Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Werking acculader

Werking acculader 18 nov 2024 14:58 #1597184

Aan boord heb ik een Cristec acculader die wanneer ik aangesloten ben op de walstroom telkens ik een toestel aanzet zoals waterpomp, verlichting, douchepomp e.d. de acculaderspanning verhoogt naar 14,46V om dan nadat de toestellen zijn uitgeschakeld te hervallen naar 13,7V. Het lijkt wel dat hij telkens een nieuwe oplaadcyclus start. Is dit normaal ?
Bijkomende informatie, mijn Victron AGM 110A batterijen zijn net 3 jaar oud en zo goed als versleten zou bovenstaande de oorzaak kunnen zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 18 nov 2024 15:24 #1597191

pmelliott schreef :
Aan boord heb ik een Cristec acculader die wanneer ik aangesloten ben op de walstroom telkens ik een toestel aanzet zoals waterpomp, verlichting, douchepomp e.d. de acculaderspanning verhoogt naar 14,46V om dan nadat de toestellen zijn uitgeschakeld te hervallen naar 13,7V. Het lijkt wel dat hij telkens een nieuwe oplaadcyclus start. Is dit normaal ?
Bijkomende informatie, mijn Victron AGM 110A batterijen zijn net 3 jaar oud en zo goed als versleten zou bovenstaande de oorzaak kunnen zijn ?

Meeste acculaders gaan van de absorptie fase naar de bulk fase als de spanning een bepaalde tijdsduur onder een bepaald voltage komt. Dit is normaal geproken als de accu flink belast wordt. Als dit al gebeurd bij een lichtje is je accu idd al erg slecht. Maar dit gedrag wat je dan beschrijft lijkt me dan gevolg en niet de oorzaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 18 nov 2024 16:27 #1597197

Bedankt voor het antwoord.

Maar als ik de oefening doe en de acculader uitschakel, de accu tot rust laat komen a ratio van 12.90V ik iets aanschakel van 100W de batterij dan daalt naar 12.60V om dan na het uitschakelen dat de batterij langzaam terug komt naar 12.90V

Zijn dit dan de waarde waardoor een acculader al zou starten met bulken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 18 nov 2024 17:18 #1597207

Dat laadgedrag verdient geen schoonheidsprijs maar zal geen merkbaar effect hebben op de levensduur van je accu's. Een autoaccu doet niet anders. En bedenk wat er gebeurd als je gaat varen: je volle accu's staan dan veel langer op 14,7V.

Accu's gaan vooral achteruit van te diepe ontlading of langdurige overlading.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 18 nov 2024 20:04 #1597233

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Het kan zijn dat jouw AGM’s een andere handleiding hebben, maar 14,45V is alleen voor bulk. 14,7V kan voor enkele accu’s gelden maar meestal niet. Soms is 14,45V al te hoog. Kijk het na. Er zijn voldoende draadjes over vroegtijdig overleden AGM’s. Het blijkt dat je er zuinig op moet zijn.
Voor je dynamo is het sowieso te hoog.

Continue doorladen mag niet op dat niveau. De continue doorlaadstand is ook het niveau waar je dynamo op moet leveren. Anders gaan ze door langdurig motoren stuk. Optoppen tot 100% doe je dan met MPTT of wallader..
Ik ga geen getallen noemen. Die blijken per accu verschillend.

Zelfde geldt voor de maximale laadstroom. De handleiding.
Laatst bewerkt: 18 nov 2024 20:05 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 19 nov 2024 00:30 #1597259

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29169
pmelliott schreef :
Aan boord heb ik een Cristec acculader die wanneer ik aangesloten ben op de walstroom telkens ik een toestel aanzet zoals waterpomp, verlichting, douchepomp e.d. de acculaderspanning verhoogt naar 14,46V om dan nadat de toestellen zijn uitgeschakeld te hervallen naar 13,7V. Het lijkt wel dat hij telkens een nieuwe oplaadcyclus start. Is dit normaal ?
Bijkomende informatie, mijn Victron AGM 110A batterijen zijn net 3 jaar oud en zo goed als versleten zou bovenstaande de oorzaak kunnen zijn ?

Bij een oude Cristec is dat normaal. Zelfs bij meerdere merken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 19 nov 2024 07:32 #1597266

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
@pmelliott: In je eerste bericht schrijf je dat de accus's 3 jaar oud zijn en zo goed als versleten.
Dat op zich is al merkwaardig, maar in je volgende pots schrijf je over een exercitie waarbij je de accu laadt, tot rust laat komen tot je 12,9V meet, waarna je er een belasting van 100W op zet. De spanning zakt dan in naar 12,6V. Na het weghalen van de belasting komt de spanning terug op 12,9V.

Mijn vraag: hoe kom je aan het idee dat de accu's zo goed als versleten zijn?
Dit gedrag van de accu's duidt naar mijn idee op tamelijk gezonde accu's. Dat de accuspanning met een dergelijke vrij hoge belasting inzakt naar 12,6V is vrij normaal. En als de accu 'in rust' is (dat houdt in: meerdere uren zonder belasting of laden), dan duidt een een resterende spanning van 12,9V op een accu in prima conditie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 19 nov 2024 09:49 #1597298

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29169
JeroenFemke schreef :

Meeste acculaders gaan van de absorptie fase naar de bulk fase als de spanning een bepaalde tijdsduur onder een bepaald voltage komt. Dit is normaal geproken als de accu flink belast wordt. Als dit al gebeurd bij een lichtje is je accu idd al erg slecht. Maar dit gedrag wat je dan beschrijft lijkt me dan gevolg en niet de oorzaak.

Precies.
GHeen zorgen om maken, behalve testen van de accu's voor de gemoedsrust.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 19 nov 2024 11:12 #1597313

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Accu’s nog in orde: heel fijn.
Laad gedrag niet in orde: lader (instellingen) nakijken of lader vervangen en dan alsnog de instelingen.
Dat die Cristec niet beter kan is voor de accu’s geen excuus.
Zoekfunctie >> “AGM”
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 11:13 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 19 nov 2024 11:39 #1597315

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
Booty24 schreef :
Accu’s nog in orde: heel fijn.
Laad gedrag niet in orde: lader (instellingen) nakijken of lader vervangen en dan alsnog de instelingen.
Dat die Cristec niet beter kan is voor de accu’s geen excuus.
Zoekfunctie >> “AGM”

Die acculader doet volgens mij gewoon wat ie moet doen; zodra de accu-spanning inzakt bij gebruik van apparatuur etc. gaat ie laden.

Waarschijnlijk ligt TS permanent aan het 'Duitse landvast'. Dat is een keuze.
Je kan er ook voor kiezen om alleen te laden wanneer dat nodig is. Dan gaat de lader niet steeds jo-jo-en en laadt ie in één keer door tot het eind van de absorptiefase.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 19 nov 2024 13:55 #1597337

AGM en GEL accu´s kunnen niet tegen te hoge laadspanning.

De genoemde 14,7 Volt is VEEL te hoog.

Er verdwijnt wel electroliet uit de accu maar bijvullen zoals bij vloeistof accu kan niet.

Sinds ik GEL heb houd ik de hoogste laadspanning op 14.00 Volt.
Ze zijn nog geen 11 jaar oud zoals vroegere vloeistof accu´s werden.
Met 4 jaren heb ik nog geen achteruitgang kunnen waarnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 19 nov 2024 18:16 #1597404

Effectief het lijkt of mijn batterijen in topconditie zijn maar dat zijn ze absoluut niet want in totaal heb ik 330A en na Max 25Ah verbruik slaan ze onder de 12V m.a.w. mijn batterijen hebben nog <10% capaciteit i.p.v. 50%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 19 nov 2024 19:15 #1597418

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
pmelliott schreef :
Effectief het lijkt of mijn batterijen in topconditie zijn maar dat zijn ze absoluut niet want in totaal heb ik 330A en na Max 25Ah verbruik slaan ze onder de 12V m.a.w. mijn batterijen hebben nog <10% capaciteit i.p.v. 50%

Het wordt op deze manier wel een nogal verwarrend verhaal.

Hiervoor schreef je dit: Maar als ik de oefening doe en de acculader uitschakel, de accu tot rust laat komen a ratio van 12.90V ik iets aanschakel van 100W de batterij dan daalt naar 12.60V om dan na het uitschakelen dat de batterij langzaam terug komt naar 12.90V

Is die oefening daadwerkelijk gedaan? Want de gemelde uitkomst is volledig in tegenspraak met wat je in je laatste pots (hierboven) schrijft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 20 nov 2024 08:39 #1597459

De oefening is effectief uitgevoerd bij een volle batterij, eens de voltage afneemt door gebruik krijg je ik een gelijkaardigs tendens maar met een lagere voltage tot er +-25Ah is verbruikt en dan slaat de batterij onder de 12V desondanks de batterijen initieel 330A is en dit zich pas zou mogen voordoen na +-150Ah verbruik

Oefening evolutie zonder tussentijdse oplading

1)acculader uitgeschakeld, de accu tot rust laat komen a ratio van 12.90V ik iets aanschakel van 100W de batterij dan daalt naar 12.60V om dan na het uitschakelen dat de batterij langzaam terug komt naar 12.90V

Telkens ik de test opnieuw doe verlaagt de voltage een beetje en wordt de 12.90V 12,85V 12.80V …..enz tot hij maar 50% van zijn vermogen meer heeft

Dus dat wanneer mijn Cristec zou aangesloten zijn begrijp ik dat deze na verloop van verbruik aanslaat maar dat hij dat reeds doet bij de eerste belasting lijkt mij niet normaal ? Gevolg mijn batterijlader start tien, twintig dertig en meer keren op per dag ???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 20 nov 2024 09:37 #1597465

Zonder veel te snappen van de bovenstaande tekst: zet er een tijdschakelaar op als dit je stoort.
En met een SOC meter / shunt weet je exact wat er gebeurt. Dat gedoe met spanningen is een grove indicatie.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 09:38 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werking acculader 20 nov 2024 10:26 #1597477

Een shunt zit er, het is dankzij deze shunt dat ik weet dat mijn batterijen vanaf 25Ah verbruik helemaal leeg zijn.
Via de shunt weet ik ook hoeveel ieder apparaat verbruikt maar voor de rest zijn de indicaties laadstatus en resterende tijd een rekensommetje die niet meer kloppen als de batterijen versleten zijn.
Een tijdschakelaar op de lader zou effectief een omweg zijn om de frequentie van laden te verminderen, maar dat verklaart niet dat mijn oplader telkens opstart bij een minimum aan verbruik.
Eigenlijk zoek ik een mogelijke oorzaak bij de Cristec lader waarom mijn Victron AGM batterijen al na 2 á 3 jaar versleten zijn alvorens nieuwe batterijen aan te kopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl