Hmm.. of je het nou wel of niet tegen elkaar mag/kan/moet afzetten maakt mij niet zo gek veel uit. Ik vind het bedenkelijk dat een apparaat van 4000 euro maar 3000 uur meegaat. :roll:
Voor de brandstof vragen ze zo'n ¤ 34,95 per 10 liter. Omgerekend is dat bijna ¤ 3,50 per liter. Een liter methanol heeft maar de helft van de energie-inhoud dan dieselolie die zo'n euro per liter kost. De verhouding in de brandstofkosten is dan 1 op 7. Ga je uit van een rendement van de Efoy van 22% terwijl een diesel 40% kan halen is de verhouding in brandstofkosten nog veel gunstiger voor de diesel.
Als de Efoy 1600 een levensduur heeft van 4000 uur gaat hij 167 dagen mee. Gedurende die tijd produceert hij 167 * 1600 Wh = 267 kWh. Daarvoor verstook je 0,9 * 267 = 240 liter methanol wat je 840 euro kost.
Een Efoy 1600 koop je voor 3899 euro, de kosten per kWh zijn dan omgerekend ¤ 17,75. Het lijkt me dat een dieseltje dit veel goedkoper kan. Zelfs een Honda benzine-aggregaatje is veel goedkoper:
De Honda EU201 kost ¤ 1800, en levert continu 1,6 kVA. Hiervoor verstookt hij iets meer dan een liter benzine per uur, á ¤ 1,30.
Stel dat ding gaat maar 1000 uur mee, aan benzine kost je dat 1300 euro, samen met de aanschaf van het aggregaatje kost je dat totaal 3100 euro. In die duizend uur kun je 1600 kiloWatt opwekken wat dan 3100 / 1600 = ¤ 1,94 per kWh is, een fractie van de kosten van een Efoy.
Het enige voordeel lijkt mij de stilte, maar daar betaal je ook goed voor. (ook al is de Efoy ook niet 100% stil).