelezen te hebben dat het ding na een x aantal keren draaien 'op' is. Details zal ik nog even nazoeken, anders heb ik dat verkeerd begrepen.
Verder moet je het onderhoud van een aggregaat natuurlijk niet echt gaan overdrijven. Het zijn simpele rechttoe-rechtaan motortjes die tevreden zijn met brandstof en smeerolie. Het is niet zo dat je er wekelijks aan licht te rommelen anders heb je er een van twijfelachtige kwaliteit :wink: En mocht er iets kapotgaan dan is een dieseltje simpeler te repareren dan een Efoy denk ik.
En voor een "niet al te grote boot" zal ik de oplossing toch eerder zoeken in een goede (Mastervolt ofzo) dynamo en een grotere accucapaciteit. Bergijp me goed, ik heb niks tegen die bradstofcel. Hij is mij alleen nog veel te duur om te kunnen concurreren met de andere oplossingen.

En de ervaringen die jij hebt met windmolens..... heb ik met de kinderen van anderen.... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 09 mrt 2009 11:00 #62026

  • Lutino
  • Lutino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Op de Hiswa heb ik gesproken met de Leverancier van de Efoy, Webasto.
Dit leverde meer vragen op dan antwoorden.
Over de giftigheid van de brandstof, methanol, en het gevaar hiervan in een afgesloten ruimte wist de verkoper niets te zeggen; het antwoord was dat er een goede dop/afsluiter op het tankje zit. :oops:
Op de vraag of het apparaat door blijft draaien als het voltage van de aangesloten accu daalt beneden de 10volt bleef hij ook het antwoord schuldig.
Kortom er zijn nog een aantal openstaande vragen.
Afgezien van de prijs vindt ik het toch een veelbelovende oplossing. Ik hoop dat een van de bladen: bv de Waterkampioen, Zeilen, Mijn Boot een onderzoekje kan doen.
Heeft iemand contacten??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 11:15 #62029

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik wist dat ik iets had gelezen over een beperkte levensduur: www.camperforum.nl/viewtopic.p...storder=asc&start=28

Verder vind ik de tekst op de site van een online winkel wel duidelijk: www.de-wit.nl/winkel/showprodu...a067e85a090b904182f3

Let vooral op de gangbare accucpaciteit: 80Ah..... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 11:42 #62033

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ah, dat is idd wel slijtage... Maar ik neem aan dat dat over de duur gaat dat het apparaat daadwerkelijk stroom produceert? Als je dat afzet tegen de levensduur van een dieselagregaat, dat is meen ik ook 5000 uur? Daar komt dan nog onderhoud bij. Misschien dan toch maar een veel duurdere whispergen?

Voor een niet al te grote kilometervreter blijft het denk ik een goede oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 12:05 #62036

  • Lutino
  • Lutino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Het aantal uren van een dieselagregaat mag niet worden afgezet tegen het aantal uren van een brandstofcel.
Door het relatieve grote vermogen van een dieselagregaat zal het aantal draaiuren altijd beperkt blijven. Daarentegen zal de brandtofcel veel operationele uren maken.
Als de levensduur van een brandstofcel slechts 3000 uur bedraagt;(125 dagen) dan is de afschrijving van een Efoy 1600 ruim ¤ 28,- per dag :!:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 12:41 #62038

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. of je het nou wel of niet tegen elkaar mag/kan/moet afzetten maakt mij niet zo gek veel uit. Ik vind het bedenkelijk dat een apparaat van 4000 euro maar 3000 uur meegaat. :roll:

Enne Sven: een niet zo grote kilometervreter (hoe groot is 'niet zo groot') heeft m.i. geen behoefte aan een dergelijke oplossing. Gooi 400 of 500 Ah aan accu's in de boot, zorg ervoor dat ze goed geladen zijn en je houdt het een behoorlijke tijd uit. Als je dan toch moet laden ga je een paar uur op de motor varen of je laadt weer bij als je in een haven bent. Ik kan met de beste wil ter wereld geen rechtvaardiging vinden voor een dusdanig grote investering anders dan dat het een mooi gagdet is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 12:51 #62041

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Tuurlijk mag je een aggregaat best tegen een branstofcel afzetten.

Als je met een dieselagregaat even veel stroom wil draaien dan moet je telkens maar voor heel korte duur de agregaat starten of heel veel accu's hebben om lang te kunnen draaien. Oh, niet zo groot is denk ik tot een meter of 12. Vanaf een meter of 15 is er denk ik zo'n groot stroomgebruik dat een diesel aggregaat zinnig is.

Als je een diesel aggregaat tegen een brandstofcel afzet op basis van slijtage bij het zelfde aantal wattuur dan is een aggregaat ook zo versleten.

Ik blijf er bij dat voor specifieke toepassing een brandstofcel de meest handige optie is, zij het misschien een tikje duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 20:16 #62078

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Hmm.. of je het nou wel of niet tegen elkaar mag/kan/moet afzetten maakt mij niet zo gek veel uit. Ik vind het bedenkelijk dat een apparaat van 4000 euro maar 3000 uur meegaat. :roll:
Voor de brandstof vragen ze zo'n ¤ 34,95 per 10 liter. Omgerekend is dat bijna ¤ 3,50 per liter. Een liter methanol heeft maar de helft van de energie-inhoud dan dieselolie die zo'n euro per liter kost. De verhouding in de brandstofkosten is dan 1 op 7. Ga je uit van een rendement van de Efoy van 22% terwijl een diesel 40% kan halen is de verhouding in brandstofkosten nog veel gunstiger voor de diesel.

Als de Efoy 1600 een levensduur heeft van 4000 uur gaat hij 167 dagen mee. Gedurende die tijd produceert hij 167 * 1600 Wh = 267 kWh. Daarvoor verstook je 0,9 * 267 = 240 liter methanol wat je 840 euro kost.

Een Efoy 1600 koop je voor 3899 euro, de kosten per kWh zijn dan omgerekend ¤ 17,75. Het lijkt me dat een dieseltje dit veel goedkoper kan. Zelfs een Honda benzine-aggregaatje is veel goedkoper:

De Honda EU201 kost ¤ 1800, en levert continu 1,6 kVA. Hiervoor verstookt hij iets meer dan een liter benzine per uur, á ¤ 1,30.

Stel dat ding gaat maar 1000 uur mee, aan benzine kost je dat 1300 euro, samen met de aanschaf van het aggregaatje kost je dat totaal 3100 euro. In die duizend uur kun je 1600 kiloWatt opwekken wat dan 3100 / 1600 = ¤ 1,94 per kWh is, een fractie van de kosten van een Efoy.

Het enige voordeel lijkt mij de stilte, maar daar betaal je ook goed voor. (ook al is de Efoy ook niet 100% stil).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofcel 09 mrt 2009 20:36 #62081

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
wat nog een voordeel kan zijn t.o.v. een brandstof cel is dat een generator op diesel loopt en dus overal verkrijgbaar is, dit lijkt me met methanol niet het geval.
wat natuurlijk ook een makkelijke optie is, is zo´n honda draagbare generator. vergelijk je dit dan met een brandstof cel dan ben je veel goedkoper uit, zeer gebruiks vriendelijk en makkelijk weer op te bergen.
plus dat methanol zeer licht ontvlambaar is en dus best gevaarlijk om aan boord te hebben.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl