Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah!

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 30 okt 2024 23:51 #1594305

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Op mijn bootje heb ik 2 zonnepanelen van 100 watt in serie aan een victron 75/15 bluetooth mppt hangen.
De panelen staan beide op een paal nu gekanteld naar het zuiden.
Ik heb 3 150 ah accu's die met de 230v lader los van elkaar worden geladen. De mppt lader laadt de start accu net als de dynamo van de motor.
Tussen de accus zitten cyrix relais die boven 13v parallel schakelen waardoor de start accu de andere accus trapsgewijs laadt.

Met een beetje licht, zon was niet eens nodig, leverde de mppt lader 14.4V en dat zag ik in de app en op de voltmeter. Ook als de Cyrix vanuit de start accu de andere accus aan het bijladen was, of er een grote gebruiker aan stond, gaf de mppt een laadspanning van 14.4 (bulk) en 13.8 (float). Met minder licht daalde het aantal watts, maar de 14.4 V bleef, totdat de lader zich bij te weinig fotonen uitschakelde.
Walstroom heb ik zo de afgelopen jaren alleen diep in de winter nodig gehad als ik wat meer verbruikte, zoals door de kachel. Af en toe voor de zekerheid bijladen via 230v bleek onnodig, de accus zaten altijd vol.

De motor is er deze zomer uit geweest, accu's door de werf afgekoppeld en weer aangekoppeld. Ik heb alle verbindingen nagelopen en dat lijkt allemaal weer juist goed vast te zijn. De mppt is ingesteld op laden van 14.4 en staat op bulk.
De panelen in serie leveren het juiste voltage aan de mppt, 2 x de spanning van 1 paneel. De stekkers en kabels zijn OK. Vorige week in de zon leverden de panelen volgens de app 150 watt, prima dus.

Echter ook bij zonnig weer levert de mppt geen 14.4V, soms 14V meestal rond 13.5. Ik meet op de klemmen van de mppt, op de accu zelf en in de victron app.
Het gevolg is dat de rust spanning nu snachts zakt van 12.6 normaal naar 12.1 nu. De Cyrixen laden de ander 2 accus niet, dus ik moet aan de walstroom, of de motor late draaien, de dynamo levert wel keurig 14.4V.

Volgens de Victron dealer ligt het aan de spanning van de accu en levert de mppt pas 14.4 als de accu helemaal vol is. Dat lijkt me niet te kloppen, het was altijd gewoon 14.4 op de klemmen bij bulk en ging pas naar 13.8 in float. Ook de 230V lader en dynamo levert 14.4 ongeacht hoe vol de accu is totdat die naar float gaat. De accu wordt neem ik aan alleen geladen met een hogere spanning dan de spanning van de accu zelf en die is 14.4 als zo ingesteld.

De victron app laat zien dat de mppt op en zeker moment van bulk naar float gaat, dus hij ziet de spanning van de accu wel.

De vraag: wat zou een logische verklaring zijn voor de lagere spanning die de mppt lader levert?

Dank voor je antwoord en het niet mopperen over het gebruik van de amp, ampuur, watt door elkaar heen, de klok heeft wel geluid maar de klepel glipt snel als het daarover gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 31 okt 2024 00:00 #1594306

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4170
Zomaar een geste, firmware of software update gedaan?
Daar was mijn Victron 75/15 zo van het pad af dat ik alles
opnieuw moest instellen.

2e, het kouder en bizar vochtig. Misschien toch bekabeling?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 31 okt 2024 05:12 #1594310

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Wanneer schakelt de MPPT naar float? Dat wordt niet helemaal duidelijk in je verhaal.
Een MPPT levert stroom, geen spanning. Het kan dus best zijn dat ie bulk laad volgens de informatie maar er geen 14,4V staat.
Met andere woorden: de MPPT levert maximaal aan stroom wat ie op een gegeven moment kan leveren en het hangt van de belasting af (accu + eventuele verbruikers) wat de spanning is.
Het verhaal van de dealer klopt dus.
Het zit alsnog anders in elkaar dan hierboven geschetst als de MPPT op float schakelt zonder dat het ingestelde traject naar volle spanning niet is afgelegd.
Het lijkt me dat je in je verhaal bedoeld dat als er met de alternator of acculader wordt bijgeladen naar 14,4V de MPPT wel ziet dat ie op float kan gaan staan: precies de werking zoals het hoort.
Als dit allemaal klopt, dan is er niets aan de hand, alles werkt zoals het hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 31 okt 2024 06:05 #1594311

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik neig ernaar de victron dealer gelijk te geven.
Je schrijft nergens wat de laadstroom is van mppt bij de genoemde 14V en of de mppt wel de druppel laadfase haalt.
Bedenk dat een acculader(mppt) geen spanningsbron is maar een stroombron gelimiteerd op een bepaalde spanning.
Haalt de mmpt de bulkspanning niet, betekend dit dat hij alle beschikbare stroom kwijt kan bij een lagere spanning.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 31 okt 2024 06:35 #1594312

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Dank voor de antwoorden.
Als de verbruiker inderdaad bepaalt wat de spanning op de klem van de mppt is, dan zal ik eerst alle drie de accus volladen met de 230v lader.
Zijn die vol en komt de zon tevoorschijn dan moet ook de 14.4 te zien zijn.
Zeker als ik de cyrix loskoppel.
De mppt heeft zover ik weet geen update gehad, maar zal hem eens uitlezen. Ik had m al spanningsloos gemaakt.
Ik blijf het gek vinden dat ik vorige jaren zomer en winter 14.4 zag ook met minder zon en legere batterijen ( en volle met veel zon).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 31 okt 2024 06:42 #1594313

Gezien je laatste bericht: dan lijkt het er eerder op dat er vorige jaren iets niet goed was aangesloten. Maar is altijd lastig te zeggen als je niet aan boord bent / zonder te weten wat de laadtoestand van de accu's + zoninstraling is.

De test die je voorstelt is prima, maar: als je accu's vol zijn zal de Victron MPPT de laadspanning na de ingestelde tijd gaan verlagen om je accu's te beschermen tegen overladen. Dan meet je, ook bij volle accu's, een lagere spanning.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 31 okt 2024 08:01 #1594324

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Zonnepanelen zijn een elektrische energie bron. Energie die gemeten wordt in spanning vermenigvuldigd met de stroom en met de tijd. De eenheid is wattuur. Afgekort Wh. Het aardige is dat je in de app van de MPPT het aantal geleverde Wh van de afgelopen 30 dagen kunt uitlezen.
Wil je weten of jou panelen en MPPT het beter of slechter doen dan vorig jaar moet je het aantal Wh van toen en nu met elkaar vergelijken. Het kan zijn dat in het verleden er wel 14,4 Volt was maar geen stroom. Dan is de geleverde energie per dag dus 14,4 X 0 X 24 = 0 Maar dat nu bijvoorbeeld 13,2 X 0,2 X 24 = 63,36 Wh. Dan doen je panelen en MPPT het ondanks dat je maar 13,2 volt hebt het beter dan vorig jaar. (voorbeeld)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 31 okt 2024 11:07 #1594357

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
De app levert een mooi overzichtje van die waarden. Ik zal m even downloaden voordat ik beweer dat het hiervoor altijd goed ging :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 10:20 #1594608

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
In de 30 dagen historie van de mppt vind ik de onderstaande waarden (zie beneden in post)

Wat ik denk te zien:
Een mooie dag zie je prima terug. Er is dan voldoende opbrengst uit de 2x100W panelen in serie om die 14.4 volt theoretisch te kunnen halen (die haal ik echter niet). De spanning van de panelen in serie klopt ook met de waarde op de panelen.
De mppt toont de spanning van de gekoppelde accu, die meet je ook op de klemmen van de mppt.

De minimale spanning van de accu neemt afgelopen maand oktober af van 12,41 naar 12,04. Dat zat altijd, ook in de winter tussen 12,7 en 12,4.
De accu raakt eerst niet meer in float, daarna ook niet meer in absorptie
Ook op mooie dagen heeft het systeem moeite om de boel 'vol' te krijgen.
Het lijkt dus duidelijk minder te worden.

Andere jaren was dat niet zo, wel werd op grijze dagen rond de kortste dag weinig geleverd, maar dat zag je dan ook terug in het aantal PV watt. Alle drie de accus waren zomer en winter ramvol, in de zomer ook met koelkast aan. (De 230v lader hangt er maar een paar dagen per jaar aan)

Helaas kan ik maar 30 dagen terug kijken en heb ik geen oude waarden meer

Alle connnecties naar PV en accu heb ik nog eens losgehaald en weer vast, allen corrosievrij en goede verbindingen.

De 3e accu in de parallelle opstelling via de cyrix-en [startaccu (1) met dynamo en mppt > cyryx > apparatuur accu (2) > cyrix > licht/juishoud accu (3)] geeft de laagste spanning en het waterniveau was wat laag met wat bruin stof op het accuwater. Bij laden met de 230 V lader (14.6V) wordt de accu warm (max 50 graden) en borrelt een beetje maar stinkt niet uiteraard. Ik laat die accu de komende dagen aan de lader en controleer regelmatig. De afgelopen 48 uur was ik er bij, kijk nu regelmatig. De temp sensor via de globallink geeft geen temp alarm die op 60 graden staat.

Wellicht is de 3e accu aan zn einde en trekt die het voltage van de eerste 2 accu's naar beneden. De leeftijd van die licht acu (3)is 6 jaar, de andere twee zijn 8 jaar. De vorige set ging bijna 15 jaar mee, dankzij de 'altijd vol via solar'.

Mijn idee van het probleem:
De Cyrix gaat de volgende accu in de paralle opstelling laden vanaf 13v. De start accu heeft door de slechte 3e accu een continue verbruiker via de 2e accu en komt niet meer in aborptie/float.
De dagen worden korter, de verbruiker blijft vragen dus de 1e accu heeft steeds verbruik maar minder opbrengst.
Het is al een tijdje bezig, dus ik haal ook al een tijdje geen 14.4 V meer op de start accu alleen gevoed door de mppt.

Oplossing: nog maar eens meten met de 3e accu en evt de 2e accu losgekoppeld en de 1e accu vooraf volgeladen met de 230V lader. Dan zou er op een mooie dag wel 14.4 op de de accu moeten staan volgens de mppt. De 3e accu losgekopeld zou in rust onder de 12v moeten zakken.
Is ie stuk dan staat de echte oplossing op de site van litime denk ik.

Vraag: zou mijn conclusie kunnen kloppen, wat zou jouw conclusie/advies zijn?


Waarden uit de mppt met bijbehorende weer/zon:

2 oktober: grijze dag 0,2 uur zon
Yield: 220 Wh
max watt: 133 Watt
max PV Voltage 38,75 V
min battery voltage: 12,41 V
max battery voltage: 14,44 V
time in bulk 666 min
time in absorption: 10 min
time in float 0 min
errors: 0



5 oktober: zonnige dag 10,2 uur zon
Yield: 620 Wh
max watt: 133 Watt
max PV Voltage 43,44 V
min battery voltage: 12,04 V
max battery voltage: 14,27 V
time in bulk 606 min
time in absorption: 0 min
time in float 0 min
errors: 0

23 oktober: zonnige dag 8 uur zon
Yield: 570 Wh
max watt: 154 Watt
max PV Voltage 41,44 V
min battery voltage: 12,29 V
max battery voltage: 14,49 V
time in bulk 550 min
time in absorption: 139 min
time in float 0 min
errors: 0


30 oktober: normale dag 3 uur zon
Yield: 100 Wh
max watt: 71 Watt
max PV Voltage 37,16 V
min battery voltage: 12,09 V
max battery voltage: 13,32 V
time in bulk 567 min
time in absorption: 0 min
time in float 0 min
errors: 0
Laatst bewerkt: 02 nov 2024 10:52 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 10:57 #1594611

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Je heb minimaal 1 defecte accu.
Als eerste zou ik alle accus van elkaar loskoppelen.

Als het open lood accu's zijn zou ik van alle accu's het vloeistof niveau en zuurtegraad (zuurweger) controleren.
Zuurtegraad van alle cellen van 1 accu moet gelijk zijn, zo niet accu overleden.

Daarna elke accu afzonderlijk laden met een acculader totdat deze in druppelmodus staat.
24h laten rusten en accuspanning meten.
Alle accus met een lagere spanning dan 12,7V vervangen.

Persoonlijk zou ik in deze situatie alleen laden als er toezicht is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 11:06 #1594613

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Nog een tip/overweging:

Als ik het goed begrijp heb je de MPPT aangesloten op je startaccu,
vervolgens laad je een 'apparatuur' accu dmv een Cyrix en
laad je daarna de service accu via nog een Cyrix.

Deze opstelling is m.i. verre van ideaal want:
- voordat de MPPT aan het laden van de service accu (aanname: deze is meestal het leegst) toekomt is er eerst al energie 'verspilt' aan een volle startaccu
- moeten er ook 2x een cyrix bekrachtigd worden, onderschat, zeker in donkere dagen, niet hoeveel energie dit relatief kost.
- Wordt de startaccu gedurende het laden van service accu op een onnodig hoog niveau gehouden.

Mijn advies:
sluit de MPPT (en accu lader) aan op de service accu en de cyrix tussen start en appartuur accu zo dat deze alleen met de startaccu verbonden is ingeval dat de hoofdeschakelaar van de moter aanstaat.
M.a.w. de cyrix op de startaccu werkt dan alleen om de apparatuur en service accu te laden als je op de motor vaart (dynamo) maar niet andersom.
Beter voor de startaccu en beter voor je service accu.
Eventueel kan je voor lange periodes dat je niet vaart (winter) een klein druppeladertje aanschaffen voor je startaccu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 11:16 #1594615

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Er lijkt me niets mis met je mppt en panelen. 23 oktober 570Wh op een zonnige dag is gewoon wat je mag verwachten uit 200Wp aan panelen. Dus accu lijkt overleden. De start accu voor de cyrix. Een accu aan zijn eind gaat intern kortsluiting maken. Een accu in dergelijke staat is niet ongevaarlijk. Er kan dan H2S gevormd worden wat uiterst giftig is. (dodelijk). Er is hier op ZF eerder over geschreven. Als de accu jonger is dan 5 jaar kun je nog wat aan morrelen. Maar is die ouder dan 5 jaar is vervangen een betere optie in mijn idee. Uiteraard heeft het ook met wat je te besteden hebt te maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 11:18 #1594616

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
PvO schreef :
Je heb minimaal 1 defecte accu.
Als eerste zou ik alle accus van elkaar loskoppelen.

>> Dat gaat mij volgende stap worden. Ze zijn nu allemaal bijgeladen, de sterling 230v lader laadt ze alle drie in apart van elkaar, dus ik heb een mooistartpunt.


Als het open lood accu's zijn zou ik van alle accu's het vloeistof niveau en zuurtegraad (zuurweger) controleren.
Zuurtegraad van alle cellen van 1 accu moet gelijk zijn, zo niet accu overleden.

>> Vloeistof niveau heb ik voor laden bijgevuld, 1 en 2 waren op niveau, accu 3 was laag hoewel 2 maanden geleden bijgevuld, wel intensief gebruikt.
De zuurweger inderdaad, die heb ik nog (ergens)

Daarna elke accu afzonderlijk laden met een acculader totdat deze in druppelmodus staat.
24h laten rusten en accuspanning meten.
Alle accus met een lagere spanning dan 12,7V vervangen.
>> Ik denk dat ik de lifepo4 post maar eens moet gaan herlezen :-)

Persoonlijk zou ik in deze situatie alleen laden als er toezicht is.
>> Ik was er 48 uur bij, nu even een dag niet, vanavond ben ik er niet bij, de ruuvitag houdt de temperatuur in de gaten, de globallink de andere waarden. Maar idd, rustig zit ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 11:31 #1594618

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
PvO schreef :
Nog een tip/overweging:

Als ik het goed begrijp heb je de MPPT aangesloten op je startaccu,
vervolgens laad je een 'apparatuur' accu dmv een Cyrix en
laad je daarna de service accu via nog een Cyrix.

Deze opstelling is m.i. verre van ideaal want:
- voordat de MPPT aan het laden van de service accu (aanname: deze is meestal het leegst) toekomt is er eerst al energie 'verspilt' aan een volle startaccu
- moeten er ook 2x een cyrix bekrachtigd worden, onderschat, zeker in donkere dagen, niet hoeveel energie dit relatief kost.
- Wordt de startaccu gedurende het laden van service accu op een onnodig hoog niveau gehouden.

Mijn advies:
sluit de MPPT (en accu lader) aan op de service accu en de cyrix tussen start en appartuur accu zo dat deze alleen met de startaccu verbonden is ingeval dat de hoofdeschakelaar van de moter aanstaat.
M.a.w. de cyrix op de startaccu werkt dan alleen om de apparatuur en service accu te laden als je op de motor vaart (dynamo) maar niet andersom.
Beter voor de startaccu en beter voor je service accu.
Eventueel kan je voor lange periodes dat je niet vaart (winter) een klein druppeladertje aanschaffen voor je startaccu.

>> Eens. Ik heb er op die manier voor gekozen omdat ik de start accu altijd vol wil hebben (eens leeg gehad op zee en via slinger de motor gestart, dat was geen pretje). De hele electra is geweldig netjes maar ook geweldig weggewerkt door de vorige eigenaar, die MTS leraar electro was. Ik ben bij zijn concept gebleven en heb alleen de cyrix toegevoegd in de parallel opstelling (eerst direct bekabeld zonder cyrix) nadat ik de zonnepanelen van 30 watt naar 200 wat met mppt heb aangepast. De panelen brachten altijd zoveel op dat zowel de cyrix als de (nog niet vermelde) vetus verdeler veruit gecompenseerd werden.
Wanneer ik accu 2 en 3 eventueel vervang door een 200 ah lifepo4 moet ik nog eens uitvogelen of ik de lifepo via dcdc laat voeden door de lood startaccu die dan ook door dynamo en mppt wordt gevoed, of dat ik dat anders doe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 11:35 #1594621

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
3Noreen schreef :
Er lijkt me niets mis met je mppt en panelen. 23 oktober 570Wh op een zonnige dag is gewoon wat je mag verwachten uit 200Wp aan panelen. Dus accu lijkt overleden. De start accu voor de cyrix. Een accu aan zijn eind gaat intern kortsluiting maken. Een accu in dergelijke staat is niet ongevaarlijk. Er kan dan H2S gevormd worden wat uiterst giftig is. (dodelijk). Er is hier op ZF eerder over geschreven. Als de accu jonger is dan 5 jaar kun je nog wat aan morrelen. Maar is die ouder dan 5 jaar is vervangen een betere optie in mijn idee. Uiteraard heeft het ook met wat je te besteden hebt te maken.

Accu kapot denk ik nu ook, waarschijnlijk de 3e. Oorzaak of gevolg weet ik nog niet.
De boor staat open en ventileert, de afgelopen 48 uur stonk die niet en werd wel warm maar niet heet, vanavond even kijken en dan loskoppelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 11:44 #1594622

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ekke schreef :
>> Ik was er 48 uur bij, nu even een dag niet, vanavond ben ik er niet bij, de ruuvitag houdt de temperatuur in de gaten, de globallink de andere waarden. Maar idd, rustig zit ik niet.

Ik wil je niet bang maken of dramatisch doen, dat wordt hier m.i. al veel te vaak gedaan.
Maar mijn ouders hadden vorige jaar een vergelijkbare situatie en die accu werd echt heet, in de zin van dat je je hand er niet meer op kon houden.
Op mijn advies (het was avond) hebben ze de accu meteen op de steiger gezet, de volgende dag was de accu nog heel warm.

Als je er niet bij kun zijn, zou ik de lader uitschakelen.
Als je nu 1 accu hebt die heet/erg warm wordt (50 graden is erg warm) heb je zeer waarschijnlijk de boosdoener al te pakken.
Verwijderen en vervangen zou ik zeggen en de overige accu's testen zoals ik hierboven al aangaf.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 11:45 #1594623

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Ekke schreef :
>> Eens. Ik heb er op die manier voor gekozen omdat ik de start accu altijd vol wil hebben (eens leeg gehad op zee en via slinger de motor gestart, dat was geen pretje). De hele electra is geweldig netjes maar ook geweldig weggewerkt door de vorige eigenaar, die MTS leraar electro was. Ik ben bij zijn concept gebleven en heb alleen de cyrix toegevoegd in de parallel opstelling (eerst direct bekabeld zonder cyrix) nadat ik de zonnepanelen van 30 watt naar 200 wat met mppt heb aangepast. De panelen brachten altijd zoveel op dat zowel de cyrix als de (nog niet vermelde) vetus verdeler veruit gecompenseerd werden.
Wanneer ik accu 2 en 3 eventueel vervang door een 200 ah lifepo4 moet ik nog eens uitvogelen of ik de lifepo via dcdc laat voeden door de lood startaccu die dan ook door dynamo en mppt wordt gevoed, of dat ik dat anders doe.

Van je laatste zin begrip ik eerlijk gezegd niks. Je huishoudaccu's laten voeden (laden?) via de startaccu? Ik heb weinig expertuse met betrekking tot electrische schakelingen, maar ben geloof ik wel in het bezit van enig vermogen tot logisch nadenken.

Wat ik ervan begrijp dat een éénmalig debakel met een lege startaccu ertoe heeft geleid dat er allerlei vrij onlogische beslissingen zijn genomen met betrekking tot de manier waarop en de volgorde waarin je accu's geladen worden.
De electra mag dan geweldig netjes zijn aangelegd door een leraar electrotechniek; naar mijn idee had de zaak anders en logischer kunnen worden opgelost.

Gek genoeg heb ik er net nog wat over geschreven in een ander draadje:

zeilersforum.nl/index.php/foru...rijp-lifepo4#1594593

Misschien kun je er iets mee.

Je moet er gewoon voor zorgen dat je motor ook kan worden gestart door met behulp van de huishoud-accu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 13:16 #1594628

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Ha Wadloper
Je opmerking had ik al eerder gelezen.

Inderdaad, de huishoud accus worden 'gevuld' door de start accu. Drie gelijke accus va 145 Ah. Eigenlijk een parallel blok van drie accu's en de Cyrix die bewaakt dat elke vol genoeg blijft.
De setup heeft jaren perfect gewerkt, wetende dat die cyrix wel wat verlies kunnen geven. Maar zonder alle betimmering en bekabeling los te halen, ook al heb ik wel getekende schema's. De constructie zit gelijmd met epoxy. Beresterk, maar loshalen is slopen.
Het verlies kon ik lijden, er was genoeg PV opbrengst.
De jacht was nu naar de oorzaak dat het nu minder wordt.

De makkelijkste optie is de lood accu vervangen door een nieuwe. Dan zijn in deze situatie de accus niet meer gelijk (dat zullen ze na die jaren vast ook niet meer geweest zijn) wat in parallel begrijp ook ongewenste stromen laat lopen.
Nieuwe lood accus met de prijzen van lifopo4 accus is ook niet meer logisch.

Met een nieuwe lifepo4 accu als vervanging voor accu 2 en 3 kom ik opnieuw voor de keuze te staan of ik de mppt lader en de dynamo op de 140 Ah start lood-accu zet, en die dan via een DCDC lader naar de lifepo4 laat lopen. Of dat ik mppt en dynamo op de lifpo4 accu zet.
De victron mppt kan dat zo. Tussen de dynamo en de lifopo4 zal een dcdc moeten en een 12both schakelaar (stom ding) om de startaccu te laden.
Dan heb je ook weer een apart 230v lader voor je start accu (dat kan de bestaande zijn) en voor je lifepo4 accu (nieuw). En nog weer iets om je start accu te kunnen aansluiten op de huishoud accu voor het geval de start accu te weinig sjeu heeft, die wordt immers alleen kort met de dynamo geladen en ik wil niet aan de walstroom alleen voor die startaccu. Dat bijhouden van de startaccu zou de load uitgang van de mppt wellicht kunnen doen als de lifepo4 vol zit, dat is in te stellen.

In het draadje met jouw antwoord wordt duidelijk gekozen voor het een start accu die allen geladen wordt door de dynamo. Dat lijkt in de nieuwe situatie met lifepo4 straks voor mij ook het beste, maar die niet perse afgevulde startaccu moet ik nog zien hoeveel dat jeukt.
Laatst bewerkt: 02 nov 2024 13:18 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 13:26 #1594630

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Gelijke accu's is alleen van toepassing als de accus altijd parallel staan, dus niet met een cyrix.
Ik heb jaren 40Ah start met cyrix parallel aan 200Ah service gehad.
Maar zoals al eerder aangegeven cyrix is niet echt een optimale oplossing.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 16:10 #1594640

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Ekke schreef :
In het draadje met jouw antwoord wordt duidelijk gekozen voor het een start accu die allen geladen wordt door de dynamo. Dat lijkt in de nieuwe situatie met lifepo4 straks voor mij ook het beste, maar die niet perse afgevulde startaccu moet ik nog zien hoeveel dat jeukt.

Ook al zit de bestaande bekabeling (met epoxy?) muurvast weggebouwd (wie bedenkt zo iets; een leraar electrotechniek?) is het dan niet onmogelijk om bepaalde bestaande kabels af te koppelen en nieuwe wèl bereikbare kabels te leggen die het mogelijk maken om de zaak zó te kunnen schakelen dat de motor ook met behulp van de huishoudaccu's kan worden gestart?
Een start-accu van 140 Ah is bovendien enorme overkill. Een auto-accu (een èchte startaccu) van 40 Ah is volledig afdoende. En hoezo "niet prefect afgevuld"? Waarom zou ie dat niet zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 17:21 #1594648

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Alleen het houtwerk zit ingewikkeld en stevig vast, met de bekabeling er volgbaar achter. De kabels zitten niet met epoxy hoor, wel gebeugeld en die zijn met moeite wel stuk voor stuk te vervangen, maar voor andere indeling moet het geheel los. Op het houtwerk waarop de electra zit staat aan de achterkant keurig het schema getekend en gedocumenteerd (zag ik met de camera) , maar alle het houtwerk/lijstjes ed is zo netjes (en stevig) teruggeplaatst dat alles loshalen mijl op zeven wordt. Het ene plankje of latje dat weer de schroeven van de vorige afdekt, dat soort werk.
Overkill is prachtig toch, veel is sowieso dubbel of extra zwaar uitgevoerd.

Wat perfect afgevuld betreft; Nu wordt de accu dagelijks bijgeladen door het zonnetje, straks alleen door de dynamo. Moet ik straks verplicht varen om de startaccu bij te houden, het moet niet gekker worden :-D. Of aan de walstroom, neh!

Eerst maar eens kijken welke accu goed is en welke niet. Als er vervangen moet worden, dan moet er meer gebeuren dan een nieuwe vervangende loodaccu zuigend in de precies passende vakken met precies passende kabels laten zakken. Oei verandering, daar moet vooraf eerst uitgebreid aan gewikt en gewogen worden, tot uitstellens toe ben ik bang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 02 nov 2024 17:34 #1594651

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Ekke schreef :
Wat perfect afgevuld betreft; Nu wordt de accu dagelijks bijgeladen door het zonnetje, straks alleen door de dynamo. Moet ik straks verplicht varen om de startaccu bij te houden, het moet niet gekker worden :-D. Of aan de walstroom, neh!

Nog één keer: als de motor vlot start, hoeft de startaccu maar 2 seconden stroom te leveren. Als de motor daarna vijf minuten draait, is dat gebruik ruimschoots aangevuld door de dynamo.
Als het kouder wordt en je vaart minder, of de boot ligt de hele winter stil, dan is het verlies van een ordinaire lood-calcium startaccu in goede conditie niet veel meer dan 2 % per maand. Een lichte startaccu neem je dan eventueel even mee naar huis om hem daar halverwege de winter één keer onder lading te zetten.
Zelf doe ik dat niet eens en ik doe toch al zeker 7 jaar met dezelfde startaccu van 44 Ah. En de motor start in het voorjaar gewoon, hoor.
Eerst maar eens kijken welke accu goed is en welke niet. Als er vervangen moet worden, dan moet er meer gebeuren dan een nieuwe vervangende loodaccu zuigend in de precies passende vakken met precies passende kabels laten zakken. Oei verandering, daar moet vooraf eerst uitgebreid aan gewikt en gewogen worden, tot uitstellens toe ben ik bang.

Bij dat laatste kan ik me ook wat voorstellen. Ik denk ook vaak lang na voor ik iets doe en dan kan er zomaar een paar jaar overheen gaan. Maar de stroomvoorziening is wel een vrij essentieel ding om een zeiljacht anno 2024.
Succes met je overwegingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron mppt levert geen 14.4V meer, nah! 04 nov 2024 21:07 #1594941

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Inmiddels ben ik verder met de electra. Ik heb wat conclusies en wat ‘verbeterd’. Bij laden met de mppt heb ik gewoon weer 14.4V op de accu en de klemmen van de lader. Opgelost dus.

1. Waarom een grote startaccu en zonnepaneel op startaccu :
In het systeem zit een vetus accuwachter/combiner. Uitgeschakeld scheidt deze de drie accus. Ingeschakeld zorgt deze dat de accus worden gekoppeld als 1 parallel blok van 3 gelijke accus. Bijladen vanuit de dynamo kan wel per accu, maar de accus kunnen elkaar niet ontladen.
De victron mppt lader kan niet via de vetus lopen omdat deze direct op de accu moet staan. Dat is eerder de start accu geworden. Omdat ik de andere accus wel wil voeden heb ik er cyrix tussengezet die de volgende accu vullen als de vorige vol is. De start accu is altijd vol dus die gaat meteen accu 2 vullen en 2 daarna 3. Ik had de mppt ook op accu 2 kunnen aansluiten, dat scheelt een cyrix en bij gebrek aan zonnepaneel stroom, dat gebrek heb ik doorgaans niet, had dat kunnen voorkomen dat ik accu 3 niet vol krijg.


2. Staat van de accus:
Na 30 uur afgekoppeld levert accu 1 (start) 12.9V, accu 2 (navigatie apparaten) 12.8V. Die zijn dus nog prima. Accu 3 (huishoud) levert 12.1 V, deze accu werd ook warm bij het laden, en is kapot.

3. Probleem:
Omdat accu 3 slecht is en telkens geladen wil worden staan accu 1 en 2 continu 3 te voeden en daalt het voltage, dat ik meet op accu 1. Dat probleem is nu opgelost.


4. Nieuwe situatie:
Ik heb de derde accu afgekoppeld en de kabels weggehaald.
De gebruikers op de busbar van accu 3 worden door de vetus combiner ook gevoed als accu 3 er niet is. Ik dacht de bar van accu 2 en 3 onderling nog te moeten verbinden maar dat hoeft dus niet.
Accu 3 vervang ik niet door een nieuwe lood accu. Ik heb dus (de helft van) 145 ah minder capaciteit nu.
Er is nu tijd om eens te kijken naar een nieuw schema met een startaccu en een lifepo gebruikers accu. Dan wil ik de vetus ertussen uit hebben, die maakt het ingewikkeld en is dan niet meer nodig noch passend.
Het schema heb ik inmiddels, maar nog met wat open vragen, daar herkauw ik nog even op. Wellicht met een bezoekje aan de Stroomwinkel.
Welke Orion heb ik nodig, met een 50 amp dynamo, wil ik geisoleerd of niet (nee). Ga ik de oude 230 v acculader gebruiken om vi de dcdc lader de lifepo accu te laden (nee) of zet ik er een lifepo lader naast (ja) ik een 12both schakelaar na de dynamo? Hoe gebruik ik de lifepo accu om een evt lege startaccu bij te vullen of doe ik dat vanuit de load van de mppt als de lifepo vol zit.
Nog even op kauwen.


Daarnaast heb ik nu alle verbuikers gescheiden in 3-en de hele battery charger/combiner reut die er uit moet en ik uit moet zoeken.
Laatst bewerkt: 04 nov 2024 21:08 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl